Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 augustus 2010, 17:04   #1681
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Jammer, net nu het spannend wordt.

Ben er zelf ook geweest;
ik kom daar wel graag; maar opvallend: niemand anders blijkbaar;
Amsterdam, Arnhem, Amersfoort, Breda, Den Bosch, Utrecht,....
het aantal Belgen of andere buitenlanders; veel vingers heb je niet nodig als je hun nummerplaten telt.
Als ik naar Nederland ga, neem ik meestal de trein.
Die trein zit gewoonlijk bomvol, en niet alleen met Nederlanders die naar huis terugkeren.

Aangezien noch ik, noch mijn medereizigers een nummerplaat dragen, zal je ons natuurlijk niet zo gemakkelijk bij uw statistische onderzoekjes kunnen betrekken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 17:16   #1682
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als ik naar Nederland ga, neem ik meestal de trein.
Die trein zit gewoonlijk bomvol, en niet alleen met Nederlanders die naar huis terugkeren.

Aangezien noch ik, noch mijn medereizigers een nummerplaat dragen, zal je ons natuurlijk niet zo gemakkelijk bij uw statistische onderzoekjes kunnen betrekken.
Ik heb ook de trein genomen hoor; geen enkel keer iemand met een Vlaams accent gehoord.

Enkel bij topattracties zoals de Dom van Utrecht of Kinderdijk hoor je ook wat andere talen dan Noord-Nederlands.
Maar van het ogenblik dat je een klein beetje afwijkt van wat in de toeristische gidsen 2 of 3 sterren krijgt; enkel Nederlanders;
terwijl het er toch wel mooi kan zijn.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 17:19   #1683
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook de trein genomen hoor; geen enkel keer iemand met een Vlaams accent gehoord.

Enkel bij topattracties zoals de Dom van Utrecht of Kinderdijk hoor je ook wat andere talen dan Noord-Nederlands.
Maar van het ogenblik dat je een klein beetje afwijkt van wat in de toeristische gidsen 2 of 3 sterren krijgt; enkel Nederlanders;
terwijl het er toch wel mooi kan zijn.
Op nationale topmomenten lopen er hopen Vlamingen rond in Nederland, zoals ik zelf mocht vaststellen. Sommigen dragen dan zelfs hun leeuwevlag mee. Zo bijvoorbeeld bij de begrafenis van Pim Fortuyn in Rotterdam, of bij de uitzending van de WK-finale in Amsterdam onlangs.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 14 augustus 2010 om 17:37.
E. Gidius is offline  
Oud 14 augustus 2010, 17:20   #1684
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Ik heb het nog geen enkele keer meegemaakt dat ik geen Vlaams accent hoorde. Wij nemen blijkbaar niet dezelfde trein.

Of misschien luistert u niet goed?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 augustus 2010, 17:24   #1685
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik heb het nog geen enkele keer meegemaakt dat ik geen Vlaams accent hoorde. Wij nemen blijkbaar niet dezelfde trein.

of zit hij/zij uit zijn/haar nek te kletsen
Shadowke is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:07   #1686
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ziehier de ravages die België aangericht heeft in ons geestelijk landschap: hier hebben we iemand die in alle ernst - en bijna verontwaardigd- beweert dat het Brussels geen dialect van het Nederlands zou zijn. En die daarna vanzelfsprekend verwacht nog serieus genomen te worden...

We zullen een eeuw nodig hebben om te ontbelgen en ons verstand terug te krijgen.
Wat een arbeider elders begrijpt, begrijpen sommge hoogggeschoolden niet eens. Het was (en is nog steeds bij de domme oude generatie) vroeger nog erger, met debielen die het Vlaemsch, het Vloemsch, het Vlomsch of het Vlemsch een aporte toale van het Nederlands beschouwden.
'Geen respect ervoor en geen medelijden om het belachelijk te maken' is mijn motto hiertegen, anders denken ze nog geloofwaardig te zijn, stel je voor...

