Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam
Niemand heeft er moeite mee als kritiek op het bestuur van de Israëlische Regering wordt geformuleerd. Israël is een democratische staat met vrije geheime verkiezingen waardoor dozijnen partijen in de Knesset zetelen die allemaal wel eens kritiek hebben, vooral dan als ze in de oppositie zetelen. Het is hier zo en het gaat er daar ook zo aan toe.
We hebben het dan wel over mensen en politieke partijen die het bestaan van de staat Israël erkennen. Kritiek uitoefenen met het doel de Joodse staat te criminaliseren met de uiteindelijke vernietiging van Israël als einddoel, is nog wel wat anders. In die context wordt de ondertoon van de kritiek gevoed door anti-semitisme tout court.
|
Maar ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om kritiek op de Israelische regering te onderscheiden van een anti-semiet die de argumenten van de eerste groep meegebruikt , zij het dat het bij hen het motief pure haat is. Het is namelijk ook niet makkelijk om iemand die iets kritisch over de Islam wil zeggen te onderscheiden van een pure moslimhater. Dat vereist zowel van degene die zich erover uitlaat en degene die het toehoort een zekere eerlijkheid. Dat moet de basis zijn om een sereen debat te kunnen voeren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam
Een tweede feit is dat door steeds maar eenzijdig in te hakken op de staat Israël en de fouten die er gemaakt worden, het immer sluimerend anti-semitisme bij de man in de straat daardoor wordt gevoed en aangewakkerd. Spreek in België de gemiddelde moslim-Belg aan over de Palestijnse kwestie en je krijgt meteen een tirade over je heen met de klassieke anti-semitische vooroordelen. Maar datwas te verwachten. De moslims elders in Europa kiezen vrijwel automatisch voor hun moslimbroeders in het M-O en nemen nagenoeg klakkeloos hun [anti-semitische] argumenten over. Niks nieuws onder de zon.
|
Dat is jammergenoeg idd wel vaak zo, daar heb je gelijk in. Maar daar kun je weinig tegen beginnen, vrees ik. Wanneer ergens een moslim in de wereld iets misdoet en de media bericht hierover, zal de publieke opinie bij ons zich ook een beeld beginnen te vormen dat niet conform is met de werkelijkheid. Maar dat betekent niet dat we niet meer over dat losstaand feit kunnen praten. Alleen moeten we dat op een genuanceerde en beredeneerde manier doen, telkens duidelijk makend dat er geen enkel haat noch wrok van ons uit gaat. Ook zo met de staat Israel , me dunkt. Duidelijk, met respect voor het Joodse volk en hun bijhorende geschiedenis proberen een nuchtere analyse te maken van het conflict zonder in racistische clichés te vervallen, mede hamerend op het niet meer dan logische recht van Joden op een eigen staat en afwijzing van elke hatelijke oproep naar Joden toe. Een moeilijke oefening soms geef ik toe , maar nogmaals vrees niet, de ware haatdragende mensen verraden uiteindelijk altijd zichzelf. Daar ben ik rotsvast van overtuigd.