Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2010, 17:29   #161
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Wat een nep zeg. Na 15 uur niet eten ben je nog echt niet aan het hongerlijden toe. Hooguit dat je erge trek hebt in eten vanwege jouw voeder-gewoonte.
dat hoor ik constant. eigenlijk alleen maar door mensen die nooit een maand op die manier gevast hebben. het islamitische vasten is, net als iedere heilzame spiritualiteit, de middenweg tussen overdreven consumptie en overdreven ascetisme.

Citaat:
Wist je dat Buddhistische monniken alleen vroeg in de ochtend eten en dan niet meer? dag in dag uit, jaar in jaar uit.
theravada-monnikken eten geen vast voedsel na de middag. ze deinken dan wel nog thee en water. voor de middag eten ze ook vast voedsel.

de meeste mahayana-stromingen hebben dat gebruik om in de namiddag te vasten laten vallen. ook in de zen-tak van het boeddhisme is dit niet zo heel erg verspreid.

Citaat:
En dan vinden Mohammedanen dat ze met hun rammadannen iets geweldigs presteren. Ammehoela.
en jij? hoe vast jij? hoe vaak? hoe lang?

ik onderdruk de neiging om hier een opmerking te maken over de beste stuurlui.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 21 augustus 2010 om 17:30.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 17:47   #162
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Allez gast, the smell of coffee in the morning... da haalt U toch uit uw bed zeker
Of ge laat op z'n minst uw vrouwke al eentje tot boven brengen
The smell maybe , the taste .....not.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 18:10   #163
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor de rest krijg ik eigenlijk een steeds grotere hekel aan Westerlingen, Moslims, Joden, Kanaänieten, ... die graag koekjes - van eigen of andermans deeg, maakt niet uit - uitdelen.
ik had anders behoorlijk wat zin om deze avond bij het breken van de vasten wat koekjes uit te delen aan de mensen in mijn omgeving.

vrede,

redwasp
Oud 22 augustus 2010, 07:29   #164
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ik had anders behoorlijk wat zin om deze avond bij het breken van de vasten wat koekjes uit te delen aan de mensen in mijn omgeving.

vrede,

redwasp
Ik woon in de buurt van Kortrijk, geef mij maar enkele koekjes.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 09:13   #165
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Mensen zijn gemaakt om te leven.
En om te eten en te drinken. Punt.
Blijkbaar bestaat er in religieuze middens nog steeds de drang tot zelfkastijding.
Het 'waarom' is ver te zoeken.
Nuchter gesteld, kunnen we dat soort dingen het beste klasseren onder 'onschuldig psychiatrisch afwijkend gedrag'.
Je moet jezelf niet 'straffen' als je niets verkeerds gedaan hebt.
Dat doet een rechter wel, indien noodzakelijk.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 14:20   #166
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Mensen zijn gemaakt om te leven.
En om te eten en te drinken. Punt.
Blijkbaar bestaat er in religieuze middens nog steeds de drang tot zelfkastijding.
Het 'waarom' is ver te zoeken.
Nuchter gesteld, kunnen we dat soort dingen het beste klasseren onder 'onschuldig psychiatrisch afwijkend gedrag'.
Je moet jezelf niet 'straffen' als je niets verkeerds gedaan hebt.
Dat doet een rechter wel, indien noodzakelijk.
tgaat niet over straffen
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 14:46   #167
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
tgaat niet over straffen
Nee, het gaat om gewoon je eetgewoonten om te gooien, i.p.v. overdag te eten en drinken wordt dat nu vóór zonsopgang en n�* zonsondergang gedaan, gewoon 's nachts dus jezelf zoveel mogelijk volproppen om de eet- en drinkloze dag door te komen, wat is daar eigenlijk het nut van?

Om de zoveel tijd een échte vastenperiode inlassen - voor je eigen gezondheid - om je lichaam te zuiveren, te ontdoen van gifstoffen, daar kan ik nog inkomen, ook een periode van 'soberder' eten, kan ik nog inkomen, best is zelfs altijd 'sober' te eten, die iftar-toestanden kan men nu niet bepaald 'sober' noemen!
Wie of wat wordt er eigenlijk beter of gezonder van, bewezen is dat die jaarlijkse ramadan de gezondheidszorg overbelast!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:11   #168
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Zelf zie ik de ramadan ook als een ongezonde en hypocriete vorm van crashdiëten . Wat is het nut van jezelf overdag alle voedsel te ontzeggen om dan s'avonds vol te vreten? En wat is het nut hiervan op godsdienstig gebied?
In feite zou eerder het omgekeerde moeten tellen, nl uit respect voor jullie god respect hebben voor jullie lichaam. En wie respect heeft voor zijn lichaam en het behandeld als een tempel zal het zeker niet van de essentiële voedingstoffen of van water ontzien.
Ja je kan vasten, zelfs ik die niet gelovig ben doe dit soms. Een paar weken alle geraffineerde suikers en vetten weren bv, of niks van alcoholische dranken nuttigen, eens een paar dagen een sapkuur volgen om je lever te ontgiften, of zoals eerder ter sprake kwam, soberder maaltijden nuttigen.

Dat men al dan niet wil roken , tot daar...maar waarom mag men geen seks hebben tijdens de ramadan?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:26   #169
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Zelf zie ik de ramadan ook als een ongezonde en hypocriete vorm van crashdiëten . Wat is het nut van jezelf overdag alle voedsel te ontzeggen om dan s'avonds vol te vreten? En wat is het nut hiervan op godsdienstig gebied?
In feite zou eerder het omgekeerde moeten tellen, nl uit respect voor jullie god respect hebben voor jullie lichaam. En wie respect heeft voor zijn lichaam en het behandeld als een tempel zal het zeker niet van de essentiële voedingstoffen of van water ontzien.
Ja je kan vasten, zelfs ik die niet gelovig ben doe dit soms. Een paar weken alle geraffineerde suikers en vetten weren bv, of niks van alcoholische dranken nuttigen, eens een paar dagen een sapkuur volgen om je lever te ontgiften, of zoals eerder ter sprake kwam, soberder maaltijden nuttigen.

Dat men al dan niet wil roken , tot daar...maar waarom mag men geen seks hebben tijdens de ramadan?
Het ontzeggen van bevrediging van de basisbehoeften geeft je meer besef en van je afhankelijkheid van de barmharigheid en van de genade van God.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:59   #170
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ontzeggen van bevrediging van de basisbehoeften geeft je meer besef en van je afhankelijkheid van de barmharigheid en van de genade van God.
Dat eerste , dat begrijp ik.
Dat 2de echter niet. Je bent dus afhankelijk van de barmhartigheid en de genade van jullie god, maar wat heeft die god met het seksleven van een koppel te maken?

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 16:09   #171
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als ge neerstuikt van dehydratatie allicht naar 't ziekenhuis lopen zeker...
Oud 22 augustus 2010, 17:03   #172
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht

Een afkeer van het lichaam is dan ook één van de belangrijkste dogma's van de 3 woestijngodsdiensten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 19:59   #173
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een afkeer van het lichaam is dan ook één van de belangrijkste dogma's van de 3 woestijngodsdiensten.
Er staat nochtans: Behandel uw lichaam goed, want zij is de tempel van de Heer
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 20:06   #174
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kan je dan niet beter op de rand van het dak op een wolkenkrabber gaan staan ?
Bij laat ons zeggen, een stevige wind ?
En, vroeg of laat sterven we allemaal. Dan is het antwoord :"die 'god' van jou heeft geen genade en is ab-so-luut niet barmhartig.

Laatst gewijzigd door hurricane : 22 augustus 2010 om 20:10.
Oud 22 augustus 2010, 20:14   #175
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Er staat nochtans: Behandel uw lichaam goed, want zij is de tempel van de Heer
O ja, op papier ziet het er soms mooi uit.
Ik ben alleen iemand die eerder naar de praktijk kijkt:
Zelfkastijding, vasten, besnijden, zelfcastratie, meditatie, seksuele onthouding en de daaruit voortvloeiende perversiteiten ...
Oud 22 augustus 2010, 20:17   #176
Another Jack
Banneling

Standaard

De leukste slogan uit de bijbel vind ik echter nog steeds: "Bemin uw naaste"
De praktijk echter...
Oud 22 augustus 2010, 20:18   #177
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
O ja, op papier ziet het er soms mooi uit.
Ik ben alleen iemand die eerder naar de praktijk kijkt:
Zelfkastijding, vasten, besnijden, zelfcastratie, meditatie, seksuele onthouding en de daaruit voortvloeiende perversiteiten ...
En dan komt er opeens een dag dat je het allemaal beu bent en wraak neemt op allen die het allemaal wél mogen.
Voor je het weet, schuif je een bommengordel rond je lijf en stapt een druk station binnen.
Alle gekheid op een stokje.
Ik begin stilaan te snappen waarom religiewaanzinnigen geen angst hebben om zelfmoord te plegen.
Ik zou het, in zulk geval, ook doen
Oud 22 augustus 2010, 20:26   #178
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
En dan komt er opeens een dag dat je het allemaal beu bent en wraak neemt op allen die het allemaal wél mogen.
Voor je het weet, schuif je een bommengordel rond je lijf en stapt een druk station binnen.
Alle gekheid op een stokje.
Ik begin stilaan te snappen waarom religiewaanzinnigen geen angst hebben om zelfmoord te plegen.
Ik zou het, in zulk geval, ook doen
Ze laten hun eigen leven door allerlei verplichtingen en verboden onleefbaar worden, zodat de dood hen niet afschrikt.

Dat is ook waarom het vroege christendom zo aansloeg bij slaven: het bood een uitzicht voor hun wrede alledaagse leven: het paradijs na de dood.
De slavendrijvers waren er zo mogelijk nog meer tevreden mee:
"Zie maar af, jongens!
Nu hebben jullie het zwaar, maar geloof en God zal je later belonen met het paradijs"

Laatst gewijzigd door Another Jack : 22 augustus 2010 om 20:26.
Oud 22 augustus 2010, 23:24   #179
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik woon in de buurt van Kortrijk, geef mij maar enkele koekjes.
in d'omgevinge van kortrijk? ik weune in gelwe bie mjende. oei e kje goeste et vor of te spreekn vo kaffie en koekskes, ge mot mo ne kje laten weetn e.

vrede,

redwasp
Oud 23 augustus 2010, 05:06   #180
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze laten hun eigen leven door allerlei verplichtingen en verboden onleefbaar worden, zodat de dood hen niet afschrikt.

Dat is ook waarom het vroege christendom zo aansloeg bij slaven: het bood een uitzicht voor hun wrede alledaagse leven: het paradijs na de dood.
De slavendrijvers waren er zo mogelijk nog meer tevreden mee:
"Zie maar af, jongens!
Nu hebben jullie het zwaar, maar geloof en God zal je later belonen met het paradijs"
Dat zou, kort samengevat, wel eens dicht tegen de waarheid kunnen zitten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be