Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2007, 20:17   #141
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet de enige bent die mensen kent die aan stervensbegeleiding doen?
Neen, maar mijn pleidooi baseer ik wel op wat die man (en ook anderen) me zoal eens vertellen.

Heb jij andere ervaringen? Waarom zouden die par force gelijklopend moeten zijn met de mijne? En waarom besluit jij desgevallend daaruit als zou ik denken dat ik de enige ben die stervensbegeleiders in zijn kennissenkring heeft?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 20:18   #142
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

System,

jou manier van discussieren bewijst mijn opmerking dat het ongeloof voor domme mensen is hahahahah

Ten eerste het is zo
Ten tweede freedom of speech

dus niks zeggen

groetjes
yahya
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 20:20   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
Dat is wat je denkt en het bewijst ook niet!

Voor mij is God de Eeerste, de Enoge die niet geschappen is want als hij ook geschappen is dan is hij geen god.

groetjes
We kunnen wel gedachten over uitwisselen over het eerste begin.

Maar we kunnen daar geen spijkerharde affirmaties over hebben. We weten niets over het eerste begin. We kunnen daar ook niets over weten omdat dit ons verstand (voorlopig?) te boven gaat. Daarom doen we er best aan erover te zwijgen en zeker er geen dwingende uitspraken over doen zoals u nu doet.

Dit gezegd zijnde, wil ik toch een nuance inbrengen. Er zijn mensen die een mystieke ervaring hebben gehad. Zij hebben gevoeld dat alles één is. Maar is de mystieke ervaring echt of is het een produkt van het korstondig in de war zijn van de hersenen?

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 20:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 20:24   #144
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als jij niets weet dan is het jou probleem en bewijst dat jij niet weet maar bewijst niet dat alle mensen niets weten!

Voor mij is Allah the First Caus ==> is een weet en ik weet het of ik geloof het.

Kijk dit berichtje is nr 144 en bewijst dat nr 1 bestaat

Causaliteit meneer + perfectie + realistisch denken.

Jij hebt gewoon NIKS om het bestaan van de Eerste te ontkennen.

groetjes
yahya
Oud 15 november 2007, 20:30   #145
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Als jij niets weet dan is het jou probleem en bewijst dat jij niet weet maar bewijst niet dat alle mensen niets weten!

Voor mij is Allah the First Caus ==> is een weet en ik weet het of ik geloof het.

Mensen kunnen niet begrijpen hoe de dingen, het heelal, enz zijn ontstaan. Ze zoeken dan een oorzaak. Ze vinden er ook een: God. God heeft alles geschapen. God is dus een passe-partout-sleutel die alle onopgeloste problemen op dit gebied oplost. Maar ze verschuiven steeds dezelfde vraag: hoe is God ontstaan? Gelovigen zeggen dan: God is uit zichzelf ontstaat want anders was diegene die hem deed ontstaan God. Maar dat is geen oplossing, dat is een schijnoplossing. Dezelfde vraag blijft bestaan.

Besluit: u weet niets, maar ook absoluut niets over Allah.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 20:36.
Oud 15 november 2007, 20:33   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System,

jou manier van discussieren bewijst mijn opmerking dat het ongeloof voor domme mensen is hahahahah

Ten eerste het is zo
Ten tweede freedom of speech

dus niks zeggen

groetjes
yahya
Ik zeg niet dat het geloof voor domme mensen is. Ik zeg ook niet dat het geloof voor slimme mensen is. Wel is het geloof vaak voor (existentieel) bange mensen.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 20:34.
Oud 15 november 2007, 20:38   #147
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:

groetjes
yahya
Het is juist de causaliteit van de natuur, die het onnodig maakt om nog te denken dat er een god achter zit, je kunt alles zelf verklaren. Hoe onstond de aarde, het leven, de planten, de gesteenten, de gassen, enz... Dat leer je op school.
Oud 15 november 2007, 20:40   #148
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
Het is juist de causaliteit van de natuur, die het onnodig maakt om nog te denken dat er een god achter zit, je kunt alles zelf verklaren. Hoe onstond de aarde, het leven, de planten, de gesteenten, de gassen, enz... Dat leer je op school.
Leg 's uit en laat mij zien hoe deze forum zichzelf heeft gemaakt of uit niets is gemaakt .. je mag kiezen!

Met God bedoel ik iemand of iets met kennis, wil, wijsheid, macht, doel, .. en niet een soort van een grote mens met een heel grote hand

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 15 november 2007 om 20:40.
Oud 15 november 2007, 20:42   #149
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat het geloof voor domme mensen is. Ik zeg ook niet dat het geloof voor slimme mensen is. Wel is het geloof vaak voor (existentieel) bange mensen.
Wat jij zegt is altijd uw eigen mening meneertje

Maar ik zeg ongeloof is voor domme mensen hahaha .. wie iets/iemand wilt ontkennen zonder bewijs noch een aanwijzing is gewoon dom of niet?

vertel dan ...

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 15 november 2007 om 20:43.
Oud 15 november 2007, 20:46   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat jij zegt is altijd uw eigen mening meneertje

Maar ik zeg ongeloof is voor domme mensen hahaha .. wie iets/iemand wilt ontkennen zonder bewijs noch een aanwijzing is gewoon dom of niet?

vertel dan ...

Mvg
Yahya
Tot nu toe heb ik niet veel bewijzen gezien van uw Allah. En zeker niet tijdens de sunami waar vele duizende moslims verdronken.En moest hij bestaan, zo barhmartig en menslievend is uw Allah dan toch niet. En zeker niet voor die moslimvrouw die toen al haar kinderen en haar echtgenote verloor en alleen overbleef.

U probeert mensen wat dingen wijs te maken. Dingen waarover u niets weet, maar die u voor waar aanneemt.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2007 om 20:48.
Oud 15 november 2007, 20:54   #151
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tot nu toe heb ik niet veel bewijzen gezien van uw Allah. En zeker niet tijdens de sunami waar vele duizende moslims verdronken.En moest hij bestaan, zo barhmartig en menslievend is uw Allah dan toch niet.
Jij gelooft dat ik besta en jij hebt er volgens jou methodologie ook geen bewijs.

Voor mij is het bestaan en alles erin bewijzen en aanwijzigen voor het bestaan van de Eerste.

Tsunami is ook een bewijs dat Allah bestaat! ah ja want wie doet het ontstaan? je ga zeggen wetmatigheden in de natuur en wie heeft die wetmatigheden in de natuur ingesteld??

Iemand met kennis en wijsheid en wil.

Kijk, als jij deze man tegenkomt:

dan wil het niet zeggen da er geen kappers bestaan.

Als een dokter een stukje van je lichaam wegknipt dan wil het niet zeggen da hij ni barmhartig is maar hij wilt jou genezen en beschermen tegen ziektes .. ah wel Allah swt doet wat hij wilt en achter alles wat er gebeurt zit er een wijsheid, soms kunnen wie die weten en kennen maar vaak ook niet en als we die niet kennen of begrijpen dan wil het ook niet zeggen dat er geen wijsheid erachter zit.

Jij als mens begrijpt de wereld niet, wij doen gewoon ons best om de natuur te begrijpen en tsunami kan haal goed zijn voor de mensheid, de aarde, de dieren, het universum en alle stoffen die er bestaat heel goed zijn en mischien ook noodzakelijk.

Allah is geen mens, hij is de Enige, de Al wijzend.

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 15 november 2007 om 20:55.
Oud 15 november 2007, 21:04   #152
david1968
Vreemdeling

Standaard

Een tijdje geleden kwam ik op dit gedacht en wil dit graag eens uitproberen. Volgend vraagstuk:

Als ik straks op straat loop met mijn machinegeweer en ik schiet zo een aantal willekeurige mensen neer en pleeg daarna zelfmoord, heb ik dan iets verkeerd gedaan? En waarom?

Als iemand mij kan bewijzen waarom dat verkeerd is zonder naar een liefdevolle schepper van het universum en de mens te verwijzen, dan word ik onmiddellijk atheïst.

Ik zal al eens iets zeggen: als u antwoordt: het is verkeerd omdat mensen willen blijven leven en niet willen lijden, dan zeg ik: de natuur laat ons lijden en doodt ons, waardoor duidelijk blijkt dat onze eigen oorsprong onze drang naar overleven en behoefte aan geluk (en die drang/behoefte heeft het zelf aan ons gegeven!!) niet respecteert. Als de natuur haar eigen schepselen niet respecteert, waarom zou ik het dan wel moeten doen?
david1968 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 21:04   #153
system
Banneling

Standaard

[quote=Fikr_El7or;3075140]
Citaat:
Jij gelooft dat ik besta en jij hebt er volgens jou methodologie ook geen bewijs.

Voor mij is het bestaan en alles erin bewijzen en aanwijzigen voor het bestaan van de Eerste.
U moet goed lezen. Ik zeg niet dat hij niet bestaat. U zegt dat hij wel bestaat. En daar hebt u geen bewijzen voor. U kunt zeggen: ik geloof dat hij bestaat. Dat is alles wat u kunt zeggen.

Citaat:
Tsunami is ook een bewijs dat Allah bestaat! ah ja want wie doet het ontstaan? je ga zeggen wetmatigheden in de natuur en wie heeft die wetmatigheden in de natuur ingesteld??
De aardbeving doet het ontstaan. En dan gaat u zeggen wie doet de aardbeving onstaan... en dan komen we uit bij God. En dan zeg ik: en wie doet God ontstaan. En dan komt u met een nietszeggend antwoord: God doet zichzelf ontstaan. U geeft zo'n een volstrekt ondeugdelijk antwoord omdat u het zelf niet weet.
Citaat:
Kijk, als jij deze man tegenkomt:

dan wil het niet zeggen da er geen kappers bestaan.
Als u met dat soort argumenten komt aandraven, ga ik straks wel aannemen dat gelovigen domme mensen zijn.

Citaat:
Als een dokter een stukje van je lichaam wegknipt dan wil het niet zeggen da hij ni barmhartig is maar hij wilt jou genezen en beschermen tegen ziektes .. ah wel Allah swt doet wat hij wilt en achter alles wat er gebeurt zit er een wijsheid, soms kunnen wie die weten en kennen maar vaak ook niet en als we die niet kennen of begrijpen dan wil het ook niet zeggen dat er geen wijsheid erachter zit.
Dat moet u maar aan die moslimvrouw gaat uitleggen die alleen achterbleef nadat zij haar kinderen en haar echtgenoot verloren had.
Citaat:
Jij als mens begrijpt de wereld niet, wij doen gewoon ons best om de natuur te begrijpen en tsunami kan haal goed zijn voor de mensheid, de aarde, de dieren, het universum en alle stoffen die er bestaat heel goed zijn en mischien ook noodzakelijk.
Daarover gaat het niet over. Als Allah iets met de mensen inzat, zou hij niet zoveel leed veroorzaken door een tsnunami te zenden.
Citaat:
Allah, alwijzend
Alles vesnietigend soms ja.
Oud 15 november 2007, 21:19   #154
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Bewijzen ok ..

Ik ga een een andere topic aanmaken ..
Oud 15 november 2007, 21:40   #155
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david1968 Bekijk bericht
Een tijdje geleden kwam ik op dit gedacht en wil dit graag eens uitproberen. Volgend vraagstuk:

Als ik straks op straat loop met mijn machinegeweer en ik schiet zo een aantal willekeurige mensen neer en pleeg daarna zelfmoord, heb ik dan iets verkeerd gedaan? En waarom?

Als iemand mij kan bewijzen waarom dat verkeerd is zonder naar een liefdevolle schepper van het universum en de mens te verwijzen, dan word ik onmiddellijk atheïst.

Ik zal al eens iets zeggen: als u antwoordt: het is verkeerd omdat mensen willen blijven leven en niet willen lijden, dan zeg ik: de natuur laat ons lijden en doodt ons, waardoor duidelijk blijkt dat onze eigen oorsprong onze drang naar overleven en behoefte aan geluk (en die drang/behoefte heeft het zelf aan ons gegeven!!) niet respecteert. Als de natuur haar eigen schepselen niet respecteert, waarom zou ik het dan wel moeten doen?
Voor onze maatschappij en onze wetten en het gedachtegoed dat wij hebben doe je dan iets verkeerd.
Leefde je in staatloze jungle dan deed je niks verkeerd.
Het is locatiegebonden denk ik...
In de natuur is het de wet van de sterkste he... Dat is waar.
Oud 15 november 2007, 21:40   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijzen ok ..

Ik ga een een andere topic aanmaken ..
Ik ben benieuwd.
Oud 15 november 2007, 22:02   #157
david1968
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
Voor onze maatschappij en onze wetten en het gedachtegoed dat wij hebben doe je dan iets verkeerd.
Leefde je in staatloze jungle dan deed je niks verkeerd.
Het is locatiegebonden denk ik...
In de natuur is het de wet van de sterkste he... Dat is waar.
A ja dus als ik in de jungle wat mensen afknal is er niets aan de hand Ik zal het eens proberen. Het is toch niet erg blijkbaar.

De wet betekent alleen dat wie niet gehoorzaamt, gestraft wordt. Dat heeft verder niets met goed of kwaad te maken. Wat mensen denken over goed en kwaad is subjectief en dus kan ik rustig doen wat ik wil en moet ik alleen zien dat ik mijn straf ontloop, allé ja tenzij ik daar een masochistisch plezier in kan ontdekken van gestraft te worden.
david1968 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 01:22   #158
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinophai Bekijk bericht
Volgens mij is godsdienst gegroeid uit het feit dat mensen vroeger niet konden begrijpen en verklaren hoe het een en ander ineen steekt. Men fantaseerde er dan maar een hogere macht bij en uiteindelijk werd dat dan nog profijtelijk ook.
Nu wordt godsdienst vooral gebruikt om via het geloof mensen aan te zetten om dingen te doen voor de verkeerde redenen maar die de aanzetters ervan wel goed uitkomen.
Eigenlijk is godsdienst dus voor "domme mensen".
Watniet wegneemt dat diepgelovige mensen bij bvb stervensbegeleiding hier een houvast kunnen hebben.
Het blijft echter geloven in een onbestaand iets.
Ik heb een gelijkaardige tekst in't verleden ook al neergezet, weet niet of'k hem ook hier opgesmeten heb of niet, mer hier is ie dan:

