![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Estas strategio Belga prezenti la konflikton kiel konflikto inter Valonio kaj Flandrio, kun la Granda Belga Patrio kiel neŭtrala, modesta kaj evidente 'tolerema' paciganto, kvankam Belgio mem estas la kaŭzo de konfliktoj. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De reden voor mij tussenkomst is juist het recht van een volk om zijn eigen taal te spreken. Iedereen moet het recht hebben zijn eerste taal (moedertaal is een verkeerd begrip) te gebruiken. Hiervoor is het bestaan van een wereldhulptaal zo nuttig. Maar ik houd helemaal niet van het Vlaams Nationalisme. Het voortdurend aanvallen van de franssprekenden is niet netjes. De reden hiervoor is niet altijd duidelijk: veelal is het een mengeling van egoisme en egocentrisme (kerktorenmentaliteit). Het zou veel beter zijn moest men gemeenschappelijke doelstellingen hebben en die trachten te verwezenlijken. mvg, V Amike,
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is dus zoals Pelgrim zegt: we vallen de Franstaligen niet aan, we vallen het Franstalig imperialisme aan. Wat merken we? komen Franstaligen in Vlaanderen wonen dan is het op den duur zo dat de oorspronkelijke bewoners wel Frans moeten spreken op den duur en dus het recht verliezen om hun eigen taal te spreken. is dat dan de bedoeling? of telt dat recht enkel voor de Franstaligen? en zoja, waarom dan?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't zou natuurlijk wel mooi zijn als onze Esperantisten hier het goede voorbeeld geven inzake de akuzativoj
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben het niet met u eens dat België de oorzaak is van het konflikt. Het is logisch dat een organisatie zoals België (gelijke alle organisaities en landen) regelmatig aan een reorganisatie toe is. Hie is dat wel ongelukkig verlopen. De tegenstelling die vroeger bestond tussen Rooms katholieken en anderen is vervangen door een strijd tussen Franssprekenden en Nederlandssprekenden. Dat in het Westen nauwelijks Nederlands gesproken werd (of zelfs wat kwaad bezien werd) had geen belang. Hoofdzaak was zeggingschap te krijgen over het beheer van de budgetten. De bevolking is er niet beter van geworden. Integendeel. In dat alles spelen de media een grote rol.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet niet welke accusatief je bedoelt. Maar ook in het Nederlands maak ik fouten. Het toont nog maar eens aan hoe moeilijk communicatie kan zijn. Belangrijkste is dat men elkaar wil begrijpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Historisch gezien blijkt nochtans uit alles dat België de oorzaak is van de communautaire problemen. Dat begon al met het in handen nemen van de Société Générale door de Brussels-Belgische burgerij in 1830. Van dan af is de tweedeling Vlaams-Waals werkelijk begonnen door middel van een Belgische industriële kolonisatiepolitiek in Wallonië. Eerst werd het zuiden volledig verfranst, met vrij groot succes, daarna kon men dat verfranste zuiden gebruiken als wapen tegen het iets koppiger noorden.
Ook vandaag zijn de gevolgen daarvan merkbaar, heel het transferdebat gaat rechtstreeks terug op de economische politiek van Belgique en de Société Générale. Wie trouwens alle communautaire discussies van de afgelopen jaren van naderbij bekijkt zal merken dat het steeds om Brussel gaat. Met Wallonië zijn er amper ruzies geweest, behalve misschien om wat onnozelheden als flitspalen. De grote communautaire splijtzwammen zijn steeds van Brussels-Belgische oorsprong. Kort gezegd, zonder Belgique zouden Vlaanderen en Wallonië het heel goed met elkaar kunnen vinden. Het taalconflict kwam er trouwens niet als vervanging van het religieus conflict. Het taalconflict was er al vanaf 1830 en oversteeg de levensbeschouwelijke tegenstellingen. Die laatsten waren eerder een tactiek van de Belgische burgerij om zowel de arbeidersklasse als de Vlaamse (en Waalse) beweging te verdelen. Mag ik u er overigens aan herinneren dat op de grote Marsen op Antwerpen en Brussel begin jaren zestig grote delegaties van de Waalse arbeidersbeweging aanwezig waren. Ik heb nog ergens mooie familiefotos van mijn grootvader die met zijn leeuw tussen een bende Waalse hanen liep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maak toch onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Indien je een brood nodig heb en je komt terecht bij een Pakistanees in Brussel concetreer dan je dat op een brood van goede kwaliteit voor een juiste prijs. Gebruik voor je communicatie Engels, Frans, gebarentaal maar begin niet je complexen af te reageren op die arme man.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De akusatief is de meest voorkomende fout onder Esperantisten, ik treiter mensen daar graag mee. Die naamval heeft trouwens niet voor niets de bijnaam naŭzativo. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
DE stakingen van de jaren 60 vind ik een goed voorbeeld. Antwerpen was een voorbeeld van samenwerking tussen Huysmans en Van Cauwelaert. Antwerpen had hierdoor zeer goede scholen. (Spreek van ervaring toen ik van Limburg naar Antwerpen kwam). Antwerpen kende geen schoolstrijd. (de inzet van de verkiezingen was het tolvrij maken van de Imalsotunnel). Ik droom er nog altijd van dat iets wat doen op godsdienstig kon, thans ook op taalgebied zou verwezenlijkt worden: samenwerken (vb uitwisseling van native speaking leraars) om gezamelijk het betr te doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie daar toch niet echt een antwoord in op mijn commentaren hoor.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is dus te betwijfelen, want na 14.30 uur bleef het hieromtrent verder stil in Luik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() Jij hebt wel lef om mijn manier van leven te beoordelen vanuit de Limburgse rand van Luik.
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
leer Nederlands.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 9 november 2009 om 21:17. |
||
![]() |
![]() |