![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Het Vlaanderen van de toekomst | |||
In een federaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 11,67% |
In een confederaal Belgie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 11,67% |
Een onafhankelijke staat |
![]() ![]() ![]() |
20 | 33,33% |
In een confederaditie met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
12 | 20,00% |
Eenheidsstaat met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
11 | 18,33% |
In een confederale Benelux |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,00% |
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bijvoorbeeld het verkiesbaar zetten van het koninklijke staatshoofd om de 10 jaar zou een hele verandering in hun houding tegenover het Belgische volk veroorzaken. Daarnaast moeten de dotaties gekoppeld worden aan hun werkprestaties en niet aan hun geboorte recht. Maar in de eerste plaats moeten de bestuursleiders binnen de kleine gemeenschappen rechtstreeks verkozen worden. En moeten de politieke cummuls verdwijnen. En moet het verboden worden om tegelijk een bedrijf te runnen en aan politiek te doen, want dan heb je direct belangen vermenging. Dus stellen dat België als republiek beter zal functioneren dan als koninkrijk kan niet. Want het hele Belgische politieke systeem is ziek, zwaar ziek en is eigenlijk zelfs terminaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het sluiten van compromissen, zoals dat in de jaren tachtig en negentig nog kon met hulp van 'loodgieters' als Dehaene, is bijkans een onmogelijke zaak geworden. Voorstellen worden door middel van alarmbellen en conflictprocedures in de onderscheidenlijke parlementen getreineerd, gefrustreerd en onmogelijk lang opgehouden. Het leidt tot besluiteloosheid, traagheid, enertie en economische schade. Er is al lang geen sprake meer van een nationale binding en praktisch al helemaal niet meer van een van een legitieme staat die geschraagd wordt door de bevolking. België verdampt dus, en dat is niet alleen een vaststelling die forumdeelnemers, onder wie ikzelf, doen, dat is ook iets wat door de feiten lijkt te worden ondersteund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vele buitenlanders begrijpen trouwens niet hoe dit land het gedaan krijgt om nog te bestaan. In hun landen zouden dergelijke conflicten reeds lang tot burgeroorlogen hebben geleid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over nadenken gesproken. Hebt u al eens nagedacht hoe het zou overkomen moest men in het feuilleton 'De Kampioenen' bijvoorbeeld mekaar aanspreken met 'je' en met 'jij' of met 'jullie'? Dat zou ronduit belachelijk zijn en zo ook overkomen. In zulke populaire reeks wordt de 'volkstaal' gebezigd. En dat is de 'gij'-taal. Maw, het is 'onze' taal en niet die van de Hollanders wiens taal gij zo graag promoot. Hopelijk hebt u het nu eindelijk gesnopen? Zo niet, denk dan nog maar wat na. Laatst gewijzigd door system : 21 juli 2009 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Europees Commissaris
|
![]() :-p
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juli 2009 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Banneling
|
![]() 'Hollander', inderdaad. 'Verloederaar van onze Vlaamse taal', evenzeer. Maar 'nazi', lijkt me overdreven.
Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 18:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit jaar is 21 juli voor mij een gedenkwaardige dag. Dat is ongewoon voor een Vlaamsgezinde zoals ik. Maar stel je voor, ik heb die dag op deze website vernomen dat voor de Vlamingen er maar één taal is en ook de enige hoort te zijn: het Verkavelingsvlaams dat we horen in de diverse afleveringen van "De Kampioenen". Dát is dus voor ons de "benchmark". Het is "onze taal", zo decreteert Zarathoestra. Nu heb ik hoegenaamd niets tegen "De Kampioenen" en hun taaltje. Dat past perfect. Bij "De Kampioenen" dan. Maar, had ik ooit mij zo durven uitdrukken in mijn werkomgeving, dan weet ik zeker dat ik op nogal wat wenkbrauwengefrons en zelfs hoongelach zou zijn onthaald. Nogmaals, er zijn verschillende taalregisters. Het Verkavelingsvlaams is er één van. Alleen moet je weten waar je welk soort taal gebruikt. Sommigen zijn daar, zo te zien, niet van overtuigd. De Nederlandse Taalunie is hen blijkbaar een doorn in het oog. Hollanderhaat kan zeer ver gaan.
Laatst gewijzigd door quercus : 24 juli 2009 om 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 20:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, als bestuurlijke taal is het AN een uiterst geschikte taal (dat eigenlijk Hollands is, maar die onze taal al sinds eeuwen beïnvloedt, met een hoogtepunt op het einde van de 19de eeuw en tot de oprichting van de VTM in 1989, wat nu op een lager pitje nog steeds onze taal beïnvloedt). Hier hebt u een deel van een aflevering van Johan en de Alverman, een Vlaamse serie uit 1965: http://www.youtube.com/watch?v=sfddznfXzKw
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=lJHvbp89wg8 http://www.google.be/search?hl=nl&sa...n+sichem&meta= http://www.youtube.com/watch?v=9eEYh5LJSaA Enz, enz, enz. Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is dus Antwerps Brabants.
Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Europees Commissaris
|
![]() In de eerse link wordt Antwerps gesproken, of toch gesproken zoals hier, zelfs vandaag de dag. Nu ja, de je/jij vorm heeft men altijd trachten in te voeren, dat is geen recent fenomeen. Men laat het één naast het ander bestaan, maar soms laat er zich een latente taalstrijd merken.
http://www.youtube.com/watch?v=TdmZh1Lx_ME Zelf voorspel ik in de toekomst dat de taalparticularisten aan invloed zullen winnen en er een Algemeen Vlaams wordt gehanteerd, ook in de schrijftaal, zonder af te scheuren van de Taalunie. Er zal een tweespalt ontstaan in Vlaanderen tussen zij die AN (of AH als u wil) blijven hanteren en zij die het nieuwe AV gebruiken. Dit is wat er ook in Noorwegen gebeurt met Nynorsk en Bokmål. Nu, het later ingevoerde, meer taaleigen Nynorks wint maar 10% van de Noorse bevolking, dat dan weer wel.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:56. |
![]() |
![]() |