Citaat:
And on the seventh day, man created God
Tue, 08/21/2007 - 12:06 — Christophe Ochal

I've seen alot of discussions about religion, god and intelligent design on the internet, the last thread i saw on slashdot made me think about the subject again, so i decided to write down my own idea's about god, life, death and the meaning of it all.

When i was but a wee little boy, my mother wanted to raise me the catholic way, i had catholic classes at school, and i was babtized as a baby, yet, at the tender age of 11 (i think), i questioned the existance of god, i had lost my grandmother to cancer, and i was left with questions nobody could awnser, atfirst i hated god, how could he let her die? How was that just? But then the more i thought about it, the more obvious it became, there was no god!

My reasoning skills back in those days were limited, i reasoned that, because history had seen so many different religions and gods that "our" god also had to be fake, these days i disbelieve in a god for a whole other reason, that reason is called logic.

When we think about it, the whole notion of a god is so utterly unlogical, it almost hurts my head trying to figure out why people believe in it, but let's start at the beginning, if god is myth, where does religion come from? My take on that is that the concept of a god (or gods) comes from our very first ancestors, who couldn't grasp the world arround them, they knew that an effect had a cause, but they witnessed several effects where the cause was not apparent, they lived, the rise and fall of the sun and the moon, the cycle of the seasons, what was the cause of all that? Their limited knowledge led to the creation of divinities, invisible superbeings that controlled everything.

You might wonder why i dragged cause and effect inhere, but the reason is simple, our brain is wired in such a way that we think in those terms, and it's cause and effect that forms the basis of our science.

So now we have prehistoric man, running arround fearfull of his self-invented gods, and along comes the realisation that fear brings power, and the first religions were created, religion in my eyes, was the very first attempt for man to create laws, looking through our past history, i see all those various religions with all their rules as nothing more then means to control people, and for a long time, the priests and monks of various religions held the most power. They could decide over life and death, redamption or damnation, and they claimed to speak in name of deities who were feared by all.

fear always has been instrumental in the power religion held on people, the fear of eternal damnation (just think of hell for a second), and the bliss of eternal happyness for those who lived a "good" live. How many billions died in name of their religion? Nobody knows

One of the things i've heard alot is that without religion, one cannot be "moral", but many things we consider imoral now were considered normal under older religions, things like sacrifices of animals and people, slavery, massacres, they have all been performed in the name of one religion or the other, and i content that morality is created by the social structure in which we grow up, our education and family values, those are where morality comes from, religion and god be damned.

So what value has religion and god for me? None whatsoever, infact, i'd say even our current religions are a negative aspect, as they hinder science & peace.

Offcourse, if you read this far, you'll probably be asking, "how can you be sure, and how is god unlogical?" and i'll get to that right now. The fact of the matter is, i can't be sure, nobody can be eighter way, but it seems to be the most plausible explication. As for the logic behind not believing in a god, let me ask you this, if you are unable or unwilling to accept that life formed out of itself, why are you able to accept or believe a superpowerfull being just "popped" into existance? (Cause and effect, remember?)

These are the facts as i see them: There is no god, there is no life after death, and there is no purpose to life whatsoever except for the purpose we give it ourselves, if that reality seems cold and harsh to you, well, reality tends to be like that.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 01:26   #159
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Mijn geloof neemt mijn vrees compleet weg van de dood, maar geloven is niet iets aanhangen, sommigen doen dat jammer genoeg wel. Geloven is geloven, jij kan alleen als jij geloven. Moslims maken hier bv een enorme misser door als een groep kakkerlakken op een hoop te geloven. (en andere strikte geloven)
Waarom verschiet ik niet dat jij gelovig bent?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 16 november 2007, 01:30   #160
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Geloven dat hij er niet is, is nog veen onrealistischer... Er zijn namelijk maar HEEL weinig aanwijzingen dat hij niet bestaat, voor het omgekeerde zijn er miljoenen aanwijzingen.
Oh boy, here we go again..... Diego Raga heeft een leuke visie op deze dingen, en ik heb mijn visie, de mijne is iets minder "romantisch" wel.

Kort samengevat, er is geen god, er is geen leven na de dood noch een ziel, uw leven is zinloos behalve voor uwzelve, en ik overweeg een cyclisch universum.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be