Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2008, 14:40   #161
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
citaat: 'Ghinzu en Girls In Hawaii verkochten samen wereldwijd meer dan 150.000 platen', vertelt Damien Waselle van het Waalse platenlabel Bang! 'Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500. En nochtans vechten we hier tien keer harder dan elders.'

Ik zie het probleem niet.

Misschien moeten ze nog net ietsje meer moeite doen. Hun woordvoerder Daniel Waselle voorlopige zwijgplicht opleggen is misschien een goed begin.

En het kan ook aan de muziek liggen, hé.

Waarom proberen ze niet zoals André Bialek iets in hun eigen taal?

'Urban Trad' wordt geleid door een Waal, en die groep is in Vlaanderen goed ontvangen. Al komt dat natuurlijk ook wel door de speciale samenstelling van die groep, dat geef ik grif toe.

Ik zal evenwel niet ontkennen dat er tussen Vlaanderen en Wallonië (of misschien beter: Franstalig België) een behoorlijk diepe 'kloof' bestaat.

En die werd/wordt m.i. door 'Belgique' zoals het hier en nù nog stééds bestaat gegraven respectievelijk uitgediept.
Ondanks die kloof blijft men vanuit Wallonië toch wel belangstelling hebben voor wat uit Vlaanderen komt. Misschien wel om te tonen dat ze goede Belgen zijn.

Omgekeerd hebben weinig Vlamingen nog belangstelling voor Wallonië. Dat zijn daar achterlijke boeren. Vlamingen kunnen op eigen benen staan en heeft de Walen niet nodig.
Het enige goede aan Wallonië is volgens veel Vlamingen dat je daar nog de Ardense bossen hebt en nu de sneeuw.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 14:43   #162
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Publiek blijft soeverein in haar keuze. Ik zie echt het probleem niet. Als men hier Engels met Franse inslag niet welluidendheid vindt, dan is dat de smaak van de luisteraar. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat het om een Waalse groep gaat. Als diezelfde groep misschien zich gaat toeleggen op een wat meer correctere tongval, dan oogsten ze ongetwijfeld wel bijval in Vlaanderen.
Elders is dat geen probleem.

Bovendien wanneer Vlamingen in Wallonië Frans praten met een Vlaams accent, dan vindt men dat schattig.

Omgekeerd zelfs al Walen perfect NL spreken, is zelfs dat nog niet genoeg; ze moeten ook nog dialect spreken om ene van oengs te zijn.
Oud 23 november 2008, 14:45   #163
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Elders is dat geen probleem.

Bovendien wanneer Vlamingen in Wallonië Frans praten met een Vlaams accent, dan vindt men dat schattig.

Omgekeerd zelfs al Walen perfect NL spreken, is zelfs dat nog niet genoeg; ze moeten ook nog dialect spreken om ene van oengs te zijn.
Vlamingen zijn ook dotjes, ook als ze Nederlands spreken. Vandaar ook dat ze zo vaak van machthebber zijn verwisseld.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 14:45   #164
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Ik heb de groep gehoord en ik ben allesbehalve fan. Misschien dat vele mensen er ook zo over denken. Voor 25 jaar StuBru is er een compilatie-cd uitgekomen met allemaal covers, Girls in Hawai staan daar ook op (cover: Spinvis, "Voor ik vergeet"). Ze worden dus effectief gedraaid in Vlaanderen, maar blijkbaar is niet iedereen er zot van. Zo bestaan er wel nog meer groepjes me dunkt.

Trouwens, als je naar de Afrekening kijkt (lijst met populairste alternatieve nummers) dan zijn de helft van de nummers van Vlamingen.
Ultratop Albums van deze week.
Franstalige kant : Genoteerde Belgische albums

7. Salvatore Adamo - Le bal des gens biens
17. Maurane - Best Of
18. Scala/Kolacny Brothers - Dans les yeux d'Aurore
19. Jacques Brel - Les 100 plus belles chansons
45. Frank Michaël - Mes hommages
49. Joshua - Animals will save the world

6 albums op 50 zijn Belgische producties

Vlaamse kant : Genoteerde Belgische albums

7. Junior Eurosong 2008 - Junior Eurosong 2008
8. Novastar - Almost Bangor
12. Zornik - 4.000.000 minutes of Zornik
18. Helmut Lotti - Time to swing
19. Bart Peeters - De hemel in het klad
20. Strato-Vani - Strato-Vani 6
21. Dana Winner - Tussen nu en morgen
22. Jo Vally - Zijn 50 allergrootste hits
26. De Kreuners - 30
31. Piet Piraat - Piet Piraat en het zwaard van Zilvertand
34. Milow - Coming of age
35. Milk Inc. - Forever
40. Bart Peeters - Het kinderplaatje van Bart Peeters
45. The Subs - Subculture

14 albums op 50 zijn Belgische producties

Ultratop Singles van deze week
Franstalige kant : Genoteerde Belgische singles

17. Milow - Ayo Technology

1 single op 40 is een Belgische productie.

Vlaams kant : Genoteeerde Belgische producties

2. Milow - Ayo Technology
7. Peter Van De Veire - Neem me mee
12. Clouseau - Wat een leven
18. Lasgo - Out of my mind
23. Novastar - Mars needs woman
25. Sylver - Rise again
26. Milk Inc. - Race
32. The Ditch - Far away
34. Zornik - 4 million minutes
39. Udo - Man, I feel like a woman
41. Katerine - Upon the catwalk
43. Stan Van Samang - This time

12 singles op 50 zijn Belgische producties.

Behalve de single van Milow, zijn de verkopen totaal anders tussen Vlaanderen en Wallonië.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 14:51   #165
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondanks die kloof blijft men vanuit Wallonië toch wel belangstelling hebben voor wat uit Vlaanderen komt. Misschien wel om te tonen dat ze goede Belgen zijn.

Omgekeerd hebben weinig Vlamingen nog belangstelling voor Wallonië. Dat zijn daar achterlijke boeren. Vlamingen kunnen op eigen benen staan en heeft de Walen niet nodig.
Het enige goede aan Wallonië is volgens veel Vlamingen dat je daar nog de Ardense bossen hebt en nu de sneeuw.
Scala hebben zelf gekozen om een album in het Frans te maken. En als de single van Milow ook op de Franstalige kant scoort, is het omdat het niet van hem is. Het was al een internationale hit van Justin Timberlake en 50 Cent. Vraag de Waalse jeugd wie Justin Timberlake en 50 Cent zijn : geen probleem, ze kennen ze. Vraag diezelfde Waalse jeugd wie Milow is : Ja, ze zullen het liedje kennen maar over Milow zelf, kennen ze niets.

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 november 2008 om 14:57.
Oud 23 november 2008, 14:52   #166
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een inspirerende leraar dus, knap

Ik zou gaan voor de meezinger Geen wonder dat ik leef.

Of Tussen Antwerpen en Rotterdam wat Jef zelf een van zijn betere nummers vindt.

En in Brussel: http://home.scarlet.be/waltertje/wal...esbouchers.htm

Ook Een Leeuw in een kooi van Willy Sommers (vindt H. Brusselmans 1 vd betere Vlaamse liedjes)

Of nu De eerste sneeuw

Of hier ook genoeg keuze:

http://www.radio1.be/programmas/100op1/1313740/

Bedankt voor het compliment, en voor de tips, al voeg ik er wel graag aan toe dat ik ook m'n eigen speurwerk waardeer en gr�*�*g zèlf ook op ontdekkingsreis ga en daarbij niet bang ben weinig tot niet betreden terrein te verkennen.

Dit jaar komt alleszins nog 'Ik ben God niet' van Raymond van het Groenewoud aan bod, alsook 'Jimmy (de eenzame fietser)' van Boudewijn De Groot, 'Pastorale' van Ramses Shaffy en Liesbeth List en 'Protest Rock' van Seabird. En dat is nog maar een kleine greep uit de steeds langer wordende lijst.

De leerlingen van het vijfde jaar moeten dit jaar zèlf een liedje(stekst) maken, in het Nederlands.

Als ze zelf de muziek willen maken, mag dat. Zoniet moeten ze een oorspronkelijk Nederlandse/Vlaamse melodie zoeken (bij voorkeur iets ouds, dat ze mogen bewerken, maar waarvoor de auteursrechten vervallen zijn).

De uiteindelijke bedoeling is een CD uit te brengen of een mp3-album op de website van de school of elders op tinternet te krijgen.

De aanvankelijke protesten zijn ondertussen geluwd, en ik heb nog wel wat meer verrassingen in petto, hé hé.

Ik zweer het u, azert, dit is de job van m'n leven. Ik leef me uit, ik leer elke dag iets bij, ik help mensen, ik maak vrienden bij de vleet en ik word daar nog voor betaald ook.

Kan een mens zichzelf méér toewensen?

Ik durf nog nauwelijks om een goed lief vragen, uit schrik dat ik te veeleisend zou geweest zijn en het Leven er schoon genoeg van krijgt.

Vrolijke groeten,

den djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 14:56.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 14:54   #167
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik durf nog nauwelijks om een schoon lief vragen, uit schrik dat ik te veeleisend zou geweest zijn en het Leven er schoon genoeg van krijgt.
Ik had een leraar en die zei: voor je je blindstaart op een schoon lief, kijk eens eens naar de toekomstige schoonmoeder, want voor je het weet ziet je schoon lief er zo uit
Oud 23 november 2008, 15:06   #168
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had een leraar en die zei: voor je je blindstaart op een schoon lief, kijk eens eens naar de toekomstige schoonmoeder, want voor je het weet ziet je schoon lief er zo uit
Ik weet ook toekomstige schoonmoeders om mijn vingers te winden, hoor, azert.

En ik heb mij ondertussen bedacht: ze hoeft niet 'schoon' te zijn in de beperkte betekenis van het woord als 'zijnde een wat men noemt een babe', als ze maar goed is voor zichzelf, de eventuele kinderen en mijzelf.

Een leuke snoet en 'e schoôn poeptje' zijn uiteraard niet onwelkom.

En ik ben bijzonder goed bewapend voor de 'strijd der seksen': 'de vrouw in mij' heb ik nooit kunnen onderdrukken, die is al even sterk als 'het jongetje in mij', maar gelukkig beschikt 'de man in mij' niet alleen over een 'typisch West-Vlaamse' koppigheid, een koel hoofd, een meestal wel functionerend stel hersens en een diepgaande, hartsgrondige, ja bijna bodemloze hekel aan vrijheidsbeperking in welke vorm dan ook. Bovendien houdt hij blijkbaar wel van een uitdaging .

Vrolijke groeten,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 15:07.
Oud 23 november 2008, 15:16   #169
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500.

en de Walen staan in elk geval meer open voor Vlaamse groepen (als die Engels zingen) dan omgekeerd.
Misschien maken ze gewoonweg betere muziek.
Oud 23 november 2008, 15:20   #170
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Publiek blijft soeverein in haar keuze. Ik zie echt het probleem niet. Als men hier Engels met Franse inslag niet welluidendheid vindt, dan is dat de smaak van de luisteraar. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat het om een Waalse groep gaat. Als diezelfde groep misschien zich gaat toeleggen op een wat meer correctere tongval, dan oogsten ze ongetwijfeld wel bijval in Vlaanderen.
100% mee eens.

En wat 'tongval' betreft: Laetitia Sadier van Stereolab had ook een accent en zij hadden ook liedjes in het Frans, en die groep heeft wereldwijd een voor de soort muziek waarmee ze toen bezig waren waanzinnig succes gekend tot zij (Laetitia) - helaas veel te vroeg - niet langer onder de levenden vertoefde. Sindsdien is het toch nooit meer ècht hetzelfde geweest voor die groep.

Ook 'Fly' van Machiavel wordt nu niet bepaald in vlekkeloos Engels gezongen, en tot mijn grote ergernis is die in mijn oren tenenkrullende bombast in Vlaanderen nog steeds (naar mijn smaak véél te) populair.

Oud 23 november 2008, 15:22   #171
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Waalse artiesten zingen in het Frans, wat al de Vlaamse toenadering remt. Ik zie ook heel moeilijk Clouseau, Jo Vally of K3 in Wallonië scoren met hun Vlaamse liedjes. Neem al Helmut Lotti : hij is bekend in Wallonië sinds hij in het Engels zingt. Niemand kent zijn Vlaamse liedjes op de Franstalige kant.

Sandra Kim in het Nederlands, eerlijk gezegd, dat is meer een grap dan iets anders :

http://fr.youtube.com/watch?v=yIQpo9...eature=related

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 november 2008 om 15:31.
Oud 23 november 2008, 15:27   #172
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlamingen zijn ook dotjes, ook als ze Nederlands spreken. Vandaar ook dat ze zo vaak van machthebber zijn verwisseld.
da's een goeie

Van 'een bende racistische fascisten' naar 'dotjes', leuk.

Het klopt alleszins dat er nogal geknokt is geweest om over onze gewesten en hun bevolking de baas te mogen spelen. Maar of dat nu werkelijk aan dat volk ligt durf ik toch te betwijfelen. Het is een lastige bende.

Dat heb je op dit forum toch ook al mogen ervaren, mag ik hopen?

Het is overigens wel een fijn gevoel 'schattig' te worden bevonden. Als de mensen de waarheid eens wisten, hé?

Vrolijke groeten,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 15:40.
Oud 23 november 2008, 15:37   #173
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meeste Waalse artiesten zingen in het Frans, wat al de Vlaamse toenadering remt. Ik zie ook heel moeilijk Clouseau, Jo Vally of K3 in Wallonië scoren met hun Vlaamse liedjes. Neem al Helmut Lotti : hij is bekend in Wallonië sinds hij in het Engels zingt. Niemand kent zijn Vlaamse liedjes op de Franstalige kant.
En daar zijn 'les médias' voor een flink stuk verantwoordelijk voor.

Ik zou niks liever doen dan een spannend radioprogramma maken over de muziek in Vlaanderen, Nederland, Suriname, de Antillen, Frans-Vlaanderen, Zuid-Afrika en Namibië.

Ik hoef er geen exuberant loon voor, als ik tijdens de presentatie maar een goei 'snack' en een 'potage du jour' uit het restaurant van de firma krijg.

Bij voorkeur op Radio 21, maar 't mag ook een andere zender zijn, zelfs 'n commerciële, zolang ze mìjn programma maar niet onderbreken voor 'publicités'.

Ik zou er alleszins een muzikaal praatprogramma van maken, met een gast in de studio en een telefoonverbinding met de luisteraars. Allemaal 'en direct', géén censuur, en uiteraard héél véél muziek. In alle talen waarin de mensen die ik wil voorstellen zingen, zonder discriminatie.

Ken jij niemand die mij kan 'pistonneren' ?

Oud 23 november 2008, 15:41   #174
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sandra Kim in het Nederlands, eerlijk gezegd, dat is meer een grap dan iets anders :

http://fr.youtube.com/watch?v=yIQpo9...eature=related
Jo Lemaire deed dat volgens mij wel goed, en als ik me goed herinner heeft haar muziek in het Nederlands toch wel wat succes gehad.

Oud 23 november 2008, 16:00   #175
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Smaak is altijd een rare goesting. Ik denk niet dat je automatisch communautair moet gaan denken als het over muziek gaat. Er zijn weinig bekende Waalse groepen in Vlaanderen, maar hetzelfde geldt voor Duitse of Spaanse groepen. Als de doelgroep er niet in geïnteresseerd is, zal het niet aanslaan.
Oud 23 november 2008, 16:07   #176
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Aspe schijnt wel een succes(je) te zijn in Frankrijk.
Misschien kan Djimi eens een stukje uit zijn boeken lezen.
Er bestaan zelfs stripverhalen van zijn werk.
Niet dat het grote literatuur is, maar wat in Frankrijk scoort, zal ook wel op belangstelling kunnen rekenen in Franstalig België.
Oud 23 november 2008, 16:07   #177
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daar zijn 'les médias' voor een flink stuk verantwoordelijk voor.

Ik zou niks liever doen dan een spannend radioprogramma maken over de muziek in Vlaanderen, Nederland, Suriname, de Antillen, Frans-Vlaanderen, Zuid-Afrika en Namibië.

Ik hoef er geen exuberant loon voor, als ik tijdens de presentatie maar een goei 'snack' en een 'potage du jour' uit het restaurant van de firma krijg.

Bij voorkeur op Radio 21, maar 't mag ook een andere zender zijn, zelfs 'n commerciële, zolang ze mìjn programma maar niet onderbreken voor 'publicités'.

Ik zou er alleszins een muzikaal praatprogramma van maken, met een gast in de studio en een telefoonverbinding met de luisteraars. Allemaal 'en direct', géén censuur, en uiteraard héél véél muziek. In alle talen waarin de mensen die ik wil voorstellen zingen, zonder discriminatie.

Ken jij niemand die mij kan 'pistonneren' ?
Het is geen kwestie van media. Toen ik tiener was, keek ik heel vaak naar "Tien om te Zien" (uitzending die ik trouwens totaal toevallig ontdekt heb, trouwens). De Clouseau, Bart Kaëll, Isabelle A. Jo Vally en andere Dana Winner toestanden, ken ik dus. Ik heb helemaal niets tegen Nederlandstalige muziek en ik vind zeker niet dat Nederlands een saaie taal is. Muziek heeft niets te maken met politiek. Het is niet omdat je bepaalde Amerikaanse artiesten goed vindt dat je zowiezo pro-Bush of pro-Obama bent.

Het is waar dat Vlaanderen meer voor zijn eigen artiesten doen dan de Franstalige kant. We kijken meer richting Frankrijk en Frankrijk speelt een zeer belangrijke rol voor de artiesten van bij ons, op de Franstalige kant. Salvatore Adamo of Maurane - om maar die voorbeelden te nemen- zullen zowiezo meer media-aandacht in Frankrijk krijgen dan in Franstalig België. Op de Franse TV vindt men genoeg TV-programma's van Drucker, Sébastien, Ruquier, Cauet, enz...................waar ze aan bod zullen komen. In Franstalig België is het meer "le calme plat", wat dat betreft. Het feit dat ze nog veel in Franstalig België verkopen, is omdat ze "grote namen" zijn. Voor de jonge generatie Waalse artiesten, is het veel moeilijker.
Oud 23 november 2008, 16:10   #178
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aspe schijnt wel een succes(je) te zijn in Frankrijk.
Misschien kan Djimi eens een stukje uit zijn boeken lezen.
Er bestaan zelfs stripverhalen van zijn werk.
Niet dat het grote literatuur is, maar wat in Frankrijk scoort, zal ook wel op belangstelling kunnen rekenen in Franstalig België.
Een Frans liedje die op 1 in de Franse hitparade staat, heeft 9 kansen op 10 ook nummer 1 in Franstalig België te worden. Ik denk niet dat het zowiezo het geval zou zijn voor een Nederlandstalig liedje (uit Nederland, bedoel ik) in Vlaanderen, behalve natuurlijk een Marco Borsato.
Oud 23 november 2008, 16:27   #179
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze stonden deze zomer op Pukkelpop in Hasselt én ze kregen een interview op Studio Brussel. Aan gebrek aan publiciteit zal het dus niet gelegen hebben. Was wel grappig: het StuBru-reportertje van dienst begon het interview netjes op Belgicistisch-slaafse wijze met 'bonjour', waarop de heren muzikanten haar doodeenvoudig met 'goeiedag' replikeerden.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 23 november 2008 om 16:28.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 16:38   #180
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is geen kwestie van media. Toen ik tiener was, keek ik heel vaak naar "Tien om te Zien" (uitzending die ik trouwens totaal toevallig ontdekt heb, trouwens).

...
Everytime, bedankt voor uw deelname aan deze discussie.

Twee opmerkingen: gij zijt toch wel een uitzondering, en "Tien om te Zien" is een Vlaams programma.

Ik wil bij de Franstalig-Belgische 'médias' een programma.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be