![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren? | |||
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 24,36% |
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Ja, verplicht maar enkel voor mannen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ja, maar vrijwillig voor eender wie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,41% |
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij |
![]() ![]() ![]() |
26 | 33,33% |
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,56% |
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ander antwoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() De ontwikkelingen in de radiogeleide toestellen, zowel in de lucht, als op de grond, als op en in het water, gebeuren in opdracht van krijgsmachten.
dat is juist , de robot die de Titanic vond was betaald door DoD , dat ook het internet mee heeft grootgemaakt Department of Defense |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jongeren die weten wat het leven te bieden heeft. Zo waren hier gisteren een stuk of 10 jongens en meisjes van 17en 18 jaar, die hierover hun mening konden vertellen. Allen 10 waren zij te vinden voor een invoeren van het verplicht rijopleiding volgen. Ook waren alle te vinden voor het verplicht leren leidinggeven en organiseren. Allen waren er voor om het volgen van een opleiding in dienstbaarheid en het inzetten voor dienstbaarheid tegenover de gemeenschap. Om je een paar van hun voorbeelden te geven. Iemand volgt de opleiding verpleegkundige en moet daar stage voor doen. Nu bestaat die stage uit het ledige van steeks en het wassen van bejaarde zieken en bedden verschonen. Dit terwijl diezelfde stagair met een rijbewijs reeds bekwaam is om als ambulancier te werken en zo de harde en minder mooie kanten van het beroep te leren. Met de legerdienst zou deze verpleegkundige ervaring en rijbewijs bekomen op 8maanden tijd. Nu mag zij betalen voor het rijbewijs en zoeken naar een plaats waar men haar als onervaren verpleegkundige een kans willen geven als spoedverpleegkundige. Een andere is bezig met de opleiding handel en wil het transportbedrijf van zijn ouders overnemen. Doch mag nu na het behalen van zijn A2 handel, terug op de schoolbanken gaan zitten, want hij heeft geen vakbekwaamheidsattest, noch het rijbewijs voor de voertuigen van het bedrijf, noch de ervaring om de boel draaiende te houden. Binnen het leger had hij tijdens zijn legerdienst alles behaald op 8 maanden tijd, GRATIS, nu mag hij er 3jaar voor gaan leren en betalen. Hij verliest dus meer dan 2 jaar plus een pak geld. Een andere wil in de bouw gaan werken, als machinist, maar mag na zijn secudaire beroepsopleiding eerst nog een paar opleidingen bij de VDAB gaan volgen, want de scholen geven geen beroepsopleidingen als bouwmachinist, nog de mogelijkheden om de benodigde rijbewijzen te behalen. In het beste geval kan hij dus 2 jaar na het behalen van zijn diploma van bouwvakker eindelijk gaan werken in de functie die hij wil, maar daarvoor moet hij dan wel eerst een tijdje werkloze zijn, anders moet hij zelf opdraaien voor de kosten van de opleidingen tot bouwmachinist, of deze tijdens zijn weekenden volgen, wel met een vergoeding van 75€ per dag als hij een strontjob vind binnen de bouwsector. De gemeenschapdienst moet dus niet uitwapendracht bestaan, maar uit dienstbaarheid voor de gemeenschap en tegelijk een plaats zijn waar jongeren een eerste beroepservaring kunnen opdoen, zodat zij sneller en gemakkelijker aan een job geraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Evenals de meeste onderzoeken naar vacinaties door krijgsmachten betaald worden, dit omdat zij juist willen verhinderen dat hun mensen uitgeschakeld worden door ziektes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar heeft men echt geen dienstplicht voor nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensen die kiezen voor een gevechtsfunctie in het leger hebben nood aan duidelijke bevelen en laten het lullen aan anderen over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() Daarom dat ik ook niet pleit voor herinvoering van de dienstplicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Ah, ja had natuurlijk gekunt he...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
|
![]() Tja, legerdienst invoeren, als het iets zou uithalen zou ik zeggen ja maar dat is niet.
De jeugd tegenwoordig zijn janetten dus tja... Daar gaat een legerdienst niets aan veranderen, dan hebben ze nog wat trauma's meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet een dienstbaarheid tegen over de gemeenschap invoeren, zodat jongeren terug leren dat men zich in hetleven moet inzetten om iets te bereiken. Maar daar moeten dan wel ook de voordelen van beroepservaringen opdoen en het behalen van rijbewijzen enz tegenover staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Staatssecretaris
|
![]() [quote=Jantje;3673787]Tavek;
Dit is niet persoonlijk bedoelt, maar wie denkt dat de dienstplicht niet meer bestaat heeft een duidelijk gebrek aan inzicht en intelligentie. De dienstplicht is namelijk enkel verschoven naar onrendabele en dure staatsinstellingen. De eerste dienstplicht die je kan terugvinden, zit bij de RVA/VDAB. De tweede zit bij de PWA's. De derde bij dienstencheques. QUOTE] De RVA/VDAB met dienstplicht vergelijken is appelen met citroenen vergelijken. Ten eerste kan de VDAB/RVA niemand iets verplichten. Het is gewoon een verbintenis; Partij A krijgt dop van Partij B als Partij A zich engageert om werk te zoeken en in te gaan op opleidingsverzoeken van Partij B. Zoniet dan krijgt Partij A geen dop meer van Partij B. Hier zit geen verplichting in. Das net hetzelfde als gij morgen tegen uwe baas gaat zeggen:"vanaf nu doe ik hier gene klop meer" dan zegt uwe baas "uw goed recht maar dan betaal ik u ook niemeer". Het verschil met de dienstplicht van toen is dat er effectief STRAFFEN werden opgelegd bij het niet-volbrengen van de dienstplicht. Maw, hier is wel degelijk sprake van dwang wat van de dienstplicht gewoon dwangarbeid maakt wat nog altijd bij wet is verboden (met uitzondering van de leerplicht dan...)
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() Jongen of meisje, speelt geen rol. Elke 18 jarige minimum 2 jaar Civiele beschermingsdienst. In ruil krijgen ze kost en inwoon en na hun dienst hebben ze recht op gratis unief of hogeschool en een kleine spaarpotje van +- 3000 euro.
Maar het beste dat ze krijgen is karakter en doorzettingsvermogen. De zwakkeren elimineren hun eigen zelf via zelfmoord, dus veel last gaan we van dat soort niet hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Die dienstbaarheid tov de gemeenschap wordt al volbracht door belastingen aan diezelfde gemeenschap te betalen. Iedere werkende mens staat de gemeenschap al ten dienste door een groot deel van zijn loon aan de gemeenschap te schenken.
![]() |
![]() |
#175 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Nu zou uw sociale klasse al gaan uitmaken of ge het leger invliegt of nie sinds da rijkeluiskinderen zich geen zorgen hoeven te maken over hunne kost,opleiding en inwoon. Maar ergens is het toch beter dan de dienstplicht omdat we hier toch dichter bij "vrijwilligheid" zitten dan bij "dwang".
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En jij noemt het geen straf als de RVA een gezin zijn inkomen ontneemt, omdat de kostwinner niet binnen de door heb gestelde tijd een andere job vindt?? Er zijn zelfs mensen die alle uitbetaalde werkloosheidsvergoedingen moeten terug betalen, omdat ze weigerden de door de VDAB/RVA opgedrongen opleiding te volgen. In België geen dwangarbeid bestaan, In België moet je zelfs voor 3/4 van je leven dwangarbeid voor de staat uitvoeren, ze komen dit halen onder de mon van taksen en belastingen en BTW. Betaal je niet, dan krijg je niets en komen ze je halen en opsluiten als je hetzelf wint en de opgelegde taksen, belastingen en BTW niet betaald. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Niettegenstaande sommige mensen onterecht van de dop worden gesmeten en dat de RVA/VDAB graag met de mensen hun voeten speelt moet ge het zo bekijken: Ge krijgt iedere maand geld als ge opleidingen volgt en solliciteert. Wat ge daar aanhaalt over belastingen is niet helemaal juist. We betalen belastingen en krijgen in ruil bepaalde zaken zoals wegen, infrastructuur, sociale zekerheid, tv en een bende clowns (het koningshuis). Tuurlijk wordt dit geld niet allemaal goed gespendeerd maar iemand die vertikt belastingen te betalen hoeft dan ook niet meer te rijden op openbare wegen, moet zijn vuilnis maar zelf gaan wegbrengen en zijn huis zelf blussen als het in brand staat. Of dacht ge dat die mensen dat allemaal gratis deden?
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens de meeste jongeren zijn zelfs na het behalen van hun diploma's niet bekwaam om leiding te geven, te organiseren en om hun theoretisch kennis in de praktijk toe te passen. Dit ligt dan nog niet eens aan de jongeren zelf, maar aan de oudere generaties, want zij leren het niet meer aan de jongeren. Belastingen worden net betaald om dienstbaarheid van de staat terug te krijgen. Je betaald belastingen, zodat de staat zorgt dat er een ziekenwagen komt aanrukken als jij een ongeval voorhebt. Je betaald belastingen, zodat de staat zorgt dat je woning niet onder water en modder komt te staan als het regent. Je betaald belastingen zodat de staat zorgt dat jij je geen zorgen moet maken over terroristen. Je betaald belastingen zodat de staat zorgt dat de brandweer komt blussen als het bij jou thuis brand. Je betaald belastingen zodat de staat zorgt dat er mensen zijn om te helpen bij rampen. Belastingen betalen, is geen gemeenschapsdienstbaarheid, maar wat jij en ik betalen opdat er gemeenschapsdienstbaarheid zou zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En kom nu nie af met die waarden die ze er zouden bijleren en respect want bij mijn weten is het de dag van vandaag nog altijd niet verplicht om respect te hebben en over de juiste normen en waarden te beschikken.
![]() |