Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Islamitische feestdag invoeren?
ja 29 17,68%
nee 126 76,83%
misschien 9 5,49%
Aantal stemmers: 164. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2008, 14:19   #161
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Feestdagen kunnen ze in hun eigen land krijgen. Dat ze daar blijven.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 14:22   #162
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Je doet net of 'ze' (=onze landgenoten met een andere geloofsovertuiging) in een ander land wonen en in een ander land de feestdagen bepalen. Het gaat niet om de vraag of wij hier op Suikerfeest de grenzen moeten openen om Indonesiërs hier hun Suikerfeest te laten vieren, maar of onze landgenoten op hun religieuze grote feesten (Suikerfeest, Jom Kipoer, etcetera) een vrije feestdag krijgen (bovenop of in plaats van de huidige Christelijke feestdagen).

het is weinig waarschijnlijk dat het een "bovenop" feestdag zal worden. Meer dan waarschijnlijk zal je dan verplicht worden om een dag van je verlof op te offeren en verplicht op te nemen op die (verschuivende) suikerfeestdag.

Gedaan dus met je twee weekjes extra verlof vrij te nemen in het laagseizoen: je extra verlofdagen dienen om het suikerfeest en Jom Kippoer etc. te vieren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 14:32   #163
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Oei : mijne gebuur is Islamiet ; woon ik nu in een ghetto ?
Uw buur heeft zich van buurt vergist ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 14:34   #164
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ik vermoed dat hij slechts wou ontkennen dat zij bewust kiezen om bijeen te klitten
Dan vergist hij zich toch. Ze houden er van om onder elkaar te wonen.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 17:11   #165
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Als de moslimmekes er een krijgen, dan de atheïstjes misschien ook???
Of de vrijzinnigen??? Of de (sympathisanten van de Zen-) boeddisten???
Ach kerel, hoe ver wil je nu eigenlijk gaan in je erkenning van feestdagen? In Amerika zijn er tal van nazaten van Ierse immigranten en bij mijn weten maken die er geen punt van om St.-Patrick's Day erkend te laten krijgen als wettelijk betaalde feestdag. Idem voor Chinees nieuwjaar. Wat niet wegneemt dat ik het mooi vind dat die zaken worden gevierd. Niets zo leuker als een Irish Pub te bezoeken op St.-Patrick's Day of Halloween. En als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat Allerheiligen maar een trieste bedoening is. Maar dat zal er nu eenmaal bijhoren zeker?

Dat hele gedoe rond de erkenning van feestdagen hoort voor mij in hetzelfde rijtje thuis als het culpabiliseren van kerstversieringen, het aanklagen van de huidskleur van de knecht van Sinterklaas, etc. Het is verworden tot een idiote symbolenstrijd waarbij men allerlei spoken meent te moeten zien. In Amerika zijn ze al zo ver dat "Happy Christmas" not done is en moet vervangen worden door het nietszeggende "Happy Season's Day". Alsof er maar 1 dag is op een jaar waarop we ons er van bewust moeten zijn dat er seizoenen bestaan. Ridicuul gewoon. Zegt meer over die lui die er aanstoot aan nemen dan de feestvierders.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 18:03   #166
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hele gedoe rond de erkenning van feestdagen hoort voor mij in hetzelfde rijtje thuis als het culpabiliseren van kerstversieringen, het aanklagen van de huidskleur van de knecht van Sinterklaas, etc. Het is verworden tot een idiote symbolenstrijd waarbij men allerlei spoken meent te moeten zien. In Amerika zijn ze al zo ver dat "Happy Christmas" not done is en moet vervangen worden door het nietszeggende "Happy Season's Day". Alsof er maar 1 dag is op een jaar waarop we ons er van bewust moeten zijn dat er seizoenen bestaan. Ridicuul gewoon. Zegt meer over die lui die er aanstoot aan nemen dan de feestvierders.
²

