Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2009, 21:49   #161
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De weldenkende lezer op dit forum kent allang het verschil tussen uw soort welbespraaktheid en die van 'Ollanders' als Liberalist, Ernst, Liberaal en vele anderen en in mindere mate ondergetekende die nauwelijks een belediging over de lippen weten te krijgen.
Als u het zegt. Maar ik zou er toch maar niet te zeker van zijn.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2009 om 21:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 21:50   #162
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De gekende drieste Hollandse welbespraaktheid kennende, verwondert het me zelfs dat hij niet de f plaatst waar de nu P staat.
Wat niets afdoet van het feit dat u meningen van ondeskundigen presenteert als gedegen wetenschappelijk onderzoek, en daarmee het debat vervuilt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 21:58   #163
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat niets afdoet van het feit dat u meningen van ondeskundigen presenteert als gedegen wetenschappelijk onderzoek, en daarmee het debat vervuilt.
Dus iemand, een taalkundige, die in een gedegen onderzoek nagaat welke nu de invloed was van het Vlaams op het Nederlands heeft geen recht tot spreken omdat zij een 'slaviste' is? Wat een larie.

Van der Sijs is overigens niet aan haar proefstuk toe. Zij onderzocht ook de invloed van de taal van de Hollandse kolonisten (dus het Hollands) op het (Amerikaanse) Engels. Maar dat zal ook wel een in uw ogen een futiel onderzoek zijn neem ik aan.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2009 om 22:01.
Oud 2 november 2009, 21:59   #164
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Anno 2009 is er één blokhutje dat dapper verzet biedt tegen de invloeden uit het perfide noorden, trouwens. Waarom typt u eigenlijk geen Vlaams, system?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2009 om 22:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 22:06   #165
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus iemand, een taalkundige, die in een gedegen onderzoek nagaat welke nu de invloed was van het Vlaams op het Nederlands heeft geen recht tot spreken omdat zij een 'slaviste' is? Wat een larie.
Juist. Schoenmaker, blijf bij je leest. Als je wilt meespelen met de big boys moet je een diploma op zak hebben. Ze kan natuurlijk altijd nog neerlandica worden, mocht je dat ontgaan zijn. Als slaviste dit soort onderzoek doen gaat in tegen de academische onderzoeksmentaliteit.
Oud 2 november 2009, 22:07   #166
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

- lol me post leek verdraaid veel op één hierboven, lama doen, niks toe te voegen

Laatst gewijzigd door Fetai : 2 november 2009 om 22:08.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 08:40   #167
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Schoenmaker, blijf bij je leest. Als je wilt meespelen met de big boys moet je een diploma op zak hebben. Ze kan natuurlijk altijd nog neerlandica worden, mocht je dat ontgaan zijn. Als slaviste dit soort onderzoek doen gaat in tegen de academische onderzoeksmentaliteit.
Ik vermoed eerder dat u dit pover argument aanhaalt omdat de taalkundige Nicoline Van der Sijs door haar gedegen onderzoek tot een besluit komt dat u niet aanstaat.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 08:40.
Oud 3 november 2009, 12:42   #168
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zegt wel degelijk 'onze' taal. Dus ook 'mijn' taal.

Maar eilaas eilaas.

Die zogenaamde eenheid was (en is) tot nu toe vooral een ' hollandse taaleenheid' gebleken. Het was vooral en tot nog toe de 'hollandse' maatstaf �* la van Dale die gehanteerd werd om uit te maken wat de Nederlandse standaardtaal was en hoe die er moest uitzien.

Welnu, daar pas ik voor.
Misschien hier even naar luisteren om onze taalgelijkheid te illustreren....

http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M
of
http://www.youtube.com/watch?v=oaE6rUnTYL8
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 22:08   #169
respublica
Minister

Standaard

Vanuit het oogpunt van een rationele Vlaams-Nationalist:
Kijkend naar de huidige situatie en niet naar het verleden, dat volgens mij evenzeer niet pleit voor België: de simpele vaststelling dat er een Belgische koning, regering en parlement is, maar géén Belgische partijen, perslandschap, taal, cultureel landschap en publieke opinie, en dat die laatste zaken ten eerste van véél groter belang zijn en ten tweede wél van toepassing zijn op Vlaanderen. Vlaanderen staat bijgevolg ook veel dichter bij de Vlaamse burger, omdat het een gebied is waar hij als hij er door reist overal dezelfde taal kan spreken, dezelfde krant kopen, over dezelfde politici, fenomenen of BV's kan spreken. Dat zijn simpele dingen maar ze doen veel: Vlaamse politici hebben bijgevolg ook eenzelfde achtergrond, waar uit Vlaanderen zij ook komen. Gevolg van die twee (haast onverzoenbare) verschillende achtergronden van Belgische politici zijn de communautaire twisten die het federale niveau al jaren verlammen.
Met de bovenaan genoemde criteria is Wallonië zeker niet minder buitenland dan bijvoorbeeld Zuid-Nederland of West-Duitsland; toch bestaat er door een historisch toeval al 180 jaar een staatkundige eenheid tussen Vlaanderen en Wallonië, en niet tussen Vlaanderen-Nederland of Vlaanderen-Duitsland.
Ik heb eerlijk gezegd wel wat moeite met te begrijpen waarom mensen nog relatief vaak aan België vasthouden. Wat spreekt je daar nu zo aan aan? Rationele argumenten, alstublieft. Probeer JIJ ons eens te overtuigen waarom er volgens jouw een Belgische samenleving en volk bestaat, dat vertaald moet worden in een sterke politieke vertegenwoordiging zoals vandaag het geval is.

Laatst gewijzigd door respublica : 3 november 2009 om 22:17.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 22:13   #170
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

allé Henri1, system, De Waal en co!
Antwoord respublica eens?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 22:51   #171
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Vanuit het oogpunt van een rationele Vlaams-Nationalist:
Kijkend naar de huidige situatie en niet naar het verleden, dat volgens mij evenzeer niet pleit voor België: de simpele vaststelling dat er een Belgische koning, regering en parlement is, maar géén Belgische partijen, perslandschap, taal, cultureel landschap en publieke opinie, en dat die laatste zaken ten eerste van véél groter belang zijn en ten tweede wél van toepassing zijn op Vlaanderen. Vlaanderen staat bijgevolg ook veel dichter bij de Vlaamse burger, omdat het een gebied is waar hij als hij er door reist overal dezelfde taal kan spreken, dezelfde krant kopen, over dezelfde politici, fenomenen of BV's kan spreken. Dat zijn simpele dingen maar ze doen veel: Vlaamse politici hebben bijgevolg ook eenzelfde achtergrond, waar uit Vlaanderen zij ook komen. Gevolg van die twee (haast onverzoenbare) verschillende achtergronden van Belgische politici zijn de communautaire twisten die het federale niveau al jaren verlammen.
Met de bovenaan genoemde criteria is Wallonië zeker niet minder buitenland dan bijvoorbeeld Zuid-Nederland of West-Duitsland; toch bestaat er door een historisch toeval al 180 jaar een staatkundige eenheid tussen Vlaanderen en Wallonië, en niet tussen Vlaanderen-Nederland of Vlaanderen-Duitsland.
Ik heb eerlijk gezegd wel wat moeite met te begrijpen waarom mensen nog relatief vaak aan België vasthouden. Wat spreekt je daar nu zo aan aan? Rationele argumenten, alstublieft. Probeer JIJ ons eens te overtuigen waarom er volgens jouw een Belgische samenleving en volk bestaat, dat vertaald moet worden in een sterke politieke vertegenwoordiging zoals vandaag het geval is.
We kennen die argumenten. Altijd hetzelfde discours. Ik ben de laatste om te zeggen dat er geen verschillen zouden zijn tussen Walen en Vlamingen. Net zoals er verschillen zijn tussen Limburgers en mensen uit Oost-Vlaanderen. En er komt dan ook nog de taal bij voor wat de Walen betreft. Maar er zijn ook veel gelijkenissen. Eigenlijk geeft u in uw antwoord al aan dat er gelijkenissen zijn tussen Walen en Vlamingen moeten zijn. Die 180 jaar samen kan men niet meer weggommen. Zoals we evenmin de 400 jaar scheiding met Nederland kunnen weggommen. En onderzoeken bevestigen dat dan ook. Zoals onderstaand onderzoek waarnaar ik vroeger reeds verwees.

Citaat:
My businessSales & Marketing
"In verschillende domeinen vinden de onderzoekers gelijkheden: Vlamingen en Walen spenderen hun geld plusminus op eenzelfde manier, waarbij de Vlaming iets meer aandacht aan kleding schenkt, maar van de zelfde merken houdt als zijn Waalse evenknie. Ook het cliché dat Vlamingen meer racistisch zijn dan Walen wordt door het onderzoek tenietgedaan. In beide gemeenschappen heeft men ongeveer eenzelfde perceptie van de samenlevingsproblemen van vandaag. Algemeen wordt aangenomen dat Walen armer zijn dan Vlamingen, maar de studie van McCann ontkracht ook die stelling. In de categorie 25 - 54-jarigen bestaat amper verschil tussen de inkomstenniveaus van beide gemeenschappen."
Bovendien ben ik ervan overtuigd, ik dat zeer vele Belgen -zowel Walen als Vlamingen en omgekeerd- terecht fier zouden zijn (als Belg), moest Herman van Rompuy voorzitter worden van de Europese Raad om nu maar wat te zeggen. Hetgeen weer wijst op het feit dat we zeer zeker een verbondenheid hebben met mekaar, niettegenstaande we vaak kibbelen onder mekaar. Dat kan ook niet anders na zoveel jaren samen. Met Nederland echter hebben de meeste Vlamingen niets. En ik vermoed dat ze daar nooit iets mee zullen hebben. Nederlanders zijn anders. Desalniettemin moeten we hen beschouwen als goede buren en samenwerken met Nederland waar dat kan. Maar die samenwerking moet wel wederzijds zijn. Bovendien worden ook veel mensen aangesproken door de ongekunstelde, wat bourgondische (wat anarchistische, vrijbuitersachtige?) manier van leven in België. Hier is alles niet zo 'puntelig' als in Nederland of in Duitsland. Kortom, het is een land waar het goed is om te leven, waar er goede voorzieningen zijn op zeer vele vlakken. En de doorsnee-mens beseft wel dat hij/zij het geluk heeft gehad in dit land te zijn geboren of er te kunnen wonen. En dat alles maakt dat vele mensen blijven kiezen voor België.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 23:07.
Oud 3 november 2009, 23:06   #172
respublica
Minister

Standaard

Het is correct dat verschillen ook in Vlaanderen zelf bestaan, maar ze zijn zeker niet zo sterk. Wie van de provincie Oost-Vlaanderen naar Antwerpen trekt, merkt relatief weinig verschil. Wie van provincie Limburg naar Luik trekt, komt in een gebied met een andere taal, cultuur, waar andere dingen onder de aandacht staan, etc. Uiteraard gaat het hier ten dele ook om een 'gevoel', daarom is de discussie zo moeilijk. Maar je kan toch niet ontkennen dat taal de allerbelangrijkste factor is die culturele identiteit bepaalt?

Ik ga niet ontkennen dat Vlamingen en Walen heel wat gemeenschappelijk hebben. We zijn allebei mensen, bijvoorbeeld . Je hebt daar bijvoorbeeld een voorbeeldje van iets waarbij Vlamingen en Walen amper verschillen. De algemene tendens is echter dat er sterke culturele verschillen zijn, die zich vooral politiek uiten, omdat de politiek nu eenmaal één van de laatste gebieden is waar de twee gemeenschappen sterk in contact komen. We weten zelfs niet van elkaar wat er leeft in de andere gemeenschap: daarom bijvoorbeeld dat programmaatje "Dag Vlaanderen" elke week op "de Zevende dag." Vaak hoor je daar nieuwsfeiten die Wallonië een week bezighielden maar waarvan in Vlaanderen niemand op de hoogte is. Als België echt één zou zijn, zou de noodzaak voor zo'n format toch niet bestaan?

Ik snap dat je meent dat het Belgische loodgieterwerk enige charme heeft, maar ben je zeker dat we met dat geknutsel de 21e eeuw overleven? Er is uiteraard wel een economische realiteit en het feit dat België nu niet echt de naam heeft van de meeste efficiënte staat te zijn van Europa: kijk maar naar de hoeveelheid regeringen.

Laatst gewijzigd door respublica : 3 november 2009 om 23:13.
Oud 3 november 2009, 23:15   #173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is correct dat verschillen ook in Vlaanderen zelf bestaan, maar ze zijn zeker niet zo sterk. Wie van de provincie Oost-Vlaanderen naar Antwerpen trekt, merkt relatief weinig verschil. Wie van provincie Limburg naar Luik trekt, komt in een gebied met een andere taal, cultuur, waar andere dingen onder de aandacht staan, etc. Uiteraard gaat het hier ten dele ook om een 'gevoel', daarom is de discussie zo moeilijk. Maar je kan toch niet ontkennen dat taal de allerbelangrijkste factor is die culturele identiteit bepaalt?

Ik ga niet ontkennen dat Vlamingen en Walen heel wat gemeenschappelijk hebben. We zijn allebei mensen, bijvoorbeeld . Je hebt daar bijvoorbeeld een voorbeeldje van iets waarbij Vlamingen en Walen amper verschillen. De algemene tendens is echter dat er sterke culturele verschillen zijn, die zich vooral politiek uiten, omdat de politiek nu eenmaal één van de laatste gebieden is waar de twee gemeenschappen sterk in contact komen. We weten zelfs niet van elkaar wat er leeft in de andere gemeenschap: daarom bijvoorbeeld dat programmaatje "Dag Vlaanderen" elke week op "de Zevende dag." Vaak hoor je daar nieuwsfeiten die Wallonië een week bezighielden maar waarvan in Vlaanderen niemand op de hoogte is. Als België echt één zou zijn, zou de noodzaak voor zo'n format toch niet bestaan?
U vergeet dat wij een federale staat zijn geworden. En dat elke deelstaat zijn eigen accenten legt. Maar als Gilbert de Ronde van Lombardije wint, dan zijn ook veel Vlamingen content. Waneer Boonen de Ronde van Vlaanderen wint, dan zijn ook veel Walen tevreden. En er zijn veel Vlamingen die supporteren voor Standard terwijl er dan weer Waalse spelers zijn die in Vlaamse clubs voetballen en vice versa. Toen Clijsters in de Masters knokte, duimden vele Walen mee. Idem dito voor Justine Henin voor wat de Vlamingen betreft. Toen Vandenbroucke onlangs tragisch overleed, waren zowel Vlamingen als Walen een beetje bedroefd. Zo zit België nu eenmaal in mekaar. En ik vind dat prima. Voor mijn part mag men zelfs gerust wat meer aandacht besteden aan onze Duitstalige Belgen.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 23:24.
Oud 3 november 2009, 23:25   #174
respublica
Minister

Standaard

Ik ben ook niet principieel tegen het bestaan van België, maar ik zie niet in waarom een unie van Vlaanderen met Nederland geen betere combinatie zou zijn geweest. Als Vlaanderen zich echter goed kan ontplooien in de Belgische staat heb ik daar geen probleem mee. Op termijn geloof ik eigenlijk in de theorie van het oplossend aspirientje, dus België hoeft niet te verdwijnen: het verdwijnt volgens mij vanzelf wel.
Oud 3 november 2009, 23:26   #175
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ook niet principieel tegen het bestaan van België, maar ik zie niet in waarom een unie van Vlaanderen met Nederland geen betere combinatie zou zijn geweest. Als Vlaanderen zich echter goed kan ontplooien in de Belgische staat heb ik daar geen probleem mee. Op termijn geloof ik eigenlijk in de theorie van het oplossend aspirientje, dus België hoeft niet te verdwijnen: het verdwijnt volgens mij vanzelf wel.
Wilt U dat de geschiedenis zich herhaalt ?

Dan moet vlaanderen zeker bij de Hollanders gaan sloefliggen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 23:34   #176
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergeet dat wij een federale staat zijn geworden. En dat elke deelstaat zijn eigen accenten legt. Maar als Gilbert de Ronde van Lombardije wint, dan zijn ook veel Vlamingen content. Waneer Boonen de Ronde van Vlaanderen wint, dan zijn ook veel Walen tevreden. En er zijn veel Vlamingen die supporteren voor Standard terwijl er dan weer Waalse spelers zijn die in Vlaamse clubs spelen en vice versa. Toen Cleijsters in de Masters knokte, duimden vele Walen mee. Idem dito voor Justine Henin voor wat de Vlamingen betreft. Toen Vandenbroucke onlangs tragisch overleed, waren zowel Vlamingen als Walen een beetje bedroefd. Zo zit België nu eenmaal in mekaar. En ik vind dat prima. Voor mijn part mag men zelfs wat meer aandacht besteden aan onze Duitstalige Belgen.
Inderdaad maar Respublica heeft toch ergens gelijk. Het is al gebeurd dat ik als Franstalig de "Dag Allemaal" van mijn Vlaamse collega's doorlees : het gaat vooral over "Bekende Vlamingen" die totaal onbekend in Franstalig België zijn. Het is toch een totaal andere wereld. Of onlangs door Vlaamse collega's die het over "Mijn Restaurant" hadden : ik dacht eerst dat zij heel vaak naar restaurants gingen en vroeg hen waarvan hun passie voor restaurants kwam. Ze lachten natuurlijk en legden me uit dat het over een zeer populaire VTM-programma ging. Ja, zeer populair in Vlaanderen maar wie kent dit programma in Franstalig België?

Laatst gewijzigd door Everytime : 3 november 2009 om 23:35.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 01:52   #177
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed eerder dat u dit pover argument aanhaalt omdat de taalkundige Nicoline Van der Sijs door haar gedegen onderzoek tot een besluit komt dat u niet aanstaat.
Neem je verlies en zoek een autoritair figuur op dit gebied. Ze moeten niet te moeilijk te vinden zijn, als je standpunt werkelijkheid is.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 november 2009 om 01:52.
Oud 4 november 2009, 09:03   #178
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Misschien hier even naar luisteren om onze taalgelijkheid te illustreren....

http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M
of
http://www.youtube.com/watch?v=oaE6rUnTYL8
Die onnozele video'tjes heb ik eens bekeken. Wat wil je daarmee nu eigenlijk aantonen? Wat heeft dat in godsnaam met het onderwerp te maken? Bij jou geldt als hoofdprincipe: "Anything goes", da's duidelijk.
Oud 4 november 2009, 09:05   #179
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergeet dat wij een federale staat zijn geworden. En dat elke deelstaat zijn eigen accenten legt. Maar als Gilbert de Ronde van Lombardije wint, dan zijn ook veel Vlamingen content. Waneer Boonen de Ronde van Vlaanderen wint, dan zijn ook veel Walen tevreden. En er zijn veel Vlamingen die supporteren voor Standard terwijl er dan weer Waalse spelers zijn die in Vlaamse clubs voetballen en vice versa. Toen Clijsters in de Masters knokte, duimden vele Walen mee. Idem dito voor Justine Henin voor wat de Vlamingen betreft. Toen Vandenbroucke onlangs tragisch overleed, waren zowel Vlamingen als Walen een beetje bedroefd. Zo zit België nu eenmaal in mekaar. En ik vind dat prima. Voor mijn part mag men zelfs gerust wat meer aandacht besteden aan onze Duitstalige Belgen.
ik heb het hier al eens gevraagd, maar ik doe het nog eens.

noem jij mij eens iemand die gekend is over geheel België maar niet daarbuiten?

in alle landen heb je zo'n figuren, wereldberoemd in eigen land maar geen kat daarbuiten die hem/haar kent.

hier heb je dat niet, ofwel zijn ze wereldberoemd in Vlaanderen ofwel in Wallonië. 1 voorbeeldje mss: Arno. maar daarnaast??

wat je wel hebt zijn mensen die gekend zijn in Vlaanderen en Nederland maar niet daarbuiten: K3, Marco Borsato, Stef Bos, ...
Oud 4 november 2009, 09:11   #180
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Als je wilt meespelen met de big boys moet je een diploma op zak hebben.
Uw documentenfetisjisme is kenmerkend voor deze tijd. Zo werd de arbeider ondertussen ook al vervangen door de ongeschoolde of laaggeschoolde sukkelaar.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be