Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 15:21   #161
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dat de Walen massaal de kust bezoeken zal wel kloppen, ze worden er dan ook in hun eigen taal verwelkomd, wat spijtig genoeg van Brussel niet kan gezegd worden.

P.S. Je gebruikt steeds consequent de juiste benaming "Vlaamse kust". Dit siert je. Als het goed is mag het ook eens gezegd worden.
Ik heb al Vlaams-Nationalisten aan de Kust horen klagen door het feit dat we onder ons (ik zeg wel onder ons, er is dus hier geen kwestie van contacten met de gemeente, enz.....) in het Frans spraken. Ik heb ze geantwoord : "Si cela vous dérange que l'on parle Français, vous pouvez très bien rester dans votre appartement �* la Côte ou retourner dans votre ville ou village. Vous ne nous empêcherez pas de parler entre nous en Français! Compris ou vous préférez que l'on s'explique autrement?". Geloof mij, daarna hebben ze niets meer gezegd! Het is echt zeldzaam dat zoiets gebeurt, dat geef ik toe, maar het is wel al gebeurd. Wat ik vooral daarmee bedoel, is dat de Franstaligen zich niet moeten laten doen als zoiets gebeurt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:24   #162
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja right, niet meer in uw leven.
Heb ik dan nog maar twee jaar te leven?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:21   #163
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb al Vlaams-Nationalisten aan de Kust horen klagen door het feit dat we onder ons (ik zeg wel onder ons, er is dus hier geen kwestie van contacten met de gemeente, enz.....) in het Frans spraken. Ik heb ze geantwoord : "Si cela vous dérange que l'on parle Français, vous pouvez très bien rester dans votre appartement �* la Côte ou retourner dans votre ville ou village. Vous ne nous empêcherez pas de parler entre nous en Français! Compris ou vous préférez que l'on s'explique autrement?". Geloof mij, daarna hebben ze niets meer gezegd! Het is echt zeldzaam dat zoiets gebeurt, dat geef ik toe, maar het is wel al gebeurd. Wat ik vooral daarmee bedoel, is dat de Franstaligen zich niet moeten laten doen als zoiets gebeurt.
Ik heb twee opmerkingen hieromtrent.

-Hoe wist je dat het hier Vlaams-Nationalisten betrof? Hebben die mensen zich als dusdanig gemanifesteerd?

-In de huiskring, op een terras of eender waar spreken de mensen onderling de taal die ze verkiezen. Wie daar een opmerking over maakt is een onbeschofterik, dus je reactie was in deze volledig normaal. Maar zulke verhalen heb ik ontelbare keren in Brussel ook meegemaakt hoor, maar dan in de andere richting, waarmee ik het ene niet met het andere wil vergoelijken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:31   #164
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

duim, zuigen,snap je robert t?
Oud 26 augustus 2009, 16:36   #165
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
duim, zuigen,snap je robert t?
waar de flaminganten sterk in zijn......
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:46   #166
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik heb twee opmerkingen hieromtrent.

-Hoe wist je dat het hier Vlaams-Nationalisten betrof? Hebben die mensen zich als dusdanig gemanifesteerd?

-In de huiskring, op een terras of eender waar spreken de mensen onderling de taal die ze verkiezen. Wie daar een opmerking over maakt is een onbeschofterik, dus je reactie was in deze volledig normaal. Maar zulke verhalen heb ik ontelbare keren in Brussel ook meegemaakt hoor, maar dan in de andere richting, waarmee ik het ene niet met het andere wil vergoelijken.
Als u ze hoort zeggen dat "u in Vlaanderen bent" en dat "u moet Nederlands spreken", kan ik toch zeer moeilijk geloven dat we Belgicisten naast ons hebben. Pas op, ik weet wel dat niet alle Vlaams-Nationalisten zo reageren maar een deel van de Vlaams-Nationalisten heeft toch een gratis afkeer tegenover het Frans. Ik herinner me nog Axian Beach Rock van enkele jaren geleden in Zeebrugge met Axelle Red als een van de gasten. Sommigen kloegen door het feit dat ze in het Frans zong. Geen probleem daarentegen voor Joe Cocker die in het Engels zong. Na de show konden we Vlamingen horen zeggen : "Ze hadden liever Clouseau uitgenodigd in plaats van Axelle Red". En die Vlamingen waren van de jonge generatie, tussen de 20 en 30 jaar zou ik zeggen. Wat kan hen schelen dat Axelle Red in het Frans in Vlaanderen zingt?

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 augustus 2009 om 16:57.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:55   #167
Bockenreyders
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is dom de kust als zijnde vlaams te promoten.

Wie in Europa (behalve de Hollanders) weet waar de vlaamse kust ligt ?
Met de benaming Belgische kust komen ze al een stuk verder.

