![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nope! het is niet omdat ik ondertussen al een jaartje ouder ben dat ik mijn twee "joeng" niet meer uit mekaar kan houden hoor ![]() De oudse (die van zedenleer dus 8) ) kreeg een veel uitgebreider pakket, had het regelmatig aan de stok met de leerkracht, ging vb. ook de joodse synagoog bezoeken (kreeg het daar aan de stok met de rabbijn geloof ik).... enfin, voor de rest alles in orde ondertussen ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Een trend dat je nog steeds kan waarnemen in het gemeenschapsonderwijs (of gemeentelijk of stedelijk), is de verschuiving van leerlingenaantal van veel die godsdienst volgen en weinig die zedenleer prefereren in het lager onderwijs naar veel die zedenleer volgen en weinig die godsdienst prefereren in het secundair onderwijs. De enige reden die ik daar voor kan bedenken, is dat de plechtige communie in het 6de leerjaar achter de rug is, de kindjes veel pakjes gekregen hebben zonder eigenlijk goed te weten wat hen nu is overkomen, en dus de traditie werd verder gezet zonder dat er aandacht werd geschonken aan het inhoudelijk aspect van een plechtige communie. Ouders leggen hun kinderen soms te veel eisen van zichzelf op.. Natuurlijk is het ook zo dat de meeste ouders hun kinderen vanaf het middelbaar onderwijs laten kiezen tussen zedenleer en godsdienst. De criteria van de keuze zijn verschillend (de leerkracht is tof, de vriendinnekes doen dat ook, we moeten daar niet zoveel doen en mogen veel filmkes kijken... en af en toe zal er inderdaad ook een overtuigd katholiek bijzitten die bewust voor godsdienst kiest.. Je kan je dus idd gaan afvragen of het wel nodig is zulke vakken op school te geven. Misschien is het geen slecht idee om deze vakken af te schaffen en te vervangen door een vak 'algemene vorming' (of zoiets), waar alle aspecten die in beide lessen toch behandeld werden, in dit vak te integreren op een neutrale manier. Op die manier wordt de jongere nog wat kritischer en kan ie op een volledig onafhankelijke manier zijn eigen mening vormen.. Enneuhm, iedereen tevreden.. (?) Zelf heb ik steeds school gelopen in het gemeenschaps- en stedelijk onderwijs (in verschillende afdelingen en verschillende scholen), en ik ben daar niet dommer van geworden. In tegendeel; ik heb een kritische kijk op de wereld en het leven, en ben enorm gestimuleerd geweest om mijn persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen. Ik heb zelfs enkele keren gedubbeld in het secundair onderwijs, maar dit ligt helemaal niet aan de kwaliteit van het gemeenschapsonderwijs of aan mijn intellectuele capaciteiten; ik heb nét iets langer moeten zoeken naar iets wat ik gr�*�*g deed én waar ik goed in was. Hiermee bedoel ik niet dat het in het katholiek onderwijs niet het geval is.., ik wilde hiermee gewoon even de aloude vooroordelen over het gemeenschapsonderwijs vs katholiek onderwijs de wereld uitsturen. Verder wil ik ook nog even kwijt dat ik persoonlijk ook een voorstander ben van het afschaffen van de verschillende onderwijsnetten, omdat zoiets totaal geen functie heeft, maar ons aanzet tot het creëren van een select eliteclubje. Ik wil trouwens nog ff reageren op de uitspraak van -ik-weet-niet-meer-wie- dat beweerde dat de eindtermen voor de verschillende netten gelijk zijn; theoretisch wel ja, daar geef ik je gelijk in, maar de praktijk bewijst dat het niet zo is. Ik verklaar: ik en een vriendin hebben beiden dezelfde studie achter de rug. Ik in het gemenschaps en zij in het katholiek. Bij vergelijking van onze leerstof, kwamen we tot de constatatie dat er enorme verschillen inzaten.. Bij controle met nog een andere vriendin die ook dezelfde studie achter de rug heeft, in het gemeenschaps, bleek dat zij en ik wél dezelfde leerstof gekregen hebben. Moet je mij dan toch eens verklaren.. Als d�*t geen eliteclubje creëren is..
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, hoe kunt u nu stellen dat het katholiek onderwijs "een select eliteclubje" vormt, terwijl ze de overgrote meerderheid van het onderwijs voor zich neemt? Of vormt het gemeenschapsonderwijs misschien dat "select eliteclubje"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Enneuhm, jullie voorgaande uitsparken en/of beweringen op dit forum, bevestigen enkel wat ik hierboven schrijf; het gemeenschapsonderwijs wordt door het katholiek onderwijs nog steeds bekeken als 'de rest', of 'die dat niet meekunnen'.. Het wordt tijd dat dit fabeltje van tafel geschoven wordt..
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede is het zo dat iedere school leerlingen mag wegsturen wanneer er noemenswaardige gedragsproblemen zich voordoen. Sedert een paar jaar voorziet de wet echter dat de school die de leerling wegstuurt er zelf voor moet zorgen dat die leerling in een andere school wordt opgenomen (een school die de goedkeuring van de ouders wegdraagt natuurlijk). Zo zit de wet in elkaar, iets wat u blijkbaar niet weet. Kortom, dat alles heeft niets te maken met "elitair clubje" of wat dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Gouverneur
|
![]() [quote="Descartes Jr"]Inderdaad. Maar antwoordt u eens op mijn vraag : waarom krijgt het VB weldra geen subsidies omwille van 'racisme' en het 'vrij' (what's in a word !) onderwijs wel ?
