Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2008, 20:53   #161
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat zullen we nog wel eens zien. We zijn, zonder dat jullie het weten, al in verregaande overeenstemming met Rusland en China om zo gauw mogelijk Frans-Vlaanderen binnen te vallen en terug te brengen in ons Imperialistische Imperium. En niet goedschiks, dan maar kwaadschikt. Lodewijk XIV kwam ook niet eerst vragen of we het wel zo'n puik idee vonden als hij delen van de Zuidelijke Nederlanden zou bezetten.

Vervolgens rukken we op naar Marseille en laten we de franse vloot zinken, om dan onze rechtmatige positie als maritieme wereldmacht te heroveren.

Kijk...met mijn plannen, daar kun je tenminste nog wat mee
Heineken brengt het hoofd snel op hol.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 20:57   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Orval nog sneller
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 22:00   #163
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Da's grappig. Dan zou ik ook eens een Heineken moeten proberen...maar tot op heden kan ik bier niet echt waarderen. Ik vind 't allemaal maar bocht. Piswater noem ik het.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 22:04   #164
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Da's grappig. Dan zou ik ook eens een Heineken moeten proberen...maar tot op heden kan ik bier niet echt waarderen. Ik vind 't allemaal maar bocht. Piswater noem ik het.
ne goeie franse wijn, veel lekkerder
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 22:34   #165
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dit is wat er zich op het terrein afspeelt. Het is nog latent, en de politiek loopt 10 tot 20 jaar achter op dit fenomeen. Binnen het decennium zullen de Vlaamse politici op dezelfde manier in de Wetstraat optreden als de Vlaamse migranten in de Waalse taalgrensregio's.

We zijn vertrokken voor 180 jaar Vlaamse dominantie van België. Als de Walen dit echt niet wensen, hebben ze maar één mogelijkheid: België opblazen en aansluiten bij Frankrijk.
Neen, neen!

Wat er zal gebeuren? Simpel! De Vlamingen, die flexibel en meertalig zijn, zullen zich gewoon aanpassen. Maar ik geloof er niets van dat zij hun eisen zullen/kunnen beginnen stellen dat zij in het Nederlands zullen bediend worden.

Maw: die Vlamingen zullen gewoon opgaan in de Walenmaw: ze zullen Walen worden. Zo is het al altijd geweest.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 06:39   #166
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Maw: die Vlamingen zullen gewoon opgaan in de Walenmaw: ze zullen Walen worden. Zo is het al altijd geweest.
Helaas voor de zinnekes is het al een jaar of tien niet meer "zoals het geweest is".
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:07   #167
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de bron "in grote lijnen" te willen vertalen naar het Nederlands? Ik spreek geen Frans. Bij voorbaat dank
http://babelfish.altavista.com/
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:22   #168
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Ik dacht al dat ik van een andere planeet kwam. TIKPOES?!?!?!? en TIKKETAKKE?! Dat hebben ze zelf verzonnen daar. En dat fantasties, met al die -ies uitgangen, dat heb ik ook nog nooit gezien. Volgens mij werd ook in nederland gewoon -sch uitgangen gebruikt in die tijd. Maar je hebt er altijd excentriekelingen bij. Zo ben ik nu een boekje uit 1974 aan het lezen waar men spreeks of ''ekskuus''. Ik heb dat altijd als excuus geleerd. En nog meer van dat soort onzinnigheden.
Toch niet, Hollandse of Hollandofiele germanisten in een comfortabele positie -diezelfden die om de vijf voet onze spelling veranderen- vinden het fijn om die wangedrochten in onze woordenboeken te laten verschijnen.

Voor die "fantasties" moet je maar een langs een tweedehands boekenzaak lopen en een werkje zoeken van pakweg rond de jaren '30. Als je me niet gelooft wil ik hier een stuk uit het voorwoord van dat woordenboek citeren, met volledige bronvermelding.

Dat van die "ekskuus" uit 1974, dat is de zgn. progressieve spelling, dat werd tot eind de jaren '90 nog naast de conventionele spelling aanvaard. Het zou me niet verbazen moest het ook nen 'Ollander geweest zijn, die daar ooit mee afgekomen is.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 5 juni 2008 om 15:24.
Oud 5 juni 2008, 15:43   #169
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Nederlands zullen ze waarschijnlijk nooit leren, maar wat je in de toekomst veel meer zult zien, is dat de Walen zullen moeten Engels spreken tegen de Vlaming, wiens kennis van die taal over het algemeen uitmuntend is, mede dankzij onze afkeer voor het nasynchroniseren van anderstalige (lees Engelse) TV-programma's en films. De gemiddelde francofoon die Engels moet spreken, wel, we kennen allemaal 'Allo 'allo wel...

Ik vermoed dat er een hoop zullen zijn die dat als iets vernederend zullen aanvoelen, daar dit de zgn. superioriteit van hun taal miskent.
Oud 5 juni 2008, 16:32   #170
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Nederlands zullen ze waarschijnlijk nooit leren, maar wat je in de toekomst veel meer zult zien, is dat de Walen zullen moeten Engels spreken tegen de Vlaming, wiens kennis van die taal over het algemeen uitmuntend is, mede dankzij onze afkeer voor het nasynchroniseren van anderstalige (lees Engelse) TV-programma's en films. De gemiddelde francofoon die Engels moet spreken, wel, we kennen allemaal 'Allo 'allo wel...

Ik vermoed dat er een hoop zullen zijn die dat als iets vernederend zullen aanvoelen, daar dit de zgn. superioriteit van hun taal miskent.
Als ze in de toekomst met Vlamingen zullen spreken............. En nog, we moeten zelf niet naar de toekomst kijken. Mijn verschillende professionele ervaringen in Brussel waren en zijn altijd in een tweetalige omgeving maar waar Franstaligen en Vlamingen elkaar vermijden, behalve als het echt moet voor professionele redenen, maar voor de rest is het duidelijk : bij pauzes zie je Franstaligen onder Franstaligen en een beetje verder Vlamingen onder Vlamingen, alsof we niets meer met elkaar hadden te zeggen. Hetzelfde trouwens voor de middagpauzes.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 16:47   #171
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Dat werkt voor geen hol.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 08:47   #172
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht

Kunt u nog iets meer vertellen over de taaltoestand te Beulen (Bouillon), a.u.b.?
Als er geen toeristische activiteiten zijn is het frans anders veel nederlands.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 08:51   #173
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Helaas voor de zinnekes is het al een jaar of tien niet meer "zoals het geweest is".
Helaas voor u, de vlamingen passen zich aan in wallonie. In het zuiden van Belgie ben ik nog geen vlamingen tegengekomen die streven naar een vernederlandsing. Zelfs de Nederlanders die hier wonen spreken gewoon frans
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 12:22   #174
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Is er nood aan/zijn er nederlandstaligen die voorstander zijn van een politieke beweging van Nederlandstaligen in Wallonië. Een Nederlandstalige Unie (NU), conform de Union Francophone (UF) in Vlaanderen, die ook een zetel in het Vlaams Parlement hebben (Van Eycken, als ik me niet vergis...)

Al was het maar om al die duizenden Nederlandstaligen in Wallonië een politieke spreekbuis te geven ??

Voelt niemand zich hier geroepen ?

Laatst gewijzigd door job : 6 juni 2008 om 12:22.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 17:06   #175
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

De VU had ooit zo'n vertegenwoordiger, maar aangezien die nederlandstalig was werd die de toegang tot het Waals parlement ontzegd.

Democratie in België: alleen maar als het de franstaligen uitkomt
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 17:08   #176
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
De VU had ooit zo'n vertegenwoordiger, maar aangezien die nederlandstalig was werd die de toegang tot het Waals parlement ontzegd.

Democratie in België: alleen maar als het de franstaligen uitkomt
Hij woonde in Vlaanderen en het is al meer dan 20 jaar geleden.
Oud 6 juni 2008, 17:09   #177
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Is er nood aan/zijn er nederlandstaligen die voorstander zijn van een politieke beweging van Nederlandstaligen in Wallonië. Een Nederlandstalige Unie (NU), conform de Union Francophone (UF) in Vlaanderen, die ook een zetel in het Vlaams Parlement hebben (Van Eycken, als ik me niet vergis...)

Al was het maar om al die duizenden Nederlandstaligen in Wallonië een politieke spreekbuis te geven ??

Voelt niemand zich hier geroepen ?
De Vlaamse regering zegt: Vlamingen die in Wallonië wonen zijn Walen de seconde nadat ze in Wallonië zijn gaan wonen: er wonen GEEN Vlamingen in Wallonië.
Oud 6 juni 2008, 17:11   #178
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Boontje komt om z'n loontje
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 17:21   #179
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering zegt: Vlamingen die in Wallonië wonen zijn Walen de seconde nadat ze in Wallonië zijn gaan wonen: er wonen GEEN Vlamingen in Wallonië.
ik denk het niet, Vlaanderen zegt, ga maar in Wallonië wonen maar pas u aan, omgekeerd is het, probeer zoveel mogelijk vlaams gebied in te palmen en vlamingen weg te jagen.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 18:06   #180
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
ik denk het niet, Vlaanderen zegt, ga maar in Wallonië wonen maar pas u aan, omgekeerd is het, probeer zoveel mogelijk vlaams gebied in te palmen en vlamingen weg te jagen.
Noch de Vlaamse noch de Franstalige regering geeft instructies aan wie aan de andere kant van de taalgrens gaat wonen.

Wel is het zo dat de Franstaligen vinden dat een Franstalige die in Vlaanderen gaat wonen nog altijd een Franstalige is en behoefte heeft aan contact met zijn gemeenschap (want misschien gaat hij er maar tijdelijk wonen).

De Vlaamse regering laat Vlamingen die in Wallonië gaan wonen vallen als een baksteen. Ze bestaan gewoon niet meer: het zijn Walen geworden. Zelfs als die Vlamingen in Vlaanderen werken dan nog hebben ze bijvoorbeeld geen recht op de Vlaamse zorgverzekering.

Laatst gewijzigd door azert : 6 juni 2008 om 18:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be