Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2009, 11:31   #161
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik lees ze en ik vind je bijzonder naïef.

ik hoor en lees wat de Franstalige politici en vooral het FDF zeggen. daaruit leid ik af dat ze vooral bezorgd zijn om de Franstaligen in Vlaanderen, niet om de Vlamingen of laat staan België. ze willen vooral dat die Franstaligen geen Nederlands hoeven te leren.

ze willen een uitbreiding van Brussel en tegelijkertijd willen ze het Nederlands in Brussel terugdringen door tweetalige loketten af te schaffen. maw, ze willen een uitgebreid ééntalig Franstalig Brussel.

ondertussen is het Nederlands in het Franstalig onderwijs niet de verplichte 2e taal, zoals het Frans dat wel is in Vlaanderen. en zelfs als er Nederlands wordt onderwezen is dit van ondermaats niveau, er wordt geen enkele inspanning gedaan om dat te verbeteren.

ondertussen blijven Franstalige hoofdredacteurs van grote Brusselse kranten beweren dat de Vlaamse managers de Franstaligen discrimineren.

ondertussen blijven de Franstalige Vlaamse burgemeesters in de Vlaamse rand het gezag van de Vlaamse overheid niet erkennen.
Fout. In Franstalige scholen uit Brussel is Nederlands verplichte tweede taal en ik weet waarover ik spreek. Ik heb al mijn studies in Brussel in het Frans gevolgd. Akkoord, het is niet zo in Wallonië waar er een keuze bestaat maar de situatie in Brussel is helemaal niet dezelfde als die in Wallonië!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 11:33   #162
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Fout. In Franstalige scholen uit Brussel is Nederlands verplichte tweede taal en ik weet waarover ik spreek. Ik heb al mijn studies in Brussel in het Frans gevolgd. Akkoord, het is niet zo in Wallonië waar er een keuze bestaat maar de situatie in Brussel is helemaal niet dezelfde als die in Wallonië!
goed, in Brussel is het Nederlands tweede taal. maar wat met het niveau ervan?? blijkbaar niet hoog genoeg, spijtig genoeg....

en het feit blijft dat het in Wallonië niet verplicht is en dat het ook niet veel gekozen wordt. in Vlaanderen zou het Frans ook niet veel meer gekozen worden hoor, maar in Vlaanderen willen ze wel nog dat er respect is voor de 2e landstaal in België....
Oud 26 mei 2009, 12:39   #163
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Brussel gaat 31 % van de kinderen in het Nederlands naar school. Anderstalig onderwijs trekt 14 % (!) van de leerlingen. En het Franstalig onderwijs 55 %. Dit geldt voor het primaire onderwijs.

Als jij in je posts zegt dat de houding van veel Franstaligen in Brussel ten opzicht van het Nederlands, in de praktijk positief is, ben ik het met je eens.

Veel Franstaligen sturen hun kinderen naar het Nl onderwijs. De enige manier om goed Nederlands te leren in Brussel.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 12:46   #164
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Als jij in je posts zegt dat de houding van veel Franstaligen in Brussel ten opzicht van het Nederlands, in de praktijk positief is, ben ik het met je eens."

Voor de goede orde: Nederlandstalige burgeres zijn niet boos op goedwillende Franstalige burgers, maar natuurlijk wel op de politieke partijen die zeggen deze burgers te representeren met hun continue discours van gebiedsuitbreiding.

Nogmaals: Washington DC (500.000 inwoners)heeft sinds 1871 dezelfde grens in een agglo van 5 miljoen.
Oud 26 mei 2009, 12:52   #165
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Het betreft een uitbreiding van BRUSSEL en niet van WALLONIE ! Iedereen, sinds 40 jaar, weet dat die gemeenten meer Brussels dan Vlaams zijn ...
Molenbeek is meer Arabisch dan Frans of Nederlands, et alors...?

Brussel zal een geinternationaliseerde stad worden. Een toren van Babel. Met daaromheen een hele grote Nederlandstalige schil. De Franstaligen in deze schil zullen vroeg of laat integreren en daarna assimileren. Want Franstaligheid is, helaas voor hen, niet genetisch. Is dat erg?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 mei 2009 om 12:53.
Oud 26 mei 2009, 13:12   #166
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Brussel zal een geinternationaliseerde stad worden. Een toren van Babel. Met daaromheen een hele grote Nederlandstalige schil. De Franstaligen in deze schil zullen vroeg of laat integreren en daarna assimileren. Want Franstaligheid is, helaas voor hen, niet genetisch. Is dat erg?
Het is juist daarom dat de Franstalige bestuurders van Brussel juist nù aan de taalwetten in Brussel zelf en in de rand willen morrelen. Omdat ze weten dat het dominante Franstalige karakter van Brussel in gevaar is door de voortdurende instroom van anderstaligen. Door een wijziging van het taalregime ten gunste van het Frans (lees: afbouwen van de status van het Nederlands) en het uitbreiden van het Franstalige territorium proberen ze het tij alsnog te keren en de huidige situatie, met het Frans als dominante taal in Brussel, voorgoed te bestendigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 13:14   #167
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het is juist daarom dat de Franstalige bestuurders van Brussel juist nù aan de taalwetten in Brussel zelf en in de rand willen morrelen. Omdat ze weten dat het dominante Franstalige karakter van Brussel in gevaar is door de voortdurende instroom van anderstaligen. Door een wijziging van het taalregime ten gunste van het Frans (lees: afbouwen van de status van het Nederlands) en het uitbreiden van het Franstalige territorium proberen ze het tij alsnog te keren en de huidige situatie, met het Frans als dominante taal in Brussel, voorgoed te bestendigen.
Goede observatie.
Oud 26 mei 2009, 20:31   #168
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, en het is niet erg ... Brussel zal geinternationaliseerd worden, en verder ... verengelst worden ... ZOALS BRUSSELSE RAND !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 21:37   #169
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, en het is niet erg ... Brussel zal geinternationaliseerd worden, en verder ... verengelst worden ... ZOALS BRUSSELSE RAND !
momenteel wordt die Brusselse rand verfranst door malafide mannetjes zoals die burgemeesters van het FDF.
en jij steunt dat!

ga beetje op het forum van Le Soir de anti-Vlaming uithangen!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 mei 2009 om 21:37.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:01   #170
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
momenteel wordt die Brusselse rand verfranst door malafide mannetjes zoals die burgemeesters van het FDF.
en jij steunt dat!

ga beetje op het forum van Le Soir de anti-Vlaming uithangen!
Zeker ... een nederlandstalige burgemeester ... zou oproepingsbrieven in het nederlands sturen ... en ineens zouden die rand inwonders goeie Vlamingen worden ...

Keulen zoals die burgemeesters zouden beter werken dan blijven spelen en provoceren !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:09   #171
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker ... een nederlandstalige burgemeester ... zou oproepingsbrieven in het nederlands sturen ... en ineens zouden die rand inwonders goeie Vlamingen worden ...
het gaat om het signaal...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:19   #172
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
liever een engelstalig karakter zonder dat imperialistisch grond-afneemgedoe van de franstalige 'elite' dan zoals het nu bezig is ze... als ik moet kiezen is de keuze snel gemaakt
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:29   #173
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Website van TEC : meertalig
http://www.infotec.be/index.aspx?Pag...34022642174032

Website van De Lijn : eentalig
http://www.delijn.be/

U zei?
Dat is wel een serieuze flater van de de lijn. Zij hebben blijkbaar nog niet goed begrepen dat internet internationaal is.
Aan de andere kant : stel ik stap op een bus/tram en wil aan de chauffeur vragen waar ik moet afstappen.
Denk je dat ik meer kans heb om begrepen te worden in het Engels of Nederlands in Wallonië ?
Of heb ik meer kans in het Engels of Frans in Vlaanderen ?
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:44   #174
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
liever een engelstalig karakter zonder dat imperialistisch grond-afneemgedoe van de franstalige 'elite' dan zoals het nu bezig is ze... als ik moet kiezen is de keuze snel gemaakt
Juist , het is daarom dat Engelstaligen bij de bevolking in de Rand wel zeer welkom zijn.
Oud 26 mei 2009, 22:46   #175
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is wel een serieuze flater van de de lijn. Zij hebben blijkbaar nog niet goed begrepen dat internet internationaal is.
Aan de andere kant : stel ik stap op een bus/tram en wil aan de chauffeur vragen waar ik moet afstappen.
Denk je dat ik meer kans heb om begrepen te worden in het Engels of Nederlands in Wallonië ?

Dat is helemaal geen "flater" van De Lijn. Dat zijn Vlaamse politieke richtlijnen.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:48   #176
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist , het is daarom dat Engelstaligen bij de bevolking in de Rand wel zeer welkom zijn.
Daarom dat publiciteit in het engels verboden is in Overijse ...

Laatst gewijzigd door AyneRand : 26 mei 2009 om 22:49.
Oud 26 mei 2009, 22:52   #177
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het is duidelijk dat dit een zeer grote flater is. Voor uw tweede vraag denk ik dat u meer kans in Wallonië en in Brussel zal hebben dan in Vlaanderen waar zelfs het Engels problemen schept.

U gelooft me niet?
http://www.lalibre.be/actu/belgique/...nglophone.html

In andere woorden, het gemeentelijke college van Overijse heeft affiches voor de bier Carlsberg verboden omdat hun reclame in het Engels staat! Waar gaan ze naartoe?

Er is wel een regio in Vlaanderen waar ze geen problemen zullen creeëren maar ja, de reden is ook duidelijk : de Vlaamse Kust. Een regio die van zijn toerisme leeft, wil zeker niet hun voornaamste klanten - Franstaligen Brusselaars en Walen - verliezen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 mei 2009 om 22:54.
Oud 26 mei 2009, 22:53   #178
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel zal verder internationaliseren. Ik juich dat toe. Brussel DZ, een eurodistrict, laat maar komen.
De Oost Rand zal ook verder internationaliseren, maar dan wel onder Vlaams bestuur.
De West -en Noord Rand zullen heel veel franstaligen gaan absorberen en daar uiteindelijk keurige en oplettende Nederlandstalige Burgers van maken.

En in de Zuid Rand in Waals Brabant kunnen de Franstaligen hun eentalige Brusselse buitenwijk verder uitbouwen.

Wie kan daar nu tegen zijn?
Oud 26 mei 2009, 23:00   #179
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Brussel zal verder internationaliseren. Ik juich dat toe. Brussel DZ, een eurodistrict, laat maar komen.
De Oost Rand zal ook verder internationaliseren, maar dan wel onder Vlaams bestuur.
De West -en Noord Rand zullen heel veel franstaligen gaan absorberen en daar uiteindelijk keurige en oplettende Nederlandstalige Burgers van maken.

En in de Zuid Rand in Waals Brabant kunnen de Franstaligen hun eentalige Brusselse buitenwijk verder uitbouwen.

Wie kan daar nu tegen zijn?
In de Oost, West en Noordrand zullen franstalige burgers met ter tijd nederlands spreken, voor het overige zullen ze hun franstalige roots behouden, verder frans thuis spreken, hun eigen private franstalige clubs hebben, net zoals die nog altijd in Gent of Antwerpen bestaan. Wij assimileren niet, wij zijn pragmatisch, de hogere klasse dan toch, de lagere klasse zal zich wel moeten assimileren, dat soort plebs is intellectueel toch niet in staat om te begrijpen wat assimilatie betekent.

Laatst gewijzigd door AyneRand : 26 mei 2009 om 23:01.
Oud 26 mei 2009, 23:01   #180
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Dat is helemaal geen "flater" van De Lijn. Dat zijn Vlaamse politieke richtlijnen.
Bekrompen richtlijnen.

Roland Garros is dit weekend begonnen :
http://www.rolandgarros.com/index.html

Frankrijk is een eentalig land. Toch kan u op de site van Roland Garros, naast het Frans natuurlijk, inlichtingen daarover in het Engels en in het Spaans hebben. Waarom is zoiets niet mogelijk op de site van De Lijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be