![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van een herenigd Brabant moeten worden? | |||
| Antwerpen |
|
22 | 48,89% |
| Eindhoven |
|
2 | 4,44% |
| Tilburg |
|
2 | 4,44% |
| Leuven |
|
11 | 24,44% |
| Breda |
|
3 | 6,67% |
| Den Bosch |
|
5 | 11,11% |
| Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik herhaal, volgens internationale testen behoren ze tot de domste van Europa. Die enkle elitescholen zullen de publieke opinie nie veranderen.
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
In VL is de middelmatigheid de norm aan het worden. Je ziet het aan de jongere generatie politici die eraan komt genre Freya VDB. |
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
|
Rechts niet beter.
Al eeuwen dezelfde "kliek" bij VB en bij nva enkel BDW en een beetje Jambon wat te weinig vlees is. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
|
Citaat:
In FR België meer de "rijken" tegen de rest. Merk je ook in het WAL parlement. Ze zitten recht tegenover elkaar zoals in ENG (de conservatieve "rijken" tegenover de travaillisten). |
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bepaalde interventies in de federale kamer , uit rechts Vlaamse hoek vindt ik soms verbluffend goed. Franstalige politici houden meestal hun mond. Ik geef toe, dat kan zijn omdat ze nagenoeg allemaal in de meerderheid zitten. By the way, dat wijf van Daems, Pecriaux of iets in dien aard ; heeft die in feite al hare mond opengehad, het is er precies ook maar één die er voor spek en bonen bijzit.
|
|
|
|
|
|
#168 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Iedereen kent uw soort omhooggevallen fabiolastalkers die zo graag van die belziek-�*-papa grandeur deel willen uitmaken. Wel ik zeg u: Fabiola en haar soort moeten u zelfs niet. Ge hoort er al van bij meet af aan niet bij. Ge zult hoogstens als een verlicht boerke/boerinneke behandeld worden. De Waalse elite zal rap met haar kinnebakkes tegen haar dure tafel klakken wanneer het geld gewoonweg op zal zijn. De "travaillisten", jah da's ook een contradictio in terminis als ge da in een affirmatieve zin zet met het woordje Waal ... |
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#170 |
|
Parlementslid
|
Tja hangt er vanaf wie de gouverneur wordt..De Winter miss??
Boel met de islam dan wel peisk.. Met de noordelijke nederlanders nie zo, die kome graag naar Antwerpen. Wel in oppervlakte een grote provincie zunne, maja was voor de scheiding ook al.
|
|
|
#171 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=ivQHVt3dL8E |
|
|
|
|
|
|
#172 |
|
Parlementslid
|
Wel ik zou de provinciehoofdsteden laten voor wat ze zijn en daar een keus uit doen. Ze hebben alle faciliteiten voor het provinciaal bestuur en een gouvernementsgebouw (provinciehuis in NL), Brussel, Antwerpen (voor huidige prov Antwerpen) en Denbosch nu nog voor het noordelijk deel.
Kiezen voor een ander stad is practisch niet logisch ivm geen voorzieningen. En het zelfde voor een herenigd Limburg tussen Hasselt en Mestrééch. Voor de hand liggend is Maastricht, ligt dan beetje in midden, nu in uiterste zuiden van de provincie, is groter dan Hasselt, meer uitstraling. En Hasselt is ook gekozen om iets te hebben bij de scheiding toen. Maar Stevaert kan zijn gratis vervoersproject dan ook daar in Maastricht lanceren. En miss nog een optie is een gedeelde hoofdstad, provincie bestuur op twee locatie bij zo grote gebieden. Het zijn trouwens maar 3 die herenigd worden dan, Brabant en Limburg en dat is al aardig bezig, en Vlaanderen Trouwens voor Vlaanderen komt dan zeewus vlaanderen erbij en miss vervalt het verschil tussen Oost en West Maja dan ist ook ne grote lap grond. Of de rest van Zeeland ook onder Vlaanderen wil horen wordt een later zorg als het ooit tot een echte ook staatsrechtelijke hereniging komt. (wat ik hoop, persoonlijk beleef ik die reeds) Dan is voor provincie Vlaanderen weer de keus, Gent of Middelburg. Allé stof genoeg om over te debatteren en te dromen.
