Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2010, 06:48   #161
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Mag men daar zijn investeringskosten misschien niet van de belastingen aftrekken?
Dat mag zeker wel, maar zijn die investeringen altijd noodzakelijk?
Waarom investeerd een ondernemer?
- Omdat het nodig is?
- Omdat de boekhouder dit aanbeveeld?
Oud 27 juli 2010, 06:53   #162
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet legaal misschien?
- sinds wanneer mag een dokter geen BVBA of NV hebben?
- sinds wanneer mag een bakker geen investeringen doen?
Een dokter mag zeker een BVBA hebben, maar als hij hierdoor voordelen kan verwerven die de gewone man op de straat niet heeft, dan is er wel degelijk iets mis met ons belastingsstelsel, en ja ik heb het dan over studiebeurzen.
De dokter keert zichzelf een laag loon uit.
De dokter rijdt met een "dikke bak" van de zaak.
De dokter huurt een gedeelte van zijn zaak om er privé in te wonen.
De dokter zijn kinderen kunnen studeren op onze kosten omdat diezelfde dokter bijna niets verdient.
Oud 27 juli 2010, 07:23   #163
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dat mag zeker wel, maar zijn die investeringen altijd noodzakelijk?
Waarom investeerd een ondernemer?
- Omdat het nodig is?
- Omdat de boekhouder dit aanbeveeld?
En hoe ga je dat onderscheid maken?
Je kan natuurlijk op machines blijven werken die totaal gedemodeerd zijn, maar dan zal je niet lang overeind blijven. In de jaren 80 zijn duizenden bedrijven over kop gegaan, juist omdat ze niet investeerden.
Ik heb een vastgoed venootschap. Mag mjn bedrijf de kosten ter verfraaiing van zijn panden dan niet meer inbrengen?
Mag zij dan de nieuwe panden die ze aankoopt niet meer fiscaal aftrekken?
Ik dacht dat NVA een liberale partij was, maar als ik jou bezeig hoor begin ik daar sterk aan te twijfelen.

Laatst gewijzigd door speurneus : 27 juli 2010 om 07:31.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 07:30   #164
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een dokter mag zeker een BVBA hebben, maar als hij hierdoor voordelen kan verwerven die de gewone man op de straat niet heeft, dan is er wel degelijk iets mis met ons belastingsstelsel, en ja ik heb het dan over studiebeurzen.
De dokter keert zichzelf een laag loon uit.
De dokter rijdt met een "dikke bak" van de zaak.
De dokter huurt een gedeelte van zijn zaak om er privé in te wonen.
De dokter zijn kinderen kunnen studeren op onze kosten omdat diezelfde dokter bijna niets verdient.
Jij maakt een amalgaam van bedrifsinkomsten en persoonlijke inkomsten. Deze twee zijn volgens het fiscaal stelsel van elkaar gescheiden. Moest dit niet zo zijn dan waren er in dit land alleen piepkleine bedrijfjes.
Oud 27 juli 2010, 09:21   #165
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag men daar zijn investeringskosten misschien niet van de belastingen aftrekken?
Is dat een "achterpoortje" ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 09:23   #166
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij maakt een amalgaam van bedrifsinkomsten en persoonlijke inkomsten. Deze twee zijn volgens het fiscaal stelsel van elkaar gescheiden. Moest dit niet zo zijn dan waren er in dit land alleen piepkleine bedrijfjes.
Er zijn de laatste 15 jaar véél piepkleine bedrijfjes bijgekomen...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 11:41   #167
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe ga je dat onderscheid maken?
Je kan natuurlijk op machines blijven werken die totaal gedemodeerd zijn, maar dan zal je niet lang overeind blijven. In de jaren 80 zijn duizenden bedrijven over kop gegaan, juist omdat ze niet investeerden.
Ik heb een vastgoed venootschap. Mag mjn bedrijf de kosten ter verfraaiing van zijn panden dan niet meer inbrengen?
Mag zij dan de nieuwe panden die ze aankoopt niet meer fiscaal aftrekken?
Ik dacht dat NVA een liberale partij was, maar als ik jou bezeig hoor begin ik daar sterk aan te twijfelen.
Ik ben in de eerste plaats belastingbetaler.
Een ondernemer mag inderdaad "onderhoudswerkzaamheden" uit laten voeren en dit fiscaal inbrengen.

Mijn vraag was: "Moet een bakker om de drie jaar zijn winkel totaal vernieuwen?"

Heeft niets te maken met modernisering of ...... maar alles met belastingaftrek.
Oud 27 juli 2010, 11:42   #168
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het wordt inderdaad zeer strikt gescheiden.
De inkomsten voor het bedrijf.
De fiscale voordelen voor de persoon.
Oud 27 juli 2010, 11:43   #169
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Er zijn de laatste 15 jaar véél piepkleine bedrijfjes bijgekomen...
Inderdaad, vroeger had een huisarts geen BVBA, nu wel.
Oud 27 juli 2010, 22:47   #170
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
hoe ga je de fiscale en sociale fraude aanpakken met minder ambtenaren
Door de wetgeving sterk te vereenvoudigen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 22:56   #171
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Door de wetgeving sterk te vereenvoudigen.
Dat ook, maar vooral door gebruik van informatica.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 22:59   #172
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben in de eerste plaats belastingbetaler.
Een ondernemer mag inderdaad "onderhoudswerkzaamheden" uit laten voeren en dit fiscaal inbrengen.

Mijn vraag was: "Moet een bakker om de drie jaar zijn winkel totaal vernieuwen?"

Heeft niets te maken met modernisering of ...... maar alles met belastingaftrek.
Dat is idd vaak een reden. Men heeft een jaar goed geboerd en besluit dan dat men liever dan het geld rechtstreeks aan de belastingen af te geven het zélf uit te geven.

Ik ben absoluut tégen het systeem van aftrekposten en subsidies allerhande, maar bovenstaande is volgens mij hoegenaamd niet erg.

Ik leg uit:

Mijn BVBA gaat 100 eur (fiscale) winst maken. Dwz dat ik dan ongeveer 30 eur belastingen ga moeten betalen. Ik besluit om net voor afsluiten van het boekjaar nog rap 30 eur uit te geven aan verfraaiingswerken.

Nu betaal ik nog ongeveer 21 eur belastingen ipv 30. Maar op die verfraaiingswerken betaal ik wél BTW. En degene die ze uitvoert zijn winst gaat omhoog, dus hij moet nu meer belastingen betalen dan voordien.

M.a.w. hoe raar het op het eerste zicht ook lijkt, de staat gaat hier op vooruit, ze incasseert nog steeds evenveel belastingen als voordien (alleen voor een stuk van een andere partij) én ze heeft de BTW kassa nog eens kunnen laten rinkelen ook.

A B overheid
scenario 1: geen werken belastbare winst 100 100
belastingen -30 -30 60
resultaat 70 70 60

Scenario 2: wel werken belastbare winst 100 100 0
werken -30 27 3 (btw)
belastbare winst 70 127
belastingen -21 -38,1 59,1
resultaat 49 88,9 62,1

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 27 juli 2010 om 23:09.
Oud 28 juli 2010, 06:30   #173
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Er al eens aan gedacht dat de investering die de bakker spendeert aan het vernieuwen van zijn winkel de staat heel wat meer geld opbrengt dan indien die man op die som belastingen zou betalen?
Oud 28 juli 2010, 06:37   #174
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is idd vaak een reden. Men heeft een jaar goed geboerd en besluit dan dat men liever dan het geld rechtstreeks aan de belastingen af te geven het zélf uit te geven.

Ik ben absoluut tégen het systeem van aftrekposten en subsidies allerhande, maar bovenstaande is volgens mij hoegenaamd niet erg.

Ik leg uit:

Mijn BVBA gaat 100 eur (fiscale) winst maken. Dwz dat ik dan ongeveer 30 eur belastingen ga moeten betalen. Ik besluit om net voor afsluiten van het boekjaar nog rap 30 eur uit te geven aan verfraaiingswerken.

Nu betaal ik nog ongeveer 21 eur belastingen ipv 30. Maar op die verfraaiingswerken betaal ik wél BTW. En degene die ze uitvoert zijn winst gaat omhoog, dus hij moet nu meer belastingen betalen dan voordien.

M.a.w. hoe raar het op het eerste zicht ook lijkt, de staat gaat hier op vooruit, ze incasseert nog steeds evenveel belastingen als voordien (alleen voor een stuk van een andere partij) én ze heeft de BTW kassa nog eens kunnen laten rinkelen ook.

A B overheid
belastingen -30 -30 60
resultaat 70 70 60

werken -30 27 3 (btw)
belastbare winst 70 127
resultaat 49 88,9 62,1
En dan vergeet je het belangrijkste nog. De belastingen op de salarissen en de sociale lasten (80% in de bouw) van het personeel die de werken uitvoeren.
Oud 28 juli 2010, 07:09   #175
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik leg uit:

A B overheid
belastingen -30 -30 60
resultaat 70 70 60

werken -30 27 3 (btw)
belastbare winst 70 127
resultaat 49 88,9 62,1
Iets in me zegt dat hier iets niet klopt, ik weet alleen niet wat dit is.
Oud 28 juli 2010, 10:28   #176
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik leg uit:

A B overheid
belastingen -30 -30 60
resultaat 70 70 60

werken -30 27 3 (btw)
belastbare winst 70 127
resultaat 49 88,9 62,1
De tabellen op het eind zeggen mij totaal niets. Ligt het aan mij, of aan den tabel
Maar degenen die de werken uitvoert, zijn winst gaat in het beste geval naar omhoog. Maar steeds minder dan 30€. Hij kan zelfs met verlies werken.
En den btw die de opdrachtgever betaalt. Er bestaat veel kans dat hij die gewoonweg kan rekupereren (denk zelfs dat dit het normale geval is).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 00:29   #177
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan vergeet je het belangrijkste nog. De belastingen op de salarissen en de sociale lasten (80% in de bouw) van het personeel die de werken uitvoeren.
Inderdaad.
Oud 29 juli 2010, 00:40   #178
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De tabellen op het eind zeggen mij totaal niets. Ligt het aan mij, of aan den tabel
Allebei, ik kreeg ze niet in degelijk formaat gepost om een of andere reden. Het zag er altijd overzichtelijk uit, tot ik op 'antwoord versturen' had gedrukt en de tabs verdwenen. Anderzijds is het cijfervoorbeeld erg eenvoudig, dus ligt het ook wel wat aan u

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar degenen die de werken uitvoert, zijn winst gaat in het beste geval naar omhoog. Maar steeds minder dan 30€. Hij kan zelfs met verlies werken.
En den btw die de opdrachtgever betaalt. Er bestaat veel kans dat hij die gewoonweg kan rekupereren (denk zelfs dat dit het normale geval is).
Inderdaad , zijn winst zal zeker met minder dan 30 eur stijgen, voor een groot deel omdat hij van die 30 eur direct een groot deel aan de belastingen mag afgeven, onder de vorm van btw en loonlasten.

BTW wordt op het eind van de rit hoe dan ook betaald. En een gezond bedrijf betaalt meer btw dan het kan recupereren, dat is toch echt wel elementaire logica.

Als een bedrijf netto geen btw zou betalen, dan betekent dit dat het alle inkomsten onmiddelijk uitgeeft. (er is dan zelfs geen eens geld over om nog iemand een salaris uit te betalen). Dit is net zoals uw argument mbt 'werken met verliezen', toch een absurde redenering, geef toe. Een normaal bedrijf wil winst maken.

De overheid heeft er alle belang bij dat geld zoveel mogelijk van eigenaar verandert want elke keer opnieuw slorpt het een deel op.
Oud 29 juli 2010, 02:06   #179
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allebei, ik kreeg ze niet in degelijk formaat gepost om een of andere reden. Het zag er altijd overzichtelijk uit, tot ik op 'antwoord versturen' had gedrukt en de tabs verdwenen. Anderzijds is het cijfervoorbeeld erg eenvoudig, dus ligt het ook wel wat aan u

Inderdaad , zijn winst zal zeker met minder dan 30 eur stijgen, voor een groot deel omdat hij van die 30 eur direct een groot deel aan de belastingen mag afgeven, onder de vorm van btw en loonlasten.

BTW wordt op het eind van de rit hoe dan ook betaald. En een gezond bedrijf betaalt meer btw dan het kan recupereren, dat is toch echt wel elementaire logica.

Als een bedrijf netto geen btw zou betalen, dan betekent dit dat het alle inkomsten onmiddelijk uitgeeft. (er is dan zelfs geen eens geld over om nog iemand een salaris uit te betalen). Dit is net zoals uw argument mbt 'werken met verliezen', toch een absurde redenering, geef toe. Een normaal bedrijf wil winst maken.

De overheid heeft er alle belang bij dat geld zoveel mogelijk van eigenaar verandert want elke keer opnieuw slorpt het een deel op.
En dat is hoe zwartwerk kwam te ontstaan ^^

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:55   #180
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Euh... mijn spaargeld zit niet bij Fortis en de staat heeft mijn bank geen miljarden toegestopt. Het is trouwens niet mijn schuld dat vele banken geen geld kunnen beheren (de overheid trouwens ook niet).
Toe ik deze topic starte was het niet mijn bedoeling de gewone spaarder
te viseren, Maar te ageren tegen de manier van berichtgeving die in de pers gebruikt wordt "de belg"geeft 67000euro op zijn bankrekening.
De "gemiddelde belg" zou al veel duidelijker zijn.
Het gewone spaargeld moet beschermd worden tegen de inflatie met intrest
naargelang die inflatie.
Maar als dat niet voldoende voor jou is en wil meer dan moet u maar investeren
in aandelen of dergelijke.
Maar dan moet u de gevolgen er maar bijnemen en de belasting betalen op die meerwaarde toegevoegd aan uw andere inkomsten zoals elke andere belg.
Dalen die aandelen dan moet u maar op de blaren zitten.
De beurzen zijn de kanker van deze maatschappij.
Ze stimuleren de hebzucht en gaan lopen met de winst.
Tenzij de grote spelers met insight, via stromannen.
Voor de rest??? kunt u beter spelen op de lotto.( mischien overdreven).
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be