Staakundig ligt Vlaanderen tot nader order nog steeds in België.
Waarom altijd daarover muggeziften ?
Volgens jouw redenering bestaan Limburgs Haspengouw of de Antwerpse Kempen dus ook niet?
Bockenreyders is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 17:33   #168
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u ze hoort zeggen dat "u in Vlaanderen bent" en dat "u moet Nederlands spreken", kan ik toch zeer moeilijk geloven dat we Belgicisten naast ons hebben. Pas op, ik weet wel dat niet alle Vlaams-Nationalisten zo reageren maar een deel van de Vlaams-Nationalisten heeft toch een gratis afkeer tegenover het Frans. Ik herinner me nog Axian Beach Rock van enkele jaren geleden in Zeebrugge met Axelle Red als een van de gasten. Sommigen kloegen door het feit dat ze in het Frans zong. Geen probleem daarentegen voor Joe Cocker die in het Engels zong. Na de show konden we Vlamingen horen zeggen : "Ze hadden liever Clouseau uitgenodigd in plaats van Axelle Red". En die Vlamingen waren van de jonge generatie, tussen de 20 en 30 jaar zou ik zeggen. Wat kan hen schelen dat Axelle Red in het Frans in Vlaanderen zingt?
Ik kan hier alleen op antwoorden dat de Vlaamse bevolking uit veel meer categorieën bestaat dan alleen Vlaams-nationalisten en Belgicisten. Je hebt daar nog een breed spectrum tussen van Vlamingen die geen bal geven om politiek. Dus je moet een beetje voorzichtig met met het plakken van een etiket op iemand.

Wat Axelle Red betreft, idem. Dergelijke concerten worden meestal bezocht door mensen die zich een beetje willen amuseren, politiek heeft daar weinig mee te maken denk ik. Dat bepaalde Vlaams-nationalisten een aversie hebben voor het Frans is juist, maar dit is dan weer historisch perfect te verklaren.
Mezelf mag je gerust een separatist noemen, ik ben dat ook. Maar ook een grote liefhebber van het Franse chanson, het één is geen beletsel voor het ander. Maar Axelle Red is daar niet bij, dat is persoonlijke smaak.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 17:47   #169
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weet je wat jij bent, Everytime? Paranoïde. Jij bent zo gefocust op die "boze Vlamingen" dat je niks anders meer kan/wil zien. Overal zie je "Franstaligenhaat". Je WIL dit gewoon zien. Je WIL dat het zo is omdat dit je beeld van de slechte Vlamingen versterkt.

Ik was deze zomer in het ziekenhuis van Blankerberge. Ik was er getuige van enkele Franstalige toeristen die in PERFECT FRANS werden geholpen door het medisch personeel. Zou ik in Luik ook in het Nederlands worden geholpen, denk je?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 26 augustus 2009 om 17:51.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 18:18   #170
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik was deze zomer in het ziekenhuis van Blankerberge. Ik was er getuige van enkele Franstalige toeristen die in PERFECT FRANS werden geholpen door het medisch personeel. Zou ik in Luik ook in het Nederlands worden geholpen, denk je?
Wat is uw punt?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 18:19   #171
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
1 miljard Chinezen, 10 miljoen Belgen. Dat zegt genoeg, denk ik.

(even absurd)
Er was een tijd dat er 10 tot 20 X meer man was op de ijzerbedevaarten.
Oud 26 augustus 2009, 18:21   #172
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Flanders slaat voor de Britten op de (kunst)historische regio Vlaanderen en niet op het huidig staatskundig Vlaanderen. De meeste Britten hebben geen flauw idee dat er zoiets bestaat als een Vlaamse gemeenschap of Vlaams gewest.
Zeer pertinente opmerking.
Oud 26 augustus 2009, 18:22   #173
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Bwa, dan halen we de Duitsers wel over om naar de Vlaamse Kust te komen, net zoals ze nu al en masse in Nederland doen.
En dan gelijk in 1940 zeker ?

Ze komen dan zonder vrouwen en kinderen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 18:23   #174
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heb ik dan nog maar twee jaar te leven?
Daar gaan we weer...........
Oud 26 augustus 2009, 18:25   #175
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bockenreyders Bekijk bericht
Volgens jouw redenering bestaan Limburgs Haspengouw of de Antwerpse Kempen dus ook niet?
Als er in een land 4 "Kempen" bestaan kan je het gaan preciseren.

Er is maar één Belgische kust en er is maar één Ardennen.
Die molshopen wat ze vlaamse Ardennen noemen niet meegerekend.
Oud 26 augustus 2009, 18:25   #176
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat is uw punt?
Is dat niet duidelijk?
Oud 26 augustus 2009, 18:26   #177
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeer pertinente opmerking.

En dan? Eens Vlaanderen onafhankelijk is, zal de hele wereld dit land kennen. Zolang het onderdeel is van het Belgische Gedrocht zal het inderdaad onbekend blijven...
Oud 26 augustus 2009, 18:27   #178
BWarrior

Standaard

Citaat:

En dan? Eens Vlaanderen onafhankelijk is, zal de hele wereld dit land kennen. Zolang het onderdeel is van het Belgische Gedrocht zal het inderdaad onbekend blijven...
Mooi, dan kunnen we alvast de overbodige, deelstatelijke ministeries van toerisme afschaffen.
Oud 26 augustus 2009, 18:28   #179
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mooi, dan kunnen we alvast de overbodige, deelstatelijke ministeries van toerisme afschaffen.
Droom lekker verder zou ik zeggen.

Ben jij er ook zo eentje dat denkt dat Belgie weer 'unitair' zal worden?
Oud 26 augustus 2009, 18:30   #180
BWarrior

Standaard

Citaat:
Droom lekker verder zou ik zeggen.

Ben jij er ook zo eentje dat denkt dat Belgie weer 'unitair' zal worden?
Uw staatkundige opvatting is even unitaristisch als de mijne.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be