Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2007, 16:01   #141
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het Limburgs volkslied wordt op de ijzerbedevaart gezongen.

En in een onafhankelijk Vlaanderen zal er voor Limburg per definitie meer plaats zijn dan in belgique. Da's namelijk pure algebra: op zes miljoen en vijf provincies weegt Limburg meer dan op tien miljoen en tien provincies.
Ik heb echter het vermoeden dat achter het zogenaamde "limburgs gevoel" van velen hier op dit forum enkel belgicisme schuilt.

Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die écht trots zijn op limburg, maar op dit forum zijn ze toch zeldzaam. Op dit forum is "limburg" meestal niet meer dan een excuus voor het in stand houden van la belgique.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 16:39   #142
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik heb echter het vermoeden dat achter het zogenaamde "limburgs gevoel" van velen hier op dit forum enkel belgicisme schuilt.

Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die écht trots zijn op limburg, maar op dit forum zijn ze toch zeldzaam. Op dit forum is "limburg" meestal niet meer dan een excuus voor het in stand houden van la belgique.
U moogt dit gevoelen hebben natuurlijk, maar de hunkering naar één Limburg bestaat al lang en gaat over de landsgrenzen heen en het heeft niets te maken met België, Vlaanderen of Holland. Ik vind trouwens ook dat men de provincies meer macht zou moeten geven. De provincie staat zeer kort bij het volk, korter dan België of Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2007 om 16:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 17:26   #143
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Het gaat nog verder, op veel plaatsen in Limburg weerklinkt er boe-geroep als ze deze strofe toch spelen...

Veel Limburgers zijn voor de hereniging van de beide Limburgen, maar bij "Holland" willen ze meestal niet horen.
Dus ze willen terugkeren naar het tijdvak 1830-1839...
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 17:27   #144
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nochtans zijn degenen die "limburg" op dit forum verdedigen ook belgicisten.

U bent daar al een voorbeeld van.
Oud 7 juli 2007, 17:28   #145
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moogt dit gevoelen hebben natuurlijk, maar de hunkering naar één Limburg bestaat al lang en gaat over de landsgrenzen heen en het heeft niets te maken met België, Vlaanderen of Holland. Ik vind trouwens ook dat men de provincies meer macht zou moeten geven. De provincie staat zeer kort bij het volk, korter dan België of Vlaanderen.
Dat klopt niet, integendeel; de provincie staat het verst van het volk. Veel mensen kennen hun eigen provinciegouverneur niet eens; er is ook amper aandacht voor de provincieraadsverkiezingen. De provincies zijn juist overbodig.

Als er een hunkering is naar één Limburg; waarom is er in Limburg dan geen enkele vereniging die pleit voor een onafhankelijk Limburg?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 17:31   #146
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:

Je hebt volledig gelijk. We moeten dat Limburggevoel niet opkloppen. Gentenaren zijn bijvoorbeeld ook trots op hun stad. In elk land zijn er wel mensen die trots zijn op hun regio of stad; niet alleen in Vlaanderen.
Oud 7 juli 2007, 17:33   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dat klopt niet, integendeel; de provincie staat het verst van het volk. Veel mensen kennen hun eigen provinciegouverneur niet eens; er is ook amper aandacht voor de provincieraadsverkiezingen. De provincies zijn juist overbodig.

Als er een hunkering is naar één Limburg; waarom is er in Limburg dan geen enkele vereniging die pleit voor een onafhankelijk Limburg?
Integendeel, indien het waar is wat u zegt, dan is dit te wijten aan het feit dat het centrale gezag de macht van de provincies doelbewust heeft uitgehold. Een provincie is een gemakkelijk te besturen entiteit, die kort bij de bevolking staat en die ook de noden en de 'geest' van een provincie vat. Men wil de provincies uitschakelen dat is waar. Limburg zullen ze nooit kunnen uitschakelen, wees daar maar zeker van. Tegen ons Limburg-gevoel zijn ze in Brussel niet opgewassen. Nog in geen honderd jaar.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2007 om 17:33.
Oud 7 juli 2007, 17:34   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Dus ze willen terugkeren naar het tijdvak 1830-1839...
In zekere zin, ja.
Oud 7 juli 2007, 17:34   #149
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Integendeel, indien het waar is wat u zegt, dan is dit te wijten aan het feit dat het centrale gezag de macht van de provincies doelbewust heeft uitgehold. Een provincie is een gemakkelijk te besturen entiteit, die kort bij de bevolking staat en die ook de noden en de 'geest' van een provincie vat. Men wil de provincies uitschakelen dat is waar. Limburg zullen ze nooit kunnen uitschakelen, wees daar maar zeker van. Tegen ons Limburg-gevoel zijn ze in Brussel niet opgewassen. Nog in geen honderd jaar.
Dat betwijfel ik sterk.
Oud 7 juli 2007, 17:37   #150
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind dat we provincies moeten afschaffen en vervangen door stads -en streekgewesten. (trouwens ook een programmapunt van Lijst Dedecker).

