![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik heb de indruk dat u niet goed hebt begrepen waar het laatste zinnetje van mijn bijdrage naar verwees. Ik neem het u niet kwalijk, hoor, wees gerust. Onze vriend azert kwam ons regelmatig en tot in den treure uit de doeken doen waarom Franstalige Belgen doorgaans geen Nederlands kennen: zij maken immers deel uit van een grote/prestigieuze taalgemeenschap, waardoor de kennis van de belangrijkste taal van het land voor hen nooit een prioriteit was (en voor velen nog steeds niet blijkt te zijn: daarvan getuigen mijn ervaringen in het Enseignement de la Communauté française de Belgique). Het is gewoon grappig vast te stellen dat niet alleen azert, maar blijkbaar ook een aantal publieke figuren in Franstalig België nu plots een andere mening toegedaan zijn. De verklaring dáárvoor is m.i. niet ver te zoeken: paniek in zijn zuiverste vorm. Immers: "C'est la fin de l'âge d'or, on change de décor!" Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! Laatst gewijzigd door djimi : 4 mei 2010 om 21:45. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Waarde djimi, Ik heb uw bijdrage nog eens herlezen : u hebt gelijk, ik vatte niet waar uw laatste zin naar verwees. Eén en ander doet evenwel niets af van mijn stelling en opinie, maar laat ons zeggen dat ze als reactie op uw bijdrage een beetje het doel voorbijschoot. Ik merk trouwens dat u mijn mening deelt voor wat betreft de taalmentaliteit der Belgische Franstaligen, en als iemand het middels ervaring op het terrein kan weten, bent u het wel. De “paniek” waar u het over hebt is inderdaad duidelijk merkbaar, en niet enkel op het vlak van een plotse ogenschijnlijke wijziging in bedoelde mentaliteit. De Franstalige Belgen zijn er al quasi twee eeuwen aan gewend geraakt dat Vlaanderen uiteindelijk steeds toegeeft aan hun eisen en grillen. Als dat dan eens (voorlopig ?) niet gebeurt, is dat voor hen zowat het einde van een wereld, nietwaar. H. |
|
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wat bedoel je met Vlaanderen? Is dat het middeleeuwse graafschap Vlaanderen, met de middeleeuwse grenzen? dan heb je gelijk. Heb je het over de betekenis die men daar tegenwoordig aan geeft, het Vlaamse gewest, Dan geldt dat maar voor een gedeelte van het grondgebied. Dan hebben we evenveel, voor sommige delen zelfs een veel groter gemeenschappelijke geschiedenis met onze Waalse landgenoten. Ga je terug tot de tijd van het Romaanse en Germaanse rijk......waar komen die heirbanen hier vandaan als dit tot het Germaanse rijk behoorde? enkele historische kaarten: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...dun_en_843.JPG http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand...e_Germanic.png zie je hier zoveel gemeenschappelijk met Nederland en niet met Wallonië? http://www.zum.de/whkmla/histatlas/l...es/burgund.gif Hoe meer ik er mij in verdiep hoe meer ik overtuigd ben dat onze leiders de bevolking blaaskes wijs maken om ze achter een vlag te laten lopen. Het algemeen welzijn zal niet de grote betrachting zijn, eigen macht en voordeel daarentegen wel. Zoals bijna altijd in de geschiedenis. |
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
Europees Commissaris
|
Ja, die grenzen zijn 'ab-soluut' cultureel bepaald.
|
|
|
#165 |
|
Vreemdeling
|
De taalgrens van heel vroeger en nu.
|
|
|
|
|
|
#166 | ||
|
|
De taalgrens van heel vroeger?
Citaat:
Dat kan toch niet. Citaat:
Waar zie je die meertaligheid op bovenstaand kaartje? |
||
|
|
|
|
|
#167 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 6 mei 2010 om 08:34. |
|
|
|
|
|
|
#168 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
|
Citaat:
Ned. Limburg+ kleine gebieden in Belgisch Limburg, hebben pas een gezamelijke geschiedenis sinds Napoleon met Belg. Limburg(het gedeelte 'Land van Loon'). Bekijk deze kaarten maar: http://www.zum.de/whkmla/histatlas/l...axbelgium.html en deze: http://www.parenteel.nl/eynatten/images/kaart-luik.jpg |
|
|
|
|
|
|
#170 |
|
|
8o
Laatst gewijzigd door pajoske : 6 mei 2010 om 10:11. |