Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2008, 21:59   #161
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
CV A:

Een vrome moslim die weigert vrouwen de handen te schudden, wil afwijken van de geregelementeerde pauzes om te bidden, niet met joden wil werken.. en als bijnoot vermeld dat hij nooit zijn middelbaar heeft afgemaakt en in de gevangenis heeft gezeten voor fraude en oplichting.

CV B:

Jan Model, Master in zijn vak en vrijwilliger bij het rode kruis. Tevens een muzikant en jaren ervaring. Sfeer en collega's is belangrijker dan loon en hij heeft een boek geschreven dat gerenommeerde vakliteratuur is geworden.

Animo-"professors" sturen die op naar 1 werkgever.. resultaat: Jan Model mag op gesprek.. de allochtone sukkelaar krijgt geen antwoord.

Conclusie: Allochtonen krijgen geen kansen...

Ja, want op basis van een CV kan je zien hoe die persoon zich gedraagt.
Ik denk dat jij echt wel een kei bent in begrijpend lezen dan.
Oud 1 februari 2008, 22:08   #162
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Iemand met veel mensenkennis, zoals veel psychologen, kunnen daar uit toch al veel afleiden. Een brief vol typfouten voorspelt al weinig goeds, een brief die volledig volgens de BIN-normen is geschreven is waarschijnlijk door een perfectionistisch persoon opgemaakt, wanneer je de dag na dat je een sollicitatiebrief van een allochtoon krijgt door die man wordt opgebeld of hij mag beginnen (gebeurt regelmatig) weet je dat je met een opdringerig persoon te maken hebt,...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 00:08   #163
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik vind het raar om daarover te oordelen zonder de studie aandachtig bekeken te hebben. Niet dat een mens geen buikgevoel mag hebben, maar op basis van buikgevoel oordelen over studies lijkt me geen goeie tactiek.
Ik betrouw in elk geval wél mijn buikgevoel als het erom gaat iemand een job in mijn bedrijf te geven: als de persoon mij niet aanstaat, mag hij gaan. En indien het toevallig om een allochtoon gaat, en die vind dat "racisties", dan moet hij dat maar bewijzen...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 01:13   #164
Fredschot
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Wat dus racisme is...u behandelt hen niet gelijk.
Maar nee jong, hij behandelt helemaal niks; 't is gewoon in zijne natte droom dat hij af en toe ne keer personeelsdirecteur is, maar in 't echt zit hem gewoon nog op 't school en heeft hem just niks te beslissen
Fredschot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 01:45   #165
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
nu kan u wel lachen. Maar u moest eens in hen plaats zijn. U zou niet meer lachen.
Dat is 't juist: hij weet dat hij nooit allochtoon zal zijn (en waarschijnlijk ook geen job moeten zoeken om in leven te blijven: de papa zorgt daar wel voor, zie je?)dus lacht hij.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 02:03   #166
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als een werkgever denkt dat het aanwerven van allochtonen hem klanten gaat kosten moet hij die volgens de wet weigeren.

'' Iedere werkgever is wettelijk verplicht te waken over een gewaarborgd inkomen van zijn werknemers''.
't Is niet omdat die patroon dat denkt (vanuit zijn vooroordelen over vreemdelingen en/of over zijn klanten) dat 't ook werkelijkheid is: gepercipiëerd, geanticipeerd of eigen racisme. Alleszins racisme en dus onwettig.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 februari 2008 om 02:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 02:34   #167
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
't Is niet omdat die patroon dat denkt (vanuit zijn vooroordelen over vreemdelingen en/of over zijn klanten) dat 't ook werkelijkheid is: gepercipiëerd, geanticipeerd of eigen racisme. Alleszins racisme en dus onwettig.
Dat zijn geen vooroordelen of denkpistes van een werkgever, maar feiten.
En hier komt het volkomen tegenstrijdige van twee wetten naar boven. Hij mag volgens de wet geen allochtone werknemers weigeren, maar volgens een andere wet moet hij zijn werknemers een gewaarborgd loon garanderen. Wat hij niet meer kan indien hij te veel omzet zou verliezen doordat hij allochtone werknemers aanwerft die bij een deel van zijn klanten niet gewenst zijn.

Laatst gewijzigd door daiwa : 2 februari 2008 om 02:57.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 02:53   #168
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredschot Bekijk bericht
Maar nee jong, hij behandelt helemaal niks; 't is gewoon in zijne natte droom dat hij af en toe ne keer personeelsdirecteur is, maar in 't echt zit hem gewoon nog op 't school en heeft hem just niks te beslissen
Ik heb zelf een bedrijfje met momenteel 6 werknemers.

En wat schoolgaan betreft, zou ik je willen aanraden die school eens wat frequenter te gaan bezoeken. Je taalgebruik lijkt namelijk nergens op.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 02:58   #169
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is 't juist: hij weet dat hij nooit allochtoon zal zijn (en waarschijnlijk ook geen job moeten zoeken om in leven te blijven: de papa zorgt daar wel voor, zie je?)dus lacht hij.
Weer eens selectief zitten lezen filodinges?

Ik heb al in twee eerdere postings verteld dat ik zelf in een soortgelijke situatie verkeerd heb, waarin ik toevallig die allochtoon was.

En daarbij heb ik een eigen bedrijfje -zoals hierboven reeds vermeld- dat ik ook helemaal zelf van de grond af aan met bloed, zweet en tranen heb opgebouwd. Daar heb ik mijn vader niet voor nodig gehad.
Oud 2 februari 2008, 03:16   #170
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat ik dat denk, maar omdat ik daar ervaring mee heb. Ik heb meerdere malen allochtoonse werknemers gehad en altijd was er wel wat. Structureel veel te laat op het werk verschijnen, pas weken nadat de vakantie was afgelopen terug op het werk komen en doen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is, grof tegen klanten zijn waardoor die klanten dus naar een ander gingen, stelen, op de raarste tijden met zijn hol naar het westen gekeerd op een kleedje gaan liggen, liever lui dan moe zijn, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Allemaal allochtonen met allemaal een verschillende achtergrond en allemaal op één of andere manier problemen veroorzakend. En vreemd genoeg, of juist niet natuurlijk, hebben mijn autochtone werknemers daar nooit zo last van gehad. Niet dat ik daar nooit problemen mee heb gehad, maar wel in veel en veel mindere mate. Er is namelijk verschil tussen je een enkele keer verslapen, en altijd te laat komen of tussen een rol plakband van het werk mee naar huis nemen en een greep uit de kassa doen om maar eens wat te noemen.

Ik maak die fout niet nog een keer. Allochtonen van niet-westerse origine komen er bij mij pertinent niet meer in. Nu niet en nooit niet. En dan kan jij, nepfilosoof van het laatste garnituur -een Heidegger of een Kant zouden zich overigens in hun graf omdraaien bij wat jij allemaal aan het verkondigen bent, maar dit terzijde- nog zo hard rasiesme en dieskriemienaasie gaan roepen, maar mij heb je daar niet mee. Voor mijn part blijf je dat roepen tot je een ons weegt.
Oud 2 februari 2008, 09:17   #171
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ stratcat
http://www.ilo.org/public/english/pr...mp23/index.htm

Discrimination on grounds of Moroccan origin is effective in each of the country's three regions: applicants of Moroccan origin come up against a distinctly greater proportion of difficulties than applicants of Belgian origin when applying for semi-skilled jobs.

To be more precise, effective discrimination was observed in each of the situations listed below (though these have not been cumulated or cross-referenced):

- in the hotel/catering and retail trade sector in each of the country's three regions, in the non-commercial services sector in the Brussels Region and in the services sector in the Flemish Region;

- for jobs as representative, waiter and manual worker in the Brussels Region, and for jobs as waiter, sales assistant and manual worker in Flanders;

- for applications originating in advertised vacancies in the Walloon Region and for spontaneous applications and those originating in advertised vacancies in the Flemish Region;

- for oral, written and visual applications in the Brussels Region;

- in districts with over 25% foreign residents in the Brussels Region.

Rates of discrimination on grounds of foreign origin are significantly higher where the applicant of Moroccan origin applies for:

- a job involving visual contact with customers, in the Flemish Region;

- specific employment sectors, in the Brussels and Flemish Regions;

- particular types of occupation, in the Brussels region and Flanders

On the other hand, it was noted that there was no correlation between the discrimination rate and:

- jobs that do or do not require visual contact, in the Brussels Region;

- employment sectors, in the Walloon Region;

- type of occupation, in the Walloon Region;

- type of application (spontaneous or in response to an advertisement, in the Flemish and Walloon Regions;

- type of contract (wage-earning, self-employed), in the Walloon Region;

- location of the enterprise in a district with a greater or lesser concentration of foreigners, in the Brussels Region;

- nature of application (oral, written or visual) in the Brussels Region.

It was emphasized in the Brussels and Walloon Regions that discrimination was often preceded by differential behaviour toward the applicant of Moroccan origin. In the Brussels Region, it was observed that such behaviour usually took the form of distortion of the procedure and the false statement, and that it was particularly apparent when the requirement of bilingualism was under consideration and when a decision was taken in respect of placing the applicant on a reserve file.
OK, bedankt voor de info. Dit is wel een ander onderzoek dan het 'onderzoek' door Animo natuurlijk, en het zijn enkel de conclusies van het onderzoek. Ik blijf met een aantal vragen en bedenkingen zitten, ik ga me eens verder in de kwestie verdiepen.
Oud 2 februari 2008, 09:33   #172
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
OK, bedankt voor de info. Dit is wel een ander onderzoek dan het 'onderzoek' door Animo natuurlijk, en het zijn enkel de conclusies van het onderzoek. Ik blijf met een aantal vragen en bedenkingen zitten, ik ga me eens verder in de kwestie verdiepen.
maar ik geef je de link naar de hele studie
Oud 2 februari 2008, 09:36   #173
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar ik geef je de link naar de hele studie
OK, sorry
Ben nog niet goed wakker...

Allé, ik ga die studie dan eens lezen (maar er ligt hier nog zoveel dat ik eens moet lezen )
Oud 2 februari 2008, 09:38   #174
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Ben nog niet goed wakker...
rofl!

Citaat:
Allé, ik ga die studie dan eens lezen (maar er ligt hier nog zoveel dat ik eens moet lezen )
er is nogal veel tekst aan die studie.
ik heb me persoonlijk beperkt tot de methodologie en het resultatengedeelte voor vlaanderen.
(en dan het besluit hier gekopieerd )
Oud 2 februari 2008, 09:44   #175
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
rofl!
Les excuses sont faites pour s'en servir.

Citaat:
er is nogal veel tekst aan die studie.
ik heb me persoonlijk beperkt tot de methodologie en het resultatengedeelte voor vlaanderen.
(en dan het besluit hier gekopieerd )
Ik denk dat ik toch eens een cursus snellezen ga volgen, dat schijnt echt te werken.
Oud 2 februari 2008, 10:25   #176
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bon, dus twee dezelfde CV's met enkel een andere naam en een verschil van 35 %

Wat denken jullie hiervan?
Als automerk A minder verkocht wordt dan automerk B dan moet de directie van automerk A een marktonderzoek doen om vast te stellen wat de oorzaak is. En daaruit de nodige besluiten trekken
Oud 2 februari 2008, 10:56   #177
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij enig idee hoeveel sollicanten er zijn voor een gemiddelde job?

Voor een graduaat IT kan je gerust rekenen op 2 aanmeldingen per dag. Stel dat je de vacature 2 weken laat staan, dan kom je op 14 mogelijke kandidaten.

Een gesprek duurt circa 1 uur, en daar heb je zeker 2 tot 3 mensen voor nodig.

Kortom: anderhalve dag ga je 2 tot 3 mensen moeten wegtrekken van hun echte werk voor die gesprekken. En stel nu nog dat je niet 1 persoon, maar op constante basis mensen wil aantrekken... = simpelweg onmogelijk.

Dus CV's werden in het leven geroepen als pre-selectie. Op basis daarop wordt gemakkelijk 9 op 10 eruit gezeefd. En ironisch genoeg, 9 op de 10 potentiele kandidaten, waren sowieso niet geschikt wegens te weinig ervaring, gebrekkige competenties, of gewoon ongeschikt..... Dus toch puik werk dat die leveren, die HR-mensen.
Oud 2 februari 2008, 15:42   #178
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Iemand met veel mensenkennis, zoals veel psychologen, kunnen daar uit toch al veel afleiden. Een brief vol typfouten voorspelt al weinig goeds, een brief die volledig volgens de BIN-normen is geschreven is waarschijnlijk door een perfectionistisch persoon opgemaakt, wanneer je de dag na dat je een sollicitatiebrief van een allochtoon krijgt door die man wordt opgebeld of hij mag beginnen (gebeurt regelmatig) weet je dat je met een opdringerig persoon te maken hebt,...
HR maakt de selecties op basis van de CV. Beroepshalve ben ik vaak in contact met HR mensen en dat zijn geen opgeleide psychologen.
Oud 2 februari 2008, 15:45   #179
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Heb jij enig idee hoeveel sollicanten er zijn voor een gemiddelde job?

Voor een graduaat IT kan je gerust rekenen op 2 aanmeldingen per dag. Stel dat je de vacature 2 weken laat staan, dan kom je op 14 mogelijke kandidaten.
Ik zit in de sector, ik ben me daar ten volle van beweust.

Citaat:
Een gesprek duurt circa 1 uur, en daar heb je zeker 2 tot 3 mensen voor nodig.

Kortom: anderhalve dag ga je 2 tot 3 mensen moeten wegtrekken van hun echte werk voor die gesprekken. En stel nu nog dat je niet 1 persoon, maar op constante basis mensen wil aantrekken... = simpelweg onmogelijk.

Dus CV's werden in het leven geroepen als pre-selectie. Op basis daarop wordt gemakkelijk 9 op 10 eruit gezeefd.
Ongetwijfeld, al is dit in de IT-sector toch wel wat minder.

Citaat:
En ironisch genoeg, 9 op de 10 potentiele kandidaten, waren sowieso niet geschikt wegens te weinig ervaring, gebrekkige competenties, of gewoon ongeschikt..... Dus toch puik werk dat die leveren, die HR-mensen.
Ongetwijfeld leveren zij puik werk en inderdaad filteren ze op basis van ervaring, competenties, ed...
Daar is ook geen probleem mee. Het onderzoek (de topic van deze draad) toont echter aan dat als je dezelfde CV met Jan of Mohammed ondertekent je een verschil krijgt.

D�*t was het punt.
Oud 2 februari 2008, 17:02   #180
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HR maakt de selecties op basis van de CV. Beroepshalve ben ik vaak in contact met HR mensen en dat zijn geen opgeleide psychologen.
Om personeelsselecties te doen moet je toch psycholoog zijn dacht ik? (Als je het als zelfstandige doet toch.)
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be