wel triest dat Oxford Street - vroeger zo geroemd om zijn uitbundige kerstversiering - ondertussen dus als multiculturele verrijking nog een paar lampjes mag laten branden omdat anders de moslims op hun teen getrapt worden (woorden van een daar wonende SOCIALE WERKER.... uit de "goede" politiek correcte hoek dus).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 5 september 2008, 18:35   #167
alvinvdv
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
²

wel triest dat Oxford Street - vroeger zo geroemd om zijn uitbundige kerstversiering - ondertussen dus als multiculturele verrijking nog een paar lampjes mag laten branden omdat anders de moslims op hun teen getrapt worden (woorden van een daar wonende SOCIALE WERKER.... uit de "goede" politiek correcte hoek dus).

Komt dat uit Moslimhoek of van gekke Britten!!!

Tijdens de kerst ben ik altijd in Nigeria.... daar is het kerstfeest (onder de palmen) een evenement voor de Christenen.... maar de Moslims doen ook wel mee......
Kerstbomen bannen????
Zulke idioterieën zie ik daar niet.... in tegenstelling tot Londen!!
alvinvdv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 18:39   #168
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Schaf alle feestdagen af en laat de ons die gewoon zelf mogen kiezen.

ps ik heb de hele draad niet gelezen, ik zal wel niet de enigste snuggere zijn die daar zo over denkt

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 5 september 2008 om 18:40.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 18:45   #169
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht

ps ik heb de hele draad niet gelezen, ik zal wel niet de enigste snuggere zijn die daar zo over denkt

Snugger is het alvast niet.

U vergeet de verschillende bedrijven of instellingen waar het dan onmogelijk wordt om verlof te nemen.

Wanneer gaat U uw kinderen naar school brengen? Moeten alle leerkrachten een heel jaar ter beschikking staan zonder enige verlofdagen tussendoor? of wil je de leerkrachten verplichten om toch maar verlof te nemen op collectieve verlofdagen?
Idem dito voor continue draaiende bedrijven: afschaffen het dubbele uurloon voor degenen die tijdens de officiele verlofdagen moeten werken. Ze zullen je graag horen.

En ja, ik neem aan dat je ook veronderstelt dat mensen eerst hun letterlijke geloofsbrieven gaan afgeven aan de personeelsdienst in een poging om met de hele familie toch kerstmis te kunnen vieren?

Oud 5 september 2008, 18:50   #170
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

Worden die dan ook dubbel betaald of geldt dan de regeling van een gewone vakantiedag? In dat geval lijken arbeiders mij te worden benadeeld tov bedienden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 19:36   #171
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht

Komt dat uit Moslimhoek of van gekke Britten!!!

Tijdens de kerst ben ik altijd in Nigeria.... daar is het kerstfeest (onder de palmen) een evenement voor de Christenen.... maar de Moslims doen ook wel mee......
Kerstbomen bannen????
Zulke idioterieën zie ik daar niet.... in tegenstelling tot Londen!!
uit de hoek van de extreme imams die hier hun volk onderdrukken met hulp van de pocos.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 20:49   #172
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Snugger is het alvast niet.

U vergeet de verschillende bedrijven of instellingen waar het dan onmogelijk wordt om verlof te nemen.

Wanneer gaat U uw kinderen naar school brengen? Moeten alle leerkrachten een heel jaar ter beschikking staan zonder enige verlofdagen tussendoor? of wil je de leerkrachten verplichten om toch maar verlof te nemen op collectieve verlofdagen?
Idem dito voor continue draaiende bedrijven: afschaffen het dubbele uurloon voor degenen die tijdens de officiele verlofdagen moeten werken. Ze zullen je graag horen.

En ja, ik neem aan dat je ook veronderstelt dat mensen eerst hun letterlijke geloofsbrieven gaan afgeven aan de personeelsdienst in een poging om met de hele familie toch kerstmis te kunnen vieren?

Problemen zijn er om opgelost te worden. We hebben nu toch ook twintig dagen die we mogen kiezen. Wat als er dat nu dertig worden en geen tien vaste meer ? In sommige bedrijven zullen ze dat graag hebben, in andere juist weer helemaal niet.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 21:09   #173
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Problemen zijn er om opgelost te worden. We hebben nu toch ook twintig dagen die we mogen kiezen. Wat als er dat nu dertig worden en geen tien vaste meer ? In sommige bedrijven zullen ze dat graag hebben, in andere juist weer helemaal niet.
ge snapt het niet hé.

heb je al ooit een vakantieplanning voor twintig mensen gemaakt ? rekening houdende met de verlofperiodes van hun echtgeno(o)t(es)? ga je daar nog eens de schoolverloven van af trekken? waarom zou de lerares geen verlof mogen nemen en jij wel?

begin maar.

Oud 5 september 2008, 21:40   #174
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

toch nog even een nadenkertje:

Citaat:
Wat bezielt deze bevlogen christenen?

Door Carel Brendel

Autochtone kiezers wegjagen, dat kunnen wij ook, moeten ze hebben gedacht bij de ChristenUnie. In navolging van het CDA en de PvdA probeert nu ook de junior partner in het kabinet-Balkenende-IV moslims te paaien met rare voorstellen. Tineke Huizinga, de staatssecretaris van het mislukkende chipkaartproject, vindt dat het islamitische Suikerfeest een nationale feestdag moet worden als er nog meer moslims bijkomen. Ze wilde kennelijk niet achterblijven bij PvdA-collega Ahmed Aboutaleb, die hoopt dat het Suikerfeest ooit net zo breed wordt gevierd als Kerstmis.

Bas van der Vlies en zijn SGP wrijven zich vergenoegd de handen. Zijn partij staat zeer kritisch tegenover de islam en kan nu misschien het terrein terugwinnen, dat de refo’s hebben verloren als gevolg van de vrouwenkwestie.

Huizinga is nog wel zo verstandig om geen tweede paas- of kerstdag in de aanbieding te doen. Deze van oorsprong christelijke vrije dagen zijn diep geworteld in de seculiere Nederlandse tradities. De ervaring leert dat de emoties hoog oplopen als deze feestdagen, of de alom geliefde Sinterklaas en Zwarte Piet, worden bedreigd omdat we ons volgens de Vogelaars, de Terpstra’s en de Huizinga’s moeten aanpassen aan de multiculturele samenleving.

Een extra feestdag ligt trouwens slecht bij de werkgevers, zo leert het eeuwige gedoe rond Bevrijdingsdag. Overigens kunnen werknemers hun snipperdagen gebruiken om een religieuze feestdag op te nemen. Het is een goede gewoonte om rekening te houden met moslimcollega’s die het Suikerfeest willen vieren.

De basisschool van mijn kinderen loste het probleem destijds pragmatisch op. De dag van het Suikerfeest werd gebruikt voor de jaarlijkse docentenvergadering. De kinderen van moslimouders konden zo hun feestje vieren zonder te spijbelen. Ik kan me voorstellen dat een school met veel kinderen uit islamitische gezinnen de dag van het Suikerfeest vrijaf geeft. Daar is echt geen nationale feestdag voor nodig. Dat lijkt de Nederlandse politiek ook te beseffen, want de proefballonnetjes van Aboutaleb en Huizinga krijgen nauwelijks bijval.

Toch blijf ik met één vraag zitten. Wat bezielt protestantse christenen als Tineke Huizinga om zo welwillend te zijn tegenover de moslims? De katholieken in Nederland vormen al tientallen jaren de grootste religieuze groepering, maar niemand heeft ooit voorgesteld om de in Frankrijk en Italië gangbare Maria-feestdagen tot nationale vrije dag uit te roepen.

