Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2009, 11:11   #161
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht

Sed mi tute ne sxatas la flandra nationalismo. Gxi sencxese atakas la francparolantoj. La kialo ne cxiam estas klara: ofte miksado de egoismo kaj egocentro. Estas pli bone havi komunikaj celon kaj klopodi realigi gxin.

Amike,

V
Flandra naciismo ne atakas la Francparolantojn, ĝi atakas Franclingvan imperialismon. Kaj la Belgan Ŝtaton. La nacia konflikto estas konflikto inter du popoloj unuflanke (Flandra kaj Valona) kaj kolonialisma ŝtato aliflanke (Belgio). Tute alia afero.

Estas strategio Belga prezenti la konflikton kiel konflikto inter Valonio kaj Flandrio, kun la Granda Belga Patrio kiel neŭtrala, modesta kaj evidente 'tolerema' paciganto, kvankam Belgio mem estas la kaŭzo de konfliktoj.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 11:13   #162
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij zijn allen onder de indruk van uw kennis. Maar nu in het Nederlands aub.
Dat was niet de bedoeling. Ik reageerde enkel op een bericht van Jan van den Bergh. Ik zegde:

De reden voor mij tussenkomst is juist het recht van een volk om zijn eigen taal te spreken. Iedereen moet het recht hebben zijn eerste taal (moedertaal is een verkeerd begrip) te gebruiken. Hiervoor is het bestaan van een wereldhulptaal zo nuttig.

Maar ik houd helemaal niet van het Vlaams Nationalisme. Het voortdurend aanvallen van de franssprekenden is niet netjes. De reden hiervoor is niet altijd duidelijk: veelal is het een mengeling van egoisme en egocentrisme (kerktorenmentaliteit).

Het zou veel beter zijn moest men gemeenschappelijke doelstellingen hebben en die trachten te verwezenlijken.

mvg,

V
Amike,
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 11:17   #163
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was niet de bedoeling. Ik reageerde enkel op een bericht van Jan van den Bergh. Ik zegde:

De reden voor mij tussenkomst is juist het recht van een volk om zijn eigen taal te spreken. Iedereen moet het recht hebben zijn eerste taal (moedertaal is een verkeerd begrip) te gebruiken. Hiervoor is het bestaan van een wereldhulptaal zo nuttig.

Maar ik houd helemaal niet van het Vlaams Nationalisme. Het voortdurend aanvallen van de franssprekenden is niet netjes. De reden hiervoor is niet altijd duidelijk: veelal is het een mengeling van egoisme en egocentrisme (kerktorenmentaliteit).

Het zou veel beter zijn moest men gemeenschappelijke doelstellingen hebben en die trachten te verwezenlijken.

mvg,

V
Amike,
hm, dat Esperanto lijkt me gemakkelijker dan gedacht, ik begrijp min of meer jullie teksten.

het is dus zoals Pelgrim zegt: we vallen de Franstaligen niet aan, we vallen het Franstalig imperialisme aan.

Wat merken we? komen Franstaligen in Vlaanderen wonen dan is het op den duur zo dat de oorspronkelijke bewoners wel Frans moeten spreken op den duur en dus het recht verliezen om hun eigen taal te spreken. is dat dan de bedoeling? of telt dat recht enkel voor de Franstaligen? en zoja, waarom dan?
Oud 9 november 2009, 11:23   #164
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't zou natuurlijk wel mooi zijn als onze Esperantisten hier het goede voorbeeld geven inzake de akuzativoj
Oud 9 november 2009, 11:24   #165
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Flandra naciismo ne atakas la Francparolantojn, ĝi atakas Franclingvan imperialismon. Kaj la Belgan Ŝtaton. La nacia konflikto estas konflikto inter du popoloj unuflanke (Flandra kaj Valona) kaj kolonialisma ŝtato aliflanke (Belgio). Tute alia afero.

