![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
(Het zou natuurlijk een bot kunnen zijn maar volgens mij zijn de huidige bots nog niet zo intelligent) Maw, Ik geloof/ben van mening dat die persoon die die bewuste post getikt heeft bestaat! Dat alles heeft totaal niks te maken met het feit dat ik agnost ben. Agnost zijn wil enkel zeggen dat ik me niet wil uitspreken over het feit of er al dan niet meer is dan dit aardse leven alleen niks meer. Ik heb wel m'n voorkeur maar zoals ik al zij, ik ga me daar niet over uitspreken, voor mij zijn er niet voldoende bewijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aha, de hel en verdoemenis is terug. Lid van de zwartekousenkerk?
![]() |
#163 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#165 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lees het nog eens: geen enkel bewijs voor het bestaan van god.
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Slavische talen behoren ook tot de Indo-Europese familie. De oertaal die men min of meer heeft kunnen reconstrueren vertoonde zeer veel flexie: maar liefst 8 naamvallen, erg gecompliceerde werkwoordsvervoegingen (met niet alleen een indicatief en een conjunctief, maar zelfs een optatief erbovenop, met niet alleen als verleden tijd een preteritum en een imperfectum, maar daarenboven ook nog een aorist). In de loop der tijden hebben Indo-Europese talen de neiging vertoont hun verbuigings- en vervoegingsuitgangen te verliezen, een fenomeen dat men deflectie noemt. Dat is gecompenseerd door het invoeren van steeds meer voorzetsels én een stringentere zinsbouw. In Slavische (en vooral Baltische) talen heeft die deflectie nauwelijks plaatsgevonden. Daardoor telt bvb. het Pools vandaag nog steeds 7 naamvallen; enkel de Indo-Europese ablatief is verdwenen. Het Engels en het Nederlands tellen er nog slechts 2, waarvan zelfs de genitief in het Nederlands steeds meer in onbruik geraakt en vervangen wordt door een constructie met het voorzetsel van: "vaders auto" wordt dan "de auto van vader". Ook de Romaanse talen zijn hun verbuigingen volledig kwijtgeraakt, maar hun werkwoordsvervoegingen werden minder sterk aangetast door deflectie. Daardoor zijn Franse, Spaanse of Italiaanse vervoegingen nog altijd vrij ingewikkeld, in tegenstelling tot de Engelse of de Zweedse bijvoorbeeld. Morfologisch gezien zijn sterk flecterende talen inderdaad wat lastiger. Syntactisch gezien daarentegen zijn zij juist makkelijker, juist omdat de zinsbouw veel vrijer is. Als de morfologie regelmatig is, dan valt het allemaal wel mee, en komt het erop neer een aantal tabelletjes met buigingsuitgangen uit het hoofd te leren. Wie Grieks-Latijnse heeft gevolgd zal wel met me beamen dat het Latijn stukken makkelijker is dan het Grieks, omdat het veel minder onregelmatig is. Qua morfologische structuur zijn beiden nochtans tamelijk gelijklopend: het Latijn verloor i.t.t. het Grieks zijn optatief en de dualis, en het Grieks verloor dan weer de ablatief. Russisch spreek ik niet, doch wel een redelijk mondje Pools - al mis ik momenteel een beetje praktijk. De Poolse morfologie is inderdaad niet van de simpelste, doch de taal is niet overdreven onregelmatig. Als greco-latinist had ik er vrij snel "voeling" mee, doordat ik de tabellen van de verschillende klassen van buigingsuitgangen gewoon uit het hoofd leerde. Pools mag dan 2 naamvallen méér hebben dan klassiek Grieks, toch is het makkelijker. Het Nederlands en het Duits nemen binnen de Germaanse taalgroep een speciale positie in. Het zijn geen zuivere SVO-talen zoals het Frans of het Engels: in bijzinnen wordt immers juist een SOV-structuur gebruikt. Franstaligen bvb. die het Nederlands nog niet goed machtig zijn hoor je wel eens iets brouwen als: "Hij zegt dat hij is ziek", gewend als zij zijn aan SVO-zinsbouw. Eén van de ergste gruwels van onze taal (en het Duits) zijn de scheidbare werkwoorden, die in geen enkele andere Indo-Europese taal bestaan. Een Franse vriendin van me, die ik geholpen heb in haar studie van het Nederlands vervoegde het werkwoord nadenken aanvankelijk als volgt:
Nog zo'n gruwel van het Nederlands, waar anderstaligen nauwelijks vat op hebben is ons veelvuldig gebruik van het woordje er. Zelfs in korte zinnetjes als: "Wat is er gebeurd?" is de functie ervan niet heel duidelijk. Het Engels en zelfs het toch wel nauw verwante Duits laten het woordje gewoon weg, maar in het Nederlands loopt de zin dan mank. Je kan wel vragen: "What's happened?", maar niet: "Wat is gebeurd?". Alleen anderstaligen met een sterker dan gemiddeld taalgevoel is het gegeven om een tamelijk correct Nederlands te produceren, terwijl ons taalonderwijs nog maar een paar tientallen jaren terug erin slaagde om grote hoeveelheden middelbare scholieren af te leveren die een Frans en/of een Engels van vrij goede basiskwaliteit wisten te produceren. Het college waar ik schoolliep - mijn middelbareschooljaren zijn 1977-1983 - had een tamelijk conservatieve kijk op taalonderwijs. Uiteraard was er veel praktische oefening, maar de grammatica en de vocabulaire werd er nog redelijk sterk "ingestampt". In het wilde weg duidde de leraar Frans een chinese vrijwilliger aan die dan het werkwoord saillir in de subjonctif imparfait mocht komen opdreunen vóór de klas. De minste hapering was voldoende om een paar punten te verspelen. Ook onze leraar Nederlands stopte de verbetering van een ingeleverde verhandeling bij de tweede dt-fout die hij tegenkwam. Het resultaat: ik heb heel Frankrijk met de fiets bereisd. Mijn accent verraadt dat ik geen Fransman ben. Toch kreeg ik ooit de vraag: "Monsieur, vous venez peut-être de l'Aveyron?" omdat in die streek de R wordt gerold zoals in Vlaanderen. Toen ik in 1983 in dit college "afzwaaide", was ik lang niet de enige wiens Frans en Engels van méér dan aanvaardbare kwaliteit was. Niet alleen de "mannen" van de Grieks-Latijnse hoor, maar ook die van de "moderne". Het verschil met de concurrerende staatsschool een paar straten verder was... opvallend. (En dan druk ik me nog zacht uit...) Het verschil met anderstaligen die Nederlands studeerden om tot een aanvaardbare kwaliteit te komen is er wel degelijk. Mijn Franse vriendin had naar eigen zeggen minder moeite met Hongaars - ze heeft daar familie wonen - dan met het toch veel sterker verwante Nederlands. (Ze spreekt daarnaast overigens zo goed als vlekkeloos Engels, Duits, Italiaans en Roemeens; een echte polyglot dus.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of nee, toch maar niet. We zitten wel héél ver buiten het onderwerp van deze draad.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 10 april 2008 om 12:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat de namen betekenen doet hier niet ter zake, het gaat om de Schepper en daar stopt het.
