Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is het voorschrijven van de pil aan 10-jarigen verantwoord ?
Ja. 12 26,67%
Neen. 17 37,78%
Ja, maar ... 9 20,00%
Neen, maar ... 3 6,67%
Geen idee. 4 8,89%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 18:45   #141
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Moi, je m'appelle Lo-li-ta!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 19:11   #142
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Moi, je m'appelle Lo-li-ta!
Limburger ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 19:12   #143
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Limburger ?
Gelderlander.
Oud 3 oktober 2007, 20:43   #144
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp ik niet goed.

Als ik je tekst goed lees is er dus een paradox. Enerzijds is er meer en meer schroom om samen dus onder de douche te staan. Anderzijds merken we in het straatbeeld dat jongeren, kinderen zelfs, meer en meer proberen de grenzen van de zedelijkheid verkennen.

Om nog niet te spreken over het gat in de markt waarbij strings en tanga's aan kinderen wordt aangeboden.
We kunnen inderdaad van een paradox spreken. Dat is ook hetgene wat ik probeer aan te tonen: dat er niet meer op een min of meer normale manier met naaktheid / seks ten overstaan van jongeren en kinderen kan worden omgegeaan. Het thema wordt ofwel in een afkeurende negatieve sfeer gesitueerd, ofwel wordt het 'on-kinderlijk' geëxploiteerd, waarbij kinderen zich zeer vroegrijp gaan gedragen of 'volwassener' gaan voordoen dan ze eigenlijk zijn. Beide elementen uit deze paradox hangen waarschijnlijk met elkaar samen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 22:56   #145
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Abortus blijft hoe dan ook steeds een vorm van moord.
Off topic (laat het dus duidelijk zijn dat ik dit niet als alternatief voor de pil zie hé): abortus moet vanzelfsprekend zoveel mogelijk vermeden worden, maar met moord heeft het niets te maken. En het is grof dat wel te stellen tov mensen voor wie dit de enige oplossing uit een moeilijke situatie is. Ik vind zo'n uitspraken erg gratuit en ze storen mij enorm. Zeker als ze uit de mond van een man komen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 23:41   #146
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Off topic (laat het dus duidelijk zijn dat ik dit niet als alternatief voor de pil zie hé): abortus moet vanzelfsprekend zoveel mogelijk vermeden worden, maar met moord heeft het niets te maken. En het is grof dat wel te stellen tov mensen voor wie dit de enige oplossing uit een moeilijke situatie is. Ik vind zo'n uitspraken erg gratuit en ze storen mij enorm. Zeker als ze uit de mond van een man komen.
Dat is ook de reden waarom ik vind dat mannen, al is het maar 1 keer in hun leven, ook eens zouden moeten kunnen menstrueren.
Oud 4 oktober 2007, 18:12   #147
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed Edina. Mijn oprechte excuses.

Dit is uiteindelijk het resultaat indien enkel een zinnetje uit een posting wordt geïsoleerd. De context is ook belangrijk.

Abortus als pure moord beschouwen is er over. Ik beschik over voldoende empathie om te weten dat er levensnoodzakelijke situaties zijn en een zwangerschap bij velen kan leiden tot uitzichtloze situaties.

Waar het mij om ging: Het is een indruk, en het blijft een indruk. Namelijk, dat abortus een alternatief zou kunnen zijn binnen de anticonceptie. Sorry, maar dan krijg ik het. Dit in het kort.

Maar je hebt gelijk hoor. Je opmerking is meer dan terecht. Ik ben ook niet bepaald de persoon met ethische gewetensproblemen, voor alle duidelijkheid.

Groetjes,
Oud 5 oktober 2007, 18:37   #148
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed Edina. Mijn oprechte excuses.

Dit is uiteindelijk het resultaat indien enkel een zinnetje uit een posting wordt geïsoleerd. De context is ook belangrijk.

Abortus als pure moord beschouwen is er over. Ik beschik over voldoende empathie om te weten dat er levensnoodzakelijke situaties zijn en een zwangerschap bij velen kan leiden tot uitzichtloze situaties.

Waar het mij om ging: Het is een indruk, en het blijft een indruk. Namelijk, dat abortus een alternatief zou kunnen zijn binnen de anticonceptie. Sorry, maar dan krijg ik het. Dit in het kort.

Maar je hebt gelijk hoor. Je opmerking is meer dan terecht. Ik ben ook niet bepaald de persoon met ethische gewetensproblemen, voor alle duidelijkheid.

Groetjes,
Geen probleem. Ik dacht al wel dat je het niet zo had bedoeld als het klonk. Ik bedoelde met alternatieven voor de pil in de eerste plaats het condoom, omdat dit het enigste is dat ook beschermt tegen de meeste SOA's. En ik bedoelde in ieder geval niet abortus. En ik denk eerlijk gezegd dat er maar heel weinig mensen (en vooral heel weinig vrouwen) zijn die abortus als een alternatief op anticonceptie zien. Dat blijft immers een zeer ingrijpende gebeurtenis die bovendien niet zonder risico's is. Degenen die dat toch doen zal je overigens ook niet raken met dergelijke uitspraken. De anderen, voor wie het een zeer moeilijke beslissing was daarentegen wel...
Oud 5 oktober 2007, 18:39   #149
giserke
Banneling

Standaard

ik geef onze kat ook de pil. Die is maar 3.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2007, 18:43   #150
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

En nog iets over de pil. Ik begrijp echt haar populariteit niet. De pil geeft - zeker bij langdurig gebruik - een hoger risico op borstkanker. Als je dan weet dat dit voor vrouwen tussen de 35 en 70 de belangrijkste doodsoorzaak is, dan vind ik het eigenaardig dat daar zo losjes mee wordt omgesprongen...
Oud 5 oktober 2007, 19:40   #151
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem. Ik dacht al wel dat je het niet zo had bedoeld als het klonk. Ik bedoelde met alternatieven voor de pil in de eerste plaats het condoom, omdat dit het enigste is dat ook beschermt tegen de meeste SOA's. En ik bedoelde in ieder geval niet abortus. En ik denk eerlijk gezegd dat er maar heel weinig mensen (en vooral heel weinig vrouwen) zijn die abortus als een alternatief op anticonceptie zien. Dat blijft immers een zeer ingrijpende gebeurtenis die bovendien niet zonder risico's is. Degenen die dat toch doen zal je overigens ook niet raken met dergelijke uitspraken. De anderen, voor wie het een zeer moeilijke beslissing was daarentegen wel...
Waarvan akte. Een mening waar ik volledig mee kan leven. Ik pas.
Oud 5 oktober 2007, 19:48   #152
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nog iets over de pil. Ik begrijp echt haar populariteit niet. De pil geeft - zeker bij langdurig gebruik - een hoger risico op borstkanker. Als je dan weet dat dit voor vrouwen tussen de 35 en 70 de belangrijkste doodsoorzaak is, dan vind ik het eigenaardig dat daar zo losjes mee wordt omgesprongen...
Kan je evengoed zeggen over roken hé. Wie 16 is ligt er misschien niet zo echt wakker van.

En wat de pil in het bijzonder betreft. De inpact op de gezondheid, bij langdurig gebruik, wordt toch niet echt geaccentueerd, in tegenstelling tot meer gekende dooddoeners.
Oud 5 oktober 2007, 20:03   #153
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je evengoed zeggen over roken hé. Wie 16 is ligt er misschien niet zo echt wakker van.
Ik had het dan ook niet onmiddellijk over de gebruikers, maar wel over de voorschrijvers . De pil wordt veel te veel gepromoot door artsen. Onterecht gezien de vele bijwerkingen (waarvan nota bene een vermindering van het libido zeer frequent is), risico's en zelfs effecten op de fauna!

En dit terwijl er zoveel alternatieven zijn. Zeker voor koppels waarbij de kinderwens voltooid is. Sterilisatie van de man lijkt dan voor de hand liggend. Het is een kleine en eenvoudige ingreep zonder bijwerkingen, complicaties of gezondheidsrisico's. Maar vreemd genoeg vind je maar heel weinig mannen die daartoe bereid zijn... Anticonceptie blijft jammer genoeg meestal een vrouwenzaak.

Citaat:
En wat de pil in het bijzonder betreft. De inpact op de gezondheid, bij langdurig gebruik, wordt toch niet echt geaccentueerd, in tegenstelling tot meer gekende dooddoeners.
Je verklaart meteen ook waarom het niet wordt geaccentueerd. Het is veel minder gekend dan de andere dooddoeners. De pil is immers een relatief recente uitvinding. En nu men een beetje zicht begint te krijgen op de effecten van langdurig gebruik, zijn de resultaten weinig hoopgevend. Niet onlogisch overigens. Het gaat tenslotte over hormonen. En van de werking van hormonen is nog verre van alles gekend.
Oud 5 oktober 2007, 22:23   #154
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het dan ook niet onmiddellijk over de gebruikers, maar wel over de voorschrijvers . De pil wordt veel te veel gepromoot door artsen. Onterecht gezien de vele bijwerkingen (waarvan nota bene een vermindering van het libido zeer frequent is), risico's en zelfs effecten op de fauna!

En dit terwijl er zoveel alternatieven zijn. Zeker voor koppels waarbij de kinderwens voltooid is. Sterilisatie van de man lijkt dan voor de hand liggend. Het is een kleine en eenvoudige ingreep zonder bijwerkingen, complicaties of gezondheidsrisico's. Maar vreemd genoeg vind je maar heel weinig mannen die daartoe bereid zijn... Anticonceptie blijft jammer genoeg meestal een vrouwenzaak.
Zonder pil of condoom blijft nog steeds het plezantst. Het vraagt op z'n minst een minimum an elementair rekenwerk, of ... een beetje discipline.

Maar ok. Anticonceptie blijft blijkbaar een vrouwenzaak. Wel, ik ben daar niet zo zeker van, in zekere zin. Ik hoor ondertussen wel mannen die zich hebben laten steriliseren, maar ik hoor niets over absolute zekerheid. Er bestaat blijkbaar steeds een waterkansje op conceptie.

Waar ik wel kan inkomen is dat in geval van ongewenste conceptie de vrouw met de vinger wordt gewezen. Om een of andere reden had zij wel beter moeten weten. Die vent is toch maar een dommerik die er op los vogelt. Zoiets.
Oud 5 oktober 2007, 22:27   #155
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

En die effecten van de pil op de fauna. Sorry Edina, de koeien blazen letterlijk een gat in de ozonlaag. Vertel me nu niet dat er zoiets bestaat als ecologisch vrijen hé (ik overdrijf).
Oud 7 oktober 2007, 13:52   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

lo. li. TÁ!
Oud 9 oktober 2007, 10:19   #157
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder pil of condoom blijft nog steeds het plezantst. Het vraagt op z'n minst een minimum an elementair rekenwerk, of ... een beetje discipline.
Dat lijkt me nu niet de beste raad die je kan geven. In een stabiele relatie waar een ongewenste zwangerschap niet echt een probleem hoeft te vormen, kan je dit misschien proberen. In de andere gevallen lijkt mij dit uiterst dom. Niet alleen voor ongewenste zwangerschappen trouwens... en het ging hier toch over anticonceptie voor jonge meisjes hé?

Citaat:
Maar ok. Anticonceptie blijft blijkbaar een vrouwenzaak. Wel, ik ben daar niet zo zeker van, in zekere zin. Ik hoor ondertussen wel mannen die zich hebben laten steriliseren, maar ik hoor niets over absolute zekerheid. Er bestaat blijkbaar steeds een waterkansje op conceptie.
Geen enkele vorm van anticonceptie biedt 100% zekerheid. Ook de pil niet. Sterilisatie is evenwel de meest effectieve vorm. Er is een uiterst kleine kans dat de zaadleider of eileider terug aan elkaar groeit, maar die is echt miniem. Overigens klopt het dat er meer en meer mannen zijn die zich laten steriliseren, maar om je te illustreren dat het een vrouwenzaak blijft: er worden nog steeds meer vrouwen dan mannen gesteriliseerd, alhoewel sterilisatie bij vrouwen een zwaardere ingreep is dan sterilisatie bij mannen, met meer kans is op complicaties (ook ernstige).

Citaat:
Waar ik wel kan inkomen is dat in geval van ongewenste conceptie de vrouw met de vinger wordt gewezen. Om een of andere reden had zij wel beter moeten weten. Die vent is toch maar een dommerik die er op los vogelt. Zoiets.
Ik veronderstel dat je dit ironisch bedoelt?
Oud 9 oktober 2007, 20:15   #158
Boadicea

Standaard

Citaat:
Geen enkele vorm van anticonceptie biedt 100% zekerheid. Ook de pil niet. Sterilisatie is evenwel de meest effectieve vorm. Er is een uiterst kleine kans dat de zaadleider of eileider terug aan elkaar groeit, maar die is echt miniem. Overigens klopt het dat er meer en meer mannen zijn die zich laten steriliseren, maar om je te illustreren dat het een vrouwenzaak blijft: er worden nog steeds meer vrouwen dan mannen gesteriliseerd, alhoewel sterilisatie bij vrouwen een zwaardere ingreep is dan sterilisatie bij mannen, met meer kans is op complicaties (ook ernstige).
Ik vrees dat de castratieangst bij mannen nog steeds speelt.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 9 oktober 2007 om 20:15.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 17:26   #159
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik vrees dat de castratieangst bij mannen nog steeds speelt.
Interessant. Is dat zo ?
Oud 10 oktober 2007, 18:42   #160
Boadicea

Standaard

Citaat:
Interessant. Is dat zo ?
Ik zou het niet weten. Maar volgens mij zijn veel mannen gewoon bang dat de chirurg iets verkeerd doet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be