![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Levenslang opsluiten is niet perfect maar te verkiezen boven afmaken. Levenslang opsluiten is vooral ook een wanhoopsdaad die vooral tot doel heeft om een gevaarlijk misdadiger van de maatschappij te isoleren. Een wanhoopsdaad omdat de perfecte aanpak hier, door mensen en hun eigenheden, niet werkt. De perfecte aanpak is namelijk voorkomen. Zorgen dat er niet kan 'gemoord' worden. Eens gebeurd is het reeds ruim te laat om recht te doen geschieden. Echt straffen is hier in eigenlijk onmogelijk. Straffen is in de eerste plaats schade verhalen, in de tweede plaats genoegdoening bepalen. Straffen is niet hetzelfde als iemand zodanig kapot maken dat hij/zij zelfs geen straf meer 'ervaart'.
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 16 mei 2009 om 00:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bij Jeffrey Dahmer thuis vond men schedels, een hart en een hoofd in de koelkast, vele foto's van zijn verminkte slachtoffers en een aantal lichamen. De politie trof deze bewijzen aan nadat iemand zich bevrijd had van Dahmer, en de politie had verwittigd. De bewijslast tegen Dahmer was werkelijk overweldigend, er was geen enkele twijfel. En wat zegt De Laatste Belg ? "Sorry, geen enkele twijfel bestaat niet, dat ligt aan een gehaast, gekleurd en slordig rechtssysteem". Larie. In veel gevallen is er simpelweg geen enkele twijfel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Met wat een ongelóóflijke zever komt gij af ? (jouw woorden) En dat allemaal om je vet, vadsig en grijnzend in de door jezelf gekozen zekerheden te kunnen wentelen. De wereld zal echt niet in mekaar storten als dat wat jij voor 100% waar aan neemt toch niet zo waar blijkt te zijn. Starre digitale snob.
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() De wet van de historische waarschijnlijkheid zegt dat men over een gebeurtenis in't verleden nooit kan zeggen dat ze plaats heeft gevonden. Men kan enkel zeggen dat de kans dat ze plaats heeft gevonden dicht is bij 1.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Minister
|
![]() /< 1 /< 0
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ja die 100 % zekerheid is er niet eens je begint te vragen, gewoon omdat je van het verleden geen getuige kan zijn. Vandaar dat het overkomen 'reasonable doubt' gevraagd wordt. Bij levenslang kan je de verloren tijd niet ongedaan maken, maar je kan wel in de resterende levenstijd voor de eventueel onschuldig veroordeelde het ten onrechte veroorzaakte leed pogen te compenseren. Dus deze oplossing is vanuit het standpunt van 'rechtvaardigheid' te verkiezen boven de onomkeerbaarheid van de doodstraf. Je kan over 1 geval misschien die 'zekerheid' pretenderen van een schuld, maar eens je een 'systeem' begint te implementeren, toont de geschiedenis, dan krijg je toch vergissingen en onschuldigen die worden geexecuteerd. Het is dan ook onlogisch om bij dat ene geval te blijven stilstaan, en dat als argument voor de implementatie van een systeem te willen gebruiken. Een belangrijk argument dikwijls over het hoofd gezien bij doodstaf is de onvermijdelijke partijdigheid van een 'rechtssysteem'. Dat is in de VS afdoende aangetoond door studies, waarbij bv. blijkt dat zwarten meer kans hebben de doodstraf te krijgen dan blanken bij eenzelfde misdaad. Hetzelfde verschil heb je met sociale klassen. Wat zou er met de minder begoeden of de moslims in België gebeuren vraag ik me af als ik de analogie doortrek. Deze 'menselijkheid', 'feilbaarheid' van het systeem maken de implementatie van doodstraf in het rechtssysteem onverantwoord. Maar het belangrijkste argument in een discussie over doodstraf is het ethische argument. Dit vergt een diepgaande reflectie over wat we zijn en willen zijn als mens en als mensheid. Wat dan als iemand uw dochter verkracht en vermoord. Zullen we dan anders beginnen denken? Dat is een andere discussie. Daar gaat het niet meer om een 'rechtssysteem' maar om een persoonlijke zaak. Niet iedereen zal op dezelfde wijze reageren, maar ik kan me voorstellen dat de reaktie van het individu in zo'n situatie sterker is dan de rationaliteit waarmee een discussie over doodstraf gevoerd kan worden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 mei 2009 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zou een referendum moeten komen, dat aan de burgers vraagt of ze voor of tegen doodstraf zijn. En het systeem dat wint, word dan toegepast. Klein detail : de stem is niet anoniem, uw naam staat op het stembriefje, en als de doodstraf niet toegepast word, en de veroordeelden dus levenslang onderhouden moeten worden door de staat, zal dat enkel op kosten van degenen zijn die daarvoor gestemd hebben, mits een speciale belasting. ![]() En als we dan toch bezig zijn, word deze manier om te stemmen ook toegepast voor waar het het onderhoud van asielzoekers en andere allochtonen betreft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een referendum om te bepalen of wij u nog willen 'onderhouden' of niet is ook zeer gewenst.
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En als jij geen lange tenen hebt, je hebt wel een lange tong , en één die gewassen dient te worden. Met groen zeep ! Zo een onzin vertellen ! Als het met opzet is, en niet uit domheid, dan is het crimineel ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen de doodstraf, zelfs bij ernstige oorlogsmisdaden.
Het is geen straf, maar ordinaire wraak. Liever zie ik een zeer ermstige crimineel (moordenaars, kinderverkrachter) de rest van hun leven achter de tralies. Bovendien zijn gerechtelijke dwalingen die maar al te vaak gebeuren bij een doodstraf nooit meer terug te draaien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U hier om euthanasie komt vragen wat betreft de misdadigers om hun te straffen voor hun daad... Doodstraf toepassen is een onomkeerbaar proces mijn beste, wat blijkt als achteraf de terdoodveroordeelde onschuldig blijkt te zijn.... Gaan we dan zijn beul van destijds maar ter dood veroordelen en standrechterlijk excuteren omdat die technisch gezien een moord op een onschuldige heeft gepleegd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister-President
|
![]() Weet U, in Texas heeft men onlangs echt levenslang ingevoerd. Waarom? Omdat jury's voordien slechts de keuze hadden tussen 'levenslang' met parool of de doodstraf. Er werd meestal gekozen voor de doodstraf omdat men niet wilde dat de moordenaar ooit nog vrijkwam. Ik ben tegen de doodstraf zolang de dader effectief levenslang opgesloten wordt. Daarom dat ik toch soms neig naar de doodstraf in gevallen zoals een Horion of een Dutroux omdat die (technisch althans) ooit nog kunnen vrijkomen. Of denk je dat er toch ooit nog bewijzen zullen verschijnen die hun onschuld aantonen????
Laatst gewijzigd door longhorn : 16 mei 2009 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Je doet maar, maar zelfs jij, in al je blasé-overtuigingen, kan niet ontkennen dat er veel gevallen zijn waar géén twijfel over bestaat. Niet dat je het zult toegeven, verre van zelfs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
|
![]() Citaat:
Als meerdere camera's de verdachte ondubbelzinnig registreren terwijl hij iemand vermoordt is er al weinig twijfel. Tel daarbij getuigenverklaringen op, een duidelijk motief + vingerafdrukken op het desbetreffende wapen, en we zijn vertrokken. Ik pleit niet dat in dit geval de doodstraf moet uitgevoerd worden, maar over de dader zelf is geen twijfel. Citaat:
Toegegeven, die zijn minder frequent, maar ze bestaan wel degelijk hoor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 mei 2009 om 12:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() de Seriemoordenaar van Linkeroever bijvoorbeeld, krijgt penitentiair verlof, en ik dacht ook wel de "Vampier van Muizen"
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 mei 2009 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |