Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2008, 18:19   #1701
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik mag er niet aan denken dat ik hier de hele dag uitsluitend zou moeten "discussiëren" met de Jacobs van Artevelde, de Garry's, de Jannen Meuleman en vele andere klassieke Vlaamsnationalisten. Niets persoonlijks hé boys, maar met mannen en vrouwen als azert, Tomm of Labyrinth leer ik op een week meer dan ik anders op een jaar zou kunnen leren.
Ik daarentegen denk dat ik van iedereen iets kan leren, hoe weinig het ook moge zijn.. Is het niet op politiek vlak, dan op sociaal-psychologisch vlak. En ik denk dat er tussen die twee een grote overlapping bestaat!

Hoe dan ook, leergierig als ik ben vraag ik U van mij te laten delen in uw wijsheid. Noem mij eens 10 puntjes van de vele wijsheden die U hier zijn bijgebracht. Ik zit vol spanning op de rand van mijn stoel......
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:19   #1702
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht

En daar ging de geloofwaardigheid van Tomm, die de betekenis van het woord "onderdrukking" niet kende, finaal verloren...

Dus de Koerden worden onderdrukt als ze hun taal niet officieel mogen gebruiken, maar de franstalige minderheid in Vlaanderen niet? De onderzoekscommissie van de Raad van Europa heeft daar duidelijk een andere opinie over, net als de Herald Tribune en andere internationale pers.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:21   #1703
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hier een uitspraak van nog zo'n Vlaming die onze extremistische denkbeelden niet deelt, tomm:
Mag ik U een leesbril cadeau doen? TOMMM heeft dat geschreven, ik ben het daar overigens niet mee eens.
Oud 20 mei 2008, 18:24   #1704
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dit verhaaltje had zo uit een FDF-folder kunnen komen. Maar goed, eens zien hoe goed Brussel het alleen zal doen zonder Vlaanderen... en eens zien hoe ze de randgemeenten gaan annexeren bij Brussel.
Helemaal niet, FDF zou nooit verklaren dat franstaligen Nederlands moeten leren.
Oud 20 mei 2008, 18:26   #1705
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
omdat dat de realiteit is. Als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept is er geen enkele legale structuur meer die dat kan verhonderen. Immers, de Vlaamse regio KAN wettelijk gezien de onafhankelijkheid niet uitroepen, dat kan enkel in overleg met franstaligen, en die zullen natuurlijk hun prijs eisen. Als het eenzijdig en onwettelijk gebeurt kunnen de randbewoners ervoor kiezen bij België te blijven. Bovendien, de inwoners van de rand zullen nooit bij een onafhankelijk Vlaanderen willen, en er is geen enkele manier waarop Vlaanderen hen kan inlijven bij een onafhankelijk Vlaanderen, met welk leger?
^2
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:30   #1706
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Volgens de Vlaamse politici zijn de faciliteiten uitdovend bedoeld.
Een neveneffect van de mislukte aanvechting van de omzendbrief Peeters in 2003 is dat deze 'interpretatie' is bevestigd door de Raad van State. Er is dus geen sprake meer van een eerlijk verschil in mening. De Vlaamse interpretaie is de enige juiste.

Citaat:
Franstaligen gaan niet akkoord met die stelling en doen nog altijd een beroep op de wettelijke faciliteiten.
De faciliteiten blijven uiteraard wettelijk (en worden gerespecteerd, wat al meer is dan waar de Franstaligen zelf toe bereid zijn), maar de Franstaligen schenden hier wel degelijk de afspraak.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:31   #1707
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
de Franstaligen schenden hier wel degelijk de afspraak.
Waar kunnen ze iets over de afspraak lezen?
Oud 20 mei 2008, 18:32   #1708
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de Koerden worden onderdrukt als ze hun taal niet officieel mogen gebruiken, maar de franstalige minderheid in Vlaanderen niet? De onderzoekscommissie van de Raad van Europa heeft daar duidelijk een andere opinie over, net als de Herald Tribune en andere internationale pers.
Toch niet:

