Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2011, 17:03   #16281
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De partij van de "stilstand" of achteruitgang.
Integendeel, de enige partij die voor vooruitgang is, spijtig genoeg een beetje te rechts.
Oud 2 oktober 2011, 17:06   #16282
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Integendeel, de enige partij die voor vooruitgang is, spijtig genoeg een beetje te rechts.
Veel lawaai en een paar Latijnse slogans.

Meer moet u niet achter N-VA zoeken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 17:09   #16283
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat de Nederlandse democratie niet zoveel voorstelt.

wel, iemand in jouw positie en jouw land zou zich moeten onthouden van het hebben van 'een indruk' maar moeten uitgaan van degelijk internationaal vergelijkend onderzoek.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 18:39   #16284
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Blijkbaar zoeken veel mensen er toch meer achter, gezien hoe ze (nog altijd) wegen op de onderhandelingen.
Oud 2 oktober 2011, 19:03   #16285
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar verre van een minderheid die u zomaar even uw vlaamsnationalistische wil kunt opleggen nietwaar.

Of gaan we koppen tellen in Bruxelles ?
Natuurlijk. Brussel is ook Vlaanderen.
Maar u krijgt dan nog slechtere cijfers hoor. Dan zijn de percentages in België: 55% Nederlandstalig, 35% Franstalig, 10% anderstalig.

En daar hadden we het trouwens niet over. Ik had het erover dat wij in Nederland standaard de belangrijkste talen van onze buurlanden leren: Duits (Duitsland), Engels (UK) en Nederlands (België). Meer niet.
Ik zou ook graag de minderheidstalen leren (Gaelic, Frans, Fries enzovoort) maar dat is alles bij elkaar een beetje veel, vindt u niet? Ik vind het al heel wat dat wij de belangrijkste talen van onze buurlanden leren. Overigens versta ik (en spreek ik een beetje) Fries en Frans.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 19:39   #16286
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Blijkbaar zoeken veel mensen er toch meer achter, gezien hoe ze (nog altijd) wegen op de onderhandelingen.
Net zo ontgoocheld en gedégouteerd zullen ze van deze partij zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2011, 19:57   #16287
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Net zo ontgoocheld en gedégouteerd zullen ze van deze partij zijn.
Gij moet een gelukkige mens zijn. Zomaar een wereld fantaseren waarin ge kunt geloven. Ik wou dat ik dat ook kon, maar ik ben nu eenmaal realistischer ingesteld.
Oud 2 oktober 2011, 21:54   #16288
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Al naar gelang de definitie heb je gelijk, maar feit blijft dat Frans wordt gesproken door een minderheid van de bevolking.
Yup, en Nederlands een minderheid binnen Europa, en Engels een minderheid in de Wereld.

Allemaal Chinees spreken dan maar?
(Ja ik weet dat het Mandarijn en Kantonees is)
Oud 2 oktober 2011, 22:16   #16289
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Yup, en Nederlands een minderheid binnen Europa, en Engels een minderheid in de Wereld.

Allemaal Chinees spreken dan maar?
(Ja ik weet dat het Mandarijn en Kantonees is)
Laten we niet overdrijven. Hertog schreef dat wij in Nederland de grootste talen van onze buurlanden op school leren, te weten Engels, Duits en Nederlands.

Het was Henri die daar niet mee kon leven. En jij hebt er kennelijk ook moeite mee te accepteren dat Nederlands inderdaad de taal van de meerderheid in België is, getuige het paginalange geemmer dat 40% geen minderheid is, dan wel geen echte minderheid. En als klap op de vuurpijl kregen we ook nog een stukje theater over de Friezen te lezen.
Oud 3 oktober 2011, 15:24   #16290
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En bovendien de halve tijd nog verkeerd geciteerd ook nog.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2011, 17:56   #16291
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vond het uitermate grappig dat er zelfs 'psychiaters' werden gebruikt in de bestrijding van dat 'veel lawaai en een paar Latijnse slogans' (die volgens welingelichte bron bovendien nog vaak - de halve tijd! - verkeerd geciteerd worden).

U ook, mag ik aannemen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 3 oktober 2011 om 17:58.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2011, 20:57   #16292
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat de Nederlandse democratie niet zoveel voorstelt.
Als ik conclusies trek uit uw schrijfsels althans.
Wat dan te denken van de zogezegde "Belgische democratie"? Hoe "democratische" zijn onze Francofonen dat ze, weeral eens, voor zichzelf "l'exception française" willen inroepen wanneer het over rechtbanken in Vlaanderen gaat? Die dametjes en heertjes willen zonodig Franstalige rechters hebben "en Flandre". In elk land overal ter wereld is de in de rechtbanken gehanteerde taal de landstaal. Dat de landstaal in Vlaanderen is Nederlands is (artikel vier van onze grendelgrondwet), daar hebben zij blijkbaar nog nooit van gehoord. Ze mogen al héél blij zijn dat ze in Vlaanderen aanspraak zullen kunnen maken op datgene wat ook geldt voor Britten, Duitsers, Italianen enz. : recht hebben op een tolk.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 oktober 2011 om 21:13.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 08:45   #16293
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat dan te denken van de zogezegde "Belgische democratie"? Hoe "democratische" zijn onze Francofonen dat ze, weeral eens, voor zichzelf "l'exception française" willen inroepen wanneer het over rechtbanken in Vlaanderen gaat? Die dametjes en heertjes willen zonodig Franstalige rechters hebben "en Flandre". In elk land overal ter wereld is de in de rechtbanken gehanteerde taal de landstaal. Dat de landstaal in Vlaanderen is Nederlands is (artikel vier van onze grendelgrondwet), daar hebben zij blijkbaar nog nooit van gehoord. Ze mogen al héél blij zijn dat ze in Vlaanderen aanspraak zullen kunnen maken op datgene wat ook geldt voor Britten, Duitsers, Italianen enz. : recht hebben op een tolk.
Ik weet het niet nog niet zo of dit zo antidemocratisch is. Als een gemeente voor 80% Frans praat en er is een geschil tussen twee Franstalige burgers die mekaar voor de rechter slepen wegens een banale burenruzie, dan is het toch nogal wat aberrant dat die twee Franstalige burgers hun rechtsgeding in het Nederlands zouden moeten houden voor de vrederechter. M.a.w., het is een zeer moeilijke oefening hier.

Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2011 om 08:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 09:11   #16294
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik weet het niet nog niet zo of dit zo antidemocratisch is. Als een gemeente voor 80% Frans praat en er is een geschil tussen twee Franstalige burgers die mekaar voor de rechter slepen wegens een banale burenruzie, dan is het toch nogal wat aberrant dat die twee Franstalige burgers hun rechtsgeding in het Nederlands zouden moeten houden voor de vrederechter. M.a.w., het is een zeer moeilijke oefening hier.
Wat hier telt is niet de overwegende privaat-gesproken taal in een gemeente maar de landstaal van de betrokken deelstaat. Overal ter wereld is de taal welke voor de rechtspraak wordt gehanteerd de grondwettelijk vastgelegde landstaal. Voor ons telt artikel vier van de grendelgrondwet. De Francofonen moeten nu maar eens aanvaarden dat zij niet méér zijn dan de overige niet-Nederlandstaligen (Britten, Duitsers, Amerikanen enz.) die in Vlaams Brabant wonen. Zij hebben bijgevolg recht op een tolk. Meer niet. Als zij tot op heden wél konden beroep doen op een francofone rechter en een francofone procedure dan was dat geen recht maar een privilege. Vlamingen in Wallonië genieten nergens van van dergelijke privileges. De Franstaligen moeten nu maar eens leren inzien dat in deze staat het principe van de reciprociteit moet gelden. Als dit niet het geval is, dan is er wel degelijk sprake van een anti-democratische toestand.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 oktober 2011 om 09:29.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 09:45   #16295
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat hier telt is niet de overwegende privaat-gesproken taal in een gemeente maar de landstaal van de betrokken deelstaat. Overal ter wereld is de taal welke voor de rechtspraak wordt gehanteerd de grondwettelijk vastgelegde landstaal. Voor ons telt artikel vier van de grendelgrondwet. De Francofonen moeten nu maar eens aanvaarden dat zij niet méér zijn dan de overige niet-Nederlandstaligen (Britten, Duitsers, Amerikanen enz.) die in Vlaams Brabant wonen. Zij hebben bijgevolg recht op een tolk. Meer niet. Als zij tot op heden wél konden beroep doen op een francofone rechter en een francofone procedure dan was dat geen recht maar een privilege. Vlamingen in Wallonië genieten nergens van van dergelijke privileges. De Franstaligen moeten nu maar eens leren inzien dat in deze staat het principe van de reciprociteit moet gelden. Als dit niet het geval is, dan is er wel degelijk sprake van een anti-democratische toestand.
Jaja, dat is wel zo. En strikt genomen én juridisch hebt u volkomen gelijk. Maar de feiten, de sociolgische realiteit, steken soms de juridische realiteit voorbij. En dan zitten we met een probleem.
Oud 4 oktober 2011, 11:09   #16296
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, dat is wel zo. En strikt genomen én juridisch hebt u volkomen gelijk. Maar de feiten, de sociolgische realiteit, steken soms de juridische realiteit voorbij. En dan zitten we met een probleem.
In gans deze kwestie is er maar één "sociologische realiteit". Namelijk dat Franstaligen de facto hardnekkig weigeren de ééntaligheid van Vlaanderen te aanvaarden. Dan is er maar één radicale en efficiënte oplossing:

http://forum.politics.be/showthread....58#post5725058 post 15.
Oud 4 oktober 2011, 11:31   #16297
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het misschien nog niet zo goed, maar hoe kan een gemeente voor 80% Frans praten?

bvd.
Oud 4 oktober 2011, 12:24   #16298
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik begrijp het misschien nog niet zo goed, maar hoe kan een gemeente voor 80% Frans praten?

bvd.
Wel, dan zal ik het u eens uitleggen. Linkebeek bijvoorbeeld is een faciliteitengemeente waar men voor 80 % Frans spreekt omdat 80% van de bevolking Franstalig is. Dat is een feitelijk sociologisch gegeven. Begrijpt ge het nu?
Oud 4 oktober 2011, 13:04   #16299
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als in Den Haag twee franstalige buren hun burenruzie voor de rechter dienen te brengen is de hele procedure in het.... jawel : Nederlands !
Als in Durbuy twee nederlandstalige buren hun burenruzie voor de rechter dienen te brengen is de hele procedure in het.... jawel : Frans !
Als in Aken twee turkstaligen voor de rechter verschijnen gebeurt dat in het.... jawel : Duits !
Als in Rome twee duitstaligen voor de rechter dienen te verschijnen gebeurt dat in het... jawel : Italiaans !
Alleen als in Vlaanderen franco's voor de rechter moeten verschijnen eisen zij een Franco-rechter !

Vive la Belzjiek !

Laatst gewijzigd door job : 4 oktober 2011 om 13:05.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 13:30   #16300
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Moet een burenruzie tussen twee bewoners van de Gentse Sleepstraat dan in het Turks voor het vredegerecht komen?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be