Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2010, 17:11   #161
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hij weigert niet, hij heeft die taal nooit nodig behalve voor de administratie.
Als je geen Nederlands wil spreken moet je niet in Vlaanderen komen wonen. Dat geldt voor alle immigranten. Punt uit. Zelfs belgicistische Vlamingen vinden dat vanzelfsprekend, maar de Franstaligen zullen blijven doorzetten tot België helemaal kapot is.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:13   #162
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus als Dewever iets overkomt zal hij het zelf gezocht hebben, bedoel je? Vlaanderen had maar niet om onafhankelijkheid of zelfs maar confederalisme moeten vragen? Opmerkelijk hoe langer hoe meer jullie discours begint te gelijken op dat van Milosevic in 1991...
Ze hebben niets, maar dan ook niets bijgeleerd. Deze onstaat moet zo vlug mogelijk vernietigd worden.
Oud 11 mei 2010, 17:17   #163
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Als ik me er niet bij zou neerleggen waarom zouden de Franstaligen dat moeten doen.
Strijden voor vorst, vaderland en recht? Is solidarnosc nu helemaal krankzinnig geworden? De sociale kwestie volledig negeren, van het communautaire een strijdkwestie maken,...ik denk dat ze zelfs bij LSP grote ogen opzetten.

Hoofdgeschud is hier wel op zijn plaats.
Oud 11 mei 2010, 17:20   #164
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Kraainem en Linkebeek vragen een aanhechting bij Bruxelles.

http://www.francophonedebruxelles.co...cident-le.html

Is er ginder dan een referendum geweest waarin de Krainemnaren en Linkebeekers hierom vragen???Of waart komt deze kwakkel weer vandaan?????
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 17:42   #165
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dan nog. Want na een paar generaties spreken die Vlamingen allemaal Frans en verraadt louter hun naam hun Nederlanstalige afkomst. En dat doen de Franstaligen niet. En dat zouden ze nochtans moeten doen en zich aanpassen aan de streek waarvoor en waarin ze gekozen hebben te leven.

Maar goed, misschien is er wel een oplossing: laat de Franstaligen hun faciliteiten houden op voorwaarde dat de Nederlandstaligen in Waals Brabant ook faciliteiten krijgen en later dus ook hun Vlaamstalige burgemeesters kunnen kiezen in Wallonië.
en laat de Vlamingen die in de Ardennen wonen ook maar kiezen voor Vlamingen: het zou wel eens kunnen dat ze rap van idee veranderen.

De meeste van die arrogante Brusselaars beseffen niet eens hoeveel Vlamingen in Walloniê wonen, omdat die juist geen faciliteiten vragen en zich gewoon integreren.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:33   #166
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik me er niet bij zou neerleggen waarom zouden de Franstaligen dat moeten doen.
Zegt u nu dat u geen democraat bent?
Oud 11 mei 2010, 18:35   #167
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus als Dewever iets overkomt zal hij het zelf gezocht hebben, bedoel je? Vlaanderen had maar niet om onafhankelijkheid of zelfs maar confederalisme moeten vragen? Opmerkelijk hoe langer hoe meer jullie discours begint te gelijken op dat van Milosevic in 1991...
Zo is het begonnen, zo zal het eindigen... In terreur... Knoop ons maar op op de Grote Markt in Leuven... Jullie belgicisten hebben het ooit gedaan, jullie kunnen het wel opnieuw.
Oud 11 mei 2010, 18:38   #168
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zo is het begonnen, zo zal het eindigen... In terreur... Knoop ons maar op op de Grote Markt in Leuven... Jullie belgicisten hebben het ooit gedaan, jullie kunnen het wel opnieuw.
Opknopen? Waar hebben ooit Belgicisten mensen opgeknoopt? Verlicht mijn geest.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:42   #169
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er is een verschil tussen de Vlamingen die naar Wallonië verhuizen, Nederlands blijven spreken onder elkaar maar wel Frans leren en het dus ook spreken en die Franstaligen (niet allen) die in Vlaanderen komen wonen en weigeren 1 woord Nederlands te leren.
Dat is enkel omdat de VL met weinigen zijn.

Een Franstalige in Zele zal ook NL spreken; wegens geen grote groep andere FR.

Een Franstalige die in Halle, Vilvoorde,... gaat wonen heeft uiterst zelden NL nodig; hij kan overal terecht in het FRans; Bruxelles is niet ver.

Laatst gewijzigd door azert : 11 mei 2010 om 18:42.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 18:44   #170
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ze spreken het alleszins niet tegen de Walen in hun dorp. Dat kan je van de Franstaligen rond Brussel niet zeggen.
Tegen wie moet hij anders spreken? In zijn dorp zal hij weinig andere VL vinden.

Een FR in Ledegem zal ook wel NL moeten spreken of anders heeft hij met niemand contact.
Oud 11 mei 2010, 19:16   #171
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Strijden voor vorst, vaderland en recht? Is solidarnosc nu helemaal krankzinnig geworden? De sociale kwestie volledig negeren, van het communautaire een strijdkwestie maken,...ik denk dat ze zelfs bij LSP grote ogen opzetten.