Citaat:
9. The Assembly recommends that the French-speaking inhabitants of the Brussels periphery, and in particular their political representatives:

i. seek to integrate into the region they live in, that is Flanders, by, for example, trying to learn Dutch or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders;

ii. recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region, and respect the rights of the Dutch-speaking inhabitants;

iii. cease trying to enlarge the linguistic facilities into de facto bilingualism.
En het is grappig dat jij de Franstalige randbewoners vergelijkt met de Koerden. Heel goed voor je geloofwaardigheid.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:37   #1709
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik U een leesbril cadeau doen? TOMMM heeft dat geschreven, ik ben het daar overigens niet mee eens.
Zeg ik dan dat jij dat geschreven heb?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:41   #1710
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht die man een Bretoens-nationalist zijn, dan zou hij inderdaad niet verkozen geweest zijn.
Ik weet niet hoe het in de streek rond Ar Chapel-Karozh zit, maar jammer genoeg (voor jou) zijn heeft de gematigd-nationalistische ("minimalistische") UDB wel verkozenen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:42   #1711
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het in de streek rond Ar Chapel-Karozh zit, maar jammer genoeg (voor jou) zijn heeft de gematigd-nationalistische ("minimalistische") UDB wel verkozenen.
De gematigden wel.
Oud 20 mei 2008, 18:42   #1712
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is de Turkse taalwetgeving het resultaat van een deal tussen vertegenwoordigers van Turken en Koerden?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 20 mei 2008, 18:43   #1713
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De gematigden wel.
Dus u sloeg kwatsch uit.
Oud 20 mei 2008, 18:44   #1714
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Dus u sloeg kwatsch uit.
(extreem-)nationalisten maken daar geen kans zoals bij ons nv-a wel.
Oud 20 mei 2008, 18:45   #1715
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Azert/Straatrue-truc nummer 2: "Wanneer blijkt dat je gezegd hebt onzin was, probeer dan te doen alsof je iets heel anders gezegd hebt en hoop dat niemand je gefoefel merkt."

(Truc nr. 1: "Wanneer je op kwatsch betrapt ben, probeer zo subtiel mogelijk van onderwerp te veranderen." Maar uiteindelijk zijn beide trucs variaties op elkaar.)

Laatst gewijzigd door Burkide : 20 mei 2008 om 18:48.
Oud 20 mei 2008, 18:46   #1716
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor één keer wenste ik dat ik je gelijk kon geven, staatrue.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 18:53   #1717
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar kunnen ze iets over de afspraak lezen?
De besluiten van de commissie Harmel, en daaropvolgende discussies, zoals je goed weet. Hier zijn wat citaten, als je wil.

"In geen geval kan de staat de vorming en het behoud van taalminderheden in de ene of de andere gemeenschap aanmoedigen" - Harmel-besluiten, p. 140

“De faciliteiten zijn bovendien opgevat als een regeling om de minderheid in staat te stellen zich aan te passen en niet de
meerderheid ertoe te verplichten de taal van de minderheid te leren.” - Waals PSC-kamerlid Jean-Pierre Detremmerie, 1985

"De regering wil in feite de sociale en culturele homogeniteit van de twee grote taalgebieden doorvoeren. [...] Het tweede objectief van de wet is het waarborgen van het ééntalig Nederlands karakter van het nieuwe arrondissement Halle-Vilvoorde" - Theo Lefèvre, eerste minister, PH, K, 27/06/1963, p. 5-6
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 19:07   #1718
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
het zijn vooral de Vlamingen die een grondige staatshervorming willen! En als ze die willen zullen ze hun discriminatoire politiek moeten opgeven. Alles bij het oude laten is de enige andere optie. Er is nog een andere optie, namelijk de onafhankelijkheid verklaren, maar dat wil de meerderheid der Vlamingen niet, en dan verliest Vlaanderen zowel Brussel als de rand. Meer en meer echter hoor je aan franstalige kant "s'ils veulent leur indépendance, qu'ils la prennent". En dan gaan Brussel, Wallonië EN de grotendeels franstalige rand hun eigen weg. Persoonlijk vind ik dat we op een keerpunt staan, als de Vlamingen België willen behouden, moeten ze enige goede wil betonen, en een eidne maken aan de onderdrukking van de franstalige minderheid. Hetzelfde geldt voor de franstaligen, die meer moeite moeten doen om tweetalig te worden. Als dat niet gebeurt, zal België ooit splitsen. Dat is natuurlijk het geliefde scenario van jullie flaminganten. Eens zien hoe goed Vlaanderen het alleen zal doen zonder Brussel... en eens zien hoe ze zullen beletten dat de rand aansluiting zoekt bij Brussel...

