Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 13:39   #141
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is wel zo dat Afro-americans gemiddeld lager scoren dat hun Kaukasische landgenoten, die dan weer lager scoren dan hun aziatische landgenoten.
Zelfde omgeving, zelfde opvoeding, zelfde reutemeteut.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2007 om 13:39.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 13:43   #142
migrantenjong
Banneling

Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is wel zo dat Afro-americans gemiddeld lager scoren dat hun Kaukasische landgenoten, die dan weer lager scoren dan hun aziatische landgenoten.
Kan ofwel biologisch ofwel cultureel zijn.

Wat ik weet is dat zwarten, net zoals Arabieren, het woord "onderhoud" niet kennen wanneer het om techniek gaat.
migrantenjong is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 14:29   #143
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga mij niet mengen in de wetenschappelijk discussie.
Ik ga het op geschiedkundige vaststellingen houden.

Noem 5 grote centraal afrikaanse geleerden van voor de 15de eeuw.
noem er 5 van na de 15de eeuw.

Noem 5 blanke geleerden en 5 chineese geleerden van voor christus en 5 van tussen christus en de 15de eeuw en 5 van na de 15de eeuw.

Het bewijst idd niets maar stemt wel tot nadenken zeker.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 14:41   #144
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ben ook geen -oloog hoor.

Het probleem is niet dat de uitspraak mogelijk politiek incorrect is en niet past id heersende opinie. Taboes mogen voor mijn part doorbroken worden. Het eigenlijke probleem is dat zijn uitspraak op niets gebaseerd is. En dat maakt het een pijnlijke zaak. Je achter termen verschuilen die insinueren dat het allemaal doorgestoken kaart is doet daar niets aan af.

Nogmaals: uiteraard zal een bosjesman minder scoren op een test hoofdrekenen dan een gemiddeld westers persoon.
Een wetenschapper die hier (= op een niet cross-cultureel gevalideerde test) trouwens een ander resultaat verwacht raad ik aan zelf eens een intelligentietest af te leggen.
Maar is het correct om daaruit te concluderen dat bosjesmannen per definitie minder intelilgent zijn dan ons? Sterker nog: dat dat ook wel z'n genetische basis zal hebben?

Wij zullen minder ritmisch zijn en minder snel kunnen lopen dan hun, maar komt dat omdat wij op muzikaal vlak mentaal gehandicapt zijn tov hun en zo geboren worden? Dat is een kringredenering die iig momenteel wetenschappelijk gezien nergens op slaat. Als wij in een andere context geboren zouden zijn waren we misschien net zo muzikaal vermogend als zij, en zij net 'zo intelligent als ons'.

Het concept intelligentie is veel te relatief, dat is het hele eieren eten.
Hmm, uw -oloog-gehalte is blijkbaar groter dan het mijne. Ik versta wat je zeggen wilt en ik heb niet de bagage om dat tegen te spreken.

Laatst gewijzigd door sn00py : 22 oktober 2007 om 14:45.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 14:44   #145
migrantenjong
Banneling

Standaard

Bovendien kunnen San (bosjesmannen) zowat het beste in de wereld naar sporen zoeken. Koevoet bestond dan ook vooral uit San-soldaten.

Ze zijn absoluut op hun gemak in de woestijn, en kunnen een persoon die 5 dagen geleden op een plaats geweest is, opsporen.
Oud 22 oktober 2007, 15:32   #146
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Bovendien kunnen San (bosjesmannen) zowat het beste in de wereld naar sporen zoeken. Koevoet bestond dan ook vooral uit San-soldaten.

Ze zijn absoluut op hun gemak in de woestijn, en kunnen een persoon die 5 dagen geleden op een plaats geweest is, opsporen.
voil�* ! maar d�*�*r hebben de linkiewinkie poco's geen oren naar! dat m�*g allemaal hoor. Zolang de witten maar onderaan de talentenlijst hangen.

Ik zag laatst nog een docu met spoorzoekende bosjesmannen. Ze hebben het vermogen om zich helemaal in het te zoeken dier in te leven, hun bewegingen over te nemen en hun geluiden te maken. Verbazingwekkend !

Maar als die prof dan zegt: luister eens, je moet met westerse middelen en denkwijzen niet denken dat je de afrikanen erbovenop gaat helpen... owee! dan is het kot te klein!
Neenee! de bosjesmannen moeten engels leren, machinekes krijgen en zorgen dat ze hun eigen overlevingskansen vierkant de grond inboren, want met die westerse middelen zal het vast veel beter gaan!

Vraagje: WIE zijn hier in feite de échte racisten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2007 om 15:34.
Oud 22 oktober 2007, 20:05   #147
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
??
Oud 22 oktober 2007, 20:07   #148
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
??
wat begrijp je niet jongen?

Dat in de you es of ee iedereen gewoon ai eim an ameirikan is?

Oud 22 oktober 2007, 20:16   #149
Groentje-18

Standaard

q
Citaat:
voil�* ! maar d�*�*r hebben de linkiewinkie poco's geen oren naar! dat m�*g allemaal hoor. Zolang de witten maar onderaan de talentenlijst hangen.
Maar enfin Circe.
Afrikanen zullen minder scoren op een hier ontwikkelde intelligentietest die geen rekening houdt met de daar geldend culturele achtergronden.
Dat spreekt denk ik niemand tegen.
De vraag is of we daaruit mogen besluiten dat:
- ze werkelijk minder intelligent zijn
- omdat ze minder intelligent zijn (=genetisch bepaald)

Weet je dat wij beter in matrix redeneren zijn dan mensen uit de U.S.A.?

Citaat:
Maar als die prof dan zegt: luister eens, je moet met westerse middelen en denkwijzen niet denken dat je de afrikanen erbovenop gaat helpen... owee! dan is het kot te klein!
Zelfs dat spreek ik niet tegen.

Citaat:
Vraagje: WIE zijn hier in feite de échte racisten?
Ik las laatst een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die bij hoog en laag beweren niet racistisch te zijn toch racistische/xenofobe handelingen stellen in hun gedrag.
Ofwel liegen deze mensen en proberen ze een sociaal wenselijk antwoord te geven door te zeggen dat ze niet racistisch zijn. Ofwel liegen ze, ofwel niet en stellen ze onbewust racistische/xenofobe handelingen.
Daarnaast heb je nog heel veel vormen van verdoken racisme, zoals bv. een buurt die in (gepercipieerde) waarde daalt als er allochtonen komen wonen.
Mensen kunnen hun uitspraken wel veranderen, maar hun denken en zeker hun gedrag, dat is nog heel andere koek. Zeker als dit gedrag is aangeleerd door ervaring en waarschijnlijk ook nog eens genetisch is ingecalculeerd.
Oud 22 oktober 2007, 20:18   #150
Groentje-18

Standaard

Citaat:
wat begrijp je niet jongen?

Dat in de you es of ee iedereen gewoon ai eim an ameirikan is?
Het is meisje.

Je schreef er niet eens bij over welk land het ging.

Ik ben heel benieuwd hoe ze gecontroleerd hebben voor die omgeving en vooral voor die opvoeding. Allemaal van bij de geboorte in hetzelfde weeshuis en gelijk behandelt enzo? Dat betwijfel ik, het experiment zou dan heel wat ethische vragen hebben opgeworpen en was dan allicht een stuk bekender dan nu.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 oktober 2007 om 20:19.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 21:14   #151
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is meisje.

Je schreef er niet eens bij over welk land het ging.

Ik ben heel benieuwd hoe ze gecontroleerd hebben voor die omgeving en vooral voor die opvoeding. Allemaal van bij de geboorte in hetzelfde weeshuis en gelijk behandelt enzo? Dat betwijfel ik, het experiment zou dan heel wat ethische vragen hebben opgeworpen en was dan allicht een stuk bekender dan nu.
Als een opvoeding iemand minder intelligent maakt, dan is de opvoeding achterlijk en de persoon het slachtoffer.

Wat ik wel wil geloven over de Afrikaanse cultuur, gezien men in de vlieghaven van Kinshasa moet wachten tot dat de koeien het vliegveld hebben verlaten eer men kan landen.
Oud 22 oktober 2007, 23:21   #152
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Als een opvoeding iemand minder intelligent maakt, dan is de opvoeding achterlijk en de persoon het slachtoffer.

Wat ik wel wil geloven over de Afrikaanse cultuur, gezien men in de vlieghaven van Kinshasa moet wachten tot dat de koeien het vliegveld hebben verlaten eer men kan landen.
Dat is een uitspraak die je voor jou rekening mag nemen.

