![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat we zeker kunnen zijn dat er geen bewustzijn is als de hersenen zich nog niet hebben ontwikkeld en/of er weinig tot geen hersenactiviteit is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U snapt mijn stelling gewoonweg niet denk ik. Ik betwist helemaal niet dat god iets "bovennatuurlijks" zou zijn, iets wat wij niet met onze methoden kunnen waarnemen. Wat ik wel betwist is het feit dat als dit wezen zich gaat mengen in onze wereld, het sporen moet nalaten die te meten zijn. Dat KAN u niet ontkennen, want manipulatie van massa en energie is per definitie een onderwerp van onze reeele wereld. U ontkent dus dat god ingrijpt in onze wereld ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat u hier komt te stellen is bijzonder relatief. Wat doet u dan met de gelovigen die hun geloof verliezen door de absurditeit van het leven? En de de steeds twijfelende gelovige? Wie of wat is God? Is God alles en/of niets? Schenk God leven of de dood? Rechtvaardig of niet? Dit zijn vragen die je op een heel veelzijdige manier kan beantwoorden en elk antwoord geeft een andere realiteit. De nuance kan soms klein zijn, maar een totaal andere uitwerking hebben. Dit is niet alleen met God zo, elke communicatievorm heeft een uitwerking op de individuele realiteit. Het komt erop neer dat elke invulling van de 'waarheid' veranderlijk is. Of je nu gelovig bent of niet, er is geen mens op de wereld die in staat is om de gehele realiteit te ervaren. De pogingen om dit wel te doen, zoals de 'homo universalis', kunnen dan wel nobel zijn. Het is evenzeer een utopie als het beleven van een bepaald Godsbeeld. Het maakt allemaal geen bal uit, onze gedachten zullen altijd pertinent onjuist zijn. Een Godsbeeld kan trouwens heel persoonlijk zijn, zonder dat daar ook maar derden bij betrokken zijn. Zelfs gelovigen die hetzelfde geloof belijden, geloven die ook hetzelfde? Als God dood is, is ook de wetenschap dood want dan zijn er geen vragen meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen onweerlegbaar wetenschappelijke bewijsvoering dus. Daarenboven zie ik geen wetenschappelijke definitie van "bewustzijn". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik trouwens nog steeds niet het probleem, daar ik als gelovige niet binnen uw referentie zit gevangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Snapt ge nu wat ik bedoel ? Dit is maar een voorbeeld. Maar god is meetbaar en waarneembaar als je er vanuit gaat dat hij een invloed heeft op onze wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zeg Tavek, ik weet niet of je op de hoogte bent, maar God is een subjectief begrip. Hoe kan je het subjectieve, objectief benaderen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Minister
|
![]() God is dood - Nietsche
Nietsche is dood - God |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou nooit een standpunt innemen bij de vraag of God al dan niet bestaat. Ik vind het trouwens een irrelevante vraag omdat het antwoord nooit sluitend kan zijn. Ze kan hooguit overhellen naar het ene of het andere, dus waarom zou ik mij uitspreken over het al dan niet bestaan van God. Hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. Als iemand mij zegt dat de aarde onze Godin is met als vader de zon, dan kan ik niet anders dan hem gelijk geven. Technisch gezien is dit volledig juist, zij hebben ons geschapen, dit is een kwestie van interpretatie. Je mag moeite doen Tavek maar ik denk niet dat je kan aantonen dat ze niet bestaan. ![]() Laatst gewijzigd door Loki : 13 januari 2009 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij nadere beschouwing van deze godsdiensten in de wereld groeit steeds meer mijn overtuiging dat in de relativiteit van de verschillende cultureel gebonden religieuze geloven of godsdiensten er een verwijzing schuil gaat naar een niet te omvatten geheimnis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien we die invloed niet kunnen verklaren vanuit natuurwetenschappelijk hoek, en deze op herhaaldelijke en blijkbaar "intelligente" manier tevoorschijnt komt, kunnen we zo indirect (!) god waarnemen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Aangezien ik niet echt denk dat de menselijke potentie in het brabbelen van waarheden de laatste 2000 jaar exponentieel is toegenomen (we zijn nog even idioot als vroeger), stel ik me graag de vraag waaruit bepaalde opvattingen zijn ontstaan. Aangezien er duidelijk een blinde vlek is in de interpretatie kan ik daar niet zomaar een oordeel over vellen. De gedachte van een schepper is trouwens niet geheel onzinnig, alles is vergeven van zaken die geschapen worden. Evolutie is een constante van scheppingen en elke schepper heeft zijn schepper. Als je over God praat speek je in beeldspraak hoe de natuur in grove lijnen werkt. Toegegeven het is niet zo geraffineerd als de snaar-theorie, maar daar begrijpt toch geen kat wat daar de consequenties van zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() misschien hebben we het al gedaan. http://www.trouw.nl/achtergrond/Wete...n_fysici_.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou dat zo zijn? God is immers geen "loper" om de gaatjes te vullen die de wetenschap nog niet weet op te lossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |