Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2009, 23:34   #1641
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Goesting" is natuurlijk Nederlands, daar behorend tot onze Nederlandse taal. Het is evenwel geen Algemeen Nederlands. Zelfs geen algemeen regionaal Nederlands in Vlaanderen, daar het woord in meerdere dialecten niet voorkomt.
Natuurlijk is dit Nederlands. Dat is 'Zuid-Nederlands' of 'Vlaams' of 'Belgisch Nederlands'. En Vlaams is Algemeen Nederlands in Vlaanderen. Zeker weten!

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 23:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 23:35   #1642
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk is dit Nederlands. Dat is 'Zuid-Nederlands' of 'Vlaams' of 'Belgisch Nederlands'. En Vlaams is Nederlands. Zeker weten!
Merkwaardig toch dat u het moeilijk krijgt met lezen...

[QUOTE]"Goesting" is natuurlijk Nederlands, daar behorend tot onze Nederlandse taal. Het is evenwel geen Algemeen Nederlands. Zelfs geen algemeen regionaal Nederlands in Vlaanderen, daar het woord in meerdere dialecten niet voorkomt.[/quote]
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 23:38   #1643
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Merkwaardig toch dat u het moeilijk krijgt met lezen...

[QUOTE]"Goesting" is natuurlijk Nederlands, daar behorend tot onze Nederlandse taal. Het is evenwel geen Algemeen Nederlands. Zelfs geen algemeen regionaal Nederlands in Vlaanderen, daar het woord in meerdere dialecten niet voorkomt.
[/quote]

Neen u moet door lezen en alles citeren. Want u laat soms dingen weg.

Ik zeg ook: En Vlaams is Algemeen Nederlands in Vlaanderen. En 'goesting' dus ook

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 23:39.
Oud 28 november 2009, 23:43   #1644
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook: En Vlaams is Algemeen Nederlands in Vlaanderen. En 'goesting' dus ook
"Goesting" is dialectisch Nederlands, niet meer, niet minder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 23:47   #1645
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Schoonbroer" gebruiken ze trouwens ook in delen van Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen.
Beide begrippen ken en gebruik ik, maar een zwager is puur en alleen de man van je zus. Terwijl men de broer van je vrouw ook wel eens een schoonbroer wilt noemen, maar nooit een zwager. (Tussen aanhalingstekens geldt het in spraakgebruik ook wel voor een serieuze vriendin-vriend( of vice versa)-relatie.)
Oud 28 november 2009, 23:52   #1646
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Vlaams is Algemeen Nederlands in Vlaanderen. Zeker weten!
Uiteraard begrijp ik wat goesting betekent. Hoewel ook ik het soms 'lollig' vind om mensen-van-boven-de-rivieren te zien die dat niet snappen... Kortom goesting mag dan zeker algemeen zijn in Vlaanderen (en in de grensstreken zal men ook zeer rap leren wat dat betekent, zo ze het al niet snappen), maar Algemeen Nederlands is het enkel wanneer het Algemeen is in het hele Nederlandse taalgebied.
Oud 29 november 2009, 09:28   #1647
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Beide begrippen ken en gebruik ik, maar een zwager is puur en alleen de man van je zus. Terwijl men de broer van je vrouw ook wel eens een schoonbroer wilt noemen, maar nooit een zwager. (Tussen aanhalingstekens geldt het in spraakgebruik ook wel voor een serieuze vriendin-vriend( of vice versa)-relatie.)
Juridisch hebt u gelijk. Maar bij ons duidt men met 'schoonbroer' de twee soorten familiale relaties aan. 'Zwager' wordt zelden gebruikt hier.
Oud 29 november 2009, 09:30   #1648
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Uiteraard begrijp ik wat goesting betekent. Hoewel ook ik het soms 'lollig' vind om mensen-van-boven-de-rivieren te zien die dat niet snappen... Kortom goesting mag dan zeker algemeen zijn in Vlaanderen (en in de grensstreken zal men ook zeer rap leren wat dat betekent, zo ze het al niet snappen), maar Algemeen Nederlands is het enkel wanneer het Algemeen is in het hele Nederlandse taalgebied.
Dan moet u tevens 'stomerij' schrappen. Want dat is niet algemeen in het hele Nederlandse taalgebied.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 09:32.
Oud 29 november 2009, 09:46   #1649
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb deze week (niet vandeweek) een item verkocht aan een Nederlander.
Het viel tijdens deze transaktie wel op dat ik regelmatig zinnen diende te herformuleren opdat we elkaar volledig zouden begrijpen.
Dus ja, we spreken beiden Nederlands en dus ja, onze taal is echt wel verschillend.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 09:58   #1650
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Neen u moet door lezen en alles citeren. Want u laat soms dingen weg.

Alleen al dat zinnetje toont aan van welk kaliber jij in feite bent. Als "Vlaams" voor jou Algemeen Nederlands is, welke naam geef jij dan aan de bonte verzameling dialecten uit Vlaanderen? En welke naam geef je dan aan het Algemeen Nederlands zoals dat door iedereen (behalve jij natuurlijk en je Waalse echo Hendrikje) in Vlaanderen wordt begrepen? Naar alle waarschijnlijkheid zal dat voor jou "Hollands" zijn. Wel, neem gerust van mij aan, de overgrote meerderheid van de Vlamingen zou zich beledigd voelen indien van vandaag op morgen de nieuwslezers op radio en TV zouden overschakelen op het "Vlaams". Een groeiend aantal ergert zich dagelijks aan het dialectgewauwel in de Vlaamse soaps. Hoe dan ook, systeempje, om in uw terminologie te blijven, uw boodschappen op dit forum schrijf jij dan toch maar lekker in het "Hollands". Wees dan tenminste consequent en schrijf ze voortaan in het "Vlaams", dus dialect.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 november 2009 om 10:03.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 10:02   #1651
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De mop van de week.

Onze man uit Goot-Luik die het volgende uitbazuint:

Citaat:
Ik schrijf vlaams belgisch.
Er zijn geen grenzen aan de idiotie van het Belgicisme.
Oud 29 november 2009, 10:05   #1652
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De mop van de week.

Onze man uit Goot-Luik die het volgende uitbazuint:

Er zijn geen grenzen aan de idiotie van het Belgicisme.
Als U Windows XP op een PC installeert wordt U ook gevraagd een Taalkeuze te maken.
-Belgisch Vlaams
-Nederland Nederlands.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 10:21   #1653
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Als U Windows XP op een PC installeert wordt U ook gevraagd een Taalkeuze te maken.
-Belgisch Vlaams
-Nederland Nederlands.
En daarin heeft Microsoft volstrekt ongelijk.
Jij maakt er nog meer een potje van, immers je verklaart dat jouw taal zelfs geen "Vlaams" is maar "Belgisch"! Misschien bestaat dat wel hoor. Ergens in de Marollenwijk van "Bruxelles".
Oud 29 november 2009, 10:34   #1654
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En daarin heeft Microsoft volstrekt ongelijk.
Jij maakt er nog meer een potje van, immers je verklaart dat jouw taal zelfs geen "Vlaams" is maar "Belgisch"! Misschien bestaat dat wel hoor. Ergens in de Marollenwijk van "Bruxelles".
Neen neen. Microsoft heeft overschot van gelijk.