Sterker, dat 'Vlomsj is oenze toale'-gedoe wordt ook geopperd door mensen die zich van geen kwaad bewust zijn en er wel degelijk het Nederlands mee bedoelen. Toch is het zo dat men in het onderwijssysteem, de media en via de Kerk in de burger heeft ingepompt om het regionale voor Vlaanderen zo veel mogelijk te benadrukken om enerzijds ons zo klein mogelijk te houden (gemakkelijk te vernietigen) of om ons te vrijwaren van Protestantse of Vrijzinnige invloeden (m.a.w. Belgisch Katholicisme draaide vaak om het bewust dom houden van de burger).
Ik heb zelf al Franstalige Belgen weten bezigen dat onze taal 'le flamand (et non néerlandais!!!)' zou zijn, en daarenboven 'un néerlandais déformé'. Dit zijn exact dezelfde woorden als wat men opperde in het Modelland over 'l'alsacien (allemand déformé)' en 'le corse (italien déformé)'. Vandaag de dag heb je ook (vooral oude generatie) Luxemburgers die kwaad worden als je hun 'Duitstalig' durft noemen, terwijl ze dat eigenlijk wel zijn.
Deze dommigheid bestaat enkel in volgende culturen, nooit in leidende notabene!

Dit is de aloude verdeel-en-heerstruuk, en veel Vlamingen trappen er nog steeds in, zonder de betekenis ervan te kennen. Aan de oorzaak liggen (meestal) dommigheid en (soms) kwade wil. Zelf betwijfel ik of men dit ooit te weten zou komen, want mensen zijn werkelijk zó dom.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 augustus 2010 om 18:12.
Scarabaeida is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:16   #1687
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op nationale topmomenten lopen er hopen Vlamingen rond in Nederland, zoals ik zelf mocht vaststellen. Sommigen dragen dan zelfs hun leeuwevlag mee. Zo bijvoorbeeld bij de begrafenis van Pim Fortuyn in Rotterdam, of bij de uitzending van de WK-finale in Amsterdam onlangs.
ja, dan wel.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:19   #1688
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik had nochtans een dagkaart (via een Nederlandse vriend bij Blokker gekocht) en heb half Nederland afgespoord.
Ik was wel boven Breda hé.

Tot Breda zie je ook nog wel hier en daar een Belgische nummerplaat; maar daarboven is het snel gedaan.
Voor een bevriend land heeft VL blijkbaar weinig belangstelling.
Dat is ook zo voor de tv hé; heel weinig VL kijken naar de ned tv.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:21   #1689
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
heel weinig VL kijken naar de ned tv.
je hebt gelijk.
Belgie is gered!

Laatst gewijzigd door born2bewild : 14 augustus 2010 om 18:22.
born2bewild is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:22   #1690
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat een arbeider elders begrijpt, begrijpen sommge hoogggeschoolden niet eens. Het was (en is nog steeds bij de domme oude generatie) vroeger nog erger, met debielen die het Vlaemsch, het Vloemsch, het Vlomsch of het Vlemsch een aporte toale van het Nederlands beschouwden.
'Geen respect ervoor en geen medelijden om het belachelijk te maken' is mijn motto hiertegen, anders denken ze nog geloofwaardig te zijn, stel je voor...

Sterker, dat 'Vlomsj is oenze toale'-gedoe wordt ook geopperd door mensen die zich van geen kwaad bewust zijn en er wel degelijk het Nederlands mee bedoelen. Toch is het zo dat men in het onderwijssysteem, de media en via de Kerk in de burger heeft ingepompt om het regionale voor Vlaanderen zo veel mogelijk te benadrukken om enerzijds ons zo klein mogelijk te houden (gemakkelijk te vernietigen) of om ons te vrijwaren van Protestantse of Vrijzinnige invloeden (m.a.w. Belgisch Katholicisme draaide vaak om het bewust dom houden van de burger).
Ik heb zelf al Franstalige Belgen weten bezigen dat onze taal 'le flamand (et non néerlandais!!!)' zou zijn, en daarenboven 'un néerlandais déformé'. Dit zijn exact dezelfde woorden als wat men opperde in het Modelland over 'l'alsacien (allemand déformé)' en 'le corse (italien déformé)'. Vandaag de dag heb je ook (vooral oude generatie) Luxemburgers die kwaad worden als je hun 'Duitstalig' durft noemen, terwijl ze dat eigenlijk wel zijn.
Deze dommigheid bestaat enkel in volgende culturen, nooit in leidende notabene!