![]() |
#169 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#170 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Evolutie is een theorie. Evolutie van Darwin is niets dan een verzameling van hypothesen waarin veel gaten te vinden is, maar ook verder ontwikkeld door microbiologen en het staat nog steeds onder wetenschappelijke kritiek, dus wat de biologen vandaag zeggen kan over een paar jaartjes niet meer geldig zijn. Er zijn heel veel boeken te lezen over dit onderwerp, dus darwinisme vs. moderne microbiologie, hier gewoon een voorbeeld en geen bepaling: REASONABLE DOUBT: Evolution Versus Modern Microbiology Ik ken een moslim theistische-evolutionist die over een soort evolutie schreef (of tenminste ernaar verwees) vóór de geboorte van Darwin, hij is Muḥammad bin Khaldūn, de grondlegger van sociologie, historicus en een filosoof van geschiedenis. Deze man Ibn Khaldun beïnvloedde veel grote denkers en wetenschappers zoals de bekende historicus van het westen Arnold Toynbee, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Arthur Laffer en veel andere sociologen. Links: Ibn Khaldun on Human Evolution. Ibn Khaldun: A Dialectical Philosopher for the New Millennium (by George Katsiaficas Wentworth Institute of Technology) Theistic evolution Ik vergeet ook niet Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri, een van de eerste wetenschappers die evolutie begon te discussieren. Los van alles en gewoon om discussie te vermijden, wil ik deze vraag stellen: Ik vertrek vanuit theistische revolutietheorie, om een vraag te stellen over atheistische revolutietheorie. !!! ![]() ![]() Als evolutie van Darwin (laat staan de moderne evolutie van vandaag) volledig van a tot z waar is, wil het dan zeggen dat er geen Schepper bestaat die de wetten geschapen heeft en verder bepaalde hoe die moeten evolueren en onder elkaar functies uitwisselen en samenwerken? Just believe me, the evolution music doesn't work with me ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 10 april 2008 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kun je misschien wat duidelijker zijn? wat kan kloppen?
![]() |
#176 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Er is een evolutie in de evolutietheorie, sterker nog: alle wetenschappen evolueren. De vraag heb ik duidelijk gesteld en dat is de essentie van mijn reactie ivm de evolutieleer.
![]() |
![]() |
#177 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
M.a.w. god en evolutietheorie zijn niet noodzakelijk tegenstrijdig. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 10 april 2008 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar in deze topic discussieren wij eigenlijk nog geen "God" maar nog steeds "de Schepper".
![]() |
![]() |
#179 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als jij zo ver bent gegaan dat je de zielen van je voorouders al demonen gaat aanzien, versta ik waarom je zo zelfhatend bent. Onze voorouders hadden hun fouten, maar hoe gaan we er ooit van leren, als we hun oude wijsheden moeten vergeten en dat we hun lessen niet mogen leren? Ik hou me niet bezig met geloof dat mensen ontworteld. Blijf trouw aan waar je van afstamt. Bidt voor wat je niet laten kan, maar vergeet niet wat je bent. Als je je eigen astrale kracht laat beheersen door angst, is dat jouw keuze, maar ik weet welke weg in bewandel en mijn "demonen" hebben me al meermaals geholpen, zonder er iets voor terug te eisen. Jouw God heeft een offerandeschaal in zijn huis staan. De priesters droegen gouden gewaden en kerken hadden zoveel rijkdommen tentoon te stellen, terwijl de mensen krepereerden. Och ja ... het christendom is al even hypocriet als de islam. Weet je hoeveel dat nieuwe kleedje dat de Kabah in Mekka elk jaar krijgt, kost? Nu, hoeveel moslims sterven er jaarlijks niet van de honger? Mijn "demonen" eisen geen materiële dingen, die niet opgebracht kunnen worden. Ze pakken niet uit met pracht en praal en ze hebben geen politieke doelen om de wereld te veroveren. Hebben de heidenen ooit de andersdenkenden willen bekeren? Nee, maar zij zijn wel met geweld bekeerd of afgeslacht door de beterweters, die dachten dat ze demonen bestreden en onschuldige mensen levend verbrandden. Nu hetzelfde met de moslims, die zichzelf opblazen voor welk doel? Ik stel me ernstig de vraag welke entiteiten er werkelijk demonen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |