![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sprak de bange blanke man.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 2 januari 2010 om 08:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grondwet.
(okee, niet volgens de grondwet, maar wel in overeenstemming met de grondwet, met respekt voor de bazisbeginselen van gelijkheid, die in de grondwet staan; met de indeling van het land, zoals beschreven in de grondwet.)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Dat klopt niet. Er zijn ook ander mogelijkheden om in orde te komen met de grondwet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nu ineens, omdat het hen goed uitkomt is ze ineens de referentie. Gelle moet wel weten wat ge wilt hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik vind dit zelf niet uit; het is zo uit de doeken gedaan in de pers. Tenminste met die restriksie: elke elektorale binding tussen de gewesten, die niet zou gelden voor alle Vlamingen, alle Walen en alle Brusselaars (ik moet hier soms nogal moeite doen om het probleem dat ik het woord B. niet in de mond wens te nemen ...) zal afgeschoten worden als diskriminerend, en dus tegen de grondwet. post skrotum: als er al uitzonderingen zijn in sommige partijtjes, die een federale kieskring wensen, dan is dit uitsluitend voor de senaat. Laat er nu nog meer mensen zijn, in meerdere partijen klein en groot, die pro de afschaffing zijn van de senaat.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fluorcerende nummerplaten......
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De NVA wenst Vlaanderen tot onafhankelijkheid te brengen, via grondwettelijke weg. Die partij erkent dus wel degelijk de grondwet. Alle Blokkers vroeger, en alle Belangers nu, die zetel(d)en in het federaal parlement hebben de eed gezworen. (misschien gelijk vroeger de Kuypers van de VU en anderen, die de tekst van de eed luidop zegden, gevolgd door zoiets in de aard van " ... en dat wij die grondwet zo vlug als mogelijk zouden kunnen wijzigen." Klassiek zei de kamervoorzitter dan "meneer, u moet de offisiële tekst gebruiken, anders is dit niet geldig". En dan mochten ze een tweede keer proberen. Die tweede keer werd de aanvulling dan 'onhoorbaar voor wie verder dan 1 meter stond, gemurmeld'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() shit, was ik ook vergeten.
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de federale regering? Daar zit N-VA niet in. Uit de Vlaamse regering? De Vlaamse regering onderhandelt niet over BHV. Dus ik zou niet weten waar de N-VA zou moeten uitstappen, nog minder welk effect dit zou hebben.
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En we zijn eruit gestapt.
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want het antwoord is poepsimpel: een grondwetswijziging. (een grondwetswijziging is een hele poespas, zoek maar eens op in Wiki. Dan kan je vb. zien dat er eerst bijna geen wijzigingen waren in 100 jaar, en sedert WOII een lawine aan wijzigingen ... grote lijnen van de prosedure in art. 195 en verder: 1. het parlement maakt een lijst op van de artikelen die mogen gewijzigd worden; dit brengt automatisch de ontbinding van het parlement met zich mee 2. verkiezingen 3. nieuw parlement mag de aangeduide artikelen wijzigen, en alleen de die. ambetantigheid: een gewone meerderheid volstaat niet; 't moet 2/3 zijn. Ik kopieer voor jou de eerste titel en de eerste twee artikelen uit de grondwet: Citaat:
Art. 1. De federale staat B. houdt op te bestaan en wordt vervangen door de onafhankelijke staten Vlaanderen en Walenland en het gedeeltelijk onafhankelijke Brussel (eventueel naar hun keuze anders, bijvoorbeeld "Klein-B." genoemd) Art 2. Het grondgebied en de bevoegdheden van de voormalige federale staat wordt als volgt verdeeld: - Vlaanderen wordt volwaardig bevoegd als onafhankelijke staat over het grondgebied van het voormalige gewest Vlaanderen; en het behoudt zijn bevoegdheden die toegekend waren aan de voormalige Vlaamse Gemeenschap, voor wat betreft het grondgebied van Brussel; - Walenland: idem dito voor het Waalse gewest - Brussel: behoudens voor de voormalige bevoegdheden van de gemeenschappen, krijgt de onafhankelijke staat Brussel alle voormalige bevoegdheden van het voormalige federale nivo en van eht voormalige gewestelijke nivo.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...................die er volgens mij nog niet is
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() [quote]Ik alludeerde op het eeuwige refrein van de Azerts en de Henri's van deze wereld vanaf het ogenblik dat ze eens te meer met de Belgisch realiteit worden geconfronteerd.