Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2009, 06:38   #161
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Drie tattoos gevraagd, 56 'gekregen'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G062BFKCI

Echt diep triest, heb echt compassie.
Wel wat me enigzins verbaasd zonder enig verwijt aan die meid, is dat ze geen Frans kent. Dat een waal meestal geen vlaams kan weten we wel. Of zou ze tot de nieuwe generatie horen die ook uit protest geen frans leert.
In elk geval ontoelaatbaar wat haar is overkomen. En die Parijzenaar moet maar vlaams leren als hij hier zich wil vestigen. In drie maand kunt ge toch wel leren tot drie tellen int vlaams. Zo moeilijk is dat toch niet of wel? Weer eentje die er vanuit gaat dat we in Vlaanderen wel ons schikken en frans gaan spreken. Mijn botte !!!!
Kimberley meisje, veel sterkte.
Wel hilarisch dat haar familienaam Vlaeminck is.
Hij sprak zeer goed Engels.

Laatst gewijzigd door artisjok : 17 juni 2009 om 06:38.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 06:40   #162
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
kom dan eens naar Brussel, lees de Brusselse Franstalige kranten en ondervind de minachting voor dat salle patois die je enkel kunt blaffen. maar pas op dat ze je niet op een boot zetten om die boot te doen zinken hé.
Lees ook een de Waalse kranten.
Oud 17 juni 2009, 08:27   #163
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hij sprak zeer goed Engels.

Volgens Kimberley verliep de communicatie niet bijster vlot. 'Die man sprak enkel Frans. En dat was een probleem: ik spreek enkel Nederlands en een heel klein beetje Engels.' (citaat uit krant)

Als dat zo is vertikte hij het dan om engels te spreken en ruikt het dan niet beetje naar typisch franse arrogantie.

Laatst gewijzigd door stropke : 17 juni 2009 om 08:28.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 09:22   #164
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Kimberley verliep de communicatie niet bijster vlot. 'Die man sprak enkel Frans. En dat was een probleem: ik spreek enkel Nederlands en een heel klein beetje Engels.' (citaat uit krant)

Als dat zo is vertikte hij het dan om engels te spreken en ruikt het dan niet beetje naar typisch franse arrogantie.
Verdikkie, klees just in de gazet dat die pipo wel engels kan:
Hij vertelt het afwisselend in het Frans en Engels. Lispelend ook, door de vele piercings in zijn lippen.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GIC2BGSCT

Als ge dat verhaal nu leest, ik graak er niet meer uit wie wat zegt en gelijk of niet heeft.
Oud 17 juni 2009, 12:07   #165
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Op TV sprak hij zeer goed Engels.

De rest zijn veronderstellingen.
Oud 17 juni 2009, 12:10   #166
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Verdikkie, klees just in de gazet dat die pipo wel engels kan:
Hij vertelt het afwisselend in het Frans en Engels. Lispelend ook, door de vele piercings in zijn lippen.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GIC2BGSCT

Als ge dat verhaal nu leest, ik graak er niet meer uit wie wat zegt en gelijk of niet heeft.
Misschien een beetje voorzichtiger zijn bij het vellen van oordelen. En niet vertrouwen op 1 krant, vooral als die krant niet echt een "kwaliteitskrant" is en het vooral moet hebben van sensationele verhaaltjes.
Oud 17 juni 2009, 12:14   #167
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan moet je dringend een bril opzetten.
Dat helpt helaas niet bij een blinde...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:24   #168
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
laatst nog in Tienen moeten zijn. we vonden niet de weg en we stopten dan maar om het aan iemand te vragen die in z'n voortuin aan het werken was. Hij sprak enkel Frans en deed totaal geen moeite om ons in het Nederlands de weg te wijzen.

een anecdote, jawel, maar het is er toch weer één....
Dit is inderdaad 1 anekdote.

Deze draad gaat over de resultaten van een test van een radio 1 programma.
Lees toch eens het artikel waarvan de link in de openingspost gegeven wordt.

"34% van de Vlaamse gemeenten antwoordde in het Frans op de Franstalige vraag. Wallonië scoorde hoger: 42% van de Waalse gemeenten gaf een Nederlandstalig antwoord op een Nederlandstalige vraag.

'Peeters & Pichal' gingen nog een stapje verder: de faciliteitengemeenten rond Brussel met Franstalige taalfaciliteiten kregen zowel een Nederlandstalige als een Franstalige mail. Alle faciliteitengemeenten gaven de mailschrijvers een antwoord in hun eigen taal. Enkel de gemeente Drogenbos gaf op zowel de Frans- als Nederlandstalige mail een Nederlandstalig antwoord.

In het Vlaams Gewest bleken drie gemeenten uitdrukkelijk niet bereid een antwoord te geven: Buggenhout, Aartselaar en Peer verklaarden niet te willen reageren op vragen in de Franse taal. Geen enkele Waalse gemeente verklaarde niet te willen antwoorden in de Nederlandse taal."

Dit is meer dan een anekdote.
Oud 17 juni 2009, 12:38   #169
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"34% van de Vlaamse gemeenten antwoordde in het Frans op de Franstalige vraag. Wallonië scoorde hoger: 42% van de Waalse gemeenten gaf een Nederlandstalig antwoord op een Nederlandstalige vraag.
over hoeveel gemeenten gaat het exact (me dunkt zijn er een pak méér vlaamse gemeenten dan waalse, dus geven die % een verkeerd beeld), en w�*�*r liggen die gemeenten?

Me dunkt is het normaal dat men in de rand rond brussel niet geneigd zal zijn om in het Frans te antwoorden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 juni 2009 om 12:42.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:50   #170
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
over hoeveel gemeenten gaat het exact (me dunkt zijn er een pak méér vlaamse gemeenten dan waalse, dus geven die % een verkeerd beeld), en w�*�*r liggen die gemeenten?

Me dunkt is het normaal dat men in de rand rond brussel niet geneigd zal zijn om in het Frans te antwoorden.
Iedereen die de goedheid heeft om het artikel te lezen weet
"Het Radio 1-programma 'Peeters & Pichal' stuurde alle gemeenten uit het Waals en Vlaams Gewest een mail."

Als er staat "34% van de Vlaamse gemeenten" is dit het percentage berekend tegenover het totaal aantal Vlaamse gemeenten.
Als er staat "42% van de Waalse gemeenten" is dit het percentage berekend tegenover het totaal aantal Waalse gemeenten.

Liggen Buggenhout, Aartselaar en Peer in de Brusselse rand?

Laatst gewijzigd door artisjok : 17 juni 2009 om 12:52.
Oud 17 juni 2009, 13:02   #171
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
"Het Radio 1-programma 'Peeters & Pichal' stuurde alle gemeenten uit het Waals en Vlaams Gewest een mail."

Als er staat "34% van de Vlaamse gemeenten" is dit het percentage berekend tegenover het totaal aantal Vlaamse gemeenten.
Als er staat "42% van de Waalse gemeenten" is dit het percentage berekend tegenover het totaal aantal Waalse gemeenten.

Dit is nu het type bericht waarbij velen ineens over hun scherm heen kijken.
Het past gewoon niet in hun stereotiep beeld, van onwillige hooghartige Franstaligen.
Ik was niet verrast door het resultaat.
We zijn één van onze belangrijke troeven, meertaligheid, serieus aan het vergooien...
Elders staat men niet stil.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 13:47   #172
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit is nu het type bericht waarbij velen ineens over hun scherm heen kijken.
Het past gewoon niet in hun stereotiep beeld, van onwillige hooghartige Franstaligen.
Ik was niet verrast door het resultaat.
We zijn één van onze belangrijke troeven, meertaligheid, serieus aan het vergooien...
Elders staat men niet stil.
Elders leert men Engels, een taal waar je veel meer aan hebt dan het Frans.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 13:56   #173
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Misschien moet die man even nadenken en 4 keer verifieren voordat ie iemands hele gezicht vol tatoeeerd?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 14:21   #174
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vroeg: hoeveel vlaamse gemeenten zijn "alle" en hoeveel waalse gemeenten zijn "alle".

32% van 100 gemeenten zijn 32 gemeenten

46% van 50 gemeenten zijn 23 gemeenten waar men dan wel in het Nederlands antwoordt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 juni 2009, 18:20   #175
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Sint Gillis behoort toch bij Brussel? en Brussel IS toch tweetallik?

de uitleg hoe zoiets mogelijk is, vind je HIERRRR

Laatst gewijzigd door circe : 17 juni 2009 om 18:25.
Oud 21 juni 2009, 00:08   #176
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
een eerste vereiste is: niet meer neerkijken op een taal; dat is nu gerealiseerd

volgende stap = de taal leren
en de gebeurt nu al massaal door de hoger opgeleiden

laatste stap= het gewone volk volgt het voorbeeld van de hoger opgeleiden
Ik geloof er de ballen van. Als een Vlaams politicus nog maar durft te wijzen op het feit dat veel Franstaligen in de Vlaamse gemeenten rond Brussel ook Nederlands moeten leren, wordt er al moord en brand geschreeuwd omdat mensenrechten geschonden zouden zijn.

Het erge in België is niet de mentaliteit van het gewone Franstalige volk maar de mentaliteit van de Franstalige politiek! En dat is veel erger!
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2009, 07:00   #177
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.bxlblog.be/2009/06/16/tro...2%80%99erreur/

Ik heb nog een tijdje als telefonist gewerkt en dat antwoord kreeg ik constant wanneer een Franstalige een naam van een plaats of een persoon noemde en ik vroeg hoe die naam gespeld werd. Met een uitdrukking van verbazing zei men toen 'Comme tu prononce!' Blijkbaar gaat men in de Franstalige wereld ervan uit dat hun eigen fonetische regels standaard zijn voor alle talen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2009, 08:39   #178
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Ik heb nog een tijdje als telefonist gewerkt en dat antwoord kreeg ik constant wanneer een Franstalige een naam van een plaats of een persoon noemde en ik vroeg hoe die naam gespeld werd. Met een uitdrukking van verbazing zei men toen 'Comme tu prononce!' Blijkbaar gaat men in de Franstalige wereld ervan uit dat hun eigen fonetische regels standaard zijn voor alle talen?

natuurlijk! Zoals in Waterloose SteenweK toch?

Laatst gewijzigd door circe : 21 juni 2009 om 08:40.
Oud 21 juni 2009, 13:28   #179
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

De val van het Frans als internationale taal is hard en diep. Niemand heeft het de Belgische Franstaligen reeds verteld. Die zitten meestal mentaal nog in de fase van Belgique de Papa. Ze weten het dus nog niet. Die kijken hun tv en denken dat Obama Frans spreekt.

Dus een beetje begrip alstublieft!

Zachtjes wakker maken............
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 22:27   #180
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De val van het Frans als internationale taal is hard en diep. Niemand heeft het de Belgische Franstaligen reeds verteld. Die zitten meestal mentaal nog in de fase van Belgique de Papa. Ze weten het dus nog niet. Die kijken hun tv en denken dat Obama Frans spreekt.

Dus een beetje begrip alstublieft!

Zachtjes wakker maken............

Brilliant!
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be