![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u ooit eicellen/sperma willen doneren? | |||
Ja, ik heb dit zelfs reeds gedaan |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,89% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
14 | 26,42% |
Misschien |
![]() ![]() ![]() |
12 | 22,64% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 45,28% |
Ander of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,77% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je bedoelt dat die 'vriendin' wel eens zou kunnen zeggen dat het h�*�*r kind is, dan lost ruildonatie dat toch op? Daarbij neemt je als wensouder je eigen donor mee, maar de eicel wordt verwisseld met die van een anonieme donor. Sowieso is het altijd complex. Overigens lijkt dit me meer te gaan over de beleving van de ontvanger dan van de donor?
![]() |
![]() |
#162 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#163 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik besefte tijdens het typen dit gevolg van 'mijn redenering' (want consequent doorgetrokken zouden mensen meer wel dan niet in staat zijn tot het nemen van beslissingen en criminelen zelfs niet strafbaar bv.) . Maar ik dacht ik zal het er maar niet meteen bijschrijven voordat iedereen schrijft dat ik met mezelf aan het discussiëren ben. ![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Volgens de fertiliteitskliniek zelf zouden ze ook enkel de studentes willen informeren. Maar toch vind ik het ergens beter als men zich richtte op werkende vrouwen met een voor hun op dat moment al vervulde kinderwens. In Nederland is dat zelfs bij wet verplicht. Maar misschien was het feit dat hoe ouder de donor men is, hoe meer kans er is op afwijkingen als trisomie 21 voor de kliniek wel een doorslaggevend argument. Anderzijds valt er m.i. ook wat te zeggen voor de stelling dat het voornamelijk de voormalige studentes zijn die later met kinderen beginnen, waardoor hun eicelvoorraad dan soms al op is. Ik denk dat dit niet zo vaak voorkomt, maar moest het zo zijn voor een studente die vroeger één of meerdere eicellen heeft afgestaan, lijkt het me wel erg pijnlijk. Je kan natuurlijk ook wel stellen dat het gaat om solidariteit binnen dezelfde groep (nl hogeropgeleide vrouwen) [met het risico vandien dat dadelijk weer iemand zegt dat ik met mezelf discussiëer. ![]() Citaat:
De situatie waar ik het meest voor vrees is dat een studente in geldnood zonder al te veel na te denken de beslissing maakt om even snel een eicel te gaan doneren (hoewel me dat straf lijkt, zoals je zelf zei is het natuurlijk niet zo dat ze de meisjes bij wijze van spreken recht vanuit de fakbar op de tafel gaan leggen), en nadien beseft dat er nu ergens een kind rondloopt dat voor de helft een afgeleide is van haar genetisch materiaal. Want toch vind ik 750 euro ontzettend veel geld voor een student. Mijn punt is dus eigenlijk dat het financiele argument (750 euro is voor studenten een nieuwe laptop, of een wat sjiekere auto) zo zwaar kan doorwegen dat mensen nog maar weinig te imponeren zijn door alles wat er verder bij komt kijken en te weinig stilstaan bij mogelijke latere gevolgen, ik denk dan vooral aan de psychologische component. Of natuurlijk de situatie waarin een studente onvruchtbaar blijkt of wordt tijdens de behandeling. Ik denk dat je zulke zorgen wel kunt missen in je studententijd. (In je verdere leven uiteraard ook, maar als studente zeker lijkt me omdat in die periode je toekomst vaak in sterke mate bepaalt wordt.) Wat ik me ook afvraag is hoe het zit naar genetische screening: ik veronderstel dat de kwaliteit van het DNA van de donor eerst onderzocht wordt op (ernstige) afwijkingen? Wat als tijdens zo'n onderzoek blijkt dat iemand bv. drager is van het Huntingtongen. ![]() Enfin, het kan allerlei onaangename en onverwachte consequenties hebben vrees ik vooral. Maarja, allicht worden al de bovenstaande aspecten grondig op voorhand besproken, anders zal het ziekenhuis ook wel beseffen dat het zich in de problemen werkt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2008 om 15:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2008 om 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat kan minstens één van deze dingen impliceren: - De behandeling is ontzettend duur en men kan het zich niet permitteren dat het gestopt wordt. - De kans is groot dat je je nog bedenkt, eens begonnen. ![]() Bedankt voor de sitenaam trouwens, ik was er naar op zoek maar vond niets.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2008 om 15:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik zou dan wel graag willen dat ik in contact blijf met die vriendin en haar kind denk ik. Anderzijds weet ik niet of het goed zou zijn voor mijn psychologisch welzijn om dat kind te zien en bv. een stuk van mezelf erin te herkennen, terwijl ik allicht nooit kan zeggen dat het eigenlijk voor een deel uit mijn lichaam komt. Wat als bv. je eigen kind met het materiaal van je partner en jezelf gehandicapt is, en dat van je vriendin niet, enzovoort. Het is een beetje een situatie die mijn haren wel omhoog doet gaan staan, ook al kom ik er waarschijnlijk nooit in terecht om dezelfde reden als je tussen haakjes schrijft.
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even een puntje uitlichten:
Citaat:
Er zijn te weinig donoren om aan de vraag tegemoet te komen. Als je wacht tot vrouwen geen kinderwens meer hebben zijn ze vaak al te oud om eicellen te doneren. Heel wat vrouwen laten die optie trouwens open, en beseffen dat ze nooit zeker zijn dat ze later geen kinderwens meer zullen hebben. Het lijkt me dan niet ongewoon dat men meedeelt aan jonge vrouwen, al dan niet met kinderwens, dat ze een eicel kunnen doneren. Tot zolang zij goed op de hoogte gesteld worden van de nadelen en het duidelijk is dat zij over de ethische component hebben nagedacht en akkoord gaan met de nadelen en complexiteiten van zoiets, zie ik geen énkele reden waarom men het hen niet mag vragen, of waarom zij zoiets niet zouden mogen doen, of waarom men er geen vergoeding van 750€ voor zou mogen geven. Dat is mijn mening, samengevat. Die Nederlandse verplichting dat je voltooid gezin moet hebben wordt in NL niet zo sterk opgevolgd dacht ik. Kan ook niet eh. Als ik nu zeg dat ik geen kinderen wil maar wel eicellen wil doneren, wie gaat aantonen dat ik lieg? Of moet ik de gedoneerde eicel terugnemen als ik later toch een kind blijk te hebben? ![]() Het grootste risico van eiceldonatie is trouwens zwanger worden, niet onvruchtbaar worden. ![]()
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Hier gaan mijn haren dan ook weer van rechtstaan. Chapeau.
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken te weinig van de medische kant, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je buik vol zit met gestimuleerde eicellen, je beter niet zomaar stopt met de procedure. Maar ik weet niet wat ik zeg, want ik ben geen dokter. Het is trouwens de WET, de OVERHEID, die bepaalt dat je niet kunt stoppen, niet het centrum zelf. Dus die redenen slaan op niet veel, tenzij je de overheid ziet als financiële sponsor van fertiliteitscentra.
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet dat men in Nederland (ik gebruik dit als referentie omdat ik hierover snel info over vond) alles opslaat in een database zodat het kind eventueel de biologische moeder kan opsporen. Ik geloof echter dat het niet in de omgekeerde richting kan. De campagne waarover we discussiëren is trouwens naar Spaans voorbeeld, las ik ergens. Toch blijft het ergens tegen mijn gevoel van ethiek ingaan dat het uitgerekend aan studentes wordt gevraagd. Maar misschien is dat gewoon een geval van 'not-in-my-backyard'.
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik denk niet dat het dan altijd zo makkelijk is om een goeie vriendin te zijn. Mocht ik een eicel van een vriendin ontvangen en het kind blijkt gehandicapt, zou ik niet geneigd zijn om mijn zorgen bij haar te uiten ![]() Dat lijkt mij allemaal veel te complex. Maar weiger maar eens tegenover een wellicht al vol hormonen gespoten vriendin die zo wanhopig naar een kind verlangt dat ze op zoek gaat naar andermans eicellen ![]() (niet dat dat niet kan, maar het lijkt me complicaties op te kunnen leveren)
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
Ik ga ervan uit dat de overheid zich laat adviseren bij het opstellen van haar wetten. Ook al is dat vaak twijfelachtig/valt er niets van te merken/slaat men dat adives wel eens in de wind. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe bedoel je?
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dat echt van in het begin is (dus bloedonderzoek, gynae onderzoek), dan kun je toch echt nog gemakkelijk stoppen eh. Gewoon kleren aandoen en weg. Enkel medische redenen zouden moeten kunnen verhinderen dat je nog kan stoppen. En eens die eicel eruit is, moet je nog steeds kunnen beslissen wat je ermee wil doen, vind ik. Het k�*n niet dat je, eens je op die tafel ligt voor het eerste onderzoek, verplicht wordt de eicel ook bij een ander te laten inplanten. Ik vind dat echt raar. Maar ik weet niet goed wat men precies bedoelt met die wettekst.
![]() |
![]() |
#176 | |||
|
![]() Even naar wat antwoorden gegoogled op voor mij prangende vragen:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Doet me aan iets denken ... Als men nu eens vrouwen die zich permanent willen laten steriliseren aanspreekt ipv studentes?
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
|
![]() Dat ik het sjiek vind van dat koppel dat het geen vrienden wou lastig vallen. Tenslotte had hun kinderwens op die manier sneller vervuld kunnen zijn.
(Het zou natuurlijk ook kunnen dat andere argumenten de doorslag gaven zoals consequenties van het feit dat de biologische moeder en het kind mekaar dan kennen, maar toch...)
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat je dat gerust aan iedereen kan vragen, hoor. Maar ik denk dat de groep vrouwen onder de 35 die zich laten steriliseren én aan de andere criteria voldoen voor eiceldonatie niet echt groot is.
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan hadden ze het via ruildonatie kunnen doen.
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb de wettekst wel zelf niet kunen lezen, want om de één of andere reden kon mijn pc het bestand niet openen, maar ik ben het volledig met je eens. Ik hoop echt van harte dat die wet iets minder nauwgezet wordt nageleefd in de praktijk dan ze lijkte te insinueren. ![]() ![]() Ik ben wel benieuwd nar hoe die campagne precies in zijn werk gaat. Daar hangt m.i. namelijk veel van af. Volgens de organisatie is het vooral de bedoeling om te informeren over de mogelijkheden. Als dat zo is, dan vervalt sowieso een deel van mijn kritiek. Toch lijkt het me niet nodig en blijf ik het een vreemd idee vinden om onder studentes te gaan ronselen (maar zoals gezegd, dat kan zijn door een NIMY-gevoel). Zeker als het probleem van donortekort vooral veroorzaakt wordt doordat veel vrouwen niets wisten over het bestaan van deze procedure zoals het stukje tekst dat ik hierboven postte insinueert.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 februari 2008 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |