![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
28 | 35,44% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
46 | 58,23% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,33% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1681 |
Europees Commissaris
|
![]() De Vlaamse minderheid verdient bescherming, maar we mogen niet overdrijven. Over 100 jaar zou die Vlaming een dubbele identiteit kunnen ontwikkelen, je moet hem die ontplooiingsruimte gunnen. Een Vlaming heeft geen cultuur die je statisch moet houden en ondanks het mom van een Europese intregratie vind ik dat onze cultuur compatibiler is met de Noord-Nederlandse dan met de Franse.
Cultureel zouden we sterker staan in Europa indien we een sterk equilibrum tussen de Noord-Nederlandse en Zuid-Nederlandse culturen kunnen vinden. Iets wat blijkbaar in België moeizaam kan, gezien de steeds terugkomende doch minderende kunstmatige afkeer van Nederland, wat me met droefheid vervult, vooral omdat deze gestoeld is op onwetenheid. Mijn redenen zijn voorlopig veeleer emotioneel, dat geef ik toe, wat een zwakke basis is indien niet versterkt door aanliggende praktische redenen. Europees gezien is mijn voornaamste, doch oppervlakkig argument, dat een onafhankelijk Vlaanderen staat voor een versnippering van Europa en volgens mij internationaal een slechtere reputatie zou genieten dan een Verenigd Nederland. Culturele samenwerking met zuidelijke Nederlandse provincies en Vlaanderen zou men niet vroeg genoeg op gang kunnen trekken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 juli 2009 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1682 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de huidige zuidelijke NEderlandse provincie's zullen vlaanderen niet steunen.
zeker niet als je voor elk symbool een referendum wil houden (hoofdstad, vlag, koningshuis,...) dit argument is eveneens een drogreden. Citaat:
Citaat:
tot daar het respect en de beschermingsmaatregelen voor de vlaming. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1683 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een referendum van 16 tegen 6 is gewoon een grap. 80% vd hollanders wil maxima en dan is totaal irrelevant ofdat 90% vd vlamingen die niet wil. in deze logica maak je van alles een referendum en je weet dat Vlaanderen gewoon door NEderland ingelijfd zal worden. dit kan niet de bedoeling zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1684 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ik ben geen politieker, ik ben bij geen enkele partij aangesloten. als vlaanderen dat wilt en een aparte eenheid blijven in nederland, moet ze het ten gepaste tijde onderhandelen met nederland en niet eerder. ik voorzie een federale staat met beperkte bevoegdheden voor de provincies maar met behoud van hun zelfstandigheid en zeggenschap in het nationaal beleid. Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 juli 2009 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1685 | |
|
![]() Citaat:
totaal uit de lucht gegrepen. en niets inlijving want alles wordt democratisch beslist. het vlaams parlement mag gerust referenda uitschrijven. dat laat ik aan de politici over. Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 juli 2009 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1686 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb wat kritiekpunten gelezen, maar ik ben het daar mee oneens. De bedoeling van het document is een voorzet te geven naar een mogelijke vereniging. Het document dient geen punten te bevatten waar ideologische verschillen het hoofdstandpunt - een vereniging van Nederland en Vlaanderen - in de weg staan. Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om expliciet te kiezen voor een republiek of een monarchie, omdat je daarmee of republikeinse of koningsgezinde Groot-Nederlanders wegjaagt, terwijl het document zo veel mogelijk mensen moet aanspreken.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 juli 2009 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1687 |
|
![]() juist LiberaalNL.
en de politici moeten de rest maar oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1688 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1 De NV-A strategie richting Belgie ,langzaam laten sterven. 2.Opbouw van intensieve samenwerking met Zuid-Nederlandse provincies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1689 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1690 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U verwacht evenwel applaus voor uw streven. Welnu, zonder klare wijn wat betreft sociale zekerheid, donorschap, beleid, enz... gaat U weinig applaus krijgen. Of dacht U dat de vlaming staat te popelen om zich tegen iedere prijs te laten domineren en wegcijferen door de Nederlanders ? Uw plan zal altijd een maat voor niets zijn als U hier gewoon doorgaat en iedereen zeveraar noemt i.p.v. concreetheden op papier te zetten. Natuurlijk ziet Ernst U graag komen, U loopt als het ware aan de leiband, U beseft dat gewoon niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan als Maitresse en niet als koningin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1692 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1693 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
hoe los je dit contrast tussen Vlaanderen en pro-nederland op? Citaat:
Citaat:
overigens hebben die referenda geen zin. Als een meerderheid NEderlanders geen zin heeft om een toegeving te doen dan zijn de 6 milj. vlamingen bij voorbaat kansloos. ik blijf bij mijn beginconclusie jouw plan is gewoon een blauwdruk voor een totale annexatie en totale vernietiging van alles wat vlaams en vlaanderen is. wegens gebrek aan rationele argumenten van jouwentwege blijft mijn beginidee staan. Je wil gewoon, vanuit een 19e eeuws imperialistische natiestaatreflex, terugkeren naar 1815. je hebt er een dun laagje democratie en gelijkwaardigheid over geschilderd maar dat dondert er bij nader inzien vanzelf af. je bent niet van plan om met Vlaanderen rekening te houden. Je wil dat Vlaanderen zich volledig schikt naar Nederland. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1695 | |
|
![]() Citaat:
In een dergelijke constructie zou het gevaar voor minorisering vd Vlamingen perfect kunnen worden opgevangen, tenminste als er op deelstaatniveau heel wat bevoegdheden zouden kunnen worden uitgeoefend. Maar voor het zover is, denken we beter na over een project waarbij Vlaanderen en Nederland tot een soort van gemenebest toetreden, naar het buitenland toe optredend als een eenheidsstaat, naar binnen toe zeer autonoom bestuurde deelstaten. De discussie zou dus m.i. moeten gaan over dat minimum dat we samen (moeten) doen . edit : blijkbaar moet ik sneller leren posten , want iemand was mij weer voor : http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1629
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 12 juli 2009 om 09:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1696 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1697 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1698 |
|
![]() amai, hier moeten toch dringend een paar leren lezen.
wij voorzien een Nederlands-Vlaamse confederatie als tussenstap naar een federale eenheidsstaat. hoe lang dat die confederatie er zal zijn? dat weet niemand op voorhand (20 jaar, 50 jaar). maar in die confederatie blijft Vlaanderen bevoegd over Vlaanderen en Nederland bevoegd over Nederland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1699 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent gebuisd, zolang U geen concreetheden op punt stelt. Die is niet afbreken, dit is U met de waarheid confronteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1700 | |
|
![]() Citaat:
met jouw belgiscistische anti-nederlandse opmerkingen is alles gebuisd. zelfs dit hele forum. ga beetje op lesoir.be zitten. daar zitten je soortgenoten. |
|
![]() |
![]() |