![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En zoals gezegd, het is geen formeel nulpunt, dus moet ik dat framework van jou met je zinnetje "mensen handelen" niet accepteren.
1000000ste keer. Meer valt er dan ook niet over te zeggen, vermits je de andere zaken afdoet als irrelevant. Discussie afgelopen, theologie klopt zichzelf op de borst. Ik verdenk je er echt wel zwaar van gewoon dit gewoon in scene te zetten als een of ander verdoken surrealist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tjah, en het is duidelijk dat dit geen (duidelijke) kritiek is, eerder een oppervlakkige opmerking. Dus jij hebt eigenlijk niets bewezen. Goed voor jou, goed voor je ego.
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
|
![]() Je hebt de tegenargumenten afgedaan als irrelevant, en je zit nu te mokken dat ik weiger jouw framework te gebruiken. Doe dan ook niet schijnheilig.
In jouw eigen theologisch bouwwerk heb je gelijk, zonder twijfel, net zoals Descartes gelijk had in zijn godsbewijs. En dat is wat je zocht: die erkenning. Voila, hopelijk zijn we nu goed voor een tijd. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit natuurlijk wel: Citaat:
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je een argument hebt, maak het dan. Hier kan ik niets mee aanvangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder: 'al wat aan het handelen ten grondslag ligt'; tjah, dat is inderdaad wat economie doet. Praxeologie in het bijzonder en (veel) economie in het algemeen houdt zich niet echt bezig met de (concrete) motieven die mensen hebben, evenmin als de concrete particuliere doelen die mensen wensen te bereiken. Praxeologie bestudeert, alweer, wat er op logische gronden gezegd kan worden - of, beter, wat er essentieel is aan handelingen geabstraheerd van alle concrete zaken. Net zoals dat een driehoek abstractie maakt van alle concrete driehoeken (of dit nu de grondplan is van een huis, een geodriehoek of weet ik veel), zo maakt praxeologie abstractie van elke concrete handeling om een bepaald doel te bereiken en bestudeert wat er op formele grond daarover gezegd kan worden. Daarmee is, natuurlijk, niet gezegd dat dit het alpha en omega is van de gehele studie van handelen. Het is misschien correcter om het te omschrijven als: praxeologie bestudeert wat op formele/niet-presieze abstracte grond kan gezegd worden over wat de essentie is van elke particuliere handeling. Daarmee is er natuurlijk nog veel ruimte voor concrete studies, zoals sociologie, geschiedenis, antropologie, etc. Het staat u vrij om ook naar Bourdieu te luisteren om bepaalde zaken te begrijpen over concrete handelingen, zaken die eerder contingent zijn (i.e. eigen aan bepaalde historische situaties) en dergelijke meer. Daar is niets mis mee en veel (goede) historici maken impliciet gebruik van een (beperkte) praxeologische methode, door het opstellen van historische narratieven waarbij bepaalde zaken wel relevant geacht worden en andere zaken niet. Het is natuurlijk wel zo dat vele wetenschappen van deze vorm van abstractie gebruik maken. Als Michels schrijft over 'de ijzeren wet van de oligarchie' en daar met een empirisch/theoretishce uitleg over komt, dan doet hij aan een (kromme) vorm van praxeologie, i.e. hij beschrijft iets dat essentieel is aan organisaties. Je kan dit met praktijkvoorbeelden illustreren (maar vele sociologen denken dat je het daarmee empirisch bewijst, wat mij verkeerd lijkt) maar de theorie maakt op zich we abstractie van elke concrete elitevorming en tracht de essentie van het proces weer te geven. Misschien wel het grootste verschil is dat de meeste eerst kijken naar de realiteit en iets zien dat ze verklaard willen zien, om dan een theoretisch verhaal te construeren waarin de essentie van het verklaarde fenomeen wordt gevat. Dit kan (mogelijkerwijze in sommige gevallen) gelegitimeerd zijn, daar spreek ik me niet over uit. (Ik ben er in ieder geva niet a priori tegen.) Maar de praxeologische methode gaat uit van enkele a priori zekerheden om op abstracte wijze zaken te kunnen beredeneren. Ik zie het fundamentele probleem niet echt. Ik snap wel dat jullie menen dat jullie gegronde kritiek hebben geuit en dat ik koppig of religieus ben dat ik dat maar blijf tegenstribbelen, maar ik heb een gelijkaardig gevoel ten opzichte van jullie. Dus het zou leuk zijn als dat niet meer als argument gebruik wordt.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 januari 2010 om 19:42. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp u als een individu dat doelen heeft, middelen hanteert, fouten maakt, spaart, consumeert, etc. omdat ik u begrijp als een mens. In die zin zeker wel. Maar de oostenrijkse school houdt zich niet bezig met deze abstracte zaken in te vullen in elke particuliere instantie. De Praxeologische methode is 'leeg' met betrekking tot wat uw concrete doelen, middelen, fouten zijn, uw particulier spaar- en consumptiegedrag, etc. In die zin helpt de praxeologische methode niet bij. Het enige wat de praxeologische methode doet, is spreken over de abstracte zaken die kunnen gezegd worden over uw handelen, middelen, fouten, etc. De reden waarom er niet veel meer kan gezegd worden dan het abstracte, is door het belang van het subjectivisme in de Oostenrijkse school. Wat uw concrete doelen, plannen, etc. zijn, is een onderdeel van uw subjectieve beleving van de wereld. Als praxeologen het over 'winst' hebben, hebben ze het dan ook over 'psychic profit', i.e. wat de actor als winst percipieert!
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Je bent nog geen stap dichter in de wetenschappelijke verantwoording, je blijft maar de theologische argumentatie herkauwen. Het fundament waarop je beweert dat "mensen handelen" is rot, alleen mag niemand het in vraag stellen. Je kan nu nog urenlang blijven spartelen over wat nu uitsluitend relevant is voor de praxeologie, maar je blijft wel zitten met die problemen. Willens nillens. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zit natuurlijk wel fout dat dit een 'metafysica' is, net zoals je verkeerd zit dat dit een 'naturalisme' is, als dat het verkeerd is dat het een 'genesis'denken is, maar dat laat ik nog even ter zijde. Wat zijn dan de redenen om te denken dat het quatsch is? Want verwijzen naar een autoriteit ('iedereen') is natuurlijk geen argument.Waarbij ik alweer in het midden laat dat dit niet waar is. Het is helemaal niet waar dat 'niemand' denkt in termen van de essentie; integendeel, de humane wetenschappen zitten vol met denken in termen van essenties. Wat ik denk is dat jij de praxeologische methode in denken van 'essenties' niet uit elkaar kan houden van de Platoonse benadering van de ideëenwereld (dat ook een vorm van 'essentieel' denken is). De praxeologische methode zit echter in de Aristotelische benadering van het denken in essenties. Zoals uitgebreid beargumenteert door Reisman en Long is het de neo-klassieke benadering die juist gebruik maakt van het Platoonse denken in termen van essentie - presieze abstractie; wat inderdaad een verkeerde benadering is. Echter: We do not specify the absence of other relevant factors, but fail to specify other factors. Het belangrijke verschil is natuurlijk evident. Zoals ik al eerder uitgelegd heb: wij zeggen niet dat een minimumloon de enige factor is op werkgelegenheid, maar zeggen wel dat het minimumloon een factor is die daar invloed op heeft (waardoor een empirische weerlegging quatch is), door de grote combinatie van mogelijke invloeden. Wij hebben het niet over Platoonse paarden zonder kleur, maar over paarden waarvan we de kleur niet definiëren. Dit denken is natuurlijk heel natuurlijk: als jullie zeggen dat de sociale zekerheid een invloed heeft op de welvaart van de samenleving en niet - ik zeg maar iets - het feit dat de veel meer auto's hebben, dan maken jullie ook een redenering die uitgaat van essenties. 'Puur empirisch' kan je dat immers niet concluderen. Ik zie niet in waarom filosofische ondervraging uitgesloten wordt; er zijn meningsverschillen in de Oostenrijkse school. Citaat:
(Ik heb even alle irrelevante, persoonlijke opmerkingen weggefilterd. Ik hoop dat het niet stoort.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 januari 2010 om 21:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
|
![]() Ik heb je reeds gezegd dat Husserls splitsing van wiskunde en "de rest" een algemeen aanvaard concept is in de wetenschapsfilosofie, met bijbehoorde uitleg wat wiskunde speciaal maakt. Dat bedoel ik dan ook met "iedereen", niemand gaat terug naar premoderne theologische vormen van denken. En jouw denken start juist met een genesismodel, wat alleen toepasbaar kan zijn binnen de wereld van ideële objecten, namelijk de wiskunde. Of religie wanneer het claims maakt over het reële, wat bij jou zo is, je hebt het zelf vermeld.
Ik heb nergens gesproken over Plato. Als ik Plato zou herkennen, of Aristoteles in that matter, dan zou ik het wel aangeven. Aristoteles kent een universeel naturalisme, maar zijn concepten zijn ingebed in een contextueel verhaal over bepaalde normatieve betrachtingen. Zie bv. zijn concept van eudamonia. Wat bij jou in geen mijlen te bespeuren valt, vermits dit maar pas na het formele kader aan de oppervlakte komt (hoe handig). Het naturalisme is tegengesteld aan de epistemologie/ontologie van Plato voor evidente redenen (vermits zijn systeem gegrond is in de theorie van het ideële en het reële), geen idee waar jij vandaan haalt dat ik de praxeologie zou vergelijken met Plato. Dat heb ik nu toch wel reeds enkele bladzijden duidelijk gemaakt, maar elk argument wordt tenietgedaan wegens niet compatibel met jouw formeel denkkader. Maw, ofwel kies je mee te stappen in jouw wereld, ofwel moeten we bang zijn voor de naderende Waarheid. Je speelt telkens opnieuw hetzelfde deuntje, terwijl ik toch reeds heb toegegeven dat in jouw theologie je absoluut gelijk hebt. Veel verder geraak je niet, hoor. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hoeft trouwens echt niet bang te zijn. Dat kan ik je verzekeren!
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Dag Adrian!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dag P!
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 20 januari 2010 om 00:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
En waarom zegt ge dat ge die niet invult in particuliere instanties, terwijl ge dat duidelijk wél doet: Citaat:
Citaat:
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 20 januari 2010 om 00:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wil je daar een antwoord op, of laten we het hierbij waarbij jij het laatste woord mag hebben?
![]() |
![]() |