Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 07:53   #161

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zeg Mambo. Als ge tegen ne dove lang genoeg fluistert, gaat hij ook terug horen zenne.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 08:18   #162

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn weinig landen zoals België waar werklozen zoveel geld krijgen van de overheid en er 0,0 voor moeten terugdoen.
Ja .. we zouden beter een voorbeeld nemen aan Afrika .. daar krijgt men gewoon niets.
Oud 11 augustus 2010, 08:31   #163

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Je moet op de eerste plaats het programma eens lezen, dit is niet wit-zwart.
Maar geloof me, als we niets doen zullen er vanzelf een pak werklozen bijkomen. Onze arbeid ins nu zo duur dat we onszelf uit de markt prijzen, maar ja, om dat te begrijpen .....
Zeker ... in Bangladesh zijn de textielarbeiders nu aan 't staken. Ze willen 55 euro per maand en krijgen momenteel slechts 35 euro per maand.
Als we de textiel dus terug naar hier willen halen zullen we hieronder moeten zakken. Ik stel voor dat we dat meteen drastisch doen en maximum 30 euro per maand geven.

Laatst gewijzigd door Karma : 11 augustus 2010 om 08:37.
Oud 11 augustus 2010, 10:47   #164
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Zeker ... in Bangladesh zijn de textielarbeiders nu aan 't staken. Ze willen 55 euro per maand en krijgen momenteel slechts 35 euro per maand.
Als we de textiel dus terug naar hier willen halen zullen we hieronder moeten zakken. Ik stel voor dat we dat meteen drastisch doen en maximum 30 euro per maand geven.
Ik vraag mij trouwens ook af waar dat geld blijft steken....de kleding die wij kopen kost makkellijk 50-100 euro per stuk, terwijl die gemaakt wordt in een land waar men 35 euro per maand verdient.

Iemand casht grof geld hiermee. Misschien toch maar terug naar hier halen en wat meer normale winstmarges verkrijgen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 11:07   #165
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vervangingsinkomens zijn zo laag omdzat er teveel mensen aan de ruif zitten. We moeten ervoor zorgen dat die ruif gebruikt wordt door mensen die er echt recht op hebben.
Citaat:
Doordat het vervangingsinkomen weinig verschilt met de lage lonen, zitten er misschien teveel mensen in het vervangingsinkomen waardoor er geen ruimte is voor:
- De lage nettolonen op te trekken.
- De vervanginsinkomsten op te trekken.
Ik geloof dat verhaaltje niet. Als men meer werklozen aan het werk wil, dat men ze als overheid dan in dienst neemt. Of dat men op zijn minst structuren uitdenkt om het beschikbare werk te verdelen onder de bevolking via een arbeidsduurvermindering (en dus dalende lonen) totdat de vraag naar arbeid terug toeneemt. Ofwel doe je als overheid een van die dingen, ofwel leg je je neer bij het bestaan van een groep werklozen. En in dat laatste geval heb je ook geen argumenten meer om die groep geen deftige uitkering te geven.

Zou het kunnen dat deze samenleving kiest voor een groep van werklozen? Zou het kunnen dat diezelfde die staan te roepen dat werklozen moeten gaan werken tegelijkertijd de eersten zijn die hun lonen zouden zien dalen moesten die werklozen gaan werken en er eigenlijk geen belang bij hebben om die werkloosheid opgelost te zien?

Laatst gewijzigd door Andy : 11 augustus 2010 om 11:13.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 11:12   #166
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik geloof dat verhaaltje niet. Als men meer werklozen aan het werk wil, dat men ze als overheid dan in dienst neemt. Of dat men op zijn minst structuren uitdenkt om het beschikbare werk te verdelen onder de bevolking (door nu bvb een arbeidsduurvermindering in te brengen totdat de vraag naar arbeid terug aanzwengelt). Ofwel doe je als overheid een van die dingen, ofwel leg je je neer bij het bestaan van een groep werklozen. En in dat laatste geval heb je ook geen argumenten meer om die groep geen deftige uitkering te geven.
En de overheid gaat hun lonen betalen met geld dat uit de lucht valt?
Het systeem van dienstencheques is nu al niet langer houdbaar.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 11:15   #167
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Je beweert dat werklozen die werken geen welvaart creëren? Dan moet je ze idd werkloos houden en hen een uitkering betalen.

Maar heb je dan nog een reden om te zeggen dat hun uitkering kleiner moet zijn dan het loon van een werkende?

Citaat:
En wie steekt er achter die dienstenchecks? Zijn dat geen bedrijfjes die hun gebouwen gekuist willen zien tegen 5€ per uur, en hebben zij daarvoor geen beroep gedaan op een (Vlaamse) overheid die hen die kans gegeven heeft?

Laatst gewijzigd door Andy : 11 augustus 2010 om 11:21.
Oud 11 augustus 2010, