![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaja, een samenwerking "en zo" met "die opdringerige Hollanders"... ![]()
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 28 juli 2010 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Walen ook niet - En, binnen een democratische staat" mag een "etnische groep" nooit zijn mening opleggen ! Anders is er geen democratie meer ! Citaat:
1. Brussel moet en in Vlaanderen en in Wallonïe liggen ... en dit is onmogelijk ! 2. De 3 gewesten worden afgeschaft. Ik heb niks tegen het afschaffen van de taalgebaseerde gewesten ten gunste van sterkere provincies ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() tja, je hebt gelijk. Eigenlijk moeten de Walen niets over Brussel te zeggen hebben. Goed initiatief.
![]() |
#164 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat jij zoiets nooit zou begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Ik doe soms wat vaag over wat ik wel en niet begrijp.
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En waarom zou de zeer kleine minderheid die de Brusselaars zijn dan wel haar mening mogen opleggen aan de meerderheid der Belgische bevolking ? België is tot dusver overigens nooit een democratie geweest, maar dat terzijde. Voor wat de geografische ligging van Brussel betreft kunnen we kort zijn : Brussel ligt overduidelijk in Vlaanderen. Tja, dan ligt het uiteraard niet in Wallonië. Waarom het volgens u zowel in Vlaanderen als in Wallonië zou moeten liggen is mij volstrekt onduidelijk ; u zegt het trouwens zelf : dat is onmogelijk. Welaan dan... De afschaffing van de gewesten zou in theorie een keuze kunnen zijn, al wijst niets er op dat één en ander in die richting evolueert, wel integendeel. Ook de afschaffing van de gemeenschappen zou in theorie een keuze kunnen zijn, maar ook wat dat betreft blijkt de evolutie die theoretische mogelijkheid geen enkele kans te geven. Als u het dan toch over de mogelijke afschaffing van één en ander wil hebben : de mogelijke afschaffing van België zelf lijkt mij nog het meest kans te maken. Hoe dan ook : Brussel is in elk van die omstandigheden zowel als in de huidige nooit méér dan een kleine minderheid in België. Kortom : als minderheid zal Brussel binnen een Belgische context - welke deze staatkundig ook weze - nooit over haar eigen lot kunnen beslissen. Zo eenvoudig is dat, Dr. T'Serclaes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben noch Waal, noch Vlaming ! Ik ben Brusselaar, ik ben Belg, ik ben oud genoeg om mog een brabantse te identiteit hebben (maar geen Vaams of Waals Braantse identiteit). Citaat:
En waarom zouden Vlamingen en Walen haar mening mogen opleggen aan de brusselse bevolking ? Citaat:
Vlamingen proberen het belgisch model eenzijdig veranderen en dit is alles behalve democratisch. Citaat:
Citaat:
Kiezen voor gewesten betekend 4 onafhankelijke gewesten. De brusselse, de vlaamse de waalse en de duitse. Hadden wij 50 jaar geleden Belgïe vertikaal gesplitst in plaats van horizontaal, zouden wij nu zijn met 2 tweetalige gewesten die volledig anders denken. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De 3 gewesten moeten inderdaad worden afgeschaft, de bevoegdheden moeten door de Gemeenschappen worden uitgeoefend. Voor Brussel eventueel via een gemeenschappelijk orgaan voor het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden (de GGC bestaat nu ook al). Maar altijd ondergeschikt aan de controle van de Gemeenschappen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#170 |
Parlementslid
|
![]() Sinds VL wilt alles regionaliseren.
Lamertz heeft het goed uitgelgegdt : wij hebben geen keuze meer, de VL eis voor regionalisatie leidt tot een meer onafhankelelijke duitse regio en dus een apart gewest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk even op de website van Lesoir. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En waarom mag mijn gemeente zomaar dingen opleggen aan mijn straat? Ofwel leef je in een democratie en dan aanvaard je de regels, of je splitst het land. Alles daartussen veroorzaakt alleen maar zever. Stel je eens voor dat in Zwitserland elk kanton een absoluut vetorecht zou hebben. Wanneer was dat? België is het tegendeel van een democratie. Een systeem waar een partijtje als het FDF met drie schamele parlementsleden het hele land in de grootste politieke crisis sinds zijn ontstaan kan dompelen. Citaat:
Democratie op zijn Belgisch = veranderen is verboden, tenzij het de Walen goed uitkomt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
In wezen heeft de Francophonie op die manier de identiteit van het Vlaamse Volk helpen creëren. Zou zonder die georganiseerde discriminatie op basis van taal Hendrik Conscience aan zijn Leeuw van Vlaanderen begonnen zijn? En daar was 50 jaar geleden dus allang niets meer aan te doen. Zelfs toen begrepen velen al dat de tijdelijke vastlegging van de taalgrens slechts een klein stapje zou zijn naar de onafwendbare Vlaamse Onafhankelijkheid. Moest men België oost-west gesplitst hebben, dan hadden we vandaag gewoon twee onwerkbare Belgiës naast elkaar. Citaat:
Voor reactionair-belgicisten lijkt de absolute staat van stilstand altijd de eenvoudigste. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarde Dr. T'Serclaes, Sta mij toe de denkfout die u maakt, en waarop gans uw verder betoog ten onnutte is gebaseerd, recht te zetten. U zegt "Ik ben noch Waal, noch Vlaming ! Ik ben Brusselaar, ik ben Belg." Welnu, is het u nog nooit opgevallen dat Vlamingen en Walen tot nader order evenzeer Belgen zijn, en dat zij samen de overgrote meerderheid uitmaken in België ? De bevolking van Brussel, het weze als stad of als hoofdstedelijk gewest, vormt een kleine minderheid in België, Dr. T'Serclaes. In eender welke democratie beslist uiteindelijk de meerderheid, nietwaar. D�*t is de essentie van mijn stelling en de realiteit van zaken. U mag vanzelfsprekend uw visie uiteenzetten omtrent allerhande staatkundige keuzes die men had kunnen maken etc..., maar de realiteit is dat men deze niet heeft gemaakt. U mag evenzeer aanvoeren dat Brussel geografisch gezien niet in Vlaanderen ligt, maar de realiteit is dat die stad geografisch wel degelijk in Vlaanderen ligt. Dat Brussel en nog enkele gemeenten staatkundig een zogenaamd hoofdstedelijk gewest vormen, maakt daarbij geen enkel verschil, en heeft Brussel niet plots naar de andere zijde van de aardbol verschoven, nietwaar. Brussel, Dr. T'Serclaes, is heden ten dage de hoofdstad van gans België en van alle Belgen, dus net zo goed van de Walen, de Vlamingen, en van alle Belgen die zich geen Waal of Vlaming wensen te noemen. Uw visie impliceert dat de overgrote meerderheid der Belgen (zegge de Walen en de Vlamingen) niets over hun eigen hoofdstad te zeggen hebben. U vergist zich in de hoogst mogelijke mate. Hartelijke groeten, G. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
Het aantal VL en WAL ligt nog gedurende vele decennia vast. De VL zijn een meerderheid; maar hebben daar geen enkele verdienste aan en zouden ook moord en brand schreeuwen mochten ze qua bevolking een minderheid zijn en niets te zeggen hebben. De VL partijen hebben altijd territoriaal gedacht (gewesten): wie in VL woont is Vlaming de FR volgens gemeenschap: ook FR in VL behoren voor hen tot de FR gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook Turken of Marokkanen in VL mogen zich met Turkije/de Turkse gemeenschap of Marokko/de Marokkaanse gemeenschap verbonden (blijven- voelen. Alleen zal ... (vul zelf maar aan). Verder zou ik willen opmerken dat de FR partijen net zo goed 'territoriaal' dachten/denken (als het hen voordeliger uitkomt dan 'denken volgens gemeenschappen'). "Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension!" En Wallonië ééntalig Frans, uiteraard.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 29 juli 2010 om 06:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Minister-President
|
![]() Net zoals Zwitserland geografisch gezien deel uit maakt van Europa, maar (nog) niet behoort tot de Europese Unie, zo maakt Brussel geografisch helemaal deel uit van Vlaanderen, ook al behoort het (nog) niet tot het Vlaamse Gewest.
![]() |
#180 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk eerder dat de Vlamingen de denkwijze van de grondwet volgen in de zin van: we hebben dat afgesproken, we komen die afspraak onverkort na en we verwachten van onze partners hetzelfde...
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 29 juli 2010 om 08:34. |
![]() |
![]() |