Estas strategio Belga prezenti la konflikton kiel konflikto inter Valonio kaj Flandrio, kun la Granda Belga Patrio kiel neŭtrala, modesta kaj evidente 'tolerema' paciganto, kvankam Belgio mem estas la kaŭzo de konfliktoj.
Denove samideano. Ik voel mij gelukkig maar zal toch maar in het Nederlands verder gaan.
Ik ben het niet met u eens dat België de oorzaak is van het konflikt. Het is logisch dat een organisatie zoals België (gelijke alle organisaities en landen) regelmatig aan een reorganisatie toe is.
Hie is dat wel ongelukkig verlopen. De tegenstelling die vroeger bestond tussen Rooms katholieken en anderen is vervangen door een strijd tussen Franssprekenden en Nederlandssprekenden. Dat in het Westen nauwelijks Nederlands gesproken werd (of zelfs wat kwaad bezien werd) had geen belang. Hoofdzaak was zeggingschap te krijgen over het beheer van de budgetten. De bevolking is er niet beter van geworden. Integendeel. In dat alles spelen de media een grote rol.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 9 november 2009, 11:28   #166
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
't zou natuurlijk wel mooi zijn als onze Esperantisten hier het goede voorbeeld geven inzake de akuzativoj
Ik weet niet welke accusatief je bedoelt. Maar ook in het Nederlands maak ik fouten. Het toont nog maar eens aan hoe moeilijk communicatie kan zijn. Belangrijkste is dat men elkaar wil begrijpen.
Oud 9 november 2009, 11:33   #167
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Historisch gezien blijkt nochtans uit alles dat België de oorzaak is van de communautaire problemen. Dat begon al met het in handen nemen van de Société Générale door de Brussels-Belgische burgerij in 1830. Van dan af is de tweedeling Vlaams-Waals werkelijk begonnen door middel van een Belgische industriële kolonisatiepolitiek in Wallonië. Eerst werd het zuiden volledig verfranst, met vrij groot succes, daarna kon men dat verfranste zuiden gebruiken als wapen tegen het iets koppiger noorden.

Ook vandaag zijn de gevolgen daarvan merkbaar, heel het transferdebat gaat rechtstreeks terug op de economische politiek van Belgique en de Société Générale.

Wie trouwens alle communautaire discussies van de afgelopen jaren van naderbij bekijkt zal merken dat het steeds om Brussel gaat. Met Wallonië zijn er amper ruzies geweest, behalve misschien om wat onnozelheden als flitspalen. De grote communautaire splijtzwammen zijn steeds van Brussels-Belgische oorsprong.

Kort gezegd, zonder Belgique zouden Vlaanderen en Wallonië het heel goed met elkaar kunnen vinden.

Het taalconflict kwam er trouwens niet als vervanging van het religieus conflict. Het taalconflict was er al vanaf 1830 en oversteeg de levensbeschouwelijke tegenstellingen. Die laatsten waren eerder een tactiek van de Belgische burgerij om zowel de arbeidersklasse als de Vlaamse (en Waalse) beweging te verdelen.

Mag ik u er overigens aan herinneren dat op de grote Marsen op Antwerpen en Brussel begin jaren zestig grote delegaties van de Waalse arbeidersbeweging aanwezig waren. Ik heb nog ergens mooie familiefotos van mijn grootvader die met zijn leeuw tussen een bende Waalse hanen liep.
Oud 9 november 2009, 11:34   #168
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hm, dat Esperanto lijkt me gemakkelijker dan gedacht, ik begrijp min of meer jullie teksten.

het is dus zoals Pelgrim zegt: we vallen de Franstaligen niet aan, we vallen het Franstalig imperialisme aan.

Wat merken we? komen Franstaligen in Vlaanderen wonen dan is het op den duur zo dat de oorspronkelijke bewoners wel Frans moeten spreken op den duur en dus het recht verliezen om hun eigen taal te spreken. is dat dan de bedoeling? of telt dat recht enkel voor de Franstaligen? en zoja, waarom dan?
Franstalig imperialisme? weer een proces van intenties. Het is dat wat ik zo kwalijk vind aan het Vlaams Nationalisme.
Maak toch onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Indien je een brood nodig heb en je komt terecht bij een Pakistanees in Brussel concetreer dan je dat op een brood van goede kwaliteit voor een juiste prijs. Gebruik voor je communicatie Engels, Frans, gebarentaal maar begin niet je complexen af te reageren op die arme man.
Oud 9 november 2009, 11:35   #169
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet welke accusatief je bedoelt. Maar ook in het Nederlands maak ik fouten. Het toont nog maar eens aan hoe moeilijk communicatie kan zijn. Belangrijkste is dat men elkaar wil begrijpen.
Dat weet ik wel

De akusatief is de meest voorkomende fout onder Esperantisten, ik treiter mensen daar graag mee.

Die naamval heeft trouwens niet voor niets de bijnaam naŭzativo.
Oud 9 november 2009, 11:45   #170
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Historisch gezien blijkt nochtans uit alles dat België de oorzaak is van de communautaire problemen. Dat begon al met het in handen nemen van de Société Générale door de Brussels-Belgische burgerij in 1830. Van dan af is de tweedeling Vlaams-Waals werkelijk begonnen door middel van een Belgische industriële kolonisatiepolitiek in Wallonië. Eerst werd het zuiden volledig verfranst, met vrij groot succes, daarna kon men dat verfranste zuiden gebruiken als wapen tegen het iets koppiger noorden.

