Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2007, 20:08   #141
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De EO is protestants en zeker niet katholiek!!
http://omroep.vara.nl/Uitzendingenarchief.2239.0.html
van 30 juli 2007!
uitzending WAT NU? (actualiteitprogramma) met in het panel:
de protestantse directeur van de E.O., vs. vader Roderick, RK-priester.
So? Al was het een boeddistische omroep, het principe blijft krek hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Doki : 1 augustus 2007 om 20:09.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 20:12   #142
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen vrije meningsuiting en het publiceren, uitzenden of promoten van leugens op grote schaal, bijvoorbeeld via een massamedium als de TV.

Ik spreek hier van leugens, omdat er ook een onderscheid dient gemaakt te worden tussen het verspreiden van een levensvisie of ideeëngoed op een open en eerlijke manier, en het verspreiden van verdraaide feiten die neerkomen op leugens. Censuur is een vorm van leugen, want men maakt slechts een deel van de waarheid (en dus niet de volledige waarheid) bekend.
Volgens mij is de vraag helemaal niet of dit censuur is. Daar zijn we het allemaal wel over eens. De vraag is of de overheid daarom zou moeten ingrijpen door de EO aan te pakken op grond van de keuzes die zij als omroep heeft gemaakt.

Citaat:
Stel je vijf seconden de storm van protest voor die zou opsteken als zou blijken dat een islamitische zender (in Nederland bestaan die al) betrapt zou worden op het censureren van wetenschappelijke informatie en documentaires om zijn levensvisie te ondersteunen. Maar nu zijn het de christenen, dus die mogen daar rustig voor uitkomen en verder doen.
Voorlopig zijn die islamitische omroepen geen omroepen met leden, maar hebben zij hun zendtijd door de overheid beschikbaar gesteld gekregen, net als elk ander kerkgenootschap zendtijd krijgt (met de nadruk op elk, niet zoals in België alleen kerkgenootschappen die door erkenning een voorkeursbehandeling krijgen, wat in feite een inbreuk op de vrijheid van godsdienst is). Die zendtijd is daarom beperkt.

Maar goed, mocht daar inderdaad in een programma informatie achtergehouden worden, dan zou dat m.i. geen reden zijn om die omroep aan te pakken. Het is wat anders als er oproepen tot geweld o.i.d. in voorkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 08:17   #143
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Zoals zovelen verwar je theorie met hypothese. Een wetenschappelijke theorie is zo goed als feit omdat ze gebaseerd is op objectieve waarnemingen, metingen, voorspellingen, experimenten, verificatie en falsificatie. Evolutie door natuurlijke selectie is een wetenschappelijke theorie, terwijl creationisme een (zwakke) hypothese is.

Een ander voorbeeld is bv de zwaartekrachtstheorie die zegt dat er een aantrekkende kracht is die 2 massa's op elkaar uitoefenen. Dit wordt makkelijk bewezen dat alles wat ik nu zou loslaten naar beneden zal vallen of waarom je op de maan grotere sprongen kan maken dan op de aarde. Een hyptothese gelijkwaardig met het creationisme is dat engelen ons naar beneden duwen zodat we niet van de aarde vallen.

Of bv de ziektekiem theorie die zegt dat ziektes kunnen veroorzaakt worden door micro-organismen ipv de "ziekte is een straf van God"-hypothese
Best mogelijk dat wat u zegt ook werkelijk zo is...

U hebt dan eigenlijk nog een onderverdeling in theorie..

Therorie die theoretisch bewijsbaar is, en door onderzoek 'waarschijnlijk' echt is noemt u theorie, en de theorie die niet theoretisch bewijsbaar is, en niet door onderzoek 'waarschijnlijk' echt is, noemt u hypothese...

Ik doe dat niet, omdat men vooralsnog geen van de beide 100% kan echt 'bewijzen'. De een is pakken veel meer aanneembaar dan het andere, maar op dat punt van absoluut bewezen staat nog geen van beide. 100% bewijzen is zeer moeilijk tot onmogelijk in meeste gevallen. Maar het is aan de wetenschap gegeven om dan ook openlijk te durven zeggen dat men idd nog bijlang na geen 100% zeker is. En zolang dat zo is, mag en kan men andere zaken niet uitsluiten. Natuurlijk, gezien de aanwijzingen die beide theorien hebben, is het meer dan waarschijnlijk dat wetenschap het bij het rechte eind heeft.
Als het een wielerwedstrijd is, dan is geen van beide over de eindstreep, en het is pas daar dat de bloemetjes worden uitgedeeld. Natuurlijk kan je in verloop van de wedstrijd al zien wie WAARSCHIJNLIJK zal winnen, maar 100% zeker ben je niet...

Moet men dan VERPLICHT de meest waarschijnlijk juiste visie geven? neen niet per se, maar omgekeerd, het minst bewezen en onderzochte verkopen en uitroepen als zijnde de waarheid en terwijl de rest handig vergeten omdat dat het best in het kraampje past, vind ik op z'n minst 'verdacht'...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 09:53   #144
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Best mogelijk dat wat u zegt ook werkelijk zo is...

U hebt dan eigenlijk nog een onderverdeling in theorie..

Therorie die theoretisch bewijsbaar is, en door onderzoek 'waarschijnlijk' echt is noemt u theorie, en de theorie die niet theoretisch bewijsbaar is, en niet door onderzoek 'waarschijnlijk' echt is, noemt u hypothese...

Ik doe dat niet, omdat men vooralsnog geen van de beide 100% kan echt 'bewijzen'. De een is pakken veel meer aanneembaar dan het andere, maar op dat punt van absoluut bewezen staat nog geen van beide. 100% bewijzen is zeer moeilijk tot onmogelijk in meeste gevallen. Maar het is aan de wetenschap gegeven om dan ook openlijk te durven zeggen dat men idd nog bijlang na geen 100% zeker is. En zolang dat zo is, mag en kan men andere zaken niet uitsluiten. Natuurlijk, gezien de aanwijzingen die beide theorien hebben, is het meer dan waarschijnlijk dat wetenschap het bij het rechte eind heeft.
Als het een wielerwedstrijd is, dan is geen van beide over de eindstreep, en het is pas daar dat de bloemetjes worden uitgedeeld. Natuurlijk kan je in verloop van de wedstrijd al zien wie WAARSCHIJNLIJK zal winnen, maar 100% zeker ben je niet...

Moet men dan VERPLICHT de meest waarschijnlijk juiste visie geven? neen niet per se, maar omgekeerd, het minst bewezen en onderzochte verkopen en uitroepen als zijnde de waarheid en terwijl de rest handig vergeten omdat dat het best in het kraampje past, vind ik op z'n minst 'verdacht'...

De wetenschap zal nooit zeggen dat ze alles voor 100% zeker weet. De gemiddelde wetenschapper is nu eenmaak een scepticus . Indien er nieuwe kennis wordt opgedaan of meer bewijzen worden gevonden, wordt de theorie verder uitgebouwd en geraffineerd (de evolutie van de atoomtheorie vond ik hier altijd een mooi voorbeeld van). Ik ben ervan overtuigt dat men ooit weer iets vindt dat iets dat de evolutietheorie verder zou kunnen uitbouwen. Maar bewijzen tégen evolutie zijn er nog nooit gevonden en ik betwijfel of het ook ooit zal gebeuren. Dat zou vergelijkbaar zijn als bewijzen dat de aarde rond is toen iedereen dacht dattie nog plat was

Godsdienstfundamentalisten daarentegen vertrekken vanuit een dogma en zeggen dat ze 100% gelijk hebben, zelfs al zijn er bewijzen die anders zeggen.
Ik heb al van veel creationisten gehoord van Ah de wetenschap is niet 100% zeker dus ons argument is daarom de juiste. Eigenlijk, het irritantste aan creationisten vind ik dat ze eenerzijds de evolutie/big bang/oude aarde/etc... theorie aanvallen (meestal met stromannen van jewelste) zonder zélf bewijzen aan te voeren waarom hun eigen argument wel de juiste zou zijn

Laatst gewijzigd door Wautd : 2 augustus 2007 om 09:58.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:15   #145
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De wetenschap zal nooit zeggen dat ze alles voor 100% zeker weet. De gemiddelde wetenschapper is nu eenmaak een scepticus . Indien er nieuwe kennis wordt opgedaan of meer bewijzen worden gevonden, wordt de theorie verder uitgebouwd en geraffineerd (de evolutie van de atoomtheorie vond ik hier altijd een mooi voorbeeld van). Ik ben ervan overtuigt dat men ooit weer iets vindt dat iets dat de evolutietheorie verder zou kunnen uitbouwen. Maar bewijzen tégen evolutie zijn er nog nooit gevonden en ik betwijfel of het ook ooit zal gebeuren. Dat zou vergelijkbaar zijn als bewijzen dat de aarde rond is toen iedereen dacht dattie nog plat was
De aarde is rond, men wist het niet, en er waren ook discussies... Het absolute bewijs is geleverd... ontelbare foto's bestaan van onze planeet, die heel simpel bewijzen dat de aarde rond is.

Absolute bewijzen bestaan.

Maar op bepaalde gebieden zoals evolutieleer zijn deze niet zo simpel te verkrijgen omdat men met materie in een ver verleden zit.

Citaat:
Godsdienstfundamentalisten daarentegen vertrekken vanuit een dogma en zeggen dat ze 100% gelijk hebben, zelfs al zijn er bewijzen die anders zeggen.
Ik heb al van veel creationisten gehoord van Ah de wetenschap is niet 100% zeker dus ons argument is daarom de juiste. Eigenlijk, het irritantste aan creationisten vind ik dat ze eenerzijds de evolutie/big bang/oude aarde/etc... theorie aanvallen (meestal met stromannen van jewelste) zonder zélf bewijzen aan te voeren waarom hun eigen argument wel de juiste zou zijn

Ik volg u volledig hierin. Het Belangrijkste punt is kijken welke weg men neemt, via aanwijzingen naar doel, of van een doel de aanwijzingen zoeken.
Zekerheid over dit onderwerp zal er zeker nog niet snel komen, maar ik vind net zoals u wel dat kijkende naar de informatie, creationisten eigenlijk zo goed als 0 in de handen hebben om hun theorie te staven, waar dat met evolutieleer wel zo is... Wil in se eigenlijk zeggen dat evolutieleer de koers aan't 'winnen' is... Maar de koers is nog niet gedaan tot iemand -net zoals met een foto van onze aarde- onweerlegbaar het 'juiste' antwoord vind en kan bewijzen. Tot dan is het nog steeds mogelijk, maar de kans is enorm klein, dat ook evolutietheorie op een punt komt dat men moet vaststellen dat de puzzelstukjes niet meer passen.

Maar tot die tijd ben ik, waarschijnlijk net zoals u, van mening dat het het beste is voor iedereen om de meest (waarschijnlijk) juiste antwoorden te geven aan 'de mensen', wat ook het eerlijkst is...

Maar we weten beide dat eerlijk, of waarheid niet hoog op de lijst staat bij geloof...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 20:11   #146
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=L3qoXqHNmq0
http://www.youtube.com/watch?v=A9b1bQSb_nI
http://www.youtube.com/watch?v=nEQiPccZVdw

Voor een overzicht wat er geschrapt is.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 11 augustus 2007 om 20:12.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 02:40   #147
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
I snice, I like, ...
Oud 17 oktober 2007, 20:17   #148
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Sir David Attenborough geeft nu duidelijk zijn mening:
http://www.telegraph.co.uk/earth/mai...scihist102.xml

http://evolutie.blog.com/2168453/

http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/wetenschap/610212
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 17 oktober 2007 om 20:25.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 21:55   #149
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Onzin. Godsdienst is iets wat de mensen nodig hebben. Het is niet de schuld van God, Allah, Jezus of Mohammed dat godsdiensten vaak misbruikt worden voor politieke doeleinden.
Mohammed creërde een godsdienst die oproept om ze politiek te gebruiken, dus bij de Islam kunnen we niet spreken van misbruik, maar gebruik. .
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2007, 00:42   #150
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Onzin. Godsdienst is iets wat de mensen nodig hebben. Het is niet de schuld van God, Allah, Jezus of Mohammed dat godsdiensten vaak misbruikt worden voor politieke doeleinden.
Wiens schuld is het dat er hoe dan ook godsdiensten bestaan?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be