![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#16561 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien ondertiteld men in Nederland ook vaak mensen die een Nedersaksisch dialect spreken, en die wonen in Nederland ![]() En toch zijn al deze talen aan elkaar gerelateerd.....
![]() |
![]() |
#16562 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16563 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16564 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Klopt ook wel, volgens de afstammingsreeks staat Limburgs het verste weg van het ABN. Het grappige is, dat ik vaak met Limburgers heb samengewerkt en deze spraken gewoon in hun eigen dialect/taal. Het dialect dat ze spraken kon ik gewoon verstaan. Ik vind trouwens het Kölnische dialect enigszins lijken op het Limburgs. Dus een relatie naar Duitsland en de Duitse dialecten is er ook. Vroeger werd er trouwens ook een soort Nederlands of Nederduits dialect in Kleef gesproken.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 oktober 2011 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16565 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind het even belachelijk dat VTM alles ondertitelt, ook al is dat dialect. In een programma als Lilli en Marleen past dat bijvoorbeeld weer wel, gezien de context. Men maakt de massa niet alleen dom, maar ook lui. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16566 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Limburgs is dan ook geen taal...
![]() |
#16567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe eens een nieuwe poging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16568 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De politieserie Baantjer wordt in België ook ondertiteld, en dat is naar mijn beste inzicht gewoon ABN. Met af en toe misschien wat Amsterdamse straattaal. Ook Vlaamse dialectische varianten als West Vlaams worden soms vertaald op de Belgische televisie. Ik vraag me wel eens af wat de criteria zijn om iets wel/niet te ondertitelen. Vaak ik heb ik het gevoel dat mensen geen moeite meer willen doen om een ander te begrijpen. En dit aan weerszijde van de grens, maar ook in onze beide landen afzonderlijk.....
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 oktober 2011 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16569 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die ondertiteling is vaak om van te huilen, zeker op de VTM. Man man man, die vertalen letterlijk wat ze zeggen zeker. Ze hebben het ook over frigo's (koelkast), ge (je), es (eens) en dat soort dingen.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 25 oktober 2011 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16570 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Nederland is Limburgs officieel een taal.
Misschien in België niet. Maar is dit misschien een grapje?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 oktober 2011 om 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16571 |
Europees Commissaris
|
![]() Limburgs is erkend als streektaal, geen officiele taal als Nederlands en Fries in Friesland. Bovendien is Limburgs geen taal, maar een verzameling van dialecten. Ik ken een meisje uit Echt en een meisje uit Maastricht die onderling AN praten, omdat ze elkaars dialect niet verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16573 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op bekrompen gezeik ga ik gewoon niet in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16574 | |
|
![]() Citaat:
Dan is een van de twee die de streektaal niet beheerst. Ikzelf heb moeite om mensen uit Haspengouw te verstaan. Omdat zij heel andere klanken gebruiken. Ik heb met mensen uit Echt, Maastricht, Limbricht, Simpelveld enz. gesproken en wij kunnen elkaars dialect perfect begrijpen, omdat het zo goed als identiek is aan mijn Belg. Maaslands Limburgse streektaal. Laatst gewijzigd door pajoske : 25 oktober 2011 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16575 | |
|
![]() Citaat:
Als ze Limburgs zouden erkennen en later mogelijk West-Vlaams, zou Vlaams/Nederlands niet meer de meest gesproken taal van België zijn. Iets wat sommigen de bibber op het lijf jaagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16576 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2011 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16577 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iets is mij blijkbaar ontgaan.... Net als in Nederland zijn er in België vele dialecten en streektalen (laatste al dan niet erkend). Dan zou één van die dialecten tóch de boventoon moeten gaan voeren boven de anderen, of zie ik dit verkeerd?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 oktober 2011 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16578 |
Minister-President
|
![]() Miskende Willem I het Nederlands ?
![]() |
#16579 |
Banneling
|
![]() Willem I miskende volledig het Zuidelijk Nederlands, dus het Nederlands dat wij hier spraken. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.
En van de weerbarstige Vlamingen moest hij ook niet al te veel hebben. De Vlamingen bestempelde Willem I zelfs als 'dat robuust volkje dat zo moelijk te besturen valt'. Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2011 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16580 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Toen kon het Frans weer de taal worden van het middelbaar en hoger onderwijs en niet dat afschuwelijk Nederlands van Willem. |
|
![]() |
![]() |