Een kind wordt geboren met een bepaalde potentie (genen) die al dan niet tot uiting komt afhankelijk van de omgeving waarin het kind terechtkomt.
Dat gaat over de brede omgeving zoals de ontwikkelingsgraad van zijn land, de politiek in zijn land (als het oorlog is heeft het kind vanzelfsprekend minder mogelijkheden, als het kind zijn dagtaak bestaat uit het vinden en halen van drinkbaar water ook, en als bv. de concentraties giftige stoffen in de lucht te hoog zijn zoals bv. lood kan dat leiden tot mentale retardatie enzovort) tot de meer engere omgeving zoals zijn ouders, siblings, eventueel de schoolcontext, tot zelfs het huis waarin hij woont en ook de opvoeding. Al deze factoren interageren met mekaar.
Zelfs in België is het zo dat er een correlatie bestaat tussen sociale status en de graad van intelligentie zoals die gemeten wordt door intelligentietests. Dat is niet contra-intuïtief, want iemand die rijk is kan zijn kind veel meer (ontwikkeligs)mogelijkheden bieden dan iemand die ternauwernood aan de basis behoeften van het kind kan voldoen. En oefening van al die mogelijkheden baart kunst, dat geldt ook voor het invullen van opgaves of het beheersen van vaardigheden die eventueel tot een intelligentietest kunnen behoren. Zo kan een een kind uit een lagere sociale klasse lager scoren op een intelligentietest en later zelfs lager staan op de maatschappelijke ladder dan zijn meer door het lot (ik heb het hier enkel over genetisch profiel) bevoorrechte leeftijdsgenoten! Mogen we hieruit concluderen dat het kind uit het lagere sociale status gezin waarschijnlijk van nature dommer was dan het andere kind?
Het plaatje is nog lang niet volledig (en zal dit ook niet zijn op het einde van mijn post): de kans is groot dat de ouders van het lagere sociale status kind zelf door allerlei redenen niet hooggeschoold waren en het kind dus ook niet konden helpen bij allerlei huiswerkopdrachten bijvoorbeeld. Omgekeerd zijn de ouders van het 'hoge sociale status' kind dan waarschijnlijk wel hoger opgeleid wat mogelijk in hun genetische bagage voorgeprogrammeerd zat en zij misschien hebben doorgegeven aan hun kind en ze zullen waarschijnlijk de intellectuele ontwikkeling van hun kind hebben gestimuleerd.

Ik zou hieruit dus niet willen concluderen dat de lagere sociale status kinderen per definitie dommer zijn, dan de hoge sociale status kinderen. Dat ze minder de kans hebben gekregen om de vaardigheden te ontwikkelen die getest werden, lijkt me dan een veel eerlijkere en vooral correctere uitleg...
Als je binnen België al een verschil ziet omdat er in andere contexten anders wordt omgesprongen met intelligentie, moet je je eens afvragen wat dat verschil dan wel niet is als je deze situatie nog intgewikkelder maakt door een hier ontwikkelde intelligentietest te extrapolleren naar andere culturen.
Oud 22 oktober 2007, 23:23   #153
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:

Een kind wordt geboren met een bepaalde potentie (genen) die al dan niet tot uiting komt afhankelijk van de omgeving waarin het kind terechtkomt.
Dat gaat over de brede omgeving zoals de ontwikkelingsgraad van zijn land, de politiek in zijn land (als het oorlog is heeft het kind vanzelfsprekend minder mogelijkheden, als het kind zijn dagtaak bestaat uit het vinden en halen van drinkbaar water ook, en als bv. de concentraties giftige stoffen in de lucht te hoog zijn zoals bv. lood kan dat leiden tot mentale retardatie enzovort) tot de meer engere omgeving zoals zijn ouders, siblings, eventueel de schoolcontext, tot zelfs het huis waarin hij woont en ook de opvoeding. Al deze factoren interageren met mekaar.
Zelfs in België is het zo dat er een correlatie bestaat tussen sociale status en de graad van intelligentie zoals die gemeten wordt door intelligentietests. Dat is niet contra-intuïtief, want iemand die rijk is kan zijn kind veel meer (ontwikkeligs)mogelijkheden bieden dan iemand die ternauwernood aan de basis behoeften van het kind kan voldoen. En oefening van al die mogelijkheden baart kunst, dat geldt ook voor het invullen van opgaves of het beheersen van vaardigheden die eventueel tot een intelligentietest kunnen behoren. Zo kan een een kind uit een lagere sociale klasse lager scoren op een intelligentietest en later zelfs lager staan op de maatschappelijke ladder dan zijn meer door het lot (ik heb het hier enkel over genetisch profiel) bevoorrechte leeftijdsgenoten! Mogen we hieruit concluderen dat het kind uit het lagere sociale status gezin waarschijnlijk van nature dommer was dan het andere kind?
Het plaatje is nog lang niet volledig (en zal dit ook niet zijn op het einde van mijn post): de kans is groot dat de ouders van het lagere sociale status kind zelf door allerlei redenen niet hooggeschoold waren en het kind dus ook niet konden helpen bij allerlei huiswerkopdrachten bijvoorbeeld. Omgekeerd zijn de ouders van het 'hoge sociale status' kind dan waarschijnlijk wel hoger opgeleid wat mogelijk in hun genetische bagage voorgeprogrammeerd zat en zij misschien hebben doorgegeven aan hun kind en ze zullen waarschijnlijk de intellectuele ontwikkeling van hun kind hebben gestimuleerd.

Ik zou hieruit dus niet willen concluderen dat de lagere sociale status kinderen per definitie dommer zijn, dan de hoge sociale status kinderen. Dat ze minder de kans hebben gekregen om de vaardigheden te ontwikkelen die getest werden, lijkt me dan een veel eerlijkere en vooral correctere uitleg...
Als je binnen België al een verschil ziet omdat er in andere contexten anders wordt omgesprongen met intelligentie, moet je je eens afvragen wat dat verschil dan wel niet is als je deze situatie nog intgewikkelder maakt door een hier ontwikkelde intelligentietest te extrapolleren naar andere culturen.
Dat is wat ik zei, alleen minder grof.
Oud 23 oktober 2007, 06:47   #154
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Grotere onzin over intelligentietesten heb ik dus nog niet gelezen.

Men kan immers reeds op zeer jonge leeftijd het denkvermogen en redenatie vermogen van een kleuter testen.

Er is zelfs reeds een medisch verband tussen het IQ en de aaneengroeiing van de linker en rechter hersenkwab gevonden en bewezen.

Men kan dus zelfs met een mri je iq voor een grootdeel vaststellen.
Oud 23 oktober 2007, 14:41   #155
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Grotere onzin over intelligentietesten heb ik dus nog niet gelezen.

Citaat:
Men kan immers reeds op zeer jonge leeftijd het denkvermogen en redenatie vermogen van een kleuter testen.

Er is zelfs reeds een medisch verband tussen het IQ en de aaneengroeiing van de linker en rechter hersenkwab gevonden en bewezen.
Waar in mijn post heb je gelezen dat dat niet zo is?

Citaat:
Men kan dus zelfs met een mri je iq voor een grootdeel vaststellen.
Verkeerde conclusie.
Oud 23 oktober 2007, 14:58   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waar in mijn post heb je gelezen dat dat niet zo is?

Verkeerde conclusie.
Ga de site over IQ en medische verbanden dan maar eens raadplegen.

Je kan beginnen met die van het CBO.
Oud 23 oktober 2007, 17:17   #157
migrantenjong
Banneling

Standaard

Maar ik weet uit ervaring dat kinderen met lageklasseouders over een beperktere interessekring, kleinere woordenschat en geen studiemotivatie beschikken. Groenten-18 heeft voor een groot deel gelijk.
Oud 23 oktober 2007, 17:59   #158
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Wie is er intelligenter.

Einstein, Rainman, Beethoven of de uitvinder van het wiel?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 18:08   #159
migrantenjong
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wie is er intelligenter.

Einstein, Rainman, Beethoven of de uitvinder van het wiel?
Britney Spears.
Oud 23 oktober 2007, 19:40   #160
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ga de site over IQ en medische verbanden dan maar eens raadplegen.

Je kan beginnen met die van het CBO.
Ik zal er veel nieuws leren.

Lees jij ondertussen wat over cross-culturele psychologie.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 oktober 2007 om 19:43.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be