En neem maar aan dat ze dit niet zouden doen als ze niet verdomd zeker zouden zijn dat er inderdaad ook effectief een verschil is. Want dat kost het bedrijf alleen maar centen.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 10:47.
Oud 29 november 2009, 10:41   #1655
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen al dat zinnetje toont aan van welk kaliber jij in feite bent. Als "Vlaams" voor jou Algemeen Nederlands is, welke naam geef jij dan aan de bonte verzameling dialecten uit Vlaanderen? En welke naam geef je dan aan het Algemeen Nederlands zoals dat door iedereen (behalve jij natuurlijk en je Waalse echo Hendrikje) in Vlaanderen wordt begrepen? Naar alle waarschijnlijkheid zal dat voor jou "Hollands" zijn. Wel, neem gerust van mij aan, de overgrote meerderheid van de Vlamingen zou zich beledigd voelen indien van vandaag op morgen de nieuwslezers op radio en TV zouden overschakelen op het "Vlaams". Een groeiend aantal ergert zich dagelijks aan het dialectgewauwel in de Vlaamse soaps. Hoe dan ook, systeempje, om in uw terminologie te blijven, uw boodschappen op dit forum schrijf jij dan toch maar lekker in het "Hollands". Wees dan tenminste consequent en schrijf ze voortaan in het "Vlaams", dus dialect.
Wanneer 'goesting' een woord is dat gebruikt wordt door de Vlamingen, dan beschouw ik dit als Algemeen Nederlands hier in het Zuiden. Want het hoort evenmin zo te zijn, dat een woord als 'Algemeen Nederlands' wordt beschouwd dat louter gangbaar is in Nederland. Tenzij u consequent bent en stelt dat, vermits 'stomerij' ook slechts gebruikt wordt in Nederland, dat we dat woord dan evenmin kunnen laten behoren tot het Algemeen Nederlands. Maar ik heb zo de indruk dat u dat laatste zo niet ziet zitten.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 10:48.
Oud 29 november 2009, 10:52   #1656
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Wanneer 'goesting' een woord is dat gebruikt wordt door de Vlamingen, dan beschouw ik dit als Algemeen Nederlands hier in het Zuiden. Want het hoort niet zo te zijn, dat een woord slechts als 'Algemeen Nederlands' wordt beschouwd dat louter gangbaar is in Nederland. Tenzij u consequent bent en stelt dat, vermits 'stomerij' ook slechts gebruikt wordt in Nederland, dat we dat woord dan evenmin kunnen laten behoren tot het Algemeen Nederlands. Maar ik heb zo de indruk dat u dat laatste zo niet ziet zitten.
Ik zie evenwel helemaal geen antwoord op mijn bemerking:
Citaat:
Hoe dan ook, systeempje, om in uw terminologie te blijven, uw boodschappen op dit forum schrijf jij dan toch maar lekker in het "Hollands". Wees dan tenminste consequent en schrijf ze voortaan in het "Vlaams", dus dialect.
Of je het nu graag hebt of niet, Algemeen Nederlands, zoals dat door iedereen begrepen wordt is en blijft de gemeenschappelijke taal van Vlaanderen en Nederland en wordt binnen dat taalgebied door elk beschaafd en belezen mens gebruikt. En dat geldt evenzeer voor jou. Alleen wil je het niet toegeven. Uit Belgicistisch fanatisme.
Oud 29 november 2009, 10:53   #1657
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
-Belgisch Vlaams
-Nederland Nederlands.
en Vista en Windows 7, zouden die gasten in Redmond zo mis zijn.!!!!!

Laatst gewijzigd door De Waal : 29 november 2009 om 11:02.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:00   #1658
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie evenwel helemaal geen antwoord op mijn bemerking:

Of je het nu graag hebt of niet, Algemeen Nederlands, zoals dat door iedereen begrepen wordt is en blijft de gemeenschappelijke taal van Vlaanderen en Nederland en wordt binnen dat taalgebied door elk beschaafd en belezen mens gebruikt. En dat geldt evenzeer voor jou. Alleen wil je het niet toegeven. Uit Belgicistisch fanatisme.
U begrijpt het nog steeds niet. Het is juist om een gezamenlijk Algemeen Nederlands te bevorderen dat ik vraag -neen, ik eis het- dat er een zeer ruim aantal Zuid-Nederlandse woorden erkend worden door het Noorden als Algemeen Nederlands. En dat de Nederlanders zich een ernstige inspanning moeten getroosten om zich deze Vlaamse woorden eigen te maken. Net zoals wij al decennia-lang verplicht worden ons Noord-Nederlandse woorden eigen te maken. Zoals het woord 'stomerij' bijvoorbeeld.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 11:02.
Oud 29 november 2009, 11:11   #1659
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
-Belgisch Vlaams
-Nederland Nederlands.
Ik heb hier de Engelstalige versie van XP, en die geeft de keuze tussen Dutch(Netherlands) en Dutch(Belgium).
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:21   #1660
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U begrijpt het nog steeds niet. Het is juist om een gezamenlijk Algemeen Nederlands te bevorderen dat ik vraag -neen, ik eis het- dat er een zeer ruim aantal Zuid-Nederlandse woorden erkend worden door het Noorden als Algemeen Nederlands. En dat de Nederlanders zich een ernstige inspanning moeten getroosten om zich deze Vlaamse woorden eigen te maken. Net zoals wij al decennia-lang verplicht worden ons Noord-Nederlandse woorden eigen te maken. Zoals het woord 'stomerij' bijvoorbeeld.
Nederland verplicht jullie helemaal niks. Het zijn de hoge heren in Vlaanderen zelf die verantwoordelijk zijn voor dat beleid. Ik ben zeer gehecht aan de achteloosheid waarmee wij in Nederland met onze taal omgaan. Het Nederlands is een levende taal in Nederland. De Vlamingen behandelen het Nederlands soms bijna als een dode taal. Dat hele stomerij-droogkuis debat is typerend voor de Vlaamse pietluttigheid. Op dat gedoe zit men in Nederland gewoon niet te wachten. Wij hebben geen zin in Belgische toestanden. Jullie taalpolitiek mogen jullie in je (*) steken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be