![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1581 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En als het niks kan beinvloeden dat waarneembaar is, dan, eh, is het niet waarneembaar he. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 september 2019 om 15:48. |
|
|
|
|
|
|
#1582 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Als ik wetenschappelijke termen dogmatisch gebruik dan is dat met permissie van de vakgebieden die dat doen. Ik oordeel daar niet over. Ik heb nooit twee klassen van systemen geponeerd. U kwam af met de mens of dier als intelligent systeem op te vatten. Daar heb ik mij aan aangepast. Als u met een tweede systeem machines bedoelt dan noem ik dat terecht een andere categorie. Want het ene is biologisch en evolutionair ontstaan en het andere is mechanisch en artificieel. Dat heb ik al eerder gezegd, maar u bent reductionist en houdt van opruimen en heeft heldere kijk op de wereld. Het eerste systeem bestaat in een natuurlijke omgeving of habitat en het andere bestaat in een kunstmatige omgeving. Men kan een machine niet leren om zich in de rimboe te handhaven en een mens kan dat wel. Maar een mens leeft dan ook niet op een dieet van elektrische stroom via een snoer en een stekkerdoos. Dat bewustzijn niets anders is dan stroomverbruik is onzin. Daar ga ik niets meer over zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#1583 | |
|
|
Citaat:
Daarnaast is er nog reflexief gedrag dat het bewustzijn te snel af is. Wij worden ons daarvan wel bewust maar niet in staat om dat gedrag te beheersen. U vroeg mij om uiteen te zetten hoe een kwal of een poliep bewust is, maar een vleesetende plant niet. Dat laat ik over aan de wetenschap. Maar ik vraag u om het volgende te verklaren met de fysica: Zojuist nog een bijna aanrijding gezien waarbij een hork in zijn autotje te hard reed, waarschijnlijk opgefokt van nature, ik op mijn fiets nog net kon bijsturen en stoppen, en de auto met gierende banden nog net op tijd stopte voor een vrouw die met twee mooie Afghanen (honden) de straat over stak. De dame schrok zich kapot, barste uit in woede daarover, de man schold haar uit voor teringhoer, zij schopte tegen de auto, hij stapte uit en dreigde te gaan slaan en hield zich in omdat ik hem aansprak en hem een vraag stelde. En dat in een nette buurt op een mooie laan in in de stad. Ach, wat maak ik mij druk. Gewoon fysica. |
|
|
|
|
|
|
#1584 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar bovendien verwar je dus ook waar we het eerder al over hadden: "geprogrammeerd zijn" en "hard determinisme". Het lijkt dus wel alsof je niks wil begrijpen van mijn argumentatie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#1585 | |
|
|
Citaat:
Ik zie niet hoe de definitie van bewustzijn van een biochemicus "niet toelaat" om uit te sluiten dat deze wordt toegepast op machines. Dat spreekt vanzelf. Als u dat doet is dat voor uw verantwoording. Ik verbaas mij er over dat u daar een belang in ziet terwijl u stelt dat we naar weinig weten en begrijpen van bewustzijn. Over zaken waar wij niets van weten moeten we noodgedwongen zwijgen. Ivo ten Hove laat in Zomergasten een stukje zien van de kleine Bambi die zijn mammie kwijt is. Het kan aan mij liggen maar ik kan mij niet voorstellen dat die machine bij kijken naar die tekenfilm geschokt zal zijn. Misschien als een programmeur er een imitatie van een kind van maakt. Maar laat mij mijn dogma's, ik houd u niet tegen, maar ik investeer daar niet in. |
|
|
|
|
|
|
#1586 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar het voorbeeld van Euclides was zelfs geen analogie. Het was een tegenvoorbeeld van uw stelling, dat de eigenschap "is principieel bepaald" door een theoretisch kader niet geldig is zolang je de echte berekening concreet niet hebt gemaakt. Dat is nochtans een algemeen aanvaarde redeneringsvorm, zonder dewelke 99% van de wiskunde in 't water valt. Toegepast op natuurkunde, kwam dat erop neer dat jij er niet wil van overtuigd worden van het statement "is principieel bepaald door de wetten van de natuurkunde" omdat ik CONCREET niet de ingewikkelde berekening kan maken (noch de gegevens heb) om de krant van morgen uit te rekenen vandaag om 16 uur. Toegepast op de stelling van Euclides wil dat zeggen dat zijn bewijs niet geldig zou zijn als er "teveel" priemgetallen zouden zijn, zodat we *concreet* de vermenigvuldiging van al die priemgetallen niet zouden kunnen maken. Dat is geen analogie. Dat is het toepassen van hetzelfde principe op twee verschillende gevallen. Maw, het is wel degelijk voldoende om *principieel* aan te geven dat we *zouden kunnen* de berekening maken *hadden we maar voldoende rekenkracht* en *beschikten we maar over voldoende gegevens* om te zeggen dat het bepaald is. Dat is wat de wetten van de natuurkunde doen. En dat is wat het bewijs van Euclides doet. Jij spreekt het eerste tegen, *omdat ik concreet de berekening niet kan maken*, maar dan is het evengoed zo dat het bewijs van Euclides niet werkt, omdat het ook handelt over die grote aantallen priemgetallen zodanig dat niemand de berekening die in zijn bewijs voorkomt, concreet zou kunnen maken. |
|
|
|
|
|
|
#1587 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zou die "biochemische" definitie van bewustzijn wel eens willen zien. De smiley was een hint. |
|
|
|
|
|
|
#1588 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De ware substantie van het heelal is het bewustzijn, en deze wordt niet door de wetenschap verklaard, maar wel door Hegel en door mijn atoomtheorie.
|
|
|
#1589 | |
|
|
Citaat:
"De mens is slechts een tussenfase, zo stelde hij. En toen zijn uitspraak even later: "Moleculen kunnen denken" https://forum.politics.be/showpost.p...18&postcount=7 |
|
|
|
|
|
|
#1590 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zijn de microgoden die denken.
|
|
|
|
#1591 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De islam is een invasieve “godsdienst”
Zoals de tekst op de site al leerde schuift de politiek het probleem onder de mat. Citaat:
Niet alleen de geboortebeperking maar ook het afschaffen van kindergelden voor die mensen die uit andere contreien komen en een leger kinderen heeft lopen of gewoon meebrengt. Niet dat het met bovenstaande te maken heeft maar dat leek mij niet echt een slecht plan en men zou er nog enkele regels aan kunnen toevoegen zoals geboortebeperking voor allochtonen/illegalen/migranten/ander zooitje ongeregelden. Crombez pleit voor tijdelijke ‘kinderstop’ bij onbekwame ouders: “Abortus en euthanasie zijn toch ook mogelijk?”
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 2 september 2019 om 14:37. |
|
|
|
|
|
|
#1592 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De principiele vergelijkingen die dat als oplossing hebben, zijn neergeschreven. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 september 2019 om 15:07. |
|
|
|
|
|
|
#1593 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Daarentegen is "doel" (p-doel) wel degelijk een nuttig concept in het analyseren van gedrag, in het analyseren van die fysica dus. Omdat we het gedrag willen kennen op vlakken die nu meestal economie, politiek, en oorlogsvoering genoemd worden, en waar de notie van "doel" centraal staat. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 september 2019 om 15:05. |
||
|
|
|
|
|
#1594 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 2 september 2019 om 15:49. |
||
|
|
|
|
|
#1595 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ah. Ik lees daar " in de biologie en de biochemie".
Citaat:
Maar ja, aangezien de hersenen grotendeels een biochemische machine zijn is het niet verwonderlijk dat tussenkomen in die biochemie het gedrag van de hersenen beinvloedt. Dat is niet vreemder dan vast te stellen dat een computer anders reageert wanneer men stroomstootjes geeft aan zijn circuits, of dat een raderkast anders reageert als men met een tang sommige radertjes gaat scheeftrekken. En dat gedrag is gepostuleerd bewuste ervaringen te veroorzaken. Maar weten kan men dat niet natuurlijk, want het enige dat men kan observeren is gedrag: van de hersenen, en van gans het lichaam dat aan die hersenen vasthangt. Door bijvoorbeeld klanken te maken (woorden te spreken) en zo. Maw, dat postulaat, dat er daar "bewuste ervaringen bij horen" is nergens nuttig voor in het begrijpen van het gedrag. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 2 september 2019 om 16:09. |
|||
|
|
|
|
|
#1596 | ||
|
|
Citaat:
Om de reikwijdte hiervan te vergroten merk ik op dat dit ook geldt voor wat wij lezen en voor afbeeldingen die wij zien. Bernard Berenson heeft wat dat betreft menig wenkbrauw doen optrekken met zijn idee van tactile values of tastbare waarden die de Italiaanse schilders van de renaissance in hun schilderijen wisten weer te geven. Hij was van mening dat de tastzin geprikkeld wordt bij het kijken naar een schilderij waarin volume en textuur van de objecten realistisch was weergegeven. Dwz dat wij van de waargenomen alleen die dingen volledig begrijpen die wij zelf eens hebben ervaren. Wie nooit heeft paard gereden of gevoetbald zal weinig genot en emoties ervaren bij het kijken naar paardenrennen of een voetbalwedstrijd. Zo ook met andere sporten. Vandaar dat ik betwijfel dat een machine zich kan inleven in het menselijk streven. 'Hij' zal evenzo geen belangstelling hebben voor politiek of economie of voor een zeiltocht. Dus uw onderstaande notie lijkt mij onwaarschijnlijk. Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 2 september 2019 om 17:06. |
||
|
|
|
|
|
#1597 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoe zou ik het kunnen 'verdedigen' dat godsdiensten de oorzaak zijn van alle oorlogen door de hele geschiedenis heen of is dat een mythe?
Atheïsten en humanistenen zeggen voortdurend dat religie door de hele geschiedenis heen de voornaamste oorzaak is van oorlogen en geweld maar is dat ook wel zo? Zou het plaatje nog wel kloppen de dag van vandaag? Misschien een verduidelijking? "Het geweld ligt niet aan de godsdienst, maar aan de menselijke natuur" Dat laatste past perfect bij mijn onderschrift zijnde: Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 2 september 2019 om 19:36. |
|
|
|
|
|
|
#1598 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het probleem is dat ik oftewel heel beknopt kan zeggen wat ik bedoel, en dan bevat dat natuurlijk niet alle uitleg ; oftewel veel uitleg geven, met voorbeelden, analogieen en zo, en dan dwalen we af op zijsporen betreffende die uitleg. Beknopt is het zo: 1) Het paradigma van de wetenschap in het algemeen, en de natuurkunde in het bijzonder, is dat *alles wat er waarneembaar gebeurt* is bepaald/voorgeschreven/geprogrammeerd door de wetten van de natuurkunde. Wij kennen de ultieme wetten van de natuurkunde niet, die in *alle* omstandigheden geldig zijn en zeer extreme situaties kan de hedendaagse natuurkunde niet beschrijven. Maar de natuurkunde van de "brave omstandigheden" is quasi perfect gekend en alles waar we het hier over hebben gebeurt in natuurkundig brave omstandigheden. 2) hieruit volgt dat alles wat waarneembaar is, in principe beschreven wordt door het wiskundige model van de "brave natuurkunde": we kunnen *in principe* de vergelijkingen neerschrijven hiervan, en de wiskundige oplossing die volledig alles wat waarneembaar is en zal zijn "bestaat" en is "vastgelegd" door die vergelijkingen. In de praktijk zijn er teveel vergelijkingen, en kennen we natuurlijk nog niet de externe gegevens die uiteraard ook voorkomen in die vergelijkingen, dus kunnen we *in de praktijk* die berekening niet maken, maar dat is enkel maar een kwestie van (astronomisch veel) rekenkracht en (astronomisch veel) externe gegevens. 3) als we dus aannemen dat het wiskundige object "fysische toestand in de toekomst", waaruit alle waarneembare zaken in de toekomst kunnen afgeleid worden, "wiskundig bestaat", en dus enkel maar bepaald is door de "vergelijkingen van de brave natuurkunde" enerzijds, en "de huidige toestand van het systeem, plus alle externe omstandigheden" anderzijds, dan is er geen ruimte meer voor andere dingen die de "waarneembare zaken" kunnen beinvloeden. Ook al kunnen we in de praktijk dat wiskundige object niet uitrekenen, omdat het te ingewikkeld is. 4) men stelt vast dat de wetten van de natuurkunde heel vaak zo zijn dat er "vereenvoudigende noties" zijn bij complexe systemen, die maken dat wat in detail door zulke heel complexe wiskundige objecten wordt beschreven, ruwweg beschreven kan worden door veel eenvoudiger noties en wiskundige modellen in vele gevallen: "emergent properties". In vele gevallen ontdekt men empirisch die emergent properties (dus die vereenvoudigende noties en die eenvoudiger wiskundige modellen) alvorens men die soms kan afleiden vanuit de "echte" natuurkunde wetten. Dat is wat "andere vakgebieden" heeft doen ontstaan, en waarom niet alle wetenschap vanuit de natuurkunde is gestart. Uiteraard, hoe complexer de systemen, hoe handiger die emergent properties zijn. En politiek, economie, biologie en dergelijke zijn daar essentiele gebruikers van. Maar uiteraard is dat niks anders dan een "vereenvoudigde en benaderende modelisering van de echte onderliggende natuurkunde". Soms gaan die vakgebieden op een "kwakzalvers zijspoor" waarbij incoherente emergent properties bedacht worden, soms hebben die noties en modellen die inderdaad verondersteld kunnen zijn van goeie benaderingen te zijn van de uiteindelijke natuurkundige oplossing. 5) ik ga er dus van uit dat ALLE noties in ALLE vakgebieden die ergens iets "waarneembaars" trachten te beschrijven, niks anders zijn dan pogingen om vereenvoudigende benaderingen te geven van die uiteindelijke wiskundige oplossing aangegeven door de natuurkunde - OF dat die noties "kwakzalverij" zijn die om historische redenen nog altijd in dat vakgebied rond hangen. Maak wel de fout niet dat ik zou denken dat alle vakgebieden behalve natuurkunde kwakzalverij zouden zijn, nee ! Aangezien de natuurkunde een *veel te ingewikkelde* beschrijving geeft van vele complexe systemen, is het *praktisch gezien* een goed idee om te doen wat die vakgebieden doen: trachten benaderende modellen te vinden die misschien wat ernaast zitten, maar *in de praktijk bruikbaar zijn*. Hierdoor gemotiveerd door het bestaan van emergent properties in de natuurkundige oplossing. 6) als dusdanig probeer ik de modellen van de economie, de politiek en dergelijke meer zo veel mogelijk *te gebruiken* omdat die waarschijnlijk empirische kennis bevatten die over de jaren is verzameld, maar de noties die ze aanwenden een principieel natuurkundige definitie te geven om er het kwakzalvers aspect van uit weg te laten zonder de notie zodanig te veranderen dat het niet meer bruikbaar is in het model vooruitgeschoven door het vakgebied in kwestie. Mijn p-doel is daar een voorbeeld van. 7) in al het bovenstaande heb ik het enkel maar gehad over het *waarneembare*. Ik sluit niet-waarneembare dingen zoals bewustzijn niet uit, maar ik beweer dat ze geen invloed kunnen hebben op het waarneembare. Ik sluit dus bewustzijn niet uit - dat zou idioot zijn, ik ben zelf bewust, ik weet dus dat bewustzijn bestaat, tenminste voor mijzelf - maar het is voor mij een notie die niet bruikbaar is in het beschrijven van het waarneembare. |
|
|
|
|
|
|
#1599 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ten eerste, waarom is jouw p-doel geen kwakzalverij? Ten tweede, het bewustzijn is m.i. wel degelijk waarneembaar. Als we iemand iets zien doen en we vragen een half uur later wat hij gedaan heeft en hij kan het vertellen, allemaal waarneembare zaken, dan kunnen we ervan uit gaan dat dit een bewuste handeling was. We kunnen niet inbreken in het bewustzijn maar we kunnen wel een blackbox approach toepassen waarbij we in- en outputs gaan evalueren. Op deze manier worden zeer veel metingen gedaan in de natuurkunde, waarom zou dit niet kunnen met het bewustzijn? |
|
|
|
|
|
|
#1600 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In feite is mijn definitie van p-doel min of meer vergelijkbaar met de definitie van thermodynamisch evenwicht (het is bijlange niet DEZELFDE definitie, maar speelt in hetzelfde SOORT van concepten). Daar waar thermodynamisch evenwicht iets zegt over de dynamiek die naar de "meest waarschijnlijke klasse van eindtoestanden" zal gaan, omdat dat de GROOTSTE is en dus een soort van bijna-alles vanger voor bijna alle dynamieken in bijna alle omstandigheden, is mijn definitie van p-doel eerder een van "onwaarschijnlijke klasse van eindtoestanden" omdat ze KLEIN is, maar eigenaardig genoeg toch een redelijke bijna-alles-vanger is voor de dynamieken van *dit bijzonder* systeem. Als dusdanig is dat dynamisch vrij goed gedefinieerd. Een systeem heeft een p-doel, als het dynamische verloop van het systeem (en zijn omgeving) zodanig is dat het, ook al geven we dat systeem vele verschillende omstandigheden, vaak uitkomt op die kleine klasse dat het p-doel vertegenwoordigt ; en zodanig dat de dynamiek van gelijkaardige maar wat willekeurig veranderde systemen ("stuk gemaakte systemen") dat NIET doen (wat aangeeft dat die kleine klasse van toestanden wel degelijk "in het algemeen onwaarschijnlijk" is). Die definitie komt ook vrij goed overeen met wat we intuitief verstaan onder een systeem met een doel: namelijk een systeem dat iets "uitzonderlijks" bereikt, en dat bereikt in vele omstandigheden, zich "aanpassende" aan de omstandigheden om toch vaak uit te komen op dat doel. Als een systeem naar een banaal resultaat evolueert dat te verwachten was in het algemeen (bvb thermodynamisch evenwicht !) dan gaan we dat geen "doel" noemen. Als een systeem enkel maar in heel uitzonderlijke omstandigheden een uitzonderlijk resultaat bereikt, dan gaan we dat geen doel noemen. Maar als de bereikte toestand niet-banaal is, en die toestand bereikt wordt, ook al veranderen we de omstandigheden in vele manieren, dan kunnen we zeggen dat het systeem "daar naartoe werkt". Citaat:
Ik heb het al enkele keren herhaald, het probleem met woorden zoals bewustzijn en wil en doel en zo is dat ze vele betekenissen hebben, waarvan verschillende vaag gedefinieerd zijn, en dat men ze allemaal gans de tijd door elkaar gebruikt. Er zijn uiteraard operationele definities van "bewustzijn" mogelijk, maar die missen dan de notie van "bewuste ervaring", en de notie van bewuste ervaring is dan ongekoppeld aan operationele vormen ervan. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 september 2019 om 08:20. |
||
|
|
|