Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2008, 22:14   #161
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is nooit een 'oude strijd' in de Lage Landen geweest. Die bestaat alleen in uw hoofd. De Verenigde Nederlanden in 1815 zijn ontstaan als bufferstaat na de val van Napoleon. En daaruit heeft België zich losgemaakt. Het Nederland van nu is terug te brengen tot een toevallig ontstaan door het religieus katholiek fanatisme van Spanje, samen met een gebied (Limburg) ontfutseld aan het toenmalig België.Anders was er nooit een Oranjeland van nu geweest. Van geschiedenis gesproken: jullie beloven nog altijd trouw en onderdanigheid aan de koning van Spanje, tenminste, indien we uw Wilhelmus moeten geloven.
Als u dat denkt mankeert er ook iets aan uw ''begrijpend lezen''.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 05:54   #162
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U Limburger? Weet u het zelf wel zeker?
Jouw negationisme zal niet kunnen veranderen dat ik de eerste 58 jaar van mijn leven in Limburg leefde. Dat niet elke Limburger zo'n enge en verwrongen geest heeft als jij geef ik grif toe.
Oud 16 maart 2008, 09:38   #163
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als u dat denkt mankeert er ook iets aan uw ''begrijpend lezen''.
Ik lees wat er staat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 09:42   #164
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jouw negationisme zal niet kunnen veranderen dat ik de eerste 58 jaar van mijn leven in Limburg leefde. Dat niet elke Limburger zo'n enge en verwrongen geest heeft als jij geef ik grif toe.
'Leefde in Limburg. En daarmee is alles gezegd.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 09:53.
Oud 16 maart 2008, 10:31   #165
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Leefde in Limburg. En daarmee is alles gezegd.
Voor JOU is daar idd alles mee gezegd. Hou er rekening mee dat ik hetzelfde tegen jou zal zeggen als Vlaanderen onafhankelijk is: System leefde in Belgisch Limburg. Voortaan leeft hij in Vlaams-Limburg en binnen afzienbare tijd in de herenigde Nederlanden. Hij was, is en zal echter, net evengoed als ik, een geboren en getogen Limburger blijven.
Oud 16 maart 2008, 10:31   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees wat er staat.
Maar je begrijpt geen fluit van wat er staat.
Oud 16 maart 2008, 11:09   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor JOU is daar idd alles mee gezegd. Hou er rekening mee dat ik hetzelfde tegen jou zal zeggen als Vlaanderen onafhankelijk is: System leefde in Belgisch Limburg. Voortaan leeft hij in Vlaams-Limburg en binnen afzienbare tijd in de herenigde Nederlanden. Hij was, is en zal echter, net evengoed als ik, een geboren en getogen Limburger blijven.
Ik leef in Limburg. Het land van mijn vader en van de vader van mijn vader. In één woord: ik leef in mijn vaderland. Voor mij is dit voldoende. De rest zijn allemaal constructies, zowel België, Vlaanderen, De Verenigde Nederlanden, Europa. En voor het overige voel ik mijn wereldburger. En u zou dit misschien ook een beetje moeten zijn. Indien er een meltdown is in Tjernobyl, moogt u geen spinazie eten uit uw tuin, ook al woont u niet meer in Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 11:31.
Oud 16 maart 2008, 11:15   #168
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
All Quiet on the Far Right Front
Het geeuwgehalte was waarschijnlijk te hoog
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 11:28   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar je begrijpt geen fluit van wat er staat.
Om u dan maar wat te helpen.

Het eerste couplet van het Wilhelmus.
Citaat:
Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert
.

De tekst, de zanger steunt het wettig gezag. Hij beschouwt de koning van Spanje nog altijd als zijn wettige koning. En steeds zingen de Nederlanders dit. Volgens mij weten ze niet meer goed wat ze nu juist zingen. U blijkbaar evenmin. Maar in feite beschouwt het Wilhelmus de koning van Spanje als de koning van Nederland.

Nergens zegt het Wilhelmus dat Willem van Oranje een koning is, laat staat de koning der Nederlanden. Kon ook moeilijk. Willem van Oranje was een ordinaire warlord, die niet terugschrok hele steden uit te moorden.

En de Nederlanders maar uit volle borst het Wilhelmus zingen. En hoog snoeven over Oranje. Ze zouden beter hun geschiedenis wat nalezen.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 11:35.
Oud 16 maart 2008, 15:47   #170
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Om u dan maar wat te helpen.

Het eerste couplet van het Wilhelmus.

De tekst, de zanger steunt het wettig gezag. Hij beschouwt de koning van Spanje nog altijd als zijn wettige koning. En steeds zingen de Nederlanders dit. Volgens mij weten ze niet meer goed wat ze nu juist zingen. U blijkbaar evenmin. Maar in feite beschouwt het Wilhelmus de koning van Spanje als de koning van Nederland.

Nergens zegt het Wilhelmus dat Willem van Oranje een koning is, laat staat de koning der Nederlanden. Kon ook moeilijk. Willem van Oranje was een ordinaire warlord, die niet terugschrok hele steden uit te moorden.

En de Nederlanders maar uit volle borst het Wilhelmus zingen. En hoog snoeven over Oranje. Ze zouden beter hun geschiedenis wat nalezen.
Kun je nu écht niet lezen?

Het hele Wilhelmus is een verantwoording voor het feit dat hij altijd de Koning van Spanje heeft geëerd (verleden tijd!) maar nu niet meer omdat de Koning zich een slecht vorst toont.
Citaat:
Tiende couplet
Niet doet mij meer erbarmen
in mijnen wederspoed
dan dat men ziet verarmen
des Konings landen goed.
Dat u de Spanjaards krenken,
o edel Neerland zoet,
als ik daaraan gedenke,
mijn edel hart dat bloedt.

Elfde couplet
Als een prins opgezeten
met mijner heires-kracht,
van den tiran vermeten
heb ik den slag verwacht,
die, bij Maastricht begraven,
bevreesde mijn geweld;
mijn ruiters zag men draven
zeer moedig door dat veld.
Oud 16 maart 2008, 17:01   #171
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Er is nooit een 'oude strijd' in de Lage Landen geweest. Die bestaat alleen in uw hoofd. De Verenigde Nederlanden in 1815 zijn ontstaan als bufferstaat na de val van Napoleon. En daaruit heeft België zich losgemaakt. Het Nederland van nu is terug te brengen tot een toevallig ontstaan door het religieus katholiek fanatisme van Spanje, samen met een gebied (Limburg) ontfutseld aan het toenmalig België.Anders was er nooit een Oranjeland van nu geweest. Van geschiedenis gesproken: jullie beloven nog altijd trouw en onderdanigheid aan de koning van Spanje, tenminste, indien we uw Wilhelmus moeten geloven.
Maar natuurlijk kunnen we, als u dat liever hebt, ook het Limburgs volkslied zingen...

Citaat:
Waar aan ’t oud Oranjehuis, ’t volk blijft houw en trouw.

Met ons roemrijk Nederland, één in vreugd en rouw.

Trouw aan plicht en trouw aan God, heerst van zuid tot noord.

Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord.

Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord.
Oud 16 maart 2008, 17:03   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kun je nu écht niet lezen?

Het hele Wilhelmus is een verantwoording voor het feit dat hij altijd de Koning van Spanje heeft geëerd (verleden tijd!) maar nu niet meer omdat de Koning zich een slecht vorst toont.
Natuurlijk staat dit daar, maar nergens is er een legitimatie van Willem als koning. Trouwens, vele edellieden (zeker in het zuiden) en steden (Amsterdam) bleven trouw aan Spanje.
Oud 16 maart 2008, 17:06   #173
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leef in Limburg. Het land van mijn vader en van de vader van mijn vader. In één woord: ik leef in mijn vaderland. Voor mij is dit voldoende. De rest zijn allemaal constructies, zowel België, Vlaanderen, De Verenigde Nederlanden, Europa. En voor het overige voel ik mijn wereldburger. En u zou dit misschien ook een beetje moeten zijn. Indien er een meltdown is in Tjernobyl, moogt u geen spinazie eten uit uw tuin, ook al woont u niet meer in Limburg.
Je gejengel hangt met haken en ogen aaneen, System.
Ondanks al die 'constructies' beweer jij je wereldburger te voelen. Intussen erken je toch maar lekker alleen Limburg als je vaderland. Tof. Jij hebt echter geen zak te zeggen aan wat ik volgens jou zou moeten zijn.
Mijn vader, mijn grootvader en overgrootvader aan vaders én moederzijde zijn ook allemaal in Limburg geboren en getogen. Toch kan ik met gerust hart zeggen dat ik me overal heb kunnen aanpassen. Ook in het buitenland. Ik heb daar mijn Limburgse wortels nooit voor hoeven te verloochenen. Jouw lessen in Limburgschap kan ik bijgevolg missen als kiespijn, en je achterbakse verwijten nog meer.
Oud 16 maart 2008, 17:08   #174
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Natuurlijk staat dit daar, maar nergens is er een legitimatie van Willem als koning. Trouwens, vele edellieden (zeker in het zuiden) en steden (Amsterdam) bleven trouw aan Spanje.
Nee, natuurlijk is er geen legitimatie als Koning. Dit hele unieke volkslied is er op gebaseerd dat iedereen de Spaanse Koning zag als wettig gezag maar dat hij dit recht heeft verspeeld omdat hij zich gedroeg als een tiran. Het lied laat de tweestrijd van Willem van Oranje zien, die enerzijds de Koning trouw wilde blijven maar anderzijds in opstand kwam omdat hij niet anders kón.
Het is genuanceerd, dat geef ik toe. Misschien té genuanceerd voor u om te kunnen bevatten. In ieder geval geeft u toe dat u verschrikkelijke onzin debiteerde toen u zei dat 'wij' nog steeds de Spaanse koning eren als wij het Wilhelmus zingen.
Oud 16 maart 2008, 17:17   #175
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je gejengel hangt met haken en ogen aaneen, System.
Ondanks al die 'constructies' beweer jij je wereldburger te voelen. Intussen erken je toch maar lekker alleen Limburg als je vaderland. Tof. Jij hebt echter geen zak te zeggen aan wat ik volgens jou zou moeten zijn.
Mijn vader, mijn grootvader en overgrootvader aan vaders én moederzijde zijn ook allemaal in Limburg geboren en getogen. Toch kan ik met gerust hart zeggen dat ik me overal heb kunnen aanpassen. Ook in het buitenland. Ik heb daar mijn Limburgse wortels nooit voor hoeven te verloochenen. Jouw lessen in Limburgschap kan ik bijgevolg missen als kiespijn, en je achterbakse verwijten nog meer.
Wat heeft dat nu te maken met 'aanpassen'. Dat u niet kunt begrijpen dat men als Limburger toch wereldburger kan zijn, is te begrijpen. Voor u kan men alleen wereldburgers zijn als men Vlaming is. Op de Wereldkaart is België of Vlaanderen even duidelijk te bespeuren als Limburg. Dat wil in alle 3 gevallen zeggen: zeer vaag te bespeuren.
Oud 16 maart 2008, 17:19   #176
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, natuurlijk is er geen legitimatie als Koning. Dit hele unieke volkslied is er op gebaseerd dat iedereen de Spaanse Koning zag als wettig gezag maar dat hij dit recht heeft verspeeld omdat hij zich gedroeg als een tiran. Het lied laat de tweestrijd van Willem van Oranje zien, die enerzijds de Koning trouw wilde blijven maar anderzijds in opstand kwam omdat hij niet anders kón.
Het is genuanceerd, dat geef ik toe. Misschien té genuanceerd voor u om te kunnen bevatten. In ieder geval geeft u toe dat u verschrikkelijke onzin debiteerde toen u zei dat 'wij' nog steeds de Spaanse koning eren als wij het Wilhelmus zingen.
Ik ben blij dat u dat tenminste toegeeft.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 17:28.
Oud 16 maart 2008, 17:46   #177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk kunnen we, als u dat liever hebt, ook het Limburgs volkslied zingen...
Dat voorbeeldje kennen we. Feit is dat het Limburgs volkslied gezongen wordt in beide Limburgen. En dat de liedjes van Erens gesmaakt worden door alle Limburgers. Van het Wilhelmus kunnen we dat zeker niet zeggen. Overigens weten wij Limburgers maar al te best dat de Hollanders Nederlands Limburg ontfutseld hebben aan België. En de Maastrichtenaren weten het zeker. Als men trouwens Nederlands Limburg bekijkt op een kaart van Nederland, dan ligt het daar als een aanhangsel dat niet thuishoort bij het grondgbied van Nederland. Een geannexeerd gebied dus. En om die gebiedsroof te legaliseren, probeert men in het lied een fictieve band met 'oranje', te scheppen. Diezelfde Oranje, die notabene onze mooie stad Maastricht aanviel en belegerde! Doorzichtiger kan haast niet.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 18:05.
Oud 16 maart 2008, 18:06   #178
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat voorbeeldje kennen we. Feit is dat het Limburgs volkslied gezongen wordt in beide Limburgen. En dat de liedjes van Erens gesmaakt worden door alle Limburgers. Van het Wilhelmus kunnen we dat zeker niet zeggen.
Tsja, och jee, wat een nieuws.
Citaat:
Overigens weten wij Limburgers maar al te best dat de Hollanders Nederlands Limburg ontfutseld hebben aan België. En de Maastrichtenaren weten het zeker.
Volgens mij is België ontfuntselt aan Nederland. Maar wees maar blij dat dit Limburg met Maastricht bij Nederland hoort, anders sprak men nu Frans. Of wilt u.. ach nee, dat zal wel niet.
Citaat:
Als men trouwens Nederlands Limburg bekijkt op een kaart van Nederland, dan ligt het daar als een aanhangsel dat niet thuishoort bij het grondgbied van Nederland. Een geannexeerd gebied dus. En om die gebiedsroof te legaliseren, probeert men in het lied een fictieve band met 'oranje', te scheppen. Doorzichtiger kan haast niet.
Ik begin me steeds meer af te vragen welke geschiedenisboekjes u leest.
Oud 16 maart 2008, 18:40   #179
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Tsja, och jee, wat een nieuws.
Volgens mij is België ontfuntselt aan Nederland. Maar wees maar blij dat dit Limburg met Maastricht bij Nederland hoort, anders sprak men nu Frans. Of wilt u.. ach nee, dat zal wel niet.
Ik begin me steeds meer af te vragen welke geschiedenisboekjes u leest.[/QUOTE]
Van mijn kant ben ik eerder zeker van dat u niet de juiste geschiedenisboekjes leest. Want anders zou u moeten weten dat Maastricht een tweeherenstad was. En één van die heren was de prinsbisschop van Luik. Nu nog in Maastricht hoort men veel Frans praten. Vele Luikenaars doen hun inkopen in Maastricht en vice versa. Wij hebben hier zo geen allergie voor het Frans. Maar natuurlijk, wij wensen wel onze eigen taal te spreken. Maastricht is ook een heel bourgondisch stadje, met een tikkeltje Latijnse inslag. Maar dat begrijpen de heren uit het Noorden niet. En Willem van Oranje zeker niet.

Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2008 om 18:46.
Oud 16 maart 2008, 18:48   #180
Hertog van Gelre

Standaard

[quote=system;3305313]
Citaat:

Van mijn kant ben ik eerder zeker van dat u niet de juiste geschiedenisboekjes leest. Want anders zou u moeten weten dat Maastricht een tweeherenstad was. En één van die heren was de prinsbisschop van Luik. Nu nog in Maastricht hoort men veel Frans praten. Vele Luikenaars doen hun inkopen in Maastricht en vice versa. Wij hebben hier zo geen allergie voor het Frans. Maar natuurlijk, wij wensen wel onze eigen taal te spreken. Maastricht is ook een heel bourgondisch stadje, met een tikkeltje Latijnse inslag. Maar dat begrijpen de heren uit het Noorden niet. En Willem van Oranje zeker niet.
Doe mij een lol en vraag eens aan de eerste de beste Maastrichtenaar of hij liever bij België hoort.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be