Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2009, 22:44   #161
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is er dan een sluitende en algemeen aanvaarde definitie van "bewustzijn"? En wanneer krijgen die "hoopjes cellen" dan wel "een bewustzijn"?
Ik denk dat we zeker kunnen zijn dat er geen bewustzijn is als de hersenen zich nog niet hebben ontwikkeld en/of er weinig tot geen hersenactiviteit is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 22:48   #162
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk probleem? Ik ontwaar hoegenaamd geen probleem, tenzij bij uw gedachtegang natuurlijk. Zoals ik van bij het begin al aanstipte, wenst u niet buiten die referenties te treden die evenwel enkel en alleen de materiële wereld aanbelangen.

En ja, voor wie de wonderen Gods heeft meegemaakt, zal ze ook gezien, gevoeld en ervaren hebben.
Kortom, god heeft nooit ingegrepen in onze wereld volgens u ?

U snapt mijn stelling gewoonweg niet denk ik. Ik betwist helemaal niet dat god iets "bovennatuurlijks" zou zijn, iets wat wij niet met onze methoden kunnen waarnemen.

Wat ik wel betwist is het feit dat als dit wezen zich gaat mengen in onze wereld, het sporen moet nalaten die te meten zijn.

Dat KAN u niet ontkennen, want manipulatie van massa en energie is per definitie een onderwerp van onze reeele wereld.

U ontkent dus dat god ingrijpt in onze wereld ?
Oud 12 januari 2009, 22:49   #163
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een verandering van bewustzijn kan niet tot stand komen vanuit rationele denkpatronen. Toch is het zelfstandig denken een belangrijk onderdeel. ALS WE HET HEBBEN OVER DE ESSENTIE VAN BEWUSTZIJN, IS EEN DEFINITIE ONTOEREIKEND. BEWUSTZIJN GAAT VOORAF AAN ALLES EN HET IS ONGECONDITIONEERD. Er bestaat niets buiten bewustzijn. Tegenwoordig bevestigd ook de moderne wetenschap dat bewustzijn en niet de materie de essentie van ons bestaan is. http://www.silverinstituut.nl/silver/essentie.html
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 22:57   #164
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
God is een roesmiddel, een vlucht in het irrationele, voor wie de absurditeit van het leven niet aankan. Het is veel makkelijker een god te creëren dan de uitdaging aan te gaan om zélf je leven zin te geven omdat niemand anders het zal doen.

Wat u hier komt te stellen is bijzonder relatief. Wat doet u dan met de gelovigen die hun geloof verliezen door de absurditeit van het leven? En de de steeds twijfelende gelovige?

Wie of wat is God? Is God alles en/of niets? Schenk God leven of de dood? Rechtvaardig of niet?

Dit zijn vragen die je op een heel veelzijdige manier kan beantwoorden en elk antwoord geeft een andere realiteit. De nuance kan soms klein zijn, maar een totaal andere uitwerking hebben. Dit is niet alleen met God zo, elke communicatievorm heeft een uitwerking op de individuele realiteit.

Het komt erop neer dat elke invulling van de 'waarheid' veranderlijk is. Of je nu gelovig bent of niet, er is geen mens op de wereld die in staat is om de gehele realiteit te ervaren. De pogingen om dit wel te doen, zoals de 'homo universalis', kunnen dan wel nobel zijn. Het is evenzeer een utopie als het beleven van een bepaald Godsbeeld. Het maakt allemaal geen bal uit, onze gedachten zullen altijd pertinent onjuist zijn.

Een Godsbeeld kan trouwens heel persoonlijk zijn, zonder dat daar ook maar derden bij betrokken zijn. Zelfs gelovigen die hetzelfde geloof belijden, geloven die ook hetzelfde?

Als God dood is, is ook de wetenschap dood want dan zijn er geen vragen meer.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 23:14   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat we zeker kunnen zijn dat er geen bewustzijn is als de hersenen zich nog niet hebben ontwikkeld en/of er weinig tot geen hersenactiviteit is.
"Ik denk..."

Geen onweerlegbaar wetenschappelijke bewijsvoering dus. Daarenboven zie ik geen wetenschappelijke definitie van "bewustzijn".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 23:16   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, god heeft nooit ingegrepen in onze wereld volgens u ?

U snapt mijn stelling gewoonweg niet denk ik. Ik betwist helemaal niet dat god iets "bovennatuurlijks" zou zijn, iets wat wij niet met onze methoden kunnen waarnemen.

Wat ik wel betwist is het feit dat als dit wezen zich gaat mengen in onze wereld, het sporen moet nalaten die te meten zijn.

Dat KAN u niet ontkennen, want manipulatie van massa en energie is per definitie een onderwerp van onze reeele wereld.

