![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 november 2009 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat niets afdoet van het feit dat u meningen van ondeskundigen presenteert als gedegen wetenschappelijk onderzoek, en daarmee het debat vervuilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van der Sijs is overigens niet aan haar proefstuk toe. Zij onderzocht ook de invloed van de taal van de Hollandse kolonisten (dus het Hollands) op het (Amerikaanse) Engels. Maar dat zal ook wel een in uw ogen een futiel onderzoek zijn neem ik aan. Laatst gewijzigd door system : 2 november 2009 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Europees Commissaris
|
![]() Anno 2009 is er één blokhutje dat dapper verzet biedt tegen de invloeden uit het perfide noorden, trouwens. Waarom typt u eigenlijk geen Vlaams, system?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2009 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Schoenmaker, blijf bij je leest. Als je wilt meespelen met de big boys moet je een diploma op zak hebben. Ze kan natuurlijk altijd nog neerlandica worden, mocht je dat ontgaan zijn. Als slaviste dit soort onderzoek doen gaat in tegen de academische onderzoeksmentaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() - lol me post leek verdraaid veel op één hierboven, lama doen, niks toe te voegen
![]() Laatst gewijzigd door Fetai : 2 november 2009 om 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M of http://www.youtube.com/watch?v=oaE6rUnTYL8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Minister
|
![]() Vanuit het oogpunt van een rationele Vlaams-Nationalist:
Kijkend naar de huidige situatie en niet naar het verleden, dat volgens mij evenzeer niet pleit voor België: de simpele vaststelling dat er een Belgische koning, regering en parlement is, maar géén Belgische partijen, perslandschap, taal, cultureel landschap en publieke opinie, en dat die laatste zaken ten eerste van véél groter belang zijn en ten tweede wél van toepassing zijn op Vlaanderen. Vlaanderen staat bijgevolg ook veel dichter bij de Vlaamse burger, omdat het een gebied is waar hij als hij er door reist overal dezelfde taal kan spreken, dezelfde krant kopen, over dezelfde politici, fenomenen of BV's kan spreken. Dat zijn simpele dingen maar ze doen veel: Vlaamse politici hebben bijgevolg ook eenzelfde achtergrond, waar uit Vlaanderen zij ook komen. Gevolg van die twee (haast onverzoenbare) verschillende achtergronden van Belgische politici zijn de communautaire twisten die het federale niveau al jaren verlammen. Met de bovenaan genoemde criteria is Wallonië zeker niet minder buitenland dan bijvoorbeeld Zuid-Nederland of West-Duitsland; toch bestaat er door een historisch toeval al 180 jaar een staatkundige eenheid tussen Vlaanderen en Wallonië, en niet tussen Vlaanderen-Nederland of Vlaanderen-Duitsland. Ik heb eerlijk gezegd wel wat moeite met te begrijpen waarom mensen nog relatief vaak aan België vasthouden. Wat spreekt je daar nu zo aan aan? Rationele argumenten, alstublieft. Probeer JIJ ons eens te overtuigen waarom er volgens jouw een Belgische samenleving en volk bestaat, dat vertaald moet worden in een sterke politieke vertegenwoordiging zoals vandaag het geval is. Laatst gewijzigd door respublica : 3 november 2009 om 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() allé Henri1, system, De Waal en co!
Antwoord respublica eens? |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 23:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Minister
|
![]() Het is correct dat verschillen ook in Vlaanderen zelf bestaan, maar ze zijn zeker niet zo sterk. Wie van de provincie Oost-Vlaanderen naar Antwerpen trekt, merkt relatief weinig verschil. Wie van provincie Limburg naar Luik trekt, komt in een gebied met een andere taal, cultuur, waar andere dingen onder de aandacht staan, etc. Uiteraard gaat het hier ten dele ook om een 'gevoel', daarom is de discussie zo moeilijk. Maar je kan toch niet ontkennen dat taal de allerbelangrijkste factor is die culturele identiteit bepaalt?
Ik ga niet ontkennen dat Vlamingen en Walen heel wat gemeenschappelijk hebben. We zijn allebei mensen, bijvoorbeeld ![]() Ik snap dat je meent dat het Belgische loodgieterwerk enige charme heeft, maar ben je zeker dat we met dat geknutsel de 21e eeuw overleven? Er is uiteraard wel een economische realiteit en het feit dat België nu niet echt de naam heeft van de meeste efficiënte staat te zijn van Europa: kijk maar naar de hoeveelheid regeringen. Laatst gewijzigd door respublica : 3 november 2009 om 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister
|
![]() Ik ben ook niet principieel tegen het bestaan van België, maar ik zie niet in waarom een unie van Vlaanderen met Nederland geen betere combinatie zou zijn geweest. Als Vlaanderen zich echter goed kan ontplooien in de Belgische staat heb ik daar geen probleem mee. Op termijn geloof ik eigenlijk in de theorie van het oplossend aspirientje, dus België hoeft niet te verdwijnen: het verdwijnt volgens mij vanzelf wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan moet vlaanderen zeker bij de Hollanders gaan sloefliggen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Everytime : 3 november 2009 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neem je verlies en zoek een autoritair figuur op dit gebied. Ze moeten niet te moeilijk te vinden zijn, als je standpunt werkelijkheid is.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 4 november 2009 om 01:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
noem jij mij eens iemand die gekend is over geheel België maar niet daarbuiten? in alle landen heb je zo'n figuren, wereldberoemd in eigen land maar geen kat daarbuiten die hem/haar kent. hier heb je dat niet, ofwel zijn ze wereldberoemd in Vlaanderen ofwel in Wallonië. 1 voorbeeldje mss: Arno. maar daarnaast?? wat je wel hebt zijn mensen die gekend zijn in Vlaanderen en Nederland maar niet daarbuiten: K3, Marco Borsato, Stef Bos, ...
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Uw documentenfetisjisme is kenmerkend voor deze tijd. Zo werd de arbeider ondertussen ook al vervangen door de ongeschoolde of laaggeschoolde sukkelaar.