Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2009, 18:17   #1681
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De Vlaamse minderheid verdient bescherming, maar we mogen niet overdrijven. Over 100 jaar zou die Vlaming een dubbele identiteit kunnen ontwikkelen, je moet hem die ontplooiingsruimte gunnen. Een Vlaming heeft geen cultuur die je statisch moet houden en ondanks het mom van een Europese intregratie vind ik dat onze cultuur compatibiler is met de Noord-Nederlandse dan met de Franse.
Cultureel zouden we sterker staan in Europa indien we een sterk equilibrum tussen de Noord-Nederlandse en Zuid-Nederlandse culturen kunnen vinden. Iets wat blijkbaar in België moeizaam kan, gezien de steeds terugkomende doch minderende kunstmatige afkeer van Nederland, wat me met droefheid vervult, vooral omdat deze gestoeld is op onwetenheid.
Mijn redenen zijn voorlopig veeleer emotioneel, dat geef ik toe, wat een zwakke basis is indien niet versterkt door aanliggende praktische redenen.
Europees gezien is mijn voornaamste, doch oppervlakkig argument, dat een onafhankelijk Vlaanderen staat voor een versnippering van Europa en volgens mij internationaal een slechtere reputatie zou genieten dan een Verenigd Nederland.

Culturele samenwerking met zuidelijke Nederlandse provincies en Vlaanderen zou men niet vroeg genoeg op gang kunnen trekken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 juli 2009 om 18:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 18:51   #1682
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar tuurlijk niet door jou te begrijpen.
de huidige zuidelijke NEderlandse provincie's zullen vlaanderen niet steunen.
zeker niet als je voor elk symbool een referendum wil houden (hoofdstad, vlag, koningshuis,...)
dit argument is eveneens een drogreden.

Citaat:
net zo als in vlaanderen is er in Nederland geen 'echte' eenheid behalve bij een oorlog, een internationale voetbalwedstrijd, ...
je vergeet de klassieke symbolen. je vergeet bepaalde beleidsvisie's ...
Citaat:
en een wet moet goedgekeurd worden door beide kamers waarin rechtstreeks door het volk verkozenen zitten (2e kamer) en vertegenwoordigers van de provincies (1e kamer).
maw de 16milj Nederlanders bepalen alles en als een vlaamse meerderheid tegen is hebben Vlamingen pech omdat ze met te weinig zijn.
tot daar het respect en de beschermingsmaatregelen voor de vlaming.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 18:53   #1683
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De Vlaamse minderheid verdient bescherming, maar we mogen niet overdrijven.
neen, maar het moet serieus blijven.
een referendum van 16 tegen 6 is gewoon een grap. 80% vd hollanders wil maxima en dan is totaal irrelevant ofdat 90% vd vlamingen die niet wil.

in deze logica maak je van alles een referendum en je weet dat Vlaanderen gewoon door NEderland ingelijfd zal worden.
dit kan niet de bedoeling zijn
Oud 11 juli 2009, 18:58   #1684
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de huidige zuidelijke NEderlandse provincie's zullen vlaanderen niet steunen.
zeker niet als je voor elk symbool een referendum wil houden (hoofdstad, vlag, koningshuis,...)
dit argument is eveneens een drogreden.

je vergeet de klassieke symbolen. je vergeet bepaalde beleidsvisie's ...

maw de 16milj Nederlanders bepalen alles en als een vlaamse meerderheid tegen is hebben Vlamingen pech omdat ze met te weinig zijn.
tot daar het respect en de beschermingsmaatregelen voor de vlaming.
hoe kan ik nu al op alles een antwoord geven terwijl het niet mijn bevoegdheid is?
ik ben geen politieker, ik ben bij geen enkele partij aangesloten.

als vlaanderen dat wilt en een aparte eenheid blijven in nederland, moet ze het ten gepaste tijde onderhandelen met nederland en niet eerder.
ik voorzie een federale staat met beperkte bevoegdheden voor de provincies maar met behoud van hun zelfstandigheid en zeggenschap in het nationaal beleid.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 juli 2009 om 19:09.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 18:59   #1685
Shadowke

Standaard

Citaat:
neen, maar het moet serieus blijven.
een referendum van 16 tegen 6 is gewoon een grap. 80% vd hollanders wil maxima en dan is totaal irrelevant ofdat 90% vd vlamingen die niet wil.

in deze logica maak je van alles een referendum en je weet dat Vlaanderen gewoon door NEderland ingelijfd zal worden.
dit kan niet de bedoeling zijn
en waar staat dat 90 % van de vlamingen maxima niet wilt?
totaal uit de lucht gegrepen.

en niets inlijving want alles wordt democratisch beslist.
het vlaams parlement mag gerust referenda uitschrijven.
dat laat ik aan de politici over.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 juli 2009 om 19:10.
Oud 11 juli 2009, 20:32   #1686
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik heb wat kritiekpunten gelezen, maar ik ben het daar mee oneens. De bedoeling van het document is een voorzet te geven naar een mogelijke vereniging. Het document dient geen punten te bevatten waar ideologische verschillen het hoofdstandpunt - een vereniging van Nederland en Vlaanderen - in de weg staan. Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om expliciet te kiezen voor een republiek of een monarchie, omdat je daarmee of republikeinse of koningsgezinde Groot-Nederlanders wegjaagt, terwijl het document zo veel mogelijk mensen moet aanspreken.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 juli 2009 om 20:55.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 20:42   #1687
Shadowke

Standaard

juist LiberaalNL.

en de politici moeten de rest maar oplossen.
Oud 11 juli 2009, 21:16   #1688
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De Vlaamse minderheid verdient bescherming, maar we mogen niet overdrijven. Over 100 jaar zou die Vlaming een dubbele identiteit kunnen ontwikkelen, je moet hem die ontplooiingsruimte gunnen. Een Vlaming heeft geen cultuur die je statisch moet houden en ondanks het mom van een Europese intregratie vind ik dat onze cultuur compatibiler is met de Noord-Nederlandse dan met de Franse.
Cultureel zouden we sterker staan in Europa indien we een sterk equilibrum tussen de Noord-Nederlandse en Zuid-Nederlandse culturen kunnen vinden. Iets wat blijkbaar in België moeizaam kan, gezien de steeds terugkomende doch minderende kunstmatige afkeer van Nederland, wat me met droefheid vervult, vooral omdat deze gestoeld is op onwetenheid.
Mijn redenen zijn voorlopig veeleer emotioneel, dat geef ik toe, wat een zwakke basis is indien niet versterkt door aanliggende praktische redenen.
Europees gezien is mijn voornaamste, doch oppervlakkig argument, dat een onafhankelijk Vlaanderen staat voor een versnippering van Europa en volgens mij internationaal een slechtere reputatie zou genieten dan een Verenigd Nederland.

Culturele samenwerking met zuidelijke Nederlandse provincies en Vlaanderen zou men niet vroeg genoeg op gang kunnen trekken.
Een dubbelsporig beleid nl
1 De NV-A strategie richting Belgie ,langzaam laten sterven.
2.Opbouw van intensieve samenwerking met Zuid-Nederlandse provincies.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 21:20   #1689
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Een dubbelsporig beleid nl
1 De NV-A strategie richting Belgie ,langzaam laten sterven.
2.Opbouw van intensieve samenwerking met Zuid-Nederlandse provincies.
die strategie van de nv-a begint trouwens al goed te werken
de franstaligen zijn razend
Oud 11 juli 2009, 22:37   #1690
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe kan ik nu al op alles een antwoord geven terwijl het niet mijn bevoegdheid is?
ik ben geen politieker, ik ben bij geen enkele partij aangesloten.

als vlaanderen dat wilt en een aparte eenheid blijven in nederland, moet ze het ten gepaste tijde onderhandelen met nederland en niet eerder.
ik voorzie een federale staat met beperkte bevoegdheden voor de provincies maar met behoud van hun zelfstandigheid en zeggenschap in het nationaal beleid.
U verstopt zich veel te gemakkelijk met "hoe kan ik nu al op alles een antwoord geven terwijl het niet mijn bevoegdheid is?" - "ik ben geen politieker, ik ben bij geen enkele partij aangesloten."

U verwacht evenwel applaus voor uw streven.

Welnu, zonder klare wijn wat betreft sociale zekerheid, donorschap, beleid, enz... gaat U weinig applaus krijgen.

Of dacht U dat de vlaming staat te popelen om zich tegen iedere prijs te laten domineren en wegcijferen door de Nederlanders ?

Uw plan zal altijd een maat voor niets zijn als U hier gewoon doorgaat en iedereen zeveraar noemt i.p.v. concreetheden op papier te zetten.
Natuurlijk ziet Ernst U graag komen, U loopt als het ware aan de leiband, U beseft dat gewoon niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 22:39   #1691
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mogelijk wil 90% van de mannelijke vlamingen Maxima wel.
Maar dan als Maitresse en niet als koningin.
Oud 11 juli 2009, 22:39   #1692
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
juist LiberaalNL.

en de politici moeten de rest maar oplossen.
Zie je, U volhardt in de boosheid.

Wij willen concreetheden.
Oud 12 juli 2009, 00:01   #1693
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
een wilde gok. 60tal% is republikeins en de andere 40% is Albertgezind. ok, maar 75 - 85% ziet Maxima als koningin niet zitten.
hoe los je dit contrast tussen Vlaanderen en pro-nederland op?

Citaat:
en met een verhouding van 16 miljoen vs 6 miljoen kan de Nederlandse meerderheid alles wat vlaams is gewoon opzijschuiven en volledig haar wil aan VLaanderen opleggen. Onder het mom van democratie een heel volk platwalsen. Wat heeft Vlaanderen hierbij te winnen?

Citaat:
je wil alle macht naar de provincie's doorschuiven, geheel naar Nederlands model. na jouw fusie bestaat het vlaams parlement niet meer.
overigens hebben die referenda geen zin. Als een meerderheid NEderlanders geen zin heeft om een toegeving te doen dan zijn de 6 milj. vlamingen bij voorbaat kansloos.

ik blijf bij mijn beginconclusie
jouw plan is gewoon een blauwdruk voor een totale annexatie en totale vernietiging van alles wat vlaams en vlaanderen is.
wegens gebrek aan rationele argumenten van jouwentwege blijft mijn beginidee staan. Je wil gewoon, vanuit een 19e eeuws imperialistische natiestaatreflex, terugkeren naar 1815.

je hebt er een dun laagje democratie en gelijkwaardigheid over geschilderd maar dat dondert er bij nader inzien vanzelf af.
je bent niet van plan om met Vlaanderen rekening te houden. Je wil dat Vlaanderen zich volledig schikt naar Nederland.
Oud 12 juli 2009, 00:47   #1694
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een wilde gok. 60tal% is republikeins en de andere 40% is Albertgezind. ok, maar 75 - 85% ziet Maxima als koningin niet zitten.
hoe los je dit contrast tussen Vlaanderen en pro-nederland op?

en met een verhouding van 16 miljoen vs 6 miljoen kan de Nederlandse meerderheid alles wat vlaams is gewoon opzijschuiven en volledig haar wil aan VLaanderen opleggen. Onder het mom van democratie een heel volk platwalsen. Wat heeft Vlaanderen hierbij te winnen?

je wil alle macht naar de provincie's doorschuiven, geheel naar Nederlands model. na jouw fusie bestaat het vlaams parlement niet meer.
overigens hebben die referenda geen zin. Als een meerderheid NEderlanders geen zin heeft om een toegeving te doen dan zijn de 6 milj. vlamingen bij voorbaat kansloos.

ik blijf bij mijn beginconclusie
jouw plan is gewoon een blauwdruk voor een totale annexatie en totale vernietiging van alles wat vlaams en vlaanderen is.
wegens gebrek aan rationele argumenten van jouwentwege blijft mijn beginidee staan. Je wil gewoon, vanuit een 19e eeuws imperialistische natiestaatreflex, terugkeren naar 1815.

je hebt er een dun laagje democratie en gelijkwaardigheid over geschilderd maar dat dondert er bij nader inzien vanzelf af.
je bent niet van plan om met Vlaanderen rekening te houden. Je wil dat Vlaanderen zich volledig schikt naar Nederland.
Ik kon het niet beter gezegd hebben.

2.
Oud 12 juli 2009, 09:19   #1695
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Blijbaar heb je weinig verstand van fusies.
Een grotere aan een kleinere plakken, schept altijd problemen.
De onderlinge strijd wakker je alleen maar aan en een eenheid ontstaat er zelden.

Daarom is het nodig een evenwicht te creeren tussen Noord en Zuid.
Dit kan met 3 provincies boven de rivieren, nl Holland, Friesland en Gelderland.
En 3 provincies onder de rivieren nl Vlaanderen ,Limburg en Brabant.
Het voordeel hiervan is, dat oude tegenstellingen op den duur verdwijnen en dat het Zuiden zich niet ondergesneeuwd voelt door het Noorden.

Hier kun je aan werken door de zuidelijke provincies intensief te laten samenwerken en geleidelijk te laten integreren ,binnen het huidige staatsbestel.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, kun je gaan werken aan een nieuwe staat de Nederlanden ,waarbij je de fase van confederatie overslaat.
Er is hier ooit 'ns een topic opgestart (met kaarten , bevolkingsaantallen e.d. )over de verdeling van NL in drie of vier "regio's" / deelstaten / gewesten waar VL zou kunnen bij aansluiten,.
In een dergelijke constructie zou het gevaar voor minorisering vd Vlamingen perfect kunnen worden opgevangen, tenminste als er op deelstaatniveau heel wat bevoegdheden zouden kunnen worden uitgeoefend.
Maar voor het zover is, denken we beter na over een project waarbij Vlaanderen en Nederland tot een soort van gemenebest toetreden, naar het buitenland toe optredend als een eenheidsstaat, naar binnen toe zeer autonoom bestuurde deelstaten.
De discussie zou dus m.i. moeten gaan over dat minimum dat we samen (moeten) doen .
edit : blijkbaar moet ik sneller leren posten , want iemand was mij weer voor :
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1629

Laatst gewijzigd door stab : 12 juli 2009 om 09:23.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 11:21   #1696
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Maar voor het zover is, denken we beter na over een project waarbij Vlaanderen en Nederland tot een soort van gemenebest toetreden, naar het buitenland toe optredend als een eenheidsstaat, naar binnen toe zeer autonoom bestuurde deelstaten.
Maw de EU.
Oud 12 juli 2009, 11:24   #1697
Ambiorix

Standaard

Citaat:
weet ge wat totaal uit de lucht gegrepen is? uw veronderstelling dat de Oranjes hier zouden pakken, in Vlaanderen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 11:38   #1698
Shadowke

Standaard

amai, hier moeten toch dringend een paar leren lezen.

wij voorzien een Nederlands-Vlaamse confederatie als tussenstap naar een federale eenheidsstaat.
hoe lang dat die confederatie er zal zijn? dat weet niemand op voorhand (20 jaar, 50 jaar).
maar in die confederatie blijft Vlaanderen bevoegd over Vlaanderen en Nederland bevoegd over Nederland.
Oud 12 juli 2009, 11:44   #1699
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
amai, hier moeten toch dringend een paar leren lezen.

wij voorzien een Nederlands-Vlaamse confederatie als tussenstap naar een federale eenheidsstaat.
hoe lang dat die confederatie er zal zijn? dat weet niemand op voorhand (20 jaar, 50 jaar).
maar in die confederatie blijft Vlaanderen bevoegd over Vlaanderen en Nederland bevoegd over Nederland.
U vraagt een blanco check voor uw plan.

U bent gebuisd, zolang U geen concreetheden op punt stelt.

Die is niet afbreken, dit is U met de waarheid confronteren.
Oud 12 juli 2009, 11:51   #1700
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U vraagt een blanco check voor uw plan.

U bent gebuisd, zolang U geen concreetheden op punt stelt.

Die is niet afbreken, dit is U met de waarheid confronteren.
henri1,
met jouw belgiscistische anti-nederlandse opmerkingen is alles gebuisd.
zelfs dit hele forum.

ga beetje op lesoir.be zitten.
daar zitten je soortgenoten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be