U ontkent dus dat god ingrijpt in onze wereld ?
Waarom zou ik dat ontkennen? Op welke wijze dan wel? God grijpt in op de wijze die Hij goeddunkt. Op welke manier Hij dat doet, ontgaat ons volledig. Of dat dan wetenschappelijk meetbaar is, weet ik niet daar bij mijn weten nog geen enkele wetenschapper met diens apparatuur klaar stond om een Gods wonder bij de afwikkeling ervan te onderzoeken.

Ik trouwens nog steeds niet het probleem, daar ik als gelovige niet binnen uw referentie zit gevangen.
Oud 12 januari 2009, 23:43   #167
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik dat ontkennen? Op welke wijze dan wel? God grijpt in op de wijze die Hij goeddunkt. Op welke manier Hij dat doet, ontgaat ons volledig. Of dat dan wetenschappelijk meetbaar is, weet ik niet daar bij mijn weten nog geen enkele wetenschapper met diens apparatuur klaar stond om een Gods wonder bij de afwikkeling ervan te onderzoeken.

Ik trouwens nog steeds niet het probleem, daar ik als gelovige niet binnen uw referentie zit gevangen.
Als materie wordt bewogen door een onzichtbare en onmeetbare kracht kunnen we nog wel altijd de beweging van de materie meten en van daaruit de kracht berekenen.

Snapt ge nu wat ik bedoel ? Dit is maar een voorbeeld. Maar god is meetbaar en waarneembaar als je er vanuit gaat dat hij een invloed heeft op onze wereld.
Oud 13 januari 2009, 13:25   #168
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Zeg Tavek, ik weet niet of je op de hoogte bent, maar God is een subjectief begrip. Hoe kan je het subjectieve, objectief benaderen?
Oud 13 januari 2009, 13:31   #169
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Zeg Tavek, ik weet niet of je op de hoogte bent, maar God is een subjectief begrip. Hoe kan je het subjectieve, objectief benaderen?
Als het bestaat is het geen subjectief begrip meer.

Maar goed, we zijn akkoord, dat god niet bestaat, das al iets
Oud 13 januari 2009, 19:17   #170
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

God is dood - Nietsche

Nietsche is dood - God
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 19:30   #171
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het bestaat is het geen subjectief begrip meer.

Maar goed, we zijn akkoord, dat god niet bestaat, das al iets
Het Godsbeeld kan maar objectief worden, als je kan aantonen wat het is. Pas dan kan je gaan bewijzen of hij al dan niet bestaat. Wat jij doet is de realiteit van God zodanig vernauwen dat je uiteindelijk iets hebt dat je objectief kan benaderen. Het valt op dat het Godsbeeld dat je wilt verwerpen nogal simplistisch van aard is. Toegegeven, je hebt gelovigen die God op die wijze beleven, maar uw betoog blijft nogal zwakjes.

Ik zou nooit een standpunt innemen bij de vraag of God al dan niet bestaat. Ik vind het trouwens een irrelevante vraag omdat het antwoord nooit sluitend kan zijn. Ze kan hooguit overhellen naar het ene of het andere, dus waarom zou ik mij uitspreken over het al dan niet bestaan van God.

Hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. Als iemand mij zegt dat de aarde onze
Godin is met als vader de zon, dan kan ik niet anders dan hem gelijk geven. Technisch gezien is dit volledig juist, zij hebben ons geschapen, dit is een kwestie van interpretatie. Je mag moeite doen Tavek maar ik denk niet dat je kan aantonen dat ze niet bestaan. Natuurlijk is de mens niet content met een God dat ze begrijpen, dus zoekt men naar de God die boven bv. de zon staat en alles wat we verder in de hiërarchie kunnen verklaren. Wetenschap kan je daarom beschouwen als een zoektocht naar God. Daarom dat ik ook zeg dat God pas dood is, als alles is ontdekt. Aangezien de evolutie van de mens geen rechte lijn is en onmogelijk te beheersen (zoals de menselijke geest) zal het mysterie altijd blijven bestaan.

Laatst gewijzigd door Loki : 13 januari 2009 om 19:32.
Oud 13 januari 2009, 19:36   #172
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
God is dood - Nietsche

Nietsche is dood - God
Zelf gevonden?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 21:19   #173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
In feite is het relatief simpel. Het geloof is geen absoluut bezit van waarheden. Daarom bestaan er te veel andere 'geloven' en godsdiensten in de wereld.

Bij nadere beschouwing van deze godsdiensten in de wereld groeit steeds meer mijn overtuiging dat in de relativiteit van de verschillende cultureel gebonden religieuze geloven of godsdiensten er een verwijzing schuil gaat naar een niet te omvatten geheimnis.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 22:38   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als materie wordt bewogen door een onzichtbare en onmeetbare kracht kunnen we nog wel altijd de beweging van de materie meten en van daaruit de kracht berekenen.

Snapt ge nu wat ik bedoel ? Dit is maar een voorbeeld. Maar god is meetbaar en waarneembaar als je er vanuit gaat dat hij een invloed heeft op onze wereld.
God is helemaal niet "meetbaar of waarneembaar" volgens de concepten die u hanteert, daar Hij volkomen en volledig dit alles overstijgt. Daar waar ingewerkt wordt op de tastbare wereld, zal inderdaad meetbaar zijn. Niet God is dan meetbaar, maar wel de invloed die Hij uitoefent.
Oud 13 januari 2009, 22:47   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
God is helemaal niet "meetbaar of waarneembaar" volgens de concepten die u hanteert, daar Hij volkomen en volledig dit alles overstijgt. Daar waar ingewerkt wordt op de tastbare wereld, zal inderdaad meetbaar zijn. Niet God is dan meetbaar, maar wel de invloed die Hij uitoefent.
Ok we komen ook ergens.

Indien we die invloed niet kunnen verklaren vanuit natuurwetenschappelijk hoek, en deze op herhaaldelijke en blijkbaar "intelligente" manier tevoorschijnt komt, kunnen we zo indirect (!) god waarnemen ?
Oud 13 januari 2009, 22:47   #176
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In feite is het relatief simpel. Het geloof is geen absoluut bezit van waarheden. Daarom bestaan er te veel andere 'geloven' en godsdiensten in de wereld.

Bij nadere beschouwing van deze godsdiensten in de wereld groeit steeds meer mijn overtuiging dat in de relativiteit van de verschillende cultureel gebonden religieuze geloven of godsdiensten er een verwijzing schuil gaat naar een niet te omvatten geheimnis.
Uw benadering naar geloof lijkt mij toch wat bevooroordeeld en eigenlijk ook wat tegenstrijdig. Dus zo simpel zal het u niet lijken.Er zijn verschillende redenen waarom men voorzichtig moet omspringen met geloof. Maar dit wil nog niet zeggen dat je het kind met het badwater moet wegsmijten. Wat je vooral in achting moet nemen bij de benadering van religieuze geschriften, is dat communicatie veranderlijk is en dat tijd de inhoud daarbovenop door tijd vervuild geraakt. Om dat te voorkomen heb je wel het dogma, maar daarbij krijg je het probleem dat de geschriften zich niet kunnen aanpassen aan de evolutie van de communicatie. Dus het is een hele shit om er al iets zinnig uit te verstaan, aangezien de mens de ontembare drang heeft om te begrijpen, zal hij het hoe dan ook interpreteren. Het 'ware' geloof kan dan ook nooit afgeleverd worden.

Aangezien ik niet echt denk dat de menselijke potentie in het brabbelen van waarheden de laatste 2000 jaar exponentieel is toegenomen (we zijn nog even idioot als vroeger), stel ik me graag de vraag waaruit bepaalde opvattingen zijn ontstaan. Aangezien er duidelijk een blinde vlek is in de interpretatie kan ik daar niet zomaar een oordeel over vellen.

De gedachte van een schepper is trouwens niet geheel onzinnig, alles is vergeven van zaken die geschapen worden. Evolutie is een constante van scheppingen en elke schepper heeft zijn schepper. Als je over God praat speek je in beeldspraak hoe de natuur in grove lijnen werkt. Toegegeven het is niet zo geraffineerd als de snaar-theorie, maar daar begrijpt toch geen kat wat daar de consequenties van zijn.
Oud 13 januari 2009, 22:52   #177
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok we komen ook ergens.

Indien we die invloed niet kunnen verklaren vanuit natuurwetenschappelijk hoek, en deze op herhaaldelijke en blijkbaar "intelligente" manier tevoorschijnt komt, kunnen we zo indirect (!) god waarnemen ?
donkere materie

misschien hebben we het al gedaan.

http://www.trouw.nl/achtergrond/Wete...n_fysici_.html
Oud 13 januari 2009, 22:56   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok we komen ook ergens.

Waarom zou dat zo zijn? God is immers geen "loper" om de gaatjes te vullen die de wetenschap nog niet weet op te lossen.
Oud 13 januari 2009, 23:07   #179
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Of God dood is, hangt af van de massa's en niet van Nietsche.
Hij leeft hoor. Dankzij wie heb je weer eens een volle maag gehad vandaag denk je ?
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 23:09   #180
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
ik heb hem toch al lang niet meer gezien.
Je moet daarvoor eerst sterven . Wees niet te haastig, want je gaat veel langer dood zijn, dan levend.
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be