Dit is de aloude verdeel-en-heerstruuk, en veel Vlamingen trappen er nog steeds in, zonder de betekenis ervan te kennen. Aan de oorzaak liggen (meestal) dommigheid en (soms) kwade wil. Zelf betwijfel ik of men dit ooit te weten zou komen, want mensen zijn werkelijk zó dom.
Ik heb al een Vlaming (50 jaar) tegen een Franstalige horen zeggen (nadat hij haar in het dialect had aangesproken):
Awel klap je gie gèn Vlams miskiens? Pertank, ge zoudat toch ip skole moetn lièren! (vrije transcriptie)
Die FR begreep AN maar niet wat die man zei.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:25   #1691
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zou toch zo streng niet zijn, en herhalen wat ik hierboven schreef: "we zullen een eeuw nodig hebben om te ontbelgen en ons verstand terug te krijgen".
Oud 14 augustus 2010, 18:26   #1692
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, dan wel.
Wat aantoont dat we - nog ondergronds maar het komt, stapje bij stapje - één natie aan het worden zijn.
Oud 14 augustus 2010, 18:28   #1693
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had nochtans een dagkaart (via een Nederlandse vriend bij Blokker gekocht) en heb half Nederland afgespoord.
Ik was wel boven Breda hé.

Tot Breda zie je ook nog wel hier en daar een Belgische nummerplaat; maar daarboven is het snel gedaan.
Voor een bevriend land heeft VL blijkbaar weinig belangstelling.
Dat is ook zo voor de tv hé; heel weinig VL kijken naar de ned tv.
grappig, waar boeken jullie dan die 3 miljoen overnachtingen in ons land?

Allemaal in Breda?
Hollander is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:29   #1694
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat aantoont dat we - nog ondergronds maar het komt, stapje bij stapje - één natie aan het worden zijn.
het is gewoon omdat er sensatie te beleven valt en het niet te ver is en de taal is min of meer te begrijpen.
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:30   #1695
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Awel klap je gie gèn Vlams miskiens? Pertank, ge zoudat toch ip skole moetn lièren! (vrije transcriptie)
Die FR begreep AN maar niet wat die man zei.
Sterker, ik gaf af op de oudere generatie, maar jongeren zeggen het vandaag nog steeds (al is het een beetje eruit gegaan). Toch is het zo dat er zelfs in mijn familie 'Vlomsj-klappenden' zitten die zich van geen kwaad bewust zijn (en vaak gewoon ook Nederlands bedoelen; maar een andere indruk scheppen). Zéér eigenaardig, want dit fenomeen komt zo goed als niet voor buiten de Nederlandstalige wereld, wat toch een zekere dorpsmentaliteit aanwijst.
Wel vermoed ik dat men vroeger (vóór de jaren '70) in ons onderwijssysteem vaak wel eens over het 'Vlomsj' sprak en niet over het 'Nederlands'.

Toch vermoed ik dat het gewoon een na-echo is van een Belgische praktijk (volgens mij eerder Oostenrijks Nederlandse praktijk zelfs) om de taal klein te houden. Volgens mij zit er een strategie achter en is die bewust 'aangeleerd' door zij die er belang in hadden (en nog steeds hebben).
Meestal weet ik het wel te negeren, daar niet van, maar toch pik ik liever zo weinig mogelijk.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 augustus 2010 om 18:35.
Scarabaeida is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:30   #1696
Shadowke

Standaard

Citaat:
één natie? België?
Shadowke is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:31   #1697
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig; ik ben met een groep van een 10-tal Franstaligen waarvan sommigen amper NL kennen ook in Nederland naar de WK finale weest kijken.
Sommigen voor de sensatie om zo dicht bij de deur een gewonnen finale in het land zelf mee te maken;
anderen (al kennen ze amper NL) omdat ze voor NL supporteren wegens vrij aanvallend spel (deze keer niet).
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:32   #1698
Shadowke

Standaard

Citaat:
Grappig; ik ben met een groep van een 10-tal Franstaligen waarvan sommigen amper NL kennen ook in Nederland naar de WK finale weest kijken.
Sommigen voor de sensatie om zo dicht bij de deur een gewonnen finale in het land zelf mee te maken;
anderen (al kennen ze amper NL) omdat ze voor NL supporteren wegens vrij aanvallend spel (deze keer niet).
spijtig dat la France er vroeg uitlag hé azert
Shadowke is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:34   #1699
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
grappig, waar boeken jullie dan die 3 miljoen overnachtingen in ons land?

Allemaal in Breda?
waar haal je die cijfers?
en misschien gaan ze allemaal naar Amsterdam; maar daar zie je het echte NL niet;
of lekker gezellig met veel Belgen in een center Parcs of landal dicht bij de Belgische grens?
azert is offline  
Oud 14 augustus 2010, 18:35   #1700
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is maar hoe je aanvallend spel definieert
Hollander is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be