Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Het Vlaanderen van de toekomst
In een federaal Belgie 7 11,67%
In een confederaal Belgie 7 11,67%
Een onafhankelijke staat 20 33,33%
In een confederaditie met Nederland 12 20,00%
Eenheidsstaat met Nederland 11 18,33%
In een confederale Benelux 3 5,00%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2009, 11:07   #161
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
link
http://users.telenet.be/voetbal_unde...vlaanderen.pdf
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 11:21   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus zuiver technisch zou een België als Republiek beter functioneren ?
Dat hangt er dan weer vanaf hoe de politieke partijen worden samengesteld.

Maar bijvoorbeeld het verkiesbaar zetten van het koninklijke staatshoofd om de 10 jaar zou een hele verandering in hun houding tegenover het Belgische volk veroorzaken.
Daarnaast moeten de dotaties gekoppeld worden aan hun werkprestaties en niet aan hun geboorte recht.
Maar in de eerste plaats moeten de bestuursleiders binnen de kleine gemeenschappen rechtstreeks verkozen worden.
En moeten de politieke cummuls verdwijnen.
En moet het verboden worden om tegelijk een bedrijf te runnen en aan politiek te doen, want dan heb je direct belangen vermenging.

Dus stellen dat België als republiek beter zal functioneren dan als koninkrijk kan niet.
Want het hele Belgische politieke systeem is ziek, zwaar ziek en is eigenlijk zelfs terminaal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 12:48   #163
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat hangt er dan weer vanaf hoe de politieke partijen worden samengesteld. Dus stellen dat België als republiek beter zal functioneren dan als koninkrijk kan niet. Want het hele Belgische politieke systeem is ziek, zwaar ziek en is eigenlijk zelfs terminaal.
En het ligt niet alleen aan de samenstelling van de politieke partijen, maar ook aan de enorme verdeeldheid van de politieke landschap. Vlaanderen en Wallonië verschillen op tal van gebieden. Er is in België geen coherente verkiezingsuitslag meer mogelijk op basis waarvan op een snelle en efficiënte manier een regering kan geformeerd worden. Ik vewijs daarvoor naar de regeringscrisis van 2007.

Het sluiten van compromissen, zoals dat in de jaren tachtig en negentig nog kon met hulp van 'loodgieters' als Dehaene, is bijkans een onmogelijke zaak geworden.

Voorstellen worden door middel van alarmbellen en conflictprocedures in de onderscheidenlijke parlementen getreineerd, gefrustreerd en onmogelijk lang opgehouden. Het leidt tot besluiteloosheid, traagheid, enertie en economische schade.

Er is al lang geen sprake meer van een nationale binding en praktisch al helemaal niet meer van een van een legitieme staat die geschraagd wordt door de bevolking. België verdampt dus, en dat is niet alleen een vaststelling die forumdeelnemers, onder wie ikzelf, doen, dat is ook iets wat door de feiten lijkt te worden ondersteund.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 14:16   #164
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En het ligt niet alleen aan de samenstelling van de politieke partijen, maar ook aan de enorme verdeeldheid van de politieke landschap. Vlaanderen en Wallonië verschillen op tal van gebieden. Er is in België geen coherente verkiezingsuitslag meer mogelijk op basis waarvan op een snelle en efficiënte manier een regering kan geformeerd worden. Ik vewijs daarvoor naar de regeringscrisis van 2007.

Het sluiten van compromissen, zoals dat in de jaren tachtig en negentig nog kon met hulp van 'loodgieters' als Dehaene, is bijkans een onmogelijke zaak geworden.

Voorstellen worden door middel van alarmbellen en conflictprocedures in de onderscheidenlijke parlementen getreineerd, gefrustreerd en onmogelijk lang opgehouden. Het leidt tot besluiteloosheid, traagheid, enertie en economische schade.

Er is al lang geen sprake meer van een nationale binding en praktisch al helemaal niet meer van een van een legitieme staat die geschraagd wordt door de bevolking. België verdampt dus, en dat is niet alleen een vaststelling die forumdeelnemers, onder wie ikzelf, doen, dat is ook iets wat door de feiten lijkt te worden ondersteund.
Klopt volledig.
Vele buitenlanders begrijpen trouwens niet hoe dit land het gedaan krijgt om nog te bestaan.
In hun landen zouden dergelijke conflicten reeds lang tot burgeroorlogen hebben geleid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 19:25   #165
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet zo stekelig reageren, system. Je had een verkeerde term (protector) gebruikt. Beter nadenken de volgende maal.

Over nadenken gesproken. Hebt u al eens nagedacht hoe het zou overkomen moest men in het feuilleton 'De Kampioenen' bijvoorbeeld mekaar aanspreken met 'je' en met 'jij' of met 'jullie'? Dat zou ronduit belachelijk zijn en zo ook overkomen. In zulke populaire reeks wordt de 'volkstaal' gebezigd. En dat is de 'gij'-taal. Maw, het is 'onze' taal en niet die van de Hollanders wiens taal gij zo graag promoot.

Hopelijk hebt u het nu eindelijk gesnopen? Zo niet, denk dan nog maar wat na.

Laatst gewijzigd door system : 21 juli 2009 om 19:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 19:29   #166
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Over nadenken gesproken. Hebt u al eens nagedacht hoe het zou overkomen moest men in het feuilleton 'De Kampioenen' bijvoorbeeld mekaar aanspreken met 'je' en met 'jij' of met 'jullie'? Dat zou ronduit belachelijk zijn en zo ook overkomen. In zulke populaire reeks wordt de 'volkstaal' gebezigd. En dat is de 'gij'-taal. Maw, het is 'onze' taal en niet die van de Hollanders wiens taal gij zo graag promoot.

Dat zou ronduit belachelijk zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 19:35   #167
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Stel je voor zeg! Zodra dat zou gebeuren ga ik direct met brandende fakkels richting VRT te Brussel!
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 20:56   #168
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Stel je voor zeg!

Schande! ketter volksverrader taalverruïneerder fascist nazi hollander!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 20:58   #169
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

:-p

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juli 2009 om 21:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 21:02   #170
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

haha
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 22:22   #171
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 18:31   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

'Hollander', inderdaad. 'Verloederaar van onze Vlaamse taal', evenzeer. Maar 'nazi', lijkt me overdreven.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 18:43.
Oud 24 juli 2009, 19:28   #173
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Dit jaar is 21 juli voor mij een gedenkwaardige dag. Dat is ongewoon voor een Vlaamsgezinde zoals ik. Maar stel je voor, ik heb die dag op deze website vernomen dat voor de Vlamingen er maar één taal is en ook de enige hoort te zijn: het Verkavelingsvlaams dat we horen in de diverse afleveringen van "De Kampioenen". Dát is dus voor ons de "benchmark". Het is "onze taal", zo decreteert Zarathoestra. Nu heb ik hoegenaamd niets tegen "De Kampioenen" en hun taaltje. Dat past perfect. Bij "De Kampioenen" dan. Maar, had ik ooit mij zo durven uitdrukken in mijn werkomgeving, dan weet ik zeker dat ik op nogal wat wenkbrauwengefrons en zelfs hoongelach zou zijn onthaald. Nogmaals, er zijn verschillende taalregisters. Het Verkavelingsvlaams is er één van. Alleen moet je weten waar je welk soort taal gebruikt. Sommigen zijn daar, zo te zien, niet van overtuigd. De Nederlandse Taalunie is hen blijkbaar een doorn in het oog. Hollanderhaat kan zeer ver gaan.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 juli 2009 om 19:29.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 20:12   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit jaar is 21 juli voor mij een gedenkwaardige dag. Dat is ongewoon voor een Vlaamsgezinde zoals ik. Maar stel je voor, ik heb die dag op deze website vernomen dat voor de Vlamingen er maar één taal is en ook de enige hoort te zijn: het Verkavelingsvlaams dat we horen in de diverse afleveringen van "De Kampioenen". Dát is dus voor ons de "benchmark". Het is "onze taal", zo decreteert Zarathoestra. Nu heb ik hoegenaamd niets tegen "De Kampioenen" en hun taaltje. Dat past perfect. Bij "De Kampioenen" dan. Maar, had ik ooit mij zo durven uitdrukken in mijn werkomgeving, dan weet ik zeker dat ik op nogal wat wenkbrauwengefrons en zelfs hoongelach zou zijn onthaald. Nogmaals, er zijn verschillende taalregisters. Het Verkavelingsvlaams is er één van. Alleen moet je weten waar je welk soort taal gebruikt. Sommigen zijn daar, zo te zien, niet van overtuigd. De Nederlandse Taalunie is hen blijkbaar een doorn in het oog. Hollanderhaat kan zeer ver gaan.
Neen, het gaat hier niet over 'verkavelingsvlaams', uw deus ex machina om alles onder de mat te kunnen vegen. De discussie hier ging wel over het gebruik van de 'ge' en de 'gij'. En dat gebruik is inherent aan ons taalgebruik, zoals we dat -bijvoorbeeld- zien in populaire feuilletons. En die 'ge' en die 'gij' was dus bijgevolg ook volkseigen, het was, maw de omgangstaal. Zelfs de 'van Dale' uit 1994 vermeldt dit. De 'je en de jij'-vorm zijn plotseling in onze taal komen opduiken. Zo'n 20 �* 25 jaar geleden. En met de bedoeling onze Vlaams taaleigen te vervangen door het Nederlands en liefst Noord-Nederlands, de leidraad voor de uitgevers van de van Dale en diens Vlaamse taalverloederaars. Dat is trouwens de mening van veel bewuste Vlamingen, die hun taal niet verkopen voor een bord linzensoep. Zoals in dit artikel van Vanderhaegen:

Citaat:
In 1981 verscheen er een boek van Walter de Clerck waarin de verschillen tussen de Vlaamse en de Nederlandse taal tamelijk grondig werden uitgediept. Hij noemde het 'Vlaams' echter wel 'Zuid-Nederlands' en niet 'Vlaams'. Maar er moet wel enige twijfel in zijn geest zijn gerezen betreffende die term 'Zuid-Nederlands' want zo schrijft hij : 'Afgezien van taalpolitieke bezwaren, is ook op zuiver wetenschappefijke gronden de term 'Zuidnederlands' dubbelzinnig'. Dit boek maakt het aan gelijk welke lezer, Vlaming of Nederlander, duidelijk dat er een niet te onderschatten verschil bestaat tussen het Vlaams en het Nederlands en dat dezen die beweren dat er geen Vlaamse taal bestaat, of nog dat Vlaams en Nederlands dezelfde taal zijn, op een dwaalspoor zijn gebracht door een merkwaardige taalfilosofie van enkele mensen, die doorheen de laatste tweehonderd jaar Vlaamse geschiedenis op regelmatige tijdstippen zijn opgedoken en, wij twijfelen er niet aan, het waarschijnlijk goed meenden, maar het verkeerde pad hebben betreden. Beginnende met Verlooy, reeds vernoemd, en verder gaande met meerdere Vlamingen, waaronder de grote Jan Frans Willems, Joris Van Severen en doctor Hendrik Jozef Elias, die in hun zelotische ijver het Nederlands te doen zegevieren, het Vlaams overal hebben geschrapt om het te vervangen door Nederlands en aldus het graf van hun eigen taal hebben gegraven.
Vooral de laatste zin, die ik natuurlijk volledig onderschrijf, spreekt boekdelen. En de doodgravers van onze Vlaamse taal zijn nog altijd ijverig bezig, maar die heten nu niet meer Verlooy of Elias, maar Quercus, Pelgrim en Co.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 20:28.
Oud 24 juli 2009, 20:27   #175
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, het gaat hier niet over 'verkavelingsvlaams', uw deus ex machina om alles onder de mat te kunnen vegen. De discussie hier ging wel over het gebruik van de 'ge' en de 'gij'. En dat gebruik is inherent aan ons taalgebruik, zoals we dat -bijvoorbeeld- zien in populaire feuilletons. En die 'ge' en die 'gij' was dus bijgevolg ook volkseigen, het was, maw de omgangstaal. Zelfs de 'van Dale' uit 1994 vermeldt dit. De 'je en de jij'-vorm zijn plotseling in onze taal komen opduiken. Zo'n 20 �* 25 jaar geleden. En met de bedoeling onze Vlaams taaleigen te vervangen door het Nederlands en liefst Noord-Nederlands, de leidraad voor de uitgevers van de van Dale en diens Vlaamse taalverloederaars. En eer zijn er meedere die zo over denken. Zoals in dit artikel van Vanderhaegen:
FOUT! Men gebruikte vroeger op de Vlaamse televisie vooral 'je' en 'jij'. Het actieve complexenloze gebruik van 'ge'/'gij' is eigenlijk een erg recente invoering. Vroeger sprak men ofwel vrij gaaf dialect en maakte men daarmee het onderscheid met Algemeen Nederlands, waarnaar men (vooral vanuit Antwerpen dan) streefde naar een integratie. Dialecten worden stelselmatig uniform (de West-Vlaamse jeugd begint zo een algemeen West-Vlaams te ontwikkelen) en in de Vlaamse Ruit zijn de talrijke Brabantse dialecten bijna zo goed als morsdood. Het is vooral vanuit de Antwerpse provincie dat er een nieuwe modus van het Nederlands aan het ontstaan is, het 'Vlaams' (eigenlijk Brabants) tegenover het Hollands (want ja, het is waar, AN is Hollands, ik heb ook nooit die zogenaamde Brabantse inmenging die men ons wijs trachtte te maken geloofd, maar het is wel een dialect van dezelfde taal).
Nu, als bestuurlijke taal is het AN een uiterst geschikte taal (dat eigenlijk Hollands is, maar die onze taal al sinds eeuwen beïnvloedt, met een hoogtepunt op het einde van de 19de eeuw en tot de oprichting van de VTM in 1989, wat nu op een lager pitje nog steeds onze taal beïnvloedt).

Hier hebt u een deel van een aflevering van Johan en de Alverman, een Vlaamse serie uit 1965: http://www.youtube.com/watch?v=sfddznfXzKw

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:29.
Oud 24 juli 2009, 20:32   #176
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
FOUT! Men gebruikte vroeger op de Vlaamse televisie vooral 'je' en 'jij'. Het actieve complexenloze gebruik van 'ge'/'gij' is eigenlijk een erg recente invoering. Vroeger sprak men ofwel vrij gaaf dialect en maakte men daarmee het onderscheid met Algemeen Nederlands, waarnaar men (vooral vanuit Antwerpen dan) streefde naar een integratie. Dialecten worden stelselmatig uniform (de West-Vlaamse jeugd begint zo een algemeen West-Vlaams te ontwikkelen) en in de Vlaamse Ruit zijn de talrijke Brabantse dialecten bijna zo goed als morsdood. Het is vooral vanuit de Antwerpse provincie dat er een nieuwe modus van het Nederlands aan het ontstaan is, het 'Vlaams' (eigenlijk Brabants) tegenover het Hollands (want ja, het is waar, AN is Hollands, ik heb ook nooit die zogenaamde Brabantse inmenging die men ons wijs trachtte te maken geloofd, maar het is wel een dialect van dezelfde taal).
Nu, als bestuurlijke taal is het AN een uiterst geschikte taal (dat eigenlijk Hollands is, maar die onze taal al sinds eeuwen beïnvloedt, met een hoogtepunt op het einde van de 19de eeuw en tot de oprichting van de VTM in 1989, wat nu op een lager pitje nog steeds onze taal beïnvloedt).

Hier hebt u een deel van een aflevering van Johan en de Alverman, een Vlaamse serie uit 1965: http://www.youtube.com/watch?v=sfddznfXzKw

http://www.youtube.com/watch?v=lJHvbp89wg8

http://www.google.be/search?hl=nl&sa...n+sichem&meta=

http://www.youtube.com/watch?v=9eEYh5LJSaA

Enz, enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2009 om 20:41.
Oud 24 juli 2009, 20:35   #177
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Dat is dus Antwerps Brabants.

Toch heerlijk dat ze dit niet ondertitelen, zoals het hoort.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:38.
Oud 24 juli 2009, 20:37   #178
Shadowke

Standaard

Citaat:
ik spreek dat dus.
(een soort ervan toch: tiens en mechels door mekaar)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 20:41   #179
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Toch heerlijk dat ze dit niet ondertitelen, zoals het hoort.
Volgens mij zijt ge nen Hollander.
Oud 24 juli 2009, 20:45   #180
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijt ge nen Hollander.
In de eerse link wordt Antwerps gesproken, of toch gesproken zoals hier, zelfs vandaag de dag. Nu ja, de je/jij vorm heeft men altijd trachten in te voeren, dat is geen recent fenomeen. Men laat het één naast het ander bestaan, maar soms laat er zich een latente taalstrijd merken.

http://www.youtube.com/watch?v=TdmZh1Lx_ME

Zelf voorspel ik in de toekomst dat de taalparticularisten aan invloed zullen winnen en er een Algemeen Vlaams wordt gehanteerd, ook in de schrijftaal, zonder af te scheuren van de Taalunie.
Er zal een tweespalt ontstaan in Vlaanderen tussen zij die AN (of AH als u wil) blijven hanteren en zij die het nieuwe AV gebruiken.

Dit is wat er ook in Noorwegen gebeurt met Nynorsk en Bokmål. Nu, het later ingevoerde, meer taaleigen Nynorks wint maar 10% van de Noorse bevolking, dat dan weer wel.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2009 om 20:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be