En waarom is een racistische godsdienst nodig in het onderwijs ? Als de prins een moslim-peter voor zijn dochter wil is er geen probleem, maar als een moslim in een college les wil volgen, wel ! Ik heb lak aan dergelijke hypochrisie. Oeverloos lak. [quote] En wij hebben lak aan zo'n bijzondere grote onwetendheid. Als oud-student van KUL én VUB doet uw opmerking me denken aan de meest sectaaire en onverdraagzamen die er aan KUL en VUB te vinden zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Avioli spreekt van overgesubsidieerd vrij onderwijs. Hij trekt geen vergelijking met het subsidiebedrag van de gemeenschapsscholen. Je kan perfect elke frank aan een confessionele school besteed teveel vinden, terwijl je het ok vindt dat het gemeenschapsonderwijs meer per kop ontvangt. Ikzelf vindt het idee van leerbonnen, hier vaak geopperd vanwege Jos Verhulst, een uiterst eerlijike subsidievorm. Dan bepaalt de ouder naar welke leervorm de centen gaan. Dan ontvangt elke school proportioneel een eerlijk deel van de koek. De verschillende zuilen moeten dan maar zaaien naar de zak, en volk proberen lokken door het aanbieden van kwaliteitsonderwijs.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Is dat niet wat laat meneer Jan van den Berghe, dat dit pas sinds dit schooljaar aangepast is?!
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Vreemdeling
|
![]() Lieve Supe®Staaf
"[quote="Supe®Staaf"] Citaat:
Het zou natuurlijk een leegloop betekenen van de scholen van het vrij onderwijs, want - zonder twijfel kan dit wetenschappelijk gestaafd worden - de masochistische trekjes van ouders die zelf maar al te graag zowel op geldelijk als op andere gebieden bijspringen, gaan dan niet meer geprikkeld kunnen worden. Stel je voor, die verfoeide broeinesten van racisme, die onder de dekmantel van 'katholieke school' gekend zijn, zouden in het andere geval (wanneer de ouders hun kroost *niet* zouden verplaatsen naar een andere school) immers een veel grotere financiële ademruimte hebben ! Of toch, op 1 voorwaarde : dat de waarde van de bonnen afhankelijk zou zijn van het aantal kinderen dat er op de respectieve scholen zit. Maw, een school met meer kinderen, zou dan bonnen hebben die quasi niets waard zijn, terwijl een school met een zeer laag aantal kinderen extreem dure bonnen zou hebben voor de kindjes. Een economisch principe toch ? Zeldzame dingen zijn nu eenmaal duurder dan hetgeen je in overvloed vindt. Water is in België zeer goedkoop in vergelijking met hetzelfde goed in pakweg de dichtstbijzijnde woestijn (neen, die van Gooik telt niet). Deal ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die filosofie brengt altijd uw sociale zekerheid in de problemen, als er vergrijzing is omdat de pensioenen teveel kosten, en als er een baby boom is om de opvoedingen te vergoeden. Aangezien de bevolkingsaangroei nooit constant is, heb je dus constant problemen die worden afgewenteld op de werkende beroepsbevolking. How about some common sense: Een systeem waarbij de verantwoordelijkheid voor de sociale zekerheid bij het individu ligt. Je kan dat eventueel aanvullen met een overlevingsbijdrage en wettelijke verplichte minima aan bijdragen voor uwzelf. Ik hoef helemaal niet bij te dragen voor uw kinderen, en vind het zeer pretentieus dat u zelfs durft te beweren dat u mij daarmee een dienst bewijst. Van de andere kant begrijp natuurlijk wel het self-serving karakter van uw argumentatie.
![]() |
![]() |
#156 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Bijlange niet.. Ik ben nog steeds een voorstander van 1 onderwijsnet waar geen vakken als 'godsdienst' of 'zedenleer' gegeven worden, maar vervangen kan worden door een vak als 'algemene vorming', waar alle thematieken die bij godsdienst of zedenleer besproken zouden worden aan bod kunnen komen op een kritische, neutrale manier..
![]() |
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of houdt u er vooroordelen op na, dat zijn immers opvattingen die niet steunen op reële feiten. En dat ziet er naar uit dat uw mening over het katholiek onderwijs net als een "elitair clubje" daarop gebaseerd zijn. Ik ben alvast heel benieuwd naar uw argumentatie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar euhm, meneer jan ven den Berghe, je hebt gelijk als je beweert dat jij nergens dergelijke dingen geschreven hebt. Ik heb ook niet gezegd dat jij dat wél gedaan had.. Je moet eens goed lezen w�*t er precies staat.. [quote="Sufragette"]Enneuhm, jullie voorgaande uitsparken en/of beweringen op dit forum, bevestigen enkel...
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dit land bestaat er nog steeds vrijheid in dat opzicht. Bijgevolg zal de overheid de netten niet kunnen afschaffen, tenzij ze een wijziging aanbrengt in de grondwet. En wees gerust, die wijziging zal er niet komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van wie komen die uitspraken dan wel? Van mij in ieder geval niet. Maar welke verdediger van het katholiek onderwijs heeft dat hier dan gedaan? |
|
![]() |
![]() |