Ook vandaag zijn de gevolgen daarvan merkbaar, heel het transferdebat gaat rechtstreeks terug op de economische politiek van Belgique en de Société Générale.

Wie trouwens alle communautaire discussies van de afgelopen jaren van naderbij bekijkt zal merken dat het steeds om Brussel gaat. Met Wallonië zijn er amper ruzies geweest, behalve misschien om wat onnozelheden als flitspalen. De grote communautaire splijtzwammen zijn steeds van Brussels-Belgische oorsprong.

Kort gezegd, zonder Belgique zouden Vlaanderen en Wallonië het heel goed met elkaar kunnen vinden.

Het taalconflict kwam er trouwens niet als vervanging van het religieus conflict. Het taalconflict was er al vanaf 1830 en oversteeg de levensbeschouwelijke tegenstellingen. Die laatsten waren eerder een tactiek van de Belgische burgerij om zowel de arbeidersklasse als de Vlaamse (en Waalse) beweging te verdelen.

Mag ik u er overigens aan herinneren dat op de grote Marsen op Antwerpen en Brussel begin jaren zestig grote delegaties van de Waalse arbeidersbeweging aanwezig waren. Ik heb nog ergens mooie familiefotos van mijn grootvader die met zijn leeuw tussen een bende Waalse hanen liep.
Ik denk dat je de taalstrijd te eng ziet. Het kerkhof in Maastricht bevat nog veel franstalige opschriften - zeker van voor de jaren 1910. Ook hier was er een franstalige elite juist zoals in Tongeren of Hasselt. Het behoorde tot de opvoeding en had niet als doel de arbeidersklasse te verdelen.
DE stakingen van de jaren 60 vind ik een goed voorbeeld. Antwerpen was een voorbeeld van samenwerking tussen Huysmans en Van Cauwelaert. Antwerpen had hierdoor zeer goede scholen. (Spreek van ervaring toen ik van Limburg naar Antwerpen kwam). Antwerpen kende geen schoolstrijd. (de inzet van de verkiezingen was het tolvrij maken van de Imalsotunnel).

Ik droom er nog altijd van dat iets wat doen op godsdienstig kon, thans ook op taalgebied zou verwezenlijkt worden: samenwerken (vb uitwisseling van native speaking leraars) om gezamelijk het betr te doen.
Oud 9 november 2009, 12:10   #171
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie daar toch niet echt een antwoord in op mijn commentaren hoor.

Citaat:
Dit zijn historische feiten.

Citaat:
Dit ook.

Citaat:
Gemakkelijk te verifiëren.
Oud 9 november 2009, 14:19   #172
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vlaanderen kan aansluiting zoeken met nederland.
dan kunnen de limburgen terug één worden.
en deze aansluiting zal de bevolking veel brengen
Ja, vooral veel miserie...........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 19:42   #173
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja, vooral veel miserie...........
Kunt u dat eens uitleggen, Henri1 ? Feiten, cijfers, degelijke argumenten, etc....
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 19:45   #174
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Kunt u dat eens uitleggen, Henri1 ? Feiten, cijfers, degelijke argumenten, etc....
of hij dat zou kunnen met al zijn vooroordelen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 20:01   #175
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
of hij dat zou kunnen met al zijn vooroordelen.
Dat is dus te betwijfelen, want na 14.30 uur bleef het hieromtrent verder stil in Luik.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 21:10   #176
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Dara heb je geen cijfers voor nodig.

Bekijk een Hollander, hoe hij leeft en werkt.
Leg dat naast een vlaming en je hebt ambras.
Oud 9 november 2009, 21:11   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is dus te betwijfelen, want na 14.30 uur bleef het hieromtrent verder stil in Luik.
Werkt U niet ?
Zit U de hele dag op dit forum te wachten tot er iemand antwoord ?

Ik althans niet.

Ik heb niet zoveel tijd als U en Shadowke.
Oud 9 november 2009, 21:15   #178
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij hebt wel lef om mijn manier van leven te beoordelen vanuit de Limburgse rand van Luik.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 21:16   #179
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jij hebt wel lef om mijn manier van leven te beoordelen vanuit de Limburgse rand van Luik.
Ik beoordeel niets of niemand.
Ik noem feiten op, en vanuit België, mijn land.

Is dat gepermitteerd ?
Oud 9 november 2009, 21:17   #180
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beoordeel niets of niemand.
Ik noem feiten op, en vanuit België, mijn land.

Is dat gepermitteerd ?

Citaat:

dus dit noem je 'feiten' en niet 'beoordelen'?

leer Nederlands.

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 november 2009 om 21:17.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be