![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik vind dat niemand ongevraagd lectuur mag krijgen opgedrongen, zomin in de brievenbus thuis of de internet-postbus als in een hotelkamer; dit geldt niet alleen het godsdienstig geleuter maar alle reclame en ook minstens zo erg het aanspreken op straat of na aanbellen aan de woningdeur. Wetten op spam en colportage aanscherpen en wel zonder uitzondering voor 'gelovigen'.
|
|
|
#162 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Pamfletten en reclamefolders zijn bedoeld om mee te nemen. Een boek daarentegen, uit duurzaam materiaal vervaardigd, kan bezwaarlijk beschouwd worden als een voorwerp dat je zomaar mag meenemen. Dat lijkt me zelfs geen kwestie van geloof - want dit geldt voor élk boek, niet alleen voor bijbels - maar van goede opvoeding. Secundo: het is met lectuur zoals met tv-programma's. Staat een programma je niet aan, dan zap je eenvoudig naar een andere zender. Een boek dat je niet aanstaat leg je gewoon terzijde. Niemand verplicht jou om welk boek dan ook te lezen dat te jouwer beschikking ligt, zomin als de hotelbaas jou verplicht om de door hem ter beschikking gelegde douchegel en shampoo te gebruiken. Zelfs al stelt bvb. een kosmeticaproducent die douchegel gratis ter beschikking, bij wijze van reclame, dan nog mag jij je eigen douchegel gebruiken. Zeker voor mensen met huidaandoeningen lijkt het me allerminst aangewezen om zomaar om het even welke douchegel te gebruiken. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En je mag die douchegel ook mee naar huis nemen
|
|
|
|
#164 |
|
Minister
|
Inderdaad, maar die douchegel is dan ook voor éénmalig gebruik, in tegenstelling tot dat boek.
|
|
|
|
|
|
#165 |
|
Banneling
|
Het boek is toch maar een zeer eenzijdig TV-programma. Zappen zal niet mogelijk zijn. Eigenlijk zegt men: ge kunt lezen in de Bijbel of anders moet ge maar niets lezen.
Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 17:11. |
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dus... wat is je punt? Een hotel is een instelling die slaap- en eetgelegenheid aanbiedt. Daarenboven is er ook nog een surplus-service die van hotel tot hotel verschilt. Het aanbieden van lectuur is één van die surplussen, het aanbieden van douchegel een andere, en het aanbieden van drie soorten toiletpapier nog een andere. 'k Wil maar zeggen: die surplussen zijn in mijn ogen niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de eigenlijke hotelfunctie. Als het eten smaakt en het bed ligt goed, zullen de meeste mensen al wel héél tevreden zijn, dacht ik zo, zonder dat ze lopen te zaniken over de kleur van het behang op de kamer en over die bijbel die daar ligt. Zou jij een hotel met een goede keuken mijden omdat de badkamertegeltjes niet echt jouw ding zijn? |
|
|
|
|
|
|
#167 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat is mijn punt! Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 18:44. |
|
|
|
|
|
|
#168 | |
|
Minister
|
Citaat:
De hele discussie hier draait om de vraag in hoeverre confrontatie mag worden gelijkgesteld met opdringen. Het is me intussen allang duidelijk dat het korte lontje vanwege sommigen hier zelfs een simpele confrontatie met een geloofssymbool als een opdringen van geloof doet beschouwen. Een hotelbaas blijft vrij in de inrichting van zijn kamers. In tegenstelling tot het gemeentehuis is een hotel géén openbare ruimte. Waar je in de openbaarheid eventueel kan aanvoeren dat binnen de daar geldende neutraliteit elk geloofssymbool uit den boze is, geldt dit zeker niet voor een hotelkamer, die privéterrein is. Hangt die hotelbaas daar dus een kruisje aan de wand, dan heb je daartegen niet te protesteren, of moet je niet liggen janken omdat hij jou zijn geloofsovertuiging "opdringt". Het enige wat je kan doen is dat kruisje van de muur wegnemen en het in een lade leggen. Als je écht zo'n kort lontje hebt, tja... hotels genoeg zou ik zo zeggen. Iemand vertelde me onlangs dat een moslim zich bij de directie ging beklagen over de talrijke crucifixen overal in het hotel waar hij logeerde. De man had er geen oren naar dat dit hotel gerund werd door... kloosterzusters. Had hij maar een ander hotel moeten kiezen hé... Nochtans blijven in dat hotel wel vaker moslims overnachten. De meesten van hen hebben echter niet zo'n kort lontje en stoppen dat kruisbeeld gewoon weg voor de duur van hun verblijf, zonder daar zo'n probleem van te maken. Kortom: de hoteldirectie en niemand anders kiest voor het surplus dat zij de gasten aanbiedt. Ik zou dus zeggen: wees kritisch en kies je hotels voortaan zodanig dat je je kan vinden in het aangeboden surplus. Persoonlijk kan dat surplus me weinig schelen, en ben ik allang tevreden met een correcte bediening, een deugdelijk maal, een goed bed en een niet al te luidruchtige en propere kamer. |
|
|
|
|
|
|
#169 |
|
Gouverneur
|
En bij de kapper wordt in ongevraagd geconfronteerd met een onrealistisch schoonheidsideaal en het wel en wee van decadente mediageile zogenaamde bekende mensen. Ik heb de keuze of ik daar de weekbladen inkijk of niet. Zo heeft ook ieder de keuze de bijbel en de hotelcatalogus in te kijken als hij of zij daar zin in heeft.
Ik begrijp niet waar je je zo druk over maakt. We worden continue geconfronteerd met ongevraagde indrukken en informatie, dat hoort bij samenleven.
|
|
|
#170 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 21:35. |
|
|
|
|
|
|
#171 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Banneling
|
Misschien wil 'vrijdenkend' zeggen dat je die bijbel gewoon laat liggen als je er geen behoefte aan hebt, maar het feit dat je er gaat van freaken als je er een ziet, dat wil toch wat zeggen over je conditie.
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#176 |
|
Banneling
|
Wat zit je hier aan te tonen? Dat je naam het tegenovergestelde is van wat je bent, misschien?
|
|
|
|
|
|
#177 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat ik zie is dat de meeste atheïsten onzin verkiezen boven waarheid. |
|
|
|
|
|
|
#178 |
|
|
proficiat Linda, 4 ad hom's op 6 posten
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
#179 | |
|
|
Citaat:
laat ze maar komen, deze atheist denkt na. Iedere persoon heeft zijn visie op de waarheid, en iedereen beschuldigt elkaar ervan te geloven in onzin als die visie niet met elkaar overeenstemmen. Dit hele forum is er een mooi voorbeeld van
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#180 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik vind het oprecht spijtig dat iemand met jouw intelligentie zich zo laat vangen door haatpropaganda.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|