![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() idd, toch normaal? Als de mens de vrijheid van Boven geniet om in te gaan op goede raad, lijkt mij dat contradictorisch met het feit dat Boven al weet wat wij zullen doen (raad opvolgen of niet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Banneling
|
![]() Ik vermoedde wel u dat in die zin zou antwoorden. Een moeder voedt haar kind lijfelijk en moreel op. Men kan een concrete moeder toch moeilijk vergelijken met een vage almachtige God.
Laatst gewijzigd door system : 30 januari 2008 om 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, alleen gaat het natuurlijk om spirituele zaken in de bovennatuurlijke wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() Ja, als God al op voorhand weet wat een mens zal doen, dan ligt zijn toekomst vast. Het is niet vergelijkbaar met als gij bijvoorbeeld kunt voorspellen wat uw zoontje of dochtertje zal doen als gij hem deze of die raad geeft, omdat ge er langs kunt zitten. God zijn alwetendheid is echter feilloos en zijn voorspelling is dus gelijk aan de toekomst, maw het lot van die mens..
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U verwart overduidelijk een paar zaken: God legt de toekomst niet vast; de mens bepaalt door zijn daden de eigen toekomst. God weet de uitkomst van 's mensens beslissingen wel, maar is niet de oorzaak ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb bijgevolg geen "keuze" ten opzichte van een referentiepunt omdat deze toekomst al vaststaat voor God. Wat weerhoudt God dan eigelijk om nu al te weten hoe ons laatste oordeel er zal uitzien? Dat vraag ik me af. Hij weet al of ik in hemel of hel zal terecht komen. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 31 januari 2008 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() [quote]Doch doch. God is de uiteindelijk oorzaak van alles, de alfa en de omega van wat is, van wat was, en van wat zal komen.
Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2008 om 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() Volgens mij draait u rond de pot. God is gewoon de oorzaak van alles. En strikt genomen weet hij de toekomst, het heden en het verleden. Meer nog, hij is het verleden, het heden én de toekomst. Doordat de godsdiensten een constructie opzetten van de 'vrijheid van de menselijke wil', zetten ze zichzelf klem. Men kan immers niet tegelijkertijd beweren: 'God weet alles' en 'de mens heeft een vrije wil'. Het is het een of het ander. Want indien God alles weet, dan laat hij toe dat een mens geboren wordt waarvan hij op voorhand weet dat deze gedoemd is eeuwig te branden in de hel of waar dan ook. Dus het mensenleven ligt al vast en God weet het vermits hij alles weet. Bovendien valt het ook moeilijk te rijmen met de beeld van de 'oneindige goede God'. Een 'oneindige goede God' zou dit 'branden in de hel' zeker verhinderen.
Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2008 om 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als uw god alles weet, weet hij toch wat wij gaan kiezen? (wat System dus al zei. Zeg jij nu voor de derde maal dat die tegenspraak er niet is). ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |