Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 16:14   #161
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Godsdienst hoort niet in het lessenpakket te zitten. Betere geschiedenis, economische aardrijkskunde en inzicht in pedagogie, psychologie, gezondheid en hygiëne zijn wél belangrijk, zo belangrijk als talen. Wiskunde kan gerust minder. L.O. is vrijetijdsbesteding.
Toch wel. Het maakt integraal deel uit van onze cultuur(geschiedenis). Het heeft onze manier van denken op zodanige manier beïnvloed dat je het wel moet geven. Godsdienst doet geen keuze maken tussen geloven of niet geloven, het biedt gewoon informatie aan (of tenminste dat zou het moeten doen.) Godsdienst weglaten zou daarom een grote vergissing zijn.

Maar goed, het ging hier over Frans.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:24   #162
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
We zijn duidelijk beide voorstander van het concept moedertaal + internationale taal en het al dan niet leren van andere talen is de eigen keuze.

Ik ben echter geen voorstander van Engels als internationale taal. Dit omdat dat zeker WEL resulteert in onderdrukking van bevolkingsgroepen. Wie Engels als moedertaal heeft, zal als resultaat altijd bevoordeeld zijn op de rest, enkel en alleen omdat die persoon het geluk heeft met Engels opgegroeid te zijn. Dat is gewoon niet eerlijk. Bovendien zijn er zo veel varianten van het Engels. Indien we dan echt Engels willen leren en niet het Engels van een bepaalde streek om geen streek te bevoordelen, dan moeten we wel een gigantische woordenschat aanleren.

Zelf pleit ik voor een kunsttaal als internationale taal. Deze kunsttaal dient dan naar mijn mening een kunsttaal te zijn die zo weinig mogelijk op andere talen gebaseerd is. De delen die onvermijdelijk toch meer van de ene taal dan de andere taal zullen moeten weghebben, de keuze van de woordvolgorde bijvoorbeeld, mogen dan niet allemaal op één enkele taal of taalgroep gebaseerd worden. Verder heb je de mogelijkheid om een kunsttaal zo te maken dat hij zo makkelijk mogelijk aan te leren is voor niet-moedertaalsprekers en die mogelijkheid dient dan ook benut te worden door geen onregelmatigheden erin te verwerken en door ervoor te zorgen dat je met zo weinig mogelijk woorden of woorddelen zo veel mogelijk dingen kan uitdrukken.
Ik zie niet in waarom de Engelse taal spreken zou leiden tot onderdrukking van (meertalige) bevolkingsgroepen. Vooral omdat ik je volledig volg in het argument dat iemand die opgroeit in de Engelse taal bevoordeeld is. Dus waarom dan onze eigen kinderen niet laten opgroeien in de Engelse taal én tegelijkertijd communautaire problemen daarmee oplossen? Engels is trouwens een heel rijke taal, omdat het een samenraapsel is van andere talen en omdat het gesproken wordt door een zeer grote gemeenschap.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:28   #163
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Toch wel. Het maakt integraal deel uit van onze cultuur(geschiedenis). Het heeft onze manier van denken op zodanige manier beïnvloed dat je het wel moet geven. Godsdienst doet geen keuze maken tussen geloven of niet geloven, het biedt gewoon informatie aan (of tenminste dat zou het moeten doen.) Godsdienst weglaten zou daarom een grote vergissing zijn.

Maar goed, het ging hier over Frans.
Filosoof zegt dat gewoon omdat hij een bijna ziekelijke afkeer van godsdienst heeft.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:23   #164
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Filosoof zegt dat gewoon omdat hij een bijna ziekelijke afkeer van godsdienst heeft.
Wat jij ziekelijk noemt, noem ik zéér gezond.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:43   #165
Heftruck

Standaard

Vrij triestige parochiementaliteit hier.

Vrij triestige zelfonderschatting hier.

We zijn zelfs niet geïnteresseerd in elkaar leren verstaan.

*zucht*
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 17:46   #166
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Voor consumeristen is taal niets meer dan een communicatiemiddel, niets meer.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 18:31   #167
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom de Engelse taal spreken zou leiden tot onderdrukking van (meertalige) bevolkingsgroepen. Vooral omdat ik je volledig volg in het argument dat iemand die opgroeit in de Engelse taal bevoordeeld is. Dus waarom dan onze eigen kinderen niet laten opgroeien in de Engelse taal én tegelijkertijd communautaire problemen daarmee oplossen? Engels is trouwens een heel rijke taal, omdat het een samenraapsel is van andere talen en omdat het gesproken wordt door een zeer grote gemeenschap.
Er zou een overgangsperiode bestaan tussen een wereld waarin een minderheid Engels als moedertaal heeft en een wereld waarin iedereen Engels als moedertaal heeft. Gedurende die gehele overgangsperiode zullen mensen bevoordeeld of benadeeld worden op basis van welke taal ze als kind aangeleerd kregen. Die overgangsperiode zou volgens mij vele generaties duren.

Engels is heel zeker een rijke taal die ook door veel mensen gesproken wordt, maar het is in geen geval een neutrale taal. De internationale taal dient in de eerste plaats om communicatie tussen mensen van de hele wereld te vergemakkelijken. Het is dus in de eerste plaats een communicatiemiddel, maar er kan ook een internationale cultuur rond ontstaan. Bij het Engels is die internationale cultuur onmogelijk doordat het Engels onlosmakelijk met de Angelsaksische cultuur verbonden is. In de internationale cultuur die rond het Engels zou ontstaan zouden de Angelsaksische wortels altijd een centrale rol blijven spelen.

Daarom pleit ik ervoor om geen natuurlijke taal als internationale taal in te voeren, maar wel een kunsttaal zonder wortels in een andere taal. Daarrond ontstaat dan geen cultuur die een bepaalde groep van de mensen centraal stelt, maar wel een cultuur waarin de verbondenheid van alle mensen een centrale rol heeft.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 01:04   #168
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen de voorstanders van verplicht Frans alvast even antwoord geven op de volgende vraag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Maar misschien kunt u mij alvast vertellen wat een loodgieter in Turnhout aan 5 uur Franse les per week heeft?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 01:38   #169
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien kunnen de voorstanders van verplicht Frans alvast even antwoord geven op de volgende vraag:
"Maar misschien kunt u mij alvast vertellen wat een loodgieter in Turnhout aan 5 uur Franse les per week heeft?"
Hangt er van af waar die woont.
Schorrevoort? Hoogstwaarschijnlijk niet

Apostoliekenstraat? Denk het ook niet.
(die geraken nooit verder dan "tuurnaats" )

Op de Graatakker? Misschien wel
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 01:49   #170
Heftruck

Standaard

Citaat:
Franstalige media, duh.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 10:19   #171
198117cie
Burger

198117cie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
rapper ik zal u ne keer zeggen
als uwe loodgieter wil groeien tussen allerlei concurenten enz zal turnhout vlug te klein zijn en als wil groeien in zijn bedrijf moet hij uitbreiden en zo kan het zijn dat ge op een moment in een franse gemeente moet een toilet aansluiten daarom !!!!!! 3/4 is in het frans 3/4
Oud 19 juni 2010, 13:19   #172
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Je bedoelt, dat Duits economisch belangrijker is dan Frans, want dat is wat ik zeg.
Duitsland ligt ook vlakbij, net als Frankrijk en Wallonië. Ook daar kunnen veel Vlamingen gaan werken, of samenwerken. Vandaar het belang.
Neen, Frans is in Europa economisch belangrijker dan het Duits, dat staat namelijk in het onderzoek dat ik heb aangehaald.
Oud 19 juni 2010, 14:39   #173
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Neen, Frans is in Europa economisch belangrijker dan het Duits, dat staat namelijk in het onderzoek dat ik heb aangehaald.
Dat grafiekje toch niet?!
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 15:16   #174
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen afkéér: ik heb hier binnen handbereik de bijbel in 4 talen, de koran in 3 talen, de veddah in 1 taal, de tenach en talmud ontbreken me nog (en ik ben niet gelovig noch gedoopt )

Godsdienst is wel een vak dat IMHO niet voorgaat op andere. Absoluut geen probleem met zondagscholen, catechismus of andere buitenschoolse activiteiten (voor wie dat wil)

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 juni 2010 om 15:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 15:17   #175
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geen afkéér: ik heb hier binnen handbereik de bijbel in 4 talen, de koran in 3 talen, de veddah in 1 taal, de tenach en talmud ontbreken me nog (en ik ben niet gelovig noch gedoopt )
Ken je vijand?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 15:37   #176
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ken je vijand?
Indien die zich mijn vijand verklaren maar voor mij voornamelijk uit cultuurhistorische interesse. Ik heb hier ook Tacitus ea.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 juni 2010 om 15:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:49   #177
198117cie
Burger

198117cie's schermafbeelding

Standaard

ik vind dat we alle talen moesten schrappen en dat we gewoon overal
brussels praten dan was het nog plezant en dan konde we ne pot pakke on den toog bij rosse jef !!!!!!
Oud 19 juni 2010, 16:51   #178
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 198117cie Bekijk bericht
ik vind dat we alle talen moesten schrappen en dat we gewoon overal
brussels praten dan was het nog plezant en dan konde we ne pot pakke on den toog bij rosse jef !!!!!!
Amen. En dit moet - verplicht - tot bij nieuwslezers en docenten af!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juni 2010 om 16:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 01:42   #179
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?

Ik ben meer voor het soort ondewijs waar er slechts een aantal vakken verplicht zijn en de rest vrije keuze vakken zijn waaronder taal moet zitten ....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 02:08   #180
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik ben meer voor het soort ondewijs waar er slechts een aantal vakken verplicht zijn en de rest vrije keuze vakken zijn waaronder taal moet zitten ....
Mensen niet verplichten talen te leren zorgt ervoor dat ze later véél minder kans hebben op de arbeidsmarkt dan iemand die wél al die talen kannen. Talen niet verplichten te leren leidt met andere woorden tot collectieve werkloosheid, iets wat men duidelijk kan zien in Wallonië waar Walen die niét kiezen voor het Nederlands, dan ook veel minder kans hebben een job te krijgen (als ze willen gaan werken in Brussel bvb.) dan een Vlaming die verplicht is Frans te leren.

De Vlaming wordt wereldwijd gelauwerd om zijn grote talenkennis. Dat mogen we nooit verloren laten gaan ( zelfs niet in een onafhankelijk Vlaanderen )
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be