![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() voila.
hij kreeg daarenboven een verwijzing naar de eigenaars van de data. Hij had kortom genoeg informatie om verder te kunnen, desnoods mits enkele verdere vragen te stellen. Er was géén enkele reden om Briffa ervan te beschuldigen data achter te houden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) we een ongehoord snelle stijging hadden meegemaakt in de laatste 100 jaar of zo 2) de temperaturen nu een stuk hoger lagen dan de laatste 1000 jaar of zo 3) de correlatie met de CO2 "hockey stick" heel duidelijk was. Niet dat daar iets mis mee is, maar dat werd genomen als basis om voor urgente aktie te pleiten. Maar dat was dan impliciet omdat men die hockeystick zo doortrekken naar de toekomst (wat je zelf trouwens ook zegt), want indien het zo ware dat die snelle stijging vandaag zou gestopt zijn, en de huidige temperaturen dus zouden blijven, dan was er niks loos. Dat is niet hetzelfde als een grafiekje waar je toont - ik zeg maar wat - dat de kindersterfte (ten gevolge van zero coca cola bijvoorbeeld) de laatste jaren sterk is gestegen en dat dat dus op zich al een dramatisch gegeven is, en dat de kindersterfte nu veel hoger zou zijn dan 20 jaar geleden, een toestand die onaanvaardbaar is, en we daar onmiddellijk iets moeten aan doen (zoals zero coca cola verbieden want het is een gif). Met andere woorden, die hockey stick op zich was niet dramatisch, in tegenstelling tot wat men wilde insinueren. Het is wanneer men die hockey stick zou gebruiken om: 1) het verband te "bewijzen" tussen CO2 en opwarming 2) een extrapolatie (een "klimaatmodel") met de losse hand voor de toekomst te maken dat men het probleem zou beginnen te zien. Maar wetenschappelijk gezien heeft dat geen zin. Het verband CO2-temperatuur komt niet van die hockeystick. Klimaatsmodellen zijn heus wat ingewikkelder dan "een regeltje naast het laatste stukje van de curve en lijntje trekken". Natuurlijk is het "spectaculair". Maar het is net op dat spectakel dat de hockeystick veel tegenvuur heeft gekregen, en het is door die communicatiefout dat vele mensen nu denken dat dat tegenvuur enige relevantie heeft. Citaat:
De "basis" berekening van het "naakte" effect (de forcing) van CO2 op temperatuur komt van een programma zoals MODTRAN waar geen jota in zit van enige hockeystick dan ook, maar gewoon de fysica van warmtetransport en de absorptie spectra van een paar gassen. En de klimaatsgevoeligheid in meer uitgebreide programma's komt ook niet van de hockeystick, maar van het samenwerkend effect van verschillende modelisaties van wolken, ijs, oceanen, .... Met andere woorden, de wetenschappelijke relevantie van de hockeystick in de "theorie van GW" is bijna zo goed als nul. Bijna, want het kan wel dienen als test case. Terwijl het gecommuniceerd is als zijnde een van de hoekstenen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2010 om 06:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
De hockeystick is echter slechts één van de twee grafieken om het temperatuurverloop van de recentse tijden weer te geven. De eerste grafiek geeft de periode met thermometermetingen weer. Pas daarna komt de hockeystick. de uitleg over de recente stijging in temperatuur is als volgt : 1) we een ongehoord snelle stijging hadden meegemaakt in de laatste 100 jaar of zo[/quote] exacte frasering in het TAR als bijschrift bij de hockeystick: (b) Additionally, the year by year (blue curve) and 50 year average (black curve) variations of the average surface temperature of the Northern Hemisphere for the past 1000 years have been reconstructed from “proxy” data calibrated against thermometer data (see list of the main proxy data in the diagram). The 95% confidence range in the annual data is represented by the grey region. These uncertainties increase in more distant times and are always much larger than in the instrumental record due to the use of relatively sparse proxy data. Nevertheless the rate and duration of warming of the 20th century has been much greater than in any of the previous nine centuries. Similarly, it is likely that the 1990s have been the warmest decade and 1998 the warmest year of the millennium. waarbij likely staat voor een kans tussen 66 & 90 % en in de algemene tekst staat duidelijk aangegeven dat we voor proxy's vooral over het noordelijk halfrond spreken en dat (mijn beklemtoning) It is also likely7 that, in the Northern Hemisphere, the 1990s was the warmest decade and 1998 the warmest year (Figure 1b). less data are available, less is known about annual averages prior to 1,000 years before present and for conditions prevailing in most of the Southern Hemisphere prior to 1861 ik weet niet hoe dit bij jou overkomt, maar dit interpreteer ik niet als een poging om de zekerheden groter voor te stellen dan ze zijn ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het enige wt die grafiek is dat we zo ongeveer op een punt zitten dat de temperaturen hoger gaan komen dan we in duizenden jaren hebben gekend. De rest is je eigen interpretatie. Citaat:
Citaat:
Dit wordt allover the internet gepropageerd als "the hockeystick is broken" waaruit ze maar ineens besluiten "dus is de hele klimaatwetenschap van A tot Z waardeloos". IEts wat eindeloos en eindeloos en eindeloos herhaald is geworden en het is dat wat de hockeystick zo bekend heeft gemaakt. Citaat:
Een grafiek lezen lukt meestal met enige moeite nog wel. Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#166 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het feit dat je iets wil afleiden over de toekomst op basis van deze reconstructie van het verleden (dus door extrapolatie) toont dat aan. Dat je in gedachten dat streepje wat door trekt. Citaat:
Trouwens, dat impliciete is expliciet gemaakt door Al Gore, die net daarvoor, samen met de IPCC, de Nobelprijs heeft gekregen, he. Citaat:
Nu, je hebt gelijk hoor, ik laat mij te veel leiden door wat ik van populariserende dingen heb gezien, en nu ik terug de TAR ben gaan opzoeken geef ik wel toe dat het toen heel voorzichtig was geformuleerd. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2010 om 13:28. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een goed voorbeeld is hier: http://www.mad.zmaw.de/fileadmin/ext...27-1Storch.pdf Ik heb ergens gezien hoe ze eenzelfde "verstoring" aanbrachten in het verleden en in het heden, dat gaf een factor 2 verschil in amplitude met Mann's methode. Ook als je Mann's hockeystick vergelijkt met Esper's of Moberg's "badkuip" dan zie je een duidelijk verschil in amplitude en snelheid van verandering: http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globa...2005-large.jpg vergelijk de periode 1000-1950 met die van Mann (1950 is het einde van de reconstructie bij Moberg, gezien een aantal proxies geen betere resolutie hebben). Voor Esper naast MBH, zie http://www.worldclimatereport.com/in...1998-2005-rip/ (sorry, vond geen "betrouwbaarder" bron, hier staan MBH en Esper netjes naast elkaar). Na 1960 geven verschillende boomringseries problemen, maar dat zit verborgen in vrijwel alle reconstructies door de boomring grafieken na 1960 af te hakken en de gemeten temperaturen mee te plotten. Een van de laatste interessante discussies die ik had op RC was het verband tussen natuurlijke variabiliteit en de gevoeligheid voor broeikasgassen: http://www.realclimate.org/index.php...e-sensitivity/ Citaat:
De promotie van de hockeystick door het IPCC op zowat alle hoeken van de straten heeft er niets mee te maken, evenmin als "An Inconvenient Truth" en zo... Zo lanzamerhand kunnen we nu wel zeggen dat something is rotten in het deel van de klimaatwetenschap dat zich bezighoudt met paleotemperaturen van de laatste millennia. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt dat uit "My Fair Lady" ?
http://www.bigsiteofamazingfacts.com...y-in-the-plain |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 18 januari 2010 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie echt niet in hoe je uit de stelling "dat we allicht op een punt gaan komen dat temperaturen hoger gaan liggen dan de voorbije recenten tijden", wil gaan afleiden dat ik die uitspraak doe door extrapollaties. ![]() maar bon, als we de voorspellingen erbij nemen, dan blijkt dat wat er ons in de komende eeuw te wachten lijkt te staan, best geïllustreerd kan worden door ... in gedachten dat streepje effectief door te trekken... Meer zelfs : aangezien die opwarming wordt voorspeld, moet je m.i. ook kijken naar wat dat betekent om het in de juiste context te kunnen beschouwen. En om die voorspelling in een juist perspectief te plaatsen, *moet* je zelfs in gedachten dat streepje doortrekken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() ondertussen heeft NASA detemperatuurgegevens van 2009 verwerkt en de conclusie is weinig verrassend :
Citaat:
![]() ondertussen houden klimaatskeptici vol dat de planeet al tien jaar afkoelt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gemiddelde van cherry picking meetpunten.
Kan ik ook hoor. Weerstationnetjes in een klein parkje in't midden van grote steden. Of alleen meten rond de evenaar en dan deze gegevens afzetten tegenover weerstations boven de poolcirkel.
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De realiteit : neem je data van meetstations, of neem je de metingen per sateliet dan blijkt dat ... de gegevens overeen stemmen. Kortom, je poging tot kritiek blijft niet overeind. Laatst gewijzigd door Jedd : 24 januari 2010 om 02:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Jedd : 24 januari 2010 om 02:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#178 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
1 van mijn richtlijnen, zoals Cicero al duidelijk bracht " Qui Bono". Wie verdient eraan. In mijn opinie. Al dat klimaatgezeik, daar verdienen vooral onze leiders aan, en bijgevolg, hun broodheren. MEER TAXEN, MEER BELASTINGEN, WEES SOLIDAIR etc etc etc....
![]() |
![]() |
#179 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Mijn kinderen hebben mij niet nodig om aan henzelf te denken.)
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij gebrek aan nageslacht ben ik nog steeds een potentieël kannidaat voor de Darwin Award.
Citaat:
![]() |