Laten we eerlijk zijn: er is nooit veel aandacht geweest voor de provincies. Dat zagen we bijvoorbeeld ook vorig jaar in oktober bij de provincieraadsverkiezingen. Als er een politieke entiteit is, die overbodig is, dan zijn het de provincies wel.
Oud 7 juli 2007, 17:38   #151
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat betwijfel ik sterk.
System en Doomy zouden wel goed overeenkomen, denk ik.
Oud 7 juli 2007, 17:59   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik vind dat we provincies moeten afschaffen en vervangen door stads -en streekgewesten. (trouwens ook een programmapunt van Lijst Dedecker).

Laten we eerlijk zijn: er is nooit veel aandacht geweest voor de provincies. Dat zagen we bijvoorbeeld ook vorig jaar in oktober bij de provincieraadsverkiezingen. Als er een politieke entiteit is, die overbodig is, dan zijn het de provincies wel.
Een 'streekgewest'. Een provincie is een streekgewest.

Men heeft de provincies uitgekleed en hen bijna alle macht ontnomen en men probeert hen te reduceren tot nietszeggende administratieve gehelen. Het zal niet lukken.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2007 om 18:00.
Oud 7 juli 2007, 18:17   #153
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is net een goede reden om mee voor Vlaamse onafhankelijkheid te ijveren. Dit is een nieuwe staat, die nog moet gevormd worden, waar de structuren nog van moeten uitgetekend worden, zodat Limburg veel meer kans heeft om aan een toekomst te bouwen, wat in het rigide vastgeroeste Belgique niet meer kan. Een onafhankelijk Vlaanderen zou zelfs in staat kunnen zijn om mee te helpen aan een hereniging van Limburg, waar ik persoonlijk absoluut geen tegenstander van ben.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 18:28   #154
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dit is net een goede reden om mee voor Vlaamse onafhankelijkheid te ijveren. Dit is een nieuwe staat, die nog moet gevormd worden, waar de structuren nog van moeten uitgetekend worden, zodat Limburg veel meer kans heeft om aan een toekomst te bouwen, wat in het rigide vastgeroeste Belgique niet meer kan. Een onafhankelijk Vlaanderen zou zelfs in staat kunnen zijn om mee te helpen aan een hereniging van Limburg, waar ik persoonlijk absoluut geen tegenstander van ben.[/quote]
Dat verheugt me dan.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2007 om 18:28.
Oud 7 juli 2007, 18:35   #155
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Vlaams Belang komt nooit via verkiezingen aan de macht. Wordt het niet eens tijd om van tactiek te veranderen ?

Zijnde vechten voor de macht en een onafhankelijk Vlaanderen, en dit buiten de parlementaire weg om.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 7 juli 2007 om 18:42.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 18:43   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Vlaams Belang komt nooit via verkiezingen aan de macht. Wordt het niet eens tijd om van tactiek te veranderen ?

Zijnde vechten voor de macht en een onafhankelijk Vlaanderen.
En uw Vlaanderen zou er dan een zijn voor Christus? Met mensen zoals Cyriel Verschaeve als morele leider? U gekscheert zeker.
Oud 7 juli 2007, 18:54   #157
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En uw Vlaanderen zou er dan een zijn voor Christus? Met mensen zoals Cyriel Verschaeve als morele leider? U gekscheert zeker.
Ik zie helaas geen andere weg. Via de klassieke particratie zal een onafhankelijk en conservatief Vlaanderen nooit lukken.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 19:02   #158
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system;2776669[B
]Een 'streekgewest'. Een provincie is een streekgewest.[/b]

Men heeft de provincies uitgekleed en hen bijna alle macht ontnomen en men probeert hen te reduceren tot nietszeggende administratieve gehelen. Het zal niet lukken.
Toch niet. Grote steden kunnen een stadsgewest vormen (Brussel, Gent, Antwerpen, Brugge).
Er zijn natuurlijk ook streken waar er geen (grote) steden aanwezig zijn; de gemeenten van die streek vormen dan een streekgewest. Ik denk bijvoorbeeld aan het Meetjesland, Pajottenland, Hageland, de Westhoek enz...

In dit land hebben provincies trouwens nooit veel macht gehad.
Oud 7 juli 2007, 19:27   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie helaas geen andere weg. Via de klassieke particratie zal een onafhankelijk en conservatief Vlaanderen nooit lukken.
Mss omdat er geen vraag naar is?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2007, 19:31   #160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En specifieer nu eens 'uw weg'.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2007 om 19:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be