|
|
|
#173 |
|
Europees Commissaris
|
Ten eerste (zoals al eerder gemeld) had het Hertogdom Brabant historisch vier hoofdsteden voor de kwartieren van Brabant: Leuven, Brussel, Antwerpen en 's-Hertogenbosch. Hoewel ik persoonlijk uit het Nederlandse deel kom, hoorde mijn streek West Brabant (= Baronie van Breda en Markiezaat van Bergen op Zoom) historisch bij het Kwartier van Antwerpen. Ten tweede klopt het dat er verschillen zijn tussen het West Brabants, dat ondanks de historische breuk en daardoor ander verder verloop van geschiedenis nauwer aansluit bij de het Zuidelijke Brabants (wat van Antwerps (-e dialecten) over gaat in 'vlaams' Brabants (die combinatie had een middeleeuwse Brabander (of Vlaming ook trouwens) moeilijk over zijn lippen gekregen
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
De term d'n Bels kennen wij hier in Zeeuws-Vlaanderen niet, zal dus idd wel typisch Brabants zijn...
|
|
|
#175 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#176 |
|
Europees Commissaris
|
Leuven maakt historisch gezien de meeste aanspraak, daarbij heeft het tevens de oudste universiteit van de Lage Landen en heeft het al de faciliteiten van een provinciehoofdstad. Tilburg en Eindhoven, niks mis mee maar hoewel het grote steden zijn met respectievelijk een universiteit (van Tlburg) en Technische Universiteit (Eindhoven) én de regio Eindhoven is de meest innovatieve regio van heel Nederland missen ze toch wat historie. Breda en -, toen eind achtiende eeuw Bataafsch Brabant (+/-huidig Noord Brabant) werd opgericht ging het voornamelijk tussen hen over waar de hoofdstad zou komen. 's-Hertogenbosch was kleinste van de vier Brabantse hoofdsteden van het dunbevolkste deel, maar was wel volledig in Nederlandse handen. Breda hoorde historisch bij het Kwartier van Antwerpen en was bovendien 'oranjestad' d.w.z. de Prins van Oranje was ook de Heer van Breda en had historisch weinig banden met 's-Hertogenbosch. We weten welke het geworden is, maar voor veel West Brabanders is het Oost Brabantse 's-Hertogenbosch mentaal ver weg (geweest); sterker ze zijn dan nog meer op Antwerpen gericht (hoewel een aantal protestanten meer met Rotterdam hebben). Beide prachtige steden toch vind ik dat ze beide iets missen als gezamelijke hoofdstad. Eigenlijk ontbreekt de lieveling van de Hertogen, Brussel, in het lijstje.... Antwerpen een grote stad, een wereldhaven, na Brussel het dichtbevolkt, goede infrastructuur, het ligt (redelijk) centraal, historisch een van de vier hoofdsteden van een van de kwartieren van Brabant (toevallig hoorde daar historisch mijn streek West Brabant ook bij). Kortom een uitstekende kandidaat. Wanneer Brussel (met eigen unieke problemen, maar het is en blijft een Brabantse stad, net zoals Waals Brabant ook Brabants is) met hoe dan ook goede papieren afvalt, dan houd ik twee kandidaten Leuven en Antwerpen over....
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
Europees Commissaris
|
Alsof dat voor het eerst was dat Brabant is gesplitst....ondanks dat blijft het wel Brabant.
|
|
|
|
|
|
#178 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 24 december 2008 om 23:22. |
|
|
|
|
|
|
#179 |
|
|
Leuven, uiteraard!
|
|
|
|
|
|
#180 |
|
|
Je moet niet alles geloven wat hier geschreven wordt hé.
|
|
|
|