Merkwaardig genoeg komt de christelijke liefde voor de islam van één kant. Bevlogen christenen lopen over van begrip voor zielige moslims en bezoeken trouw de iftar-maaltijden tijdens de ramadan. Elma Drayer schreef er twee jaar geleden een treffende column over: “Van mij mag het allemaal. Vooral als de religieuze hofmakerij wederzijds zou zijn. Als onze islamitische medeburgers even veel belangstelling zouden tonen voor de christelijke feestdagen. Als ze in werkgroepjes ijverig het Nieuwe Testament zouden bestuderen, zich zouden verdiepen in ingewikkelde leerstukken als de menswording Gods en de Opstanding, als ze met Kerstmis of Pasen massaal ter kerke zouden gaan - om na afloop hartelijke uitspraken te doen over de leerzame kanten van het christendom, over respect en dialoog. Gek genoeg denk ik dat de dag waarop dat gebeurt nog héél ver weg ligt.”

Een aantal orthodoxe moslims boycot zelfs het ‘heidense’ kerstfeest. Strenge moslimfundamentalisten maken (net als de SGP) bezwaar tegen Sinterklaas, omdat de kindervriend van oorsprong een katholieke heilige is. Hier ligt het diepere fundament van de steeds weer opstekende volkswoede rond het thema feestdagen. De multiculturalisten willen dat we tegemoet komen aan de wensen van de islam, terwijl een groep moslims op zijn beurt de seculiere westerse samenleving afwijst.

De christelijke bevlogenheid gaat over in regelrecht masochisme als we naar het buitenland kijken. Saoedi-Arabië verbiedt het bezit van de Bijbel. Joden komen het land niet in. Christenen mogen de heilige stad Mekka niet betreden. Op de website van Kerk in Nood lees ik dat christenen in Irak worden ontvoerd en vermoord door fanatieke moslims. Een jonge Saoedische vrouw is door haar vader vermoord omdat ze zich tot het christendom had bekeerd. Een Egyptische artsenbond heeft een verbod uitgevaardigd op orgaantransplantaties tussen moslims en christenen.

Kerk in Nood is ooit opgericht door de Nederlandse pater Werenfried van Straaten (1913-2003). Hij begon na de oorlog de ‘Oostpriesterhulp’ om de door het communisme bedreigde katholieke kerk in Oost-Europa te steunen. De grootste aandacht van Kerk in Nood is nu gericht op het islamitische Midden-Oosten, op India (fanatieke hindoes kunnen er ook wat van) en op China.

Van Straaten zamelde destijds spek in bij Brabantse boeren. Met een vrachtwagen vol spek reed hij naar het oosten om voedselhulp te geven aan Duitse vluchtelingen. Dat leverde hem de bijnaam ‘de spekpater’ op. Ik vrees dat anno 2008 een spekpater de tocht naar het Midden-Oosten niet zou overleven.

Carel Brendel is auteur van Het verraad van links (Uitg. Aspekt)
Geplaatst op 4 september 2008

http://home.hetnet.nl/~c.brendel/Huizinga.htm

Oud 5 september 2008, 22:01   #175
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht

Tijdens de kerst ben ik altijd in Nigeria....
Kerstbomen bannen????
Zulke idioterieën zie ik daar niet....

......

Ne witte Kerst waarschijnlijk ook niet
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 10:26   #176
maf
Banneling

Standaard

Omdat ik uiteindelijk toch een beetje huiverig sta tegenover een Islam die afvalligen executeert, heb ik maar voorzicthig "misschien" gestemd voor hun ofiiciêle feestdag....afhankelijk van hoe ze dat soort gedrag wat bijsturen.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 10:27   #177
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Feestdagen kunnen ze in hun eigen land krijgen. Dat ze daar blijven.
Iedereen moet in zijn eigen land blijven, dus jij ook.
Oud 6 september 2008, 10:29   #178
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach kerel, hoe ver wil je nu eigenlijk gaan in je erkenning van feestdagen?
Feestdagen voor iedereen, zoals normaal is in een democratie.
Oud 6 september 2008, 10:30   #179
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Mok, ik zal voor jou een synopsis maken van de snuggerste voorstellen.
Oud 6 september 2008, 10:30   #180
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Feestdagen voor iedereen, zoals normaal is in een democratie.
Dat is uiteraard de essentie van democratie.

Als je het verstand hebt van een hamster tenminste.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be