Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2010, 12:41   #1641
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat "koninkrijk" is er teveel aan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 12:41   #1642
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Agreed.

Als je het even nuchter en zakelijk bekijkt, dan staan we als 2 samenwerkende staten binnen Europa sterker dan een beperktere en romantische visie op een middeleeuws verleden.
Dat is nog maar erg betrekkelijk. Ik kan mij de onderhandelingen over het aantal zetels in het Europees parlement per EU-lidstaat nog goed voor de geest halen. Wim Kok en Guy Verhofstadt, nog wel twee ministers-presidenten uit twee 'goed bevriende EU- en Benelux-staten', vlogen elkaar in de haren om enkele waardeloze EP-zitjes.

Samenwerkende staten, hè?

Dat is pas een romantische visie.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 12:51   #1643
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
"Meer dan vierhonderd jaar scheiding" hebben desondanks niet ongedaan kunnen maken dat we:
- schilder- en beeldhouwkunst met elkaar gemeen hebben;
Kom kom, je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat Hollandse meesters zoals Rembrandt en Vermeer in een compleet andere stijl schilderden dan bijvoorbeeld een Rubens. Na de opstand ging men in het Noorden opzoek naar een andere beeldcultuur, die wezenlijk verschilde van die van de Vlamingen.

Citaat:
- onverbrekelijke familie-, vrienden- en kennisrelaties onderhouden;
Volgens mij ben ik hier genetisch gezien de meest Vlaamse Nederlander op dit forum. De grens met Belgie is letterlijk door mijn familie heen getrokken. Maar ik voel mij op geen enkele manier verwant met verre familie van over de grens.

Citaat:
- dezelfde cultuur met elkaar delen;
Ook dat is betwistbaar. Nederland heeft zich vrij kunnen ontwikkelen. Maar de Vlamingen hebben zich in de loop der eeuwen in grote mate laten latiniseren.

Citaat:
- in alle variëteiten dezelfde taal spreken en schrijven.
Dat klopt. Maar daarvoor hebben we de Taalunie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 13:14   #1644
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, zoals ik net kwam aan te tonen hebben we slechts een beperkte geschiedenis samen en hebben we onnoemelijk veel geschiedenis als goede buren.

Ik zou zeggen: don't ruin it.
Don't ruin history:

Het Plakkaat van Verlatinghe, ook wel Acte van Verlatinghe of akte van afzwering genoemd, ondertekend te Den Haag op 26 juli 1581 conform het besluit genomen op 22 juli 1581 door een vergadering van de Staten-Generaal van de Nederlanden, was de officiële verklaring van een aantal Nederlanden, waarin Filips II werd afgezet als hun heerser. Het kan dus worden gezien als de Nederlandse onafhankelijkheidsverklaring. Deze daad volgde op de Unie van Utrecht in 1579.

Het plakkaat was gebaseerd op keuren van de verschillende vorstendommen, waarin de vrijheden van de steden en vorstendommen waren opgesomd, zoals het Charter van Kortenberg uit 1312 en de Blijde Inkomst uit 1356. De Staten verklaarden dat hun vorst, Filips II, deze vrijheden en rechten had geschonden en verklaarden hem vervallen van de troon. Zijn troon werd verlaten verklaard.

De volgende van de Zeventien Provinciën werden vermeld in de akte:

Brabant;
Gelre en Zutphen;
Vlaanderen;
Holland;
Zeeland;
Friesland;
Mechelen;
Utrecht en
Overijssel.

Toen al waren er ontegenzeggelijk convergerende tendensen in de Nederlanden.
Oud 5 januari 2010, 13:38   #1645
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Voor zij die het kunnen lezen (en begrijpen):

