![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen de invoering van eID? | |||
Voorstander |
![]() ![]() ![]() |
11 | 42,31% |
Tegenstander |
![]() ![]() ![]() |
15 | 57,69% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik doe mijn aangifte niet online.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kunt dat zelf natrekken door uw eigen posts te lezen, sorry hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Omdat de regering iets verplicht gaat men zonder enig argument nee zeggen. Madame non is er niets tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een eID heb ik daarentegen voor niks nodig, mijn kartonnen kaartje van nu doet het goed. Dus, er is geen reden voor mij om die eID te gaan halen en dat zal ik dan ook niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Monza
wat is er nu gemakkelijker te vervalsen: ons oud paspoord of die nieuwe eID ? wat is er nu veiliger om u te identificeren: uw oud paspoord, of dat nieuwe ? heb jij een veiligere methode om u te identificeren ? neem nu de digipass van de banken... ken je een goeie manier om die snel te kraken ??? Volgens mij bestaat die manier (nog) niet. Hoe ga jij het online banken organiseren zonder digipass of genre eID methode ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat niet om 'technology is our friend' vs. 'technology is our enemy'. Technologie is maar een instrument. Het gaat over technologie in handen van een overheid, in ons geval de Belgische: 1) Vandaag hebben een wat suffige brave overheid, morgen misschien niet. Ik zie niet in waarom we hier niet voorzichtig in mogen, moéten blijven. 2) De 'efficiëntie' van onze brave overheid, vooral op technologisch gebied. Kijk naar pakweg het Feniksproject binnen justitie, of naar de geboorte van tax-on-web dat hier zo graag aangehaald wordt door de voorstanders. Of andere informatiseringsprojecten. Hetgeen elders goed werkt, draait in een administratieve context binnen de kortste keren vierkant. 3) De veiligheid die de overheid moet garanderen t.a.v. zulke toepassingen. Die moet van gewapend beton zijn. Parlementaire controle? Laat me niet lachen, die praatbarak voor narcolepsielijders weet niet eens wat er gaande is buiten de Wetstraat. Voor hun eigen veiligheid zullen ze beter zorgen dan de jouwe. Dat hele eID gedoe moet in handen komen van een instelling, orgaan, whatever die de controle werkelijk democratisch (vanuit meerdere hoeken) en doorzichtig (elk minste misbruik/foutje/glitch identificeren, signaleren en expliceren) maakt. Ver weg van het parlement en alleenheersende politici dus. 4) Dan komt natuurlijk nog bovenop: er zal met firma's moeten gewerkt worden om deze toepassingen verder te ontwikkelen en te updaten. Dan is er grote angst die mij overvalt als de overheid informatica-opdrachten moet gaan uitbesteden. De goedkoopste lul-de-behanger gaat het contract krijgen. En dat gekoppeld aan de hedendaagse politieke arrogantie om ongeïnformeerd te beslissen over technische kwesties. Bill Gates b.v. is al zeer geïnteresseerd. Ik word wel degelijk ongerust als een megabedrijf zoals Microsoft samen met de Belgische overheid 'samen aan de eID' gaan werken. Dat'em es een fatsoenlijke computer in elkaar steekt verdorie, in plaats van de overheid proberen in je computer in te bouwen ![]() 5) Keuze. Als ik het mijzelf verschrikkelijk lastig wil maken om 'bij papier te blijven', dan moet ik dat kunnen. Ik moet dan niet komen klagen, maar ik ben bereid die consequenties te aanvaarden.
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En wij gebruiken al lang een digipass hoor. Weet je wat het akelige is? De goeie, oude bankrover moest tenminste nog kluizen openbreken en met zakken geld sleuren. Nu kan hij op een tiental minuutjes meer pikken dan hij ooit in een vrachtwagen zou bijeen gepropt krijgen. MAAR, ik heb het risico aanvaard van online bankieren. Daarbuiten heb ik een tweede rekening bij een andere bank die ik nog volledig afhandel 'op papier'. Keuze dus.
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als uw vraag naar capaciteit bvb jaarlijks verdubbelt, en uw kostprijs van uw servers jaarlijks met 30% zaktj, zit je toch met een groei van 20% netto. Om maar een voorbeeldje te geven hoe de begrotingssysteem op overheidsniveau dergelijke flexibliteit die noodzakelijk is in de informatica volledig de das omdoet. je doet een aanbesteding voor een 100tal quadcore's, tegen dat de beslissing goedgekeurd is, worden ze door Intel niet meer gemaakt, of is de prijs met 70% gezakt... Wie steekt dat verschil op zak ?? je krijgt nieuwe PC's met Vista, maar overheid werkt nog niet met Vista, of alle PC's worden geherformatteerd... de Vista licenties houden ze bij voor als ze een keer op één platform het vista willen overschakelen... etc Soms zie je wel dat de overheid geld met bakken versluist aan inefficientie redeneringen. Als het nodig is en rendabel is dan moet je iets doen.. Die redenering bestaat niet op overheidsniveau, en dat is dan ook de enige fout (maar wel een serieuze) die de overheid maakt De andere fout is dat diensten continu moeten verantwoording afleggen aan busteren die geen kaas gegeten hebben van wat de dienst precies allemaal doet. Ofwel maakt die dienst de overheid continu blaaskes wijs en betaalt de overheid iets wat die dienst absoluut niet nodig heeft, ofwel maakt die dienst door gebrek een dynamiek van directeur juist het tegenovergestelde mee en moet ze continu bakzijl halen... er bestaat een manier om bvb parlementaire controle toe te laten, noem het 'OPEN SOURCE'... en de parlementaire controle worden software ingenieurs die de applicatie gaan twinkeren... Opgelet democratie wordt weggelegd voor informatici vanaf dan.. En daar hapert de politiek ook, ze zijn informaticus leek, maar hebben wel het recht om alles te dicteren... Die arrogantie kan dan ook even opzijgezet worden.
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 10 februari 2009 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er spreekt niemand over onvoorzichtig gedrag. Citaat:
Citaat:
De overheid is altijd het probleem, overheid onveilig, facebook is cool en veilig. Citaat:
Citaat:
En blijkbaar kent u de werking niet van een openbare aanbesteding, maar prijs is niet de enige factor die zal bepalen wie het contract krijgt. En moesten ze een keuze maken op basis van dossier dan bent u waarschijnlijk de eerste die gaat zeggen dat ze teveel geld uitgeven. Citaat:
Ben eens benieuwd of u die consequenties zomaar gaat aanvaarden. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als u heeft over paspoorten die werken met RFID wat nooit had mogen gebruikt voor paspoort identificatie. De eID identificatie zou enkel mogen na het ingeven van een PIN code. Op die manier heb ik 2 factors nodig voor mij te identificeren, iets wat ik weet en iets wat ik heb. Het kraken van eID of digipass is niet nodig om een ebanking systeem te omzeilen, via phishing en keyloggers/trojans heeft men al aangetoond dat de user alsnog zijn geld kan kwijt zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als die gasten een scherm namaken (noemt dat niet spoofen of zo ?) en je wordt uitgenodigd via een mail om uw gegevens eens te corrigeren... dan heb je zo van die handigaards die sites kunnen kraken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar je moet al een dikke ideoot zijn om die scherme in te vullen, ze gaan via een russische link als je kijkt naar de URL... maar zelfs dan nog is phising maar mogelijk in het geval je een systeem hebt die geen OFF-line identificatie en verificatie gebruikt... maw als je gewoon met een paswoord moet inloggen op een site zonder een externe digipass verificatie met challenge-pin antwoord en wederantwoord verificatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens, waarom kunnen die pishing URL's niet door Telenet/skynet geblokkeerd worden na een submit-verificatie systeempje
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Gouverneur
|
![]() Dat zou willen zeggen dat ze op alle url's die bvb in mail staan moeten klikken via een automatisering natuurlijk. Als dit dan een URL is voor je passwoord te resetten in een legitieme mail is er natuurlijk een probleem. En denk ook dat dit privacy schending gaat opleveren. Mail filter systemen kunnen het wel ontdekken, maar om de URL te blokkeren moet men al bijna manueel nakijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die URL twee of drie keer gesubmit wordt, begin je hem al op HOLD te zetten. En als dieURL na verificatie bvb 1 uurtje later blijkt een pishing te zijn, wordt hij definitief geblokkeerd. Moeilijk moet dat niet zijn. Uw lul van privacy is dikke zever, een site die pishing doet, is precies een grotere schending van privacy dan al de restdat jij daar zit te fantaseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Verder hoeft u niet beginnen schelden, het is niet omdat u het niet verstaat dat het daarom fout is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is natuurlijk bijzonder flauw te denken dat een overheid wel eens zou kunnen onstporen.
Citaat:
Citaat:
Bij eender welk bedrijf kan ik weggaan als ik vind dat ze niet deugen. De Belgische overheid heeft 10.000.000 klanten en de enige manier is dan verhuizen en van nationaliteit te veranderen. Als jij de lijn tussen overheid en bedrijf zo stelt, zouden we ook alle CEO's geregeld moeten verkiezen. En sinds wanneer is betere garanties eisen schieten op de overheid? Citaat:
En ik vraag daarvoor in ruil een verregaande controle op wat ermee gebeurt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uw argumenten samengevat: - Ik ben gewoon tegen de overheid, quod non - Ik heb iets tegen identiteitskaarten, quod non - Ik ga klagen over de kosten, quod non Terwijl het mij enkel gaat om: wanneer deze technologie gebruikt wordt door de overheid, moeten er betere garanties zijn dan 'relax, trust us, technology is our friend'.
![]() |
![]() |
#179 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben het eens met u dat de schotten tussen verschillende informatie stromen niet mogen verdwijnen. Maar een eID doet dat ook niet. De informatie op een eID is niet verschillend als die op een huidige niet electronische versie. Men mag ook niet meer informatie op zo'n dingentje zetten.
De sales en lease back zaken zijn een ander verhaal. Natuurlijk heeft u die zaken over slechte integratie niet gedroomd. Maar er zijn in de privé net zoveel van die verhalen, en onrechtstreeks betalen wij die ook want het is onze bank, onze verzekering etc... Procedures om de veiligheid te vrijwaren moeten er zijn, maar men mag daar niet in overdrijven aangezien die procedures er nu ook zijn. Het feit dat de gegevens op een chip staan ipv gedrukt op een plastiek kaartje maakt het niet onveiliger. Hoe er mee gaat om gaan maakt het onveilig en dat is net zo met de oude identiteitskaart. Als u te pas en te onpas uw rijksregister nummer aan iedereen geeft kan het een fout aflopen eender welke identiteitskaart u heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Phishing & spoofing hé.... Effe gegoogled, Uit de tijd van 15/02/2008 Citaat:
Van ZDnet 15/12/2008 Citaat:
Wel, ik ken iemand die dit heeft voorgehad. Hij dacht dat de sessie te lang inactief was gebleven en daarom terug moest inloggen. Maar ja, de bank vergoedt je wel direct achteraf. Tegen de overheid kun je een paar jaar gaan procederen.
![]() |