Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2010, 00:16   #161
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik had wel niet betaald wegens niet thuis.
Maar goed, ik was in fout en heb betaald maar onmiddellijk opgezegd.
Nu verneem ik dat de boete van 15 tot 7 € gedaald is.
Maar zelfs dat is nog teveel aangezien ze niet de minste kosten maken, alleen een maand langer op hun centen moeten wachten.
Nalatigheidskosten zijn niet als "boete" bedoeld. In deze draad is al enkele keren het "nut" van nalatigheidskosten aangehaald. Als een bedrijf een maand langer op geld moet wachten kost dit het bedrijf wel geld. Het administratieve gedeelte en opvolgingen van late betalingen kost ook tijd en geld. Je kan dan zeggen "OK maar toch geen 7 euro per klant" dan herhaal ik hierbij dat nalatigheidskosten ook als afschrikmiddel wordt gebruikt. Minder dan 7 euro zou dat effect voor velen niet hebben, 15 euro daarentegen vind ik ook wel overdreven.

Komt er nog eens bij dat heel wat putten niet worden gedicht door bv facturen bij het incassobureau, in bleide verwachting op betaling maar die misschien nooit betaald zullen worden. Dat verlies moet ook worden gecompenseerd. Niet teveel begrip hebben voor wanbetalers want de brave burger is er de dupe van. Als het niet rechtstreeks is is het onrechtstreeks.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 00:44   #162
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nalatigheidsinteresten.
Wij hebben een bedrijf en proberen dat te vermijden.
Als een klant niet betaald dan bellen we eerst eens. Of bij gelegenheid vragen we het eens of er soms geen "vergetelheid was of een missing?"
Die kosten rekenen we slechts aan in het allerslechtste geval.

We proberen dat dus zo menselijk als mogelijk op te lossen eerst.
Oud 16 maart 2010, 10:29   #163
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had wel niet betaald wegens niet thuis.
D�*t is jouw eigen fout. Logisch dat je dan mag opdraaien voor de kosten. of voor de boete zo je wil...

Citaat:
Maar goed, ik was in fout en heb betaald maar onmiddellijk opgezegd.
Nu verneem ik dat de boete van 15 tot 7 € gedaald is.
Maar zelfs dat is nog teveel aangezien ze niet de minste kosten maken, alleen een maand langer op hun centen moeten wachten.
Dat maakt niet uit dat ze geen extra kosten maken. Jij hoort op tijd te betalen; kan je dat niet, dan moet je in de eerste plaats maar geen abonnement bij die kerels afsluiten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 10:56   #164
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Nalatigheidskosten zijn niet als "boete" bedoeld. In deze draad is al enkele keren het "nut" van nalatigheidskosten aangehaald. Als een bedrijf een maand langer op geld moet wachten kost dit het bedrijf wel geld. Het administratieve gedeelte en opvolgingen van late betalingen kost ook tijd en geld. Je kan dan zeggen "OK maar toch geen 7 euro per klant" dan herhaal ik hierbij dat nalatigheidskosten ook als afschrikmiddel wordt gebruikt. Minder dan 7 euro zou dat effect voor velen niet hebben, 15 euro daarentegen vind ik ook wel overdreven.

Komt er nog eens bij dat heel wat putten niet worden gedicht door bv facturen bij het incassobureau, in bleide verwachting op betaling maar die misschien nooit betaald zullen worden. Dat verlies moet ook worden gecompenseerd. Niet teveel begrip hebben voor wanbetalers want de brave burger is er de dupe van. Als het niet rechtstreeks is is het onrechtstreeks.
Het administratieve gedeelte en opvolgingen kost ze geen frank meer, die moeten altijd gebeuren en zijn in het abonnementgeld verrekend.
Putten door bv facturen bij het incassobureau moeten niet worden gedicht met verwijlintresten van wel betalende klanten. Ik heb uiteraard geen enkel probleem dat inningkosten gerekend worden voor slechte betalers.
Om mensen aan te zetten via domiciliëring te betalen kunnen ze voor mijn part het abonnement iets opslaan en korting geven voor wie via domiciliëring betaalt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2010, 11:00   #165
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het administratieve gedeelte en opvolgingen kost ze geen frank meer, die moeten altijd gebeuren en zijn in het abonnementgeld verrekend.
Putten door bv facturen bij het incassobureau moeten niet worden gedicht met verwijlintresten van wel betalende klanten. Ik heb uiteraard geen enkel probleem dat inningkosten gerekend worden voor slechte betalers.
Om mensen aan te zetten via domiciliëring te betalen kunnen ze voor mijn part het abonnement iets opslaan en korting geven voor wie via domiciliëring betaalt.

Wordt al toegepast op verschillende manieren.
Oud 16 maart 2010, 11:01   #166
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
D�*t is jouw eigen fout. Logisch dat je dan mag opdraaien voor de kosten. of voor de boete zo je wil...

Dat maakt niet uit dat ze geen extra kosten maken. Jij hoort op tijd te betalen; kan je dat niet, dan moet je in de eerste plaats maar geen abonnement bij die kerels afsluiten.
Of dat opzeggen zoals ik deed.
Wie dergelijke praktijken gebruikt vertrouw ik voor geen cent.
Probeer maar eens uw geld terug te krijgen als ze via domiciliëring teveel afgehouden hebben.
Oud 17 maart 2010, 20:12   #167
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nalatigheidsinteresten.
Wij hebben een bedrijf en proberen dat te vermijden.
Als een klant niet betaald dan bellen we eerst eens. Of bij gelegenheid vragen we het eens of er soms geen "vergetelheid was of een missing?"
Die kosten rekenen we slechts aan in het allerslechtste geval.

