Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2009, 14:35   #161
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ga toch door met uw 'anschluss-politiek'. U laat zich van alles wijsmaken. U zou zich beter degelijk informeren en u niet op sleeptouw te laten nemen. Dat zou beter zijn in plaats van om het even welk politiek propagandistisch sprookje te willen versrpreiden.

Vanaf het begin van Belgïe is het standpunt en de praktijk hier altijd duidelijk geweest: niet met Holland meer en nooit met of bij Frankrijk. En zo is het ook geschied.
Jij bekijkt de geschiedenis van de Nederlanden vanuit een Belgisch-nationalistisch perspectief, dus jij bent zeker ook niet de objectieve
onderzoeker die je tracht te zijn.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 mei 2009 om 14:43.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:36   #162
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga toch door met uw 'anschluss-politiek'. U laat zich van alles wijsmaken. U zou zich beter degelijk informeren en u niet op sleeptouw te laten nemen. Dat zou beter zijn in plaats van om het even welk politiek propagandistisch sprookje te willen versrpreiden.

Vanaf het begin van Belgïe is het standpunt en de praktijk hier altijd duidelijk geweest: niet met Holland meer en nooit met of bij Frankrijk. En zo is het ook geschied.
Vrijwel de hele legerleiding was rattachistisch. Dat België niet kon aansluiten bij Frankrijk was slechts te wijten aan Pruisen en Brittannië. U bent een wishfull thinker.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:36   #163
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij bekijkt de geschiedenis van de Nederlanden vanuit een Belgisch-nationalistisch perspectief, dus jij bent zeker ook niet de subjectieve onderzoeker die je tracht te zijn.
Objectief.
Oud 21 mei 2009, 14:44   #164
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Objectief.
Ik heb het woord snel vervangen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 16:19   #165
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

sorry maar ik moet je tegenspreken: de basis van de Brusselse elite en de Walen is nog altijd aansluiting bij Frankrijk, ook in het hedendaagse België.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 18:53   #166
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bekijk de grenzen eens goed.

En bekijk ook ineens de grenzen van 'het limburgs', nu je toch bezig bent.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 19:01   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bekijkt de geschiedenis van de Nederlanden vanuit een Belgisch-nationalistisch perspectief, dus jij bent zeker ook niet de objectieve
Ik bekijk de geschiedenis vanuit de feiten. En de feiten zijn gewoon dat er nooit echt sprake is geweest van een rattachisme naar Frankrijk. Ik ontken evenwel niet dat er Franse oproerkraaiers zijn geweest bij het uitbreken van de omwenteling. Maar die werden vlug geneutraliseerd. Ook sluit ik niet uit dat Frankrijk misschien heel discreet iets in die zin geprobeerd heeft. Maar als dat al zo is geweest is die Franse droom in ieder geval niet uitgekomen.

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2009 om 19:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 19:05   #168
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrijwel de hele legerleiding was rattachistisch. Dat België niet kon aansluiten bij Frankrijk was slechts te wijten aan Pruisen en Brittannië. U bent een wishfull thinker.
Hoe komt u daar nu bij.
Oud 21 mei 2009, 19:07   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Loze argumenten. Precies hetzelfde, maar dan in de tegenovergestelde zin zou ik van u zeggen. Maar dat is op de man spelen, niet op de bal. Het zijn de feiten die me interesseren.
Oud 21 mei 2009, 19:18   #170
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt u daar nu bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexandre_Gendebien
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Rogier

Beide pronkstukken van de revolutie én rattachist.
Oud 21 mei 2009, 19:19   #171
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bekijk de geschiedenis vanuit de feiten. En de feiten zijn gewoon dat er nooit echt sprake is geweest van een rattachisme naar Frankrijk. (...)
* De eerste vlaggen die tijdens de opstand in Brussel werden gehesen op het Brussels-stadhuis waren Franse vlaggen.
* Er waren in de dagen voor en tijdens de opstand in 1830 verschillende Franse spionnen aktief in Brussel
* De troon van België werd als eerste aangeboden aan een zoon van de Koning van Frankrijk
* Verschillende belangrijke leden van de toenmalige voorlopige Belgische regering waren overtuigde rattachisten : Alexandre Gendebien, eerste minister Charles Rogier, ...
* Het eerste (voorlopige) Belgisch staatshoofd , de regent baron Surlet de Chokier, was een voorstander van aanhechting bij Frankrijk.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 19:56   #172
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

wat zou er gebeuren als we wederom oranje-blanje-bleu vlaggen gaan ophangen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 19:57   #173
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

gewoon, opnieuw een revolutie uitlokken en kijken of een klein handje revolutionairen de loop der geschiedenis kan veranderen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 20:16   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
* De eerste vlaggen die tijdens de opstand in Brussel werden gehesen op het Brussels-stadhuis waren Franse vlaggen.
Die eerste vlaggen (door enkele heethoofden-provocateurs- opgehangen) werden zeer vlug afgenomen en vervangen door de Brabantse driekleur, die nog steeds de kleuren uit maken van de Belgische vlag.

Citaat:
* Er waren in de dagen voor en tijdens de opstand in 1830 verschillende Franse spionnen aktief in Brussel
Ja, en?
Citaat:
De troon van België werd als eerste aangeboden aan een zoon van de Koning van Frankrijk.
Ja en? Frankrijk was toen een kwalijke klant voor het nieuwbakken België. Men hoopte zo Frankrijk te neutraliseren. Maar deze zoon van Louis-Philippe moest weigeren en daarom werd de troon aangeboden aan iemand anders.
Citaat:
Verschillende belangrijke leden van de toenmalige voorlopige Belgische regering waren overtuigde rattachisten : Alexandre Gendebien, eerste minister Charles Rogier, ...
Zullen dat misschien geweest zijn. Ik sluit niets uit. We weten dat niet echt zeker. In ieder geval, toen België onafhankelijk was hebben zij zich loyaal ingezet voor het nieuwe vaderland.
Citaat:
Het eerste (voorlopige) Belgisch staatshoofd , de regent baron Surlet de Chokier, was een voorstander van aanhechting bij Frankrijk.
Wie zegt nu zoiets. Alweer zo'n gratuite bewering. Chockier was wel een aanhanger van Napoleon geweest, maar hij zat later ook in de Staten-Generaal onder Willem I, met wie hij zich overigens niet verstond omdat hij nogal rad van tong was. En moest hij het al een rattachist geweest zijn, hij heeft dan hij het toch niet klaar gekregen..

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2009 om 20:38.
Oud 21 mei 2009, 21:05   #175
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
(...) Dat België niet kon aansluiten bij Frankrijk was slechts te wijten aan Pruisen en Brittannië. (...)
Klopt. Het feit dat in 1830 een aansluiting van België bij Frankrijk een nieuwe oorlog kon veroorzaken met de andere Europese grootmachten was een grote streep door de rekening van de rattachisten. Het is ook uit schrik voor dergelijk internationaal conflict dat de Koning van Frankrijk de door België aan zijn zoon aangeboden troon zal weigeren. Maar er was ook een ander haar in de soep : de katholieke kerk. Zij ook was tegen een aansluiting bij Frankrijk uit vrees voor het toenmalige anti-klerikale Frankrijk. Die twee belangrijke feiten haalden de wind uit de zeilen van de rattachisten.
Oud 21 mei 2009, 21:48   #176
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
In hoeverre wordt u gehinderd om Franstalige te zijn in de Vlaamse rand? Het enige dat u moet doen is communiceren in het Nederlands met uw plaatselijke overheid. Verder praat en doet u alles wat u wilt in de taal die u wilt.

Als je met België leeft moet je ook de grondwettelijke elementen inzake gewesten kunnen aanvaarden (wat immers in de Belgische grondwet vermeld staat).

Verder kan ik u alleen maar meedelen dat bepaalde conflictsituaties in de rand het Vlaming-gevoel van veel Vlamingen enkel maar versterkt (zie niet splitsing BHV). De aanwezigheid van een Vlaamse overheid is de verzekering dat de taalrechten van Vlamingen binnen hetzelfde grondgebied niet geschonden worden (zoals dat wel schering en inslag is in het Brusselse).

Trouwens, rondom de taalgrens verhuizen ook massaal veel Vlamingen naar Wallonië (goedkopere bouwgrond). En blijkbaar weten zij hun toch te integereren zonder veel problemen.
Ik volg de wetten !
Ik woon in Vlaams Brabant.
Ik ben tweetalig
Mijn eis is als franstalig belg erkend worden
Het lijkt onmogelijk ... in Vlaams Brabant ...
Dus woon ik officieel in Brussel, betaal ik mijn belastingen in Brussel, zijn mijn kinderen in Brussel op school ingeschreven, werk ik in Brussel, zoals mijn vrouw, stem ik in Brussel (dus BHV splitsing of niet ... geen verschil voor mij) ... en slaap ik in mijn 2de verblijf in Vlaams Brabant !
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 22:06   #177
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Mijn eis is als franstalig belg erkend worden
Het lijkt onmogelijk ... in Vlaams Brabant ...
Wat bedoelt u met "als franstalige Belg erkend worden" ? In de jaren 30 hebben de Franstalige politici in meerderheid het idee van tweetaligheid over gans het Belgisch grondgebied verworpen. Sinds dan hebben we 2 grote eentalige taalgebieden. Het lijkt mij prima, zeker voor het Nederlands. Een taalgebied als het Nederlands heeft meer dan de grote wereldtalen nood aan een bescherming door bv. een duidelijke taalgrens. Voor de Walen is het ook prima want anders zijn ze verplicht om massaal Nederlands te leren terwijl ze liever Engels leren. En in Brussel, tja, daar kunnen we alleen maar vaststellen dat het tweetalig Belgisch model er op een bankroet afstevent en evolueert naar een 'de facto' eentalige Franstalige regio (waarbij de 2de viool op termijn niet zal gespeeld worden door het Nederlands maar door het Engels). Zelfs de Brusselse Minister-president heeft zijn website alleen maar in het Frans : www.charlespicque.be
Oud 21 mei 2009, 22:21   #178
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar u misschien op doelt, is dat u op het gemeentehuis van Overijse of Huldenberg niet in het Frans terecht kunt, maar wel in het Engels.
Ik heb mijn huis in Overijse gebouwd ... en heb ik op een moment de taalwetten aangenaa gevonden ... Mijn engelstalig buurman wou een klacht indienen tegen mij ... ofwel in het Frans ofwel in het Engels ... en dit was onmogelijk ! Wij waren alle 2 in dezefde zaal ik was een tweetalig franstalig, hij was een engelstalig tweetalig maar met geen kennis van het nederlands ... en zijn klacht was onaanvaardbaar !
Lees ook dit http://documents.scribd.com/docs/l8h...xn4nx6ocfr.pdf

Citaat:
Dat heeft alles te maken met de territoriale claims die voortdurend worden gedaan door de Franstalige politiek partijen op Nederlands grondgebied.
Hiermee ga ik min of meer akkoord. Gemakkelijk voor franstalige partijen ... vragen dat een aantal vlaamse gemeenten bij Brussel worden bijgevoegdt ... maar als dit niet voor taalreden is maar wel voor socioeconomisch reden ... dan moeten ze ook van een aantal waalse gemeenten spreken

BHV moet niet gesplitst worden maar uitgebreid worden ... !

Laatst gewijzigd door FR-Rand-Brusselaar : 21 mei 2009 om 22:26.
Oud 21 mei 2009, 22:34   #179
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Maakt u zich geen zorgen, op het moment dat bijvoorbeeld de sociale zekerheid gesplitst wordt zullen de belastingen in Vlaanderen flink kunnen dalen. En zeer waarschijnlijk wordt uw huis in Brussel dan snel uw 2e verblijf.
Denkt U echt dat Vlaanderen zal de rand brusselaars kunnen kopen ?
1/3 van de huizen in mijn "Vlaamse" straat in Overijse ... zijn 2de verblijven ... en dit betekend brusselaars en EU citizens!

Laatst gewijzigd door FR-Rand-Brusselaar : 21 mei 2009 om 22:34.
Oud 22 mei 2009, 09:11   #180
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Klopt. Het feit dat in 1830 een aansluiting van België bij Frankrijk een nieuwe oorlog kon veroorzaken met de andere Europese grootmachten was een grote streep door de rekening van de rattachisten. Het is ook uit schrik voor dergelijk internationaal conflict dat de Koning van Frankrijk de door België aan zijn zoon aangeboden troon zal weigeren. Maar er was ook een ander haar in de soep : de katholieke kerk. Zij ook was tegen een aansluiting bij Frankrijk uit vrees voor het toenmalige anti-klerikale Frankrijk. Die twee belangrijke feiten haalden de wind uit de zeilen van de rattachisten.
Dat klopt helemaal niet. Mensen van het Voorlopig Bewind (waaronder Rogier, Gendebien en de Mérode) riepen de onafhankelijkheid uit en niet de aansluiting bij Frankrijk. En om het in die tijd opdringerige en op gebiedsuitbreiding beluste Frankrijk wat te paaien, boden ze de troon aan van de nieuwe staat België aan, aan de zoon van Louis-Filippe. En dat is al heel wat anders dan u ons probeert wijs te maken.

Laatst gewijzigd door system : 22 mei 2009 om 09:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be