Hoofdgeschud is hier wel op zijn plaats.

De sociale kwestie is dat VOKA en UNIZO gesteund door een stelletje kleinburgers binnen NVA, VLD en CD&V proberen om hun patronale agenda door te drukken. De Belgische federale staat (vakbonden, sociaal overleg, sociale zekerheid etc... ) staat in de weg van hun doelstellingen om een land/regio te krijgen dan op hun maat is gesneden. Dat is de sociale kwestie en het lijkt me evident dat LSP en ik ons daar tegen verzetten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 20:26   #172
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is enkel omdat de VL met weinigen zijn.

Een Franstalige in Zele zal ook NL spreken; wegens geen grote groep andere FR.

Een Franstalige die in Halle, Vilvoorde,... gaat wonen heeft uiterst zelden NL nodig; hij kan overal terecht in het FRans; Bruxelles is niet ver.
Brussel en Vlaams Brabant bij elkaar bevatten ongeveer evenveel Nederlands- als Franstaligen. Hoe kan je daar dan eentalig functioneren zonder de helft van je mogelijkheden uit te schakelen?

Nederlandstaligen kunnen daar toch ook niet zonder Frans, en Franstaligen dus niet zonder Nederlands...

hoe stom moet je zijn om dat niet te zien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 20:29   #173
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
De sociale kwestie is dat VOKA en UNIZO gesteund door een stelletje kleinburgers binnen NVA, VLD en CD&V proberen om hun patronale agenda door te drukken. De Belgische federale staat (vakbonden, sociaal overleg, sociale zekerheid etc... ) staat in de weg van hun doelstellingen om een land/regio te krijgen dan op hun maat is gesneden. Dat is de sociale kwestie en het lijkt me evident dat LSP en ik ons daar tegen verzetten.
Neen, neen en nog eens neen. De sociale kwestie en de communautaire kwestie staan op zich volledig los van elkaar, iets dat ik overigens al verscheidene keren uit de mond van klein-linkse sympathisanten heb mogen horen. Ik denk dat je deze redenering gewoon als schaamlapje gebruikt voor je bizarre belgicistische oprisping van de laatste jaren. Maar ik weet natuurlijk niet wat er zich in dat hoofd van je afspeelt.
Oud 11 mei 2010, 20:33   #174
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Brussel en Vlaams Brabant bij elkaar bevatten ongeveer evenveel Nederlands- als Franstaligen. Hoe kan je daar dan eentalig functioneren zonder de helft van je mogelijkheden uit te schakelen?

Nederlandstaligen kunnen daar toch ook niet zonder Frans, en Franstaligen dus niet zonder Nederlands...

hoe stom moet je zijn om dat niet te zien.
VL zullen in BRUX vaak op mensen botsen die geen of weinig NL kennen.
Omgekeerd kun je in BRUX wonen en nooit NL nodig hebben.
Oud 11 mei 2010, 20:33   #175
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2
Oud 11 mei 2010, 20:36   #176
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, neen en nog eens neen. De sociale kwestie en de communautaire kwestie staan op zich volledig los van elkaar, iets dat ik overigens al verscheidene keren uit de mond van klein-linkse sympathisanten heb mogen horen. Ik denk dat je deze redenering gewoon als schaamlapje gebruikt voor je bizarre belgicistische oprisping van de laatste jaren. Maar ik weet natuurlijk niet wat er zich in dat hoofd van je afspeelt.
De essentie van het communautaire is het economische nml de vraag hoe we onze sociale zekerheid/sociaal model in de toekomst zullen blijven financieren binnen een neoliberale context dat landen onder druk zet om de lasten verder te verlagen/winsten te verhogen. Dat is overigens ook wat Dewever zegt hoor.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 21:13   #177
Hollander

Standaard

Citaat:
VL zullen in BRUX vaak op mensen botsen die geen of weinig NL kennen.
Omgekeerd kun je in BRUX wonen en nooit NL nodig hebben.
hmmm....jaja...denk nog maar eens goed na over wat je nu zegt.
Oud 11 mei 2010, 21:14   #178
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
hmmm....jaja...denk nog maar eens goed na over wat je nu zegt.
is gebeurd en het klopt.
Oud 11 mei 2010, 21:34   #179
Hollander

Standaard

Citaat:
is gebeurd en het klopt.
en jij wilt België tot een succes maken?
Oud 12 mei 2010, 08:04   #180
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, integendeel, de sociale kwestie en de communautaire kwestie zijn heel sterk verstrengeld met elkaar.

Dit huidig België heeft maar 1 toekomst: dat van een Franstalig België. De Franstaligen gaan echt niet stoppen met hun eisen tot uitbreiding van Brussel tot als Vlaanderen geheel tweetalig en dus Franstalig is.

Dat wilt zeggen dat binnen 10-20 jaar, eens dat Vlaanderen het economisch weer wat minder zal doen (en dat zal er komen, zeker als we de structuren van dit land niet dringend veranderen) de gewone laaggeschoolde Vlaming niet meer aan de bak zal komen vanwege het niet kunnen spreken van het Frans.

maw, als we de toekomst van de gewone Vlaming wilt waarborgen, dan zal dit België dringend moeten veranderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be