Citaat:
Je suis toujours surpris de constater combien peu de correspondants de Radio 1 (VRT) �* l'étranger sont flamands. L'Allemagne en compte un, un autre travaille �* Washington et un autre encore est installé �* Pékin. Chaque fois que des choses importantes ou intéressantes se passent ailleurs dans le monde, les auditeurs flamands les apprennent, presque �* coup sûr, de la bouche d'un Néerlandais. Cela s'entend de suite. Les sons sont plus durs et les mots respirent la confiance en soi de celle ou de celui qui les prononce. L'intonation, l'accent mais aussi l'aplomb des correspondants néerlandais n'y sont pas étrangers. Les Néerlandais observent le spectacle du monde et y portent un jugement.
Comment expliquer d'aussi nettes différences entre Néerlandais et Flamands qui parlent pourtant la même langue ? Mais, au fait, est-ce la même langue ? Au propre, les particularités sont légion, mais même au figuré les manières de s'exprimer divergent. Les convenances et les usages ne sont pas pareils. Les Néerlandais ont l'habitude, par exemple, de se présenter. Ils vous abordent en vous disant: puis-je me présenter ? Ils vous serrent la main et révèlent leur nom. Certes, cela se fait aussi en Flandre, mais plus rarement. Les Flamands sont moins diserts et plus réservés.
Les différences culturelles peuvent être sources de malentendus mais hélas ! aussi de préjugés. Les Néerlandais habitant en Flandre en sont victimes. Les Flamands leur reprochent leur arrogance. A leurs yeux, les Néerlandais ont une (trop) haute opinion d'eux-mêmes. Cela en dit beaucoup sur les Flamands. Il est certain, fût-ce en caricaturant un peu, que la belle assurance des Néerlandais attise le complexe d'infériorité des Flamands. Paradoxalement, on peut dire que le néerlandais, leur langue censée commune, divise les Néerlandais et les Flamands. En Wallonie, je me sens beaucoup plus chez moi qu'aux Pays Bas. Cela est dû, je présume, au fait que, malgré tout, les Flamands et les Wallons parlent beaucoup plus, au sens métaphorique, la même langue que les Flamands et les Néerlandais.

Vu de Flandre par Kristien Hemmerechts - Le Vif n° 3052.
En nu maar met modder gooien ...
Oud 5 januari 2010, 13:44   #1646
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Kom kom, je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat Hollandse meesters zoals Rembrandt en Vermeer in een compleet andere stijl schilderden dan bijvoorbeeld een Rubens. Na de opstand ging men in het Noorden opzoek naar een andere beeldcultuur, die wezenlijk verschilde van die van de Vlamingen.
Rembrandt, Vermeer, Steen, Hiëronymus Bosch, Rubens ... Het zijn schilders met hun eigen, onmiskenbare schildertrant ("het straatje van Vermeer", "een huishouden van Jan Steen" en "een echte Rubensvrouw"), maar zij komen uit de Nederlanden. Niemand heeft ooit gehoord van 'Belgische' meesters, wel van Hollandse en Vlaamse meesters.

Citaat:
Volgens mij ben ik hier genetisch gezien de meest Vlaamse Nederlander op dit forum. De grens met Belgie is letterlijk door mijn familie heen getrokken. Maar ik voel mij op geen enkele manier verwant met verre familie van over de grens.
De kunstmatige grens, die geen eeuwigheidswaarde heeft, loopt ook door de schoonfamilie van wijlen mijn grootvader. Desondanks zijn de relaties nog steeds innig, hartelijk en heel goed. Twee jaar geleden was mijn vader in Antwerpen voor een uitvaartdienst. Zeer veel geanimeerde gesprekken, zelfs met Nederlands pratende Walen.

Citaat:
Ook dat is betwistbaar. Nederland heeft zich vrij kunnen ontwikkelen. Maar de Vlamingen hebben zich in de loop der eeuwen in grote mate laten latiniseren.
Het is maar hoe men het bekijkt. Afgezien van enkele gallicismen in onze taal, is Vlaanderen nog steeds 'van vreemde smetten vrij'. De ontsnappingen vorig jaar zomer uit Belgische gevangenissen legden onthutsend bloot dat er wezenlijke verschillen bestaan tussen de Franstalige, Latijnse manier en de Vlaamse, noordelijke aanpak van de zaken en die verschillen doen zich in steeds grotere mate op steeds meer gebieden voor.

Citaat:
Gelukkig hebben we inmiddels veel meer dan alleen maar de Nederlandse Taalunie. Wat te denken van de GENT-akkoorden, de waterverdragen, het Westerscheldeverdrag, het Cultureel Verdrag Nederland-Vlaanderen, enz.
Oud 5 januari 2010, 14:07   #1647
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U ziet Ernst, U moet mij niet geloven.

Kunt U een echte Hollander negeren, dat is nu de vraag.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 14:08   #1648
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rembrandt, Vermeer, Steen, Hiëronymus Bosch, Rubens ... Het zijn schilders met hun eigen, onmiskenbare schildertrant ("het straatje van Vermeer", "een huishouden van Jan Steen" en "een echte Rubensvrouw"), maar zij komen uit de Nederlanden. Niemand heeft ooit gehoord van 'Belgische' meesters, wel van Hollandse en Vlaamse meesters.

De kunstmatige grens, die geen eeuwigheidswaarde heeft, loopt ook door de schoonfamilie van wijlen mijn grootvader. Desondanks zijn de relaties nog steeds innig, hartelijk en heel goed. Twee jaar geleden was mijn vader in Antwerpen voor een uitvaartdienst. Zeer veel geanimeerde gesprekken, zelfs met Nederlands pratende Walen.

Het is maar hoe men het bekijkt. Afgezien van enkele gallicismen in onze taal, is Vlaanderen nog steeds 'van vreemde smetten vrij'. De ontsnappingen vorig jaar zomer uit Belgische gevangenissen legden onthutsend bloot dat er wezenlijke verschillen bestaan tussen de Franstalige, Latijnse manier en de Vlaamse, noordelijke aanpak van de zaken en die verschillen doen zich in steeds grotere mate op steeds meer gebieden voor.

Gelukkig hebben we inmiddels veel meer dan alleen maar de Nederlandse Taalunie. Wat te denken van de GENT-akkoorden, de waterverdragen, het Westerscheldeverdrag, het Cultureel Verdrag Nederland-Vlaanderen, enz.
Zoals ik al vermoedde, U bent niet akkoord met uw eigen landgenoten.....
Oud 5 januari 2010, 14:12   #1649
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zoals ik al vermoedde, U bent niet akkoord met uw eigen landgenoten.....
Nee, dat mag duidelijk zijn. Meningen verschillen ...
Oud 5 januari 2010, 14:17   #1650
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schaveiger
Citaat:
Je suis toujours surpris de constater combien peu de correspondants de Radio 1 (VRT) �* l'étranger sont flamands. L'Allemagne en compte un, un autre travaille �* Washington et un autre encore est installé �* Pékin. Chaque fois que des choses importantes ou intéressantes se passent ailleurs dans le monde, les auditeurs flamands les apprennent, presque �* coup sûr, de la bouche d'un Néerlandais. Cela s'entend de suite. Les sons sont plus durs et les mots respirent la confiance en soi de celle ou de celui qui les prononce. L'intonation, l'accent mais aussi l'aplomb des correspondants néerlandais n'y sont pas étrangers. Les Néerlandais observent le spectacle du monde et y portent un jugement.
Comment expliquer d'aussi nettes différences entre Néerlandais et Flamands qui parlent pourtant la même langue ? Mais, au fait, est-ce la même langue ? Au propre, les particularités sont légion, mais même au figuré les manières de s'exprimer divergent. Les convenances et les usages ne sont pas pareils. Les Néerlandais ont l'habitude, par exemple, de se présenter. Ils vous abordent en vous disant: puis-je me présenter ? Ils vous serrent la main et révèlent leur nom. Certes, cela se fait aussi en Flandre, mais plus rarement. Les Flamands sont moins diserts et plus réservés.
Les différences culturelles peuvent être sources de malentendus mais hélas ! aussi de préjugés. Les Néerlandais habitant en Flandre en sont victimes. Les Flamands leur reprochent leur arrogance. A leurs yeux, les Néerlandais ont une (trop) haute opinion d'eux-mêmes. Cela en dit beaucoup sur les Flamands. Il est certain, fût-ce en caricaturant un peu, que la belle assurance des Néerlandais attise le complexe d'infériorité des Flamands. Paradoxalement, on peut dire que le néerlandais, leur langue censée commune, divise les Néerlandais et les Flamands. En Wallonie, je me sens beaucoup plus chez moi qu'aux Pays Bas. Cela est dû, je présume, au fait que, malgré tout, les Flamands et les Wallons parlent beaucoup plus, au sens métaphorique, la même langue que les Flamands et les Néerlandais.

Vu de Flandre par Kristien Hemmerechts - Le Vif n° 3052.

Dát zegt meer dan genoeg. De dame in kwestie wordt door de VRT steevast uitgenodigd om over van alles en nog wat haar Belgicistische mening te luchten. Nu ook weer in Le Vif. Wanneer dat mens haar mond opent weet je hoe laat het is. Daar winden we ons niet meer over op. We weten wat we van haar mogen verwachten.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 januari 2010 om 14:18.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 14:40   #1651
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat Nederlandse en Vlaamse schilderkunst verwant waren. Maar je bedoelde eigenlijk dat Nederland en Vlaanderen gemeen hebben dat ze allebei beroemde schilders voortbrachten? Dat geldt echter ook voor Italie. Toch zie ik niemand pleiten voor een samengaan van Nederland en Italie.

Citaat:
Maar hoe representatief is dat? Mijn familie aan moederskant komt uit de buurt van Baarle-Nassau, pal aan de Belgische grens. Toch zie ik ook daar vrijwel geen grensoverscheidend verkeer.

Citaat:
Soms vraag ik me af of jij de Vlamingen wel echt kent. Ik heb er daadwerkelijk gewoond. Maar soms lijkt het wel of wij het over een totaal ander volk hebben als we over de Vlamingen praten. Vlamingen zijn naar mijn idee toch een beetje Fransen in een nederlandstalige vermomming.

Citaat:
Zie je wel, samenwerking is heel goed mogelijk zonder staatkundige eenwording.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 15:30   #1652
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat Nederlandse en Vlaamse schilderkunst verwant waren. Maar je bedoelde eigenlijk dat Nederland en Vlaanderen gemeen hebben dat ze allebei beroemde schilders voortbrachten? Dat geldt echter ook voor Italie. Toch zie ik niemand pleiten voor een samengaan van Nederland en Italie.

Maar hoe representatief is dat? Mijn familie aan moederskant komt uit de buurt van Baarle-Nassau, pal aan de Belgische grens. Toch zie ik ook daar vrijwel geen grensoverscheidend verkeer.

Soms vraag ik me af of jij de Vlamingen wel echt kent. Ik heb er daadwerkelijk gewoond. Maar soms lijkt het wel of wij het over een totaal ander volk hebben als we over de Vlamingen praten. Vlamingen zijn naar mijn idee toch een beetje Fransen in een nederlandstalige vermomming.

Zie je wel, samenwerking is heel goed mogelijk zonder staatkundige eenwording.
De geschiednis zal uitwijzen dat U een verstandige Nederlander bent, zoveel is zeker.
Oud 5 januari 2010, 15:37   #1653
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Voor zij die het kunnen lezen (en begrijpen):

Hetzelfde op de Franstalige kant. Kijk naar het nieuws op France 2 en u zal zien dat ze heel veel buitenlandse correspondenten hebben. Ik denk vooral aan Charles Enderlin en Maryse Burgot maar er zijn er nog anderen :
http://www.leblogtvnews.com/article-34989265.html
En men heeft het hier enkel over France 2. Voeg de correspondenten van TF1, France 3 en zenders zoals LCI toe : u hebt dan een grote pakket. Hoeveel buitenlandse correspondenten zijn er op de RTBF en RTL-TVI?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 15:39   #1654
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dát zegt meer dan genoeg. De dame in kwestie wordt door de VRT steevast uitgenodigd om over van alles en nog wat haar Belgicistische mening te luchten. Nu ook weer in Le Vif. Wanneer dat mens haar mond opent weet je hoe laat het is. Daar winden we ons niet meer over op. We weten wat we van haar mogen verwachten.
Het gaat niet over een Belgische mening, het gaat over een realiteit die sommige Vlamingen blijkbaar niet accepteren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 15:39   #1655
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zij waarschijnlijk ook.
Maar kan je soms ook haar bevindingen weerleggen ?
Oud 5 januari 2010, 15:42   #1656
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hetzelfde op de Franstalige kant. Kijk naar het nieuws op France 2 en u zal zien dat ze heel veel buitenlandse correspondenten hebben. Ik denk vooral aan Charles Enderlin en Maryse Burgot maar er zijn er nog anderen :
http://www.leblogtvnews.com/article-34989265.html
En men heeft het hier enkel over France 2. Voeg de correspondenten van TF1, France 3 en zenders zoals LCI toe : u hebt dan een grote pakket. Hoeveel buitenlandse correspondenten zijn er op de RTBF en RTL-TVI?
Het verschil is dat het allemaal Fransen zijn (je weet wel, van die Fransen uit Frankrijk ...)
Oud 5 januari 2010, 17:19   #1657
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees maar erg blij dat niemand hier poogt jou door "de strop" te duwen. Maar je zit hier wel voortdurend iedereen jouw uiterst subjectieve en éénzijdige interpretaties door de strot te duwen.
Telkens weer spelen op de man maar niet op de bal wanneer u zonder historische argumenten zit, en vervolgens iemand proberen te pakken op een verstrooidheid of foutje, zijn zo te zien uw favoriete bezigheden.

Zwak, zéér zwak.

Eigenlijk bent u, al bij al, maar een vrij triestig figuurtje.

Laatst gewijzigd door system : 5 januari 2010 om 17:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 17:27   #1658
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zij waarschijnlijk ook.
Maar kan je soms ook haar bevindingen weerleggen ?
Natuurlijk kan hij dat niet. Iemand die morcicus bij hoog en bij laag beweerde dat de taalfaciliteiten niet ingeschreven waren in de Belgische grondwet, kan niet veel weerleggen.

Zulk individu leeft louter van copy-pasten. En dan copieert hij meestal nog de verkeerde dingen.

Laatst gewijzigd door system : 5 januari 2010 om 17:37.
Oud 5 januari 2010, 17:34   #1659
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Don't ruin history:

Het Plakkaat van Verlatinghe, ook wel Acte van Verlatinghe of akte van afzwering genoemd, ondertekend te Den Haag op 26 juli 1581 conform het besluit genomen op 22 juli 1581 door een vergadering van de Staten-Generaal van de Nederlanden, was de officiële verklaring van een aantal Nederlanden, waarin Filips II werd afgezet als hun heerser. Het kan dus worden gezien als de Nederlandse onafhankelijkheidsverklaring. Deze daad volgde op de Unie van Utrecht in 1579.

Het plakkaat was gebaseerd op keuren van de verschillende vorstendommen, waarin de vrijheden van de steden en vorstendommen waren opgesomd, zoals het Charter van Kortenberg uit 1312 en de Blijde Inkomst uit 1356. De Staten verklaarden dat hun vorst, Filips II, deze vrijheden en rechten had geschonden en verklaarden hem vervallen van de troon. Zijn troon werd verlaten verklaard.

De volgende van de Zeventien Provinciën werden vermeld in de akte:

Brabant;
Gelre en Zutphen;
Vlaanderen;
Holland;
Zeeland;
Friesland;
Mechelen;
Utrecht en
Overijssel.

Toen al waren er ontegenzeggelijk convergerende tendensen in de Nederlanden.
Dat heeft niets met convergentie te maken. Dat heeft te maken dat men afwilde van Filips II en zijn hatelijke onverdraagzame politiek inzake de geloofsbeleving. Dat is alles. Voor de rest was er geen 'convergentie'. Noch in taal, noch in godsdienst.

Laatst gewijzigd door system : 5 januari 2010 om 17:36.
Oud 5 januari 2010, 17:36   #1660
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dergelijke individuen hebben hun mening toch al bepaald, ongeacht wat ik verder zeg. Het is inderdaad maar wat onschuldige gekkigheid die ik hier verkondig. Maar wel met een serieuze ondertoon. Ik vraag me nog steeds af hoe pro- of anti-Nederland Vlamingen echt zijn. Na al die jaren heb ik daar nog steeds niet mijn vinger achter gekregen. Zelfs mensen als System kun je namelijk soms betrappen op heimelijke sympathie voor Nederland. Ze uiten het wel op een aparte manier, maar toch.
Spinoza, wat zet je het jaar toch teleurstellend in. Eerst beweer je

Citaat:
Bestaan er eigenlijk wel echte nederlandstalige Belgen zonder hollanderhaat? Zover ik me kan herinneren ben ik nog nooit "België-voelende" Vlamingen tegengekomen zonder een grote weerzin tegen Holland. Het lijkt me zo'n verademing om nederlandstalige Belgen te ontmoeten die onverschillig staan tegenover Holland.
Een aantal mensen reageren daarop door te zeggen dat zij zeker tot die groep behoren. In tegenstelling tot jou, die je Vlamingenhaat nauwelijks kan bedwingen, heb je mij alvast nog niet op zulke domme praatjes kunnen betrappen over onze noorderburen. Goed, je negeert dat, wat dat past natuurlijk niet in je kraam.

Vervolgens poneer je, in een dronken bui vermoed (hoop) ik:

Citaat:
Soms fantaseer ik wel eens over een gewapende verovering van Vlaanderen. Het Nederlandse leger stelt niet zoveel voor, maar het Belgische nog minder. Hoeveel Vlamingen zouden effectief in verzet komen als we ze dan een vrij en democratisch Vlaanderen binnen Nederland in het vooruitzicht stellen? Als de Vlamingen zich massaal achter hun nieuwe vaderland scharen, dan zal de internationale gemeenschap ook niet veel actie ondernemen. Het is zeker een hypothetisch scenario. Maar wel een scenario dat echt goed zou kunnen werken om snel tot een Verenigde Nederlanden te komen. De cruciale factor is dan natuurlijk hoeveel Vlamingen diep in hun hart echt bij Nederland willen horen.
Dus wacht ... wie niet in het verzet gaat, wil eigenlijk diep in zijn hart echt bij Nederland horen? De Nederlanders die tijdens WOII niet in het verzet gingen, wilden eigenlijk liever Duits praten en bratwurst eten. Ik daag je uit om dat te gaan vertellen tegen bejaarde Nederlanders die niet in het verzet zaten. Laat het me weten, dan kom ik lachen terwijl de oudjes je tot pulp slaan met hun wandelstokken.

Citaat:
Dergelijke individuen hebben hun mening toch al bepaald, ongeacht wat ik verder zeg. Het is inderdaad maar wat onschuldige gekkigheid die ik hier verkondig. Maar wel met een serieuze ondertoon. Ik vraag me nog steeds af hoe pro- of anti-Nederland Vlamingen echt zijn. Na al die jaren heb ik daar nog steeds niet mijn vinger achter gekregen. Zelfs mensen als System kun je namelijk soms betrappen op heimelijke sympathie voor Nederland. Ze uiten het wel op een aparte manier, maar toch.
De echte Spinoza zou ondertussen al lang in zijn broek gepist hebben van het lachen bij het aanhoren van deze kinderredenering. Ik zal je nog eens helpen: sommige Vlamingen hebben een pesthekel aan Nederlanders, sommige Vlamingen staan onverschillig tegenover Nederland, sommige Vlamingen hebben sympathie voor Nederland. Ikzelf behoor eerder tot de laatste groep: ik vind het nl. nogal onnozel iets tegen een land in het algemeen te hebben, wat niet betekent dat ik niet iets kan hebben tegen bepaalde individuele inwoners van dat land.

Echter, als morgen Nederland besluit Vlaanderen manu militari binnen te vallen, dan is elke Nederlander op Vlaams grondgebied vogelvrij. Zo heb ik ook niets tegen andere landen en is voor mij iedereen hier welkom. Wie het land gewapend willen binnenvallen, mag voor mij met alle middelen bestreden worden. Dat heeft immers niets met sympathie te maken. Zo duidelijker?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be