We proberen dat dus zo menselijk als mogelijk op te lossen eerst.
Zo hoort het toch, maar een Belgacom en Telenet hebben een monopolie,
die kunnen A VOLONTE de mensen de das omdoen.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2010, 20:13   #168
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buitensporigheid is zeer relatief.

7,5 euro 1ste aanmaningskosten en voor de 2de 12 euro. Ik vind dat niet buitensporig. Daarmee wil ik ook niet suggereren dat het weinig geld is. Je mag al blij zijn dat de diensten nog niet zijn afgesloten.
Dus jij vindt op een factuur van 25 euro, 12 euro aanmaningskosten niet buitensporig. Ga ergens anders de clown gaan uithangen é...

Aanmaningskoten zouden procentueel beperkt moeten zijn tot maximaal 20% van het hoofdbedrag, waarbij ze steeds alle facturen moeten verzamelen tot één rekening, waarop in zijn totaliteit 20%, waarvan de bedragen die reeds zijn aangerekend voor aanmaning in mindering worden gebracht.

En dan moeten ze maar naar de rechter stappen.

Maar sommigen maken er bllijkbaar extra bron van inkomen van, het is vlug verdient, een aanmaning per computer versturen.

Een leverancier die mij zoiets lapt kan het afbollen.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 17 maart 2010 om 20:17.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2010, 20:19   #169
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Zo hoort het toch, maar een Belgacom en Telenet hebben een monopolie,
die kunnen A VOLONTE de mensen de das omdoen.
Op tijd betalen kan al véél problemen vermijden. 't Is maar een idee uiteraard.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 00:28   #170
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus jij vindt op een factuur van 25 euro, 12 euro aanmaningskosten niet buitensporig. Ga ergens anders de clown gaan uithangen é...
7,5 euro 1ste aanmaningskosten waren blijkbaar toch te weinig want een tweede aanmaning was nodig.

Heb je misschien liever een deurwaarder?

Citaat:
Aanmaningskoten zouden procentueel beperkt moeten zijn tot maximaal 20% van het hoofdbedrag.
Jij zit te klagen over 12 euro aanmaningskosten. Maar als het van u afhangt moet iemand die 1 maand zijn factuur van 100 euro niet heeft betaald al dadelijk 20 euro aanmaningskosten moeten betalen. 20% van 100 euro = 20 euro. Wat als dit nog niet wordt betaald, 2de aanmaning: 40 euro? Jij doet het ook niet slecht als clown.

Citaat:
En dan moeten ze maar naar de rechter stappen..
Jij bent niet tevreden dus jij moet dan maar naar de rechter stappen.

Juridische kosten, die kunnen pas buitensporig zijn.

Citaat:
Maar sommigen maken er bllijkbaar extra bron van inkomen van, het is vlug verdient, een aanmaning per computer versturen.

Een leverancier die mij zoiets lapt kan het afbollen.
Natuurlijk, leveranciers genoeg die kunnen lachen met facturen die niet of laattijdig betaald worden ...

Elk zelfrespecterend bedrijf maakt op haar manier duidelijk dat wanbetaling "not done" is. Nalatigheidskosten of aanmaningskosten vind ik zelfs een klantvriendelijke manier om dit duidelijk te maken. Geen dreigementen, enkel een duidelijk signaal dat in de administratie verwerkt wordt.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 09:27   #171
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als iedereen op tijd betaalt, dan hoeft er geen 2e of derde factuur te vertrekken. UITERAARD kost het administratieve gedeelte en de opvolging ervan hen geld.

En UITERAARD mogen de kosten van incasso verhaald worden op de klanten die hun facturen niet op tijd betalen.

Betalen of abo opzeggen, dat is wat je moet doen. SIMPEL
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 12:27   #172
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als iedereen op tijd betaalt, dan hoeft er geen 2e of derde factuur te vertrekken. UITERAARD kost het administratieve gedeelte en de opvolging ervan hen geld.

En UITERAARD mogen de kosten van incasso verhaald worden op de klanten die hun facturen niet op tijd betalen.

Klopt, als niemand iets misdoet kunnen we zelfs politie en gerecht afschaffen.
Oud 18 maart 2010, 12:30   #173
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je misschien liever een deurwaarder?
Die vraagt na een viertal aanmaningen slechts 12.50 €
Oud 18 maart 2010, 12:52   #174
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Nog vorig jaar meegemaakt.
Na een tiental jaar klant bij “Orange” liet ik mij uiteindelijk door grwiekste verkopers overhalen om toch maar over te stappen naar “belgacom”.
Alles in orde gemaakt, domiciliering incluis.
Ergens in het zuiden van Frankrijk eerste SMS dat de rekening niet betaald is.
Blijkbaar was de domiciliering nog niet rond en moest ik de eerste maand zelf storten.
Ge stelt u toch niet voor dat ik mijn reis ga onderbreken om mijn factuur te gaan bekijken ?
Na nog enkele gelijkaardige SMSjes toch een berichtje dat het in orde was.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be