Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2008, 10:54   #1641
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

We zijn heel vredelievend, maar belastingscontroleurs zijn loslopend wild; zoiets?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:00   #1642
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
We zijn heel vredelievend, maar belastingscontroleurs zijn loslopend wild; zoiets?
Zo zou ik het niet drijven, controleurs zijn maar kleine ambtenaartjes.

Ik dacht eerder aan een nachtelijke bomaanslag op een belastingkantoor. Niet dat ik daartoe oproep, natuurlijk (huhu).

Hoeven niet enkel staatsdingen te zijn. Genoeg grote corporaties wiens banden met de staat meer ineengevlochten zijn dan die tussen mij en mijn liefse.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:03   #1643
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Doorgaans verstaat men onder extremisten het soort mensen dat anderen een ideologie wil opleggen. Zoals gelovige fundamentalisten die vinden dat iedereen christen, moslim of whatever moet worden. Of zoals communisten die vinden dat iedereen voor de gemeenschap moet werken.

Wie is er dan meer extremistisch; de etatisten die iedereen willen verplichten onder een bepaald staatssysteem te leven of de libertarïers die iedereen de vrij keuze willen geven?
Het is niet connotatief bedoeld. Met extreem bedoel ik gewoon het uiterste van het politieke spectrum.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:07   #1644
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het nogal straf om 'het' libertarisme een gesloten systeem te noemen en, bijvoorbeeld, een democratie (of een staat tout court) niet.

Welke van de 2 verplicht mensen een instelling waar je niét buiten moet, waar je sowieso voor moét betalen?

Enfin; waarom is een staat geen 'systeem waar je niet buiten kunt'?
Libertarisme is een gesloten systeem omdat het ervan uitgaat dat vraag en aanbod altijd tot (economische, of volgens sommigen zelfs justitiële) harmonie zullen leiden. Het is dus het systeem van het 'niets' en dat maakt ook dat je er niet een invulling aan kan geven.
Oud 22 april 2008, 11:09   #1645
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat? Een 'opgelegd' libertarisme?
Dat je niet de vrijheid hebt om anderen democratie of belastingen op te leggen. M.a.w. je zult een leger nodig hebben om ervoor te zorgen dat er geen staat wordt gesticht.
Oud 22 april 2008, 11:11   #1646
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Libertarisme is een gesloten systeem omdat het ervan uitgaat dat vraag en aanbod altijd tot (economische, of volgens sommigen zelfs justitiële) harmonie zullen leiden. Het is dus het systeem van het 'niets' en dat maakt ook dat je er niet een invulling aan kan geven.
Zie mijn vorige opmerkinge dat ik gestopt ben met te vermoeden dat je er iets vanaf weet.

Wat is dat 'harmonie' in een samenleving?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:15   #1647
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bill
Geweld tegen de staat is een vorm van restitutie voor de voortdurende diefstal onder dreiging van geweld, daar kan ik wél mee akkoord gaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Het kan niet altijd geweldloos zijn.
De staat is in doorgetrokken concept ook een grote groep onwetenden. ga je die dan gaan aanvallen met geweld? Is hun illusie ook niet hun "bezit"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bastiat uit "de wet"
...In die voorwaarden zal zeker elke klasse ernaar streven om het, via de wet, voor 't zeggen te krijgen, dat is logisch.
De buitengesloten klassen zullen woedend hun recht om te stemmen opeisen – en zullen eerder de maatschappij omver gooien dan het niet te krijgen...
...We mogen nooit uit het oog verliezen dat de wet steunt op fysieke macht, op fysiek geweld. Daarom kunnen de juiste functies van de wet niet uitgebreid worden buiten de juiste functies van fysieke macht, van geweld...
...Wanneer de wet, en zijn fysieke macht, een persoon binnen de grenzen van rechtvaardigheid houden, dan legt hij niets anders op dan een weigering. De wet verplicht hem alleen zich te onthouden van het benadelen van anderen. Zij schendt noch zijn persoonlijkheid, noch zijn vrijheid, noch zijn bezit. Zij beschermt deze. Zij is DEFENSIEF en zij verdedigt op gelijke wijze de rechten van allen tegelijkertijd...
Ik kom steeds weeruit bij Nietzsche, waarin het begrip "vrijheid" (en leven) in een andere dimensie dient geplaatst dan de staat/religie. De ware individuele vrijheid is onafhankelijkheid en subjectiviteit. Elke vorm van universele rechtvaardigheid is daarom een collectivistisch principe. De wet en de staat afschaffen heeft mateloos veel kans weinig zin te hebben. De kracht van het individu is er om er afstand van te nemen, zichzelf te verheffen. Wie dat niet kan, is nooit vrij. Of met andere woorden: valse filantropie
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 april 2008 om 11:27.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:17   #1648
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie mijn vorige opmerkinge dat ik gestopt ben met te vermoeden dat je er iets vanaf weet.

Wat is dat 'harmonie' in een samenleving?
Volgens libertariërs ultieme vrijheid, ik ga ervan uit dat ze daarbij niet anarchie bedoelen in de negatieve zin van het woord.

Het is trouwens wel heel erg makkelijk debateren om te doen alsof het libertarisme het enige juiste is. Je tegenstander daarbij als 'dom' of 'onwetend' afschilderen simpelweg omdat hij het niet met je eens is (jullie hebben namelijk blijkbaar de waarheid in pacht) heb ik gemerkt bij meerdere libertariërs. Jullie systeem is misschien smetloos, maar het is daarmee nog niet de ultieme waarheid.
Oud 22 april 2008, 11:21   #1649
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie mijn vorige opmerkingen dat ik gestopt ben met te vermoeden dat je er iets vanaf weet. Wat is dat 'harmonie' in een samenleving ?
Het is blijkbaar een pathologie om te ontwijken wanneer het niet begrepen wordt. Misschien heeft het iets met de snaartheorie te maken, beste Adrian.

Laatst gewijzigd door MIS : 22 april 2008 om 11:22.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:24   #1650
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
De staat is in doorgetrokken concept ook een grote groep onwetenden. ga je die dan gaan aanvallen met geweld? Is hun illusie ook niet hun "bezit"?
De staat is een middel van een elite, een heersende klasse --- op zich een eeuwenoud concept, daar heb ik u al over gesproken. Over onwetendheid en illusie heb ik het niet, daar oordeel ik niet over. "Brede massa" zie iets dichter bij de werkelijkheid zijn, nog altijd een idee-fixe maar beter.

Wat Bastiat betreft en diens mening over de rol van de staat, is het nodig hem in een context te plaatsen.

In het begin van zijn De Wet uit hij: De wet is het wapen geworden van elke vorm van hebzucht! In plaats van misdaad te controleren is de wet thans zelf schuldig aan het kwaad dat het verondersteld wordt te straffen!

Hij trekt de logische consequentie daarbij niet dat het concept van de wet, voortgebracht door de staat, niet los staat van het totalitaire maatschappijbeeld dat de elite op zich heeft. Met andere woorden, hij wenst terug te keren tot de volgens hem rechtmatige eigenschappen van de wet zonder dat hij inziet dat dit onmogelijk is in het huidige systeem.

Zijn leerling en intellectuele erfgenaam, Gustave de Molinari, zal hierin verdergaan. Hetzelfde geldt voor het individualistisch anarchisme - en ook het collectivistisch anarchisme - dat vanaf +/- 1850 opkomt. Bastiat overleed echter ook voortijdig in die periode.

De invloed van het Manchester kapitalisme op hem mag je niet onderschatten. Ook mag je niet vergeten dat de hele zooi - Bastiat, Cobden, Bright - parlementsleden waren.
Oud 22 april 2008, 11:24   #1651
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het is blijkbaar een pathologie om te ontwijken wanneer het niet begrepen wordt. Misschien heeft het iets met de snaartheorie te maken, beste Adrian.
Het 'Adrian-redeneringssysteem':

Liberalist_NL is het niet met het libertarisme eens ==> hij snapt er niks van

Volgens deze redenering - sofistisch overigens - kan je het niet oneens zijn met het libertarisme, als je het snapt.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 22 april 2008 om 11:41.
Oud 22 april 2008, 11:26   #1652
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik kom steeds weeruit bij Nietzsche, waarin het begrip "vrijheid" (en leven) in een andere dimensie dient geplaatst dan de staat/religie. De ware individuele vrijheid is onafhankelijkheid en subjectiviteit.
Nietzsche was tussen 1879 en 1889 een zwervende bohémien. Niet moeilijk dat hij zulke conclusies trekt.

Het praktische, echte leven richt zich echter op praktische, echte situaties en niet op de verheven waanbeelden van een langzaam waanzinnige wordende schrijver - hoe belangrijk ook zijn bijdrage tot de filosofie en de cultuurfilosofie is.
Oud 22 april 2008, 11:27   #1653
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- sofistisch overigens -
Het sofisme, waar al honderden jaren lang tegen wordt gefulmineerd, mag wel op iets meer respect rekenen.

Ik zeg dat niet, Michel Onfray, een van de geniaalste filosofen van deze tijd zegt dat.
Oud 22 april 2008, 11:28   #1654
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nietzsche was tussen 1879 en 1889 een zwervende bohémien. Niet moeilijk dat hij zulke conclusies trekt.

Het praktische, echte leven richt zich echter op praktische, echte situaties en niet op de verheven waanbeelden van een langzaam waanzinnige wordende schrijver - hoe belangrijk ook zijn bijdrage tot de filosofie en de cultuurfilosofie is.
Ik betwijfel dat. Ik vind in Nietzsche een heel praktische bron van levenskracht. De pointe zit in het individueel in de praktijk brengen. Hoe kan iemand iets praktisch uitschrijven, als deze niet gelooft in universele rechtvaardigeid? Hoe kan iemand "voorschrijven", als deze afziet van collectivisme
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 april 2008 om 11:31.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 11:30   #1655
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een pathologie
Ge gebruikt dat woordje om de haverklap. Heb je in de les psychologie Lacan gezien en wil je daar mee uitpakken?
Oud 22 april 2008, 11:34   #1656
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het sofisme, waar al honderden jaren lang tegen wordt gefulmineerd, mag wel op iets meer respect rekenen.

Ik zeg dat niet, Michel Onfray, een van de geniaalste filosofen van deze tijd zegt dat.
De gewone mens kan er zeer makkelijk door gefopt worden, maar zelf prik ik daar zo doorheen. Ik heb ook wel respect voor het sofisme, maar zadel mij er niet mee op alsjeblieft, toch een beetje goedkoop.
Oud 22 april 2008, 11:37   #1657
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het 'Adrian-rederingssysteem': Liberalist_NL is het niet met het libertarisme eens ==> hij snapt er niks van. Volgens deze redenering - sofistisch overigens - kan je het niet oneens zijn met het libertarisme, als je het snapt.
Dat lijkt me een mooie samenvatting te zijn. Je hebt ook het Adrian ‘reddingsysteem’ en dat is nog eenvoudiger … zorg dat je Bassie vindt opdat Adrian tegen zichzelf kan beschermd worden. Adrian heeft ergens iets gehoord waar hij z’n voordeel kan uithalen en noemt dat vrijheid, diegene die het niet snapt leeft in onvrijheid. Vanuit deze perceptie verandert men dus niks, slechts de naam voor een individualistisch systeem waarbij men nog niet eens heeft begrepen wat individu in essentie wil zeggen. Redelijk narcistisch. Het is wel komisch om het verzet te zien, dat wel. In die zin heeft het z’n voordelen natuurlijk. Ik hoop oprecht dat er ook libertaristen zijn die het anders verkopen want anders kan men toch maar beter dat boeltje opdoeken.
Oud 22 april 2008, 11:37   #1658
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gewone mens kan er zeer makkelijk door gefopt worden, maar zelf prik ik daar zo doorheen. Ik heb ook wel respect voor het sofisme, maar zadel mij er niet mee op alsjeblieft, toch een beetje goedkoop.
Het sofisme in zijn oorspronkelijke betekenis, bedoel ik. Ik begrijp dat ge het huidige begrip regressief doet gelden, maar stap daar even van af.

Ik wil enkel zeggen dat uw bij-merking volgens mij niet hoefde.
Oud 22 april 2008, 11:38   #1659
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge gebruikt dat woordje om de haverklap. Heb je in de les psychologie Lacan gezien en wil je daar mee uitpakken?
Teveel verschillende woorden creëert chaos, Adrian begrijpt zelfs dat ene woord niet, daarom.
Oud 22 april 2008, 11:45   #1660
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Teveel verschillende woorden creëert chaos, Adrian begrijpt zelfs dat ene woord niet, daarom.
Woorden zijn zelf het product van chaos.

Maar de theogonie van Hesiodos zal hier wel geen discussiepunt zijn zeker.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be