Ten eerste ligt Brussel midden in Vlaanderen. Ten tweede is de rand Vlaams grondgebied. Ten derde, als Vlaanderen onafhankelijk wordt staat er niets in de weg om van het Brussels gewest een soort Washington DC te maken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 19:09   #1719
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar die hebben allen een zeer twijfelachtige reputatie, komen in opspraak en zijn dus zeker geen referentie, maar geen nood, uw dienaar Jacob zal U dat even uitleggen, dat is namelijk mijn specialiteit en daarvoor ben ik hier.

Kijk, de Koerdische volksnationalisten voeren een strijd voor zelfbeschikkingsrecht tegen de Turkse staatsnationalisten die het Koerdisch weg willen en liefst het Turks als ene taal in gans Turkije (uiteraard inklusief Koerdistan dat hun eigenlijk een doorn in het oog is) ingang willen doen vinden. Net zoals de vlaamse-volksnationalisten die vanaf 1830 in het verweer gingen tegen de Belgische staatsnationalisten die het voor het zeggen hadden in 'la Belgique latine' van 1830 en komaf wilden maken met die Nederlandse streektalen.
Die Koerden zijn autochtonen die sinds eeuwen in hun geboortegrond wonen en zijn perfekt te vergelijken met de Nederlandssprekenden in de Rand die daar evenzeer al eeuwen in hun eigen 'land' en volksgemeenschap wonen. In Koerdistan zijn de Turken de kultuurimperialisten en in de Rand de Franstaligen.
Het is een clash tussen autochtonen of inheemsen( Koerden, Vlamingen) en allochtonen of kolonisators (Turken, franstaligen) die het autochtone element wegwillen en hun eigen grondgebied willen vergroten.
Er zijn twee oplossingen: ofwel passen de allochtonen zich aan, of wel blijven ze in hun kot. Doen ze dat niet dan komen daar ontegensprekelijk konflikten van.
Zo, als ge iets niet begrijpt moet ge het maar vragen, maar neem eerst eens dit stukje door van de Jan Verroken, iemand die het zoveel beter kan uitleggen als ik:
http://blog.seniorennet.be/janverroken/archief.php?ID=5
Le droit du sol, d�*�*�*�*�*�*r draait het begod allemaal om, vraag het maar aan Mangain, het is een Bodemstrijd, grond, daar gaat het om. De randgemeenten zijn de inzet van een grondoorlog: bij welk gewest komt of blijft die grond.

En na de stichtende lektuur van dat stukje van de Jan, een klein vraagje voor jou, om te zien dat ge het allemaal goed begrepen hebt.
Wie zijn in Drogenbos de Indianen en wie zijn de bleekgezichten?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 19:12   #1720
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Ten eerste ligt Brussel midden in Vlaanderen. Ten tweede is de rand Vlaams grondgebied. Ten derde, als Vlaanderen onafhankelijk wordt staat er niets in de weg om van het Brussels gewest een soort Washington DC te maken.
1) Veel inwoners van de rand zullen daar niet mee akkoord gaan.

2) Met grond ben je vet. De mensen die er wonen kunnen zich verzetten, grond niet.

3) Ze hebben in Brussel zelf al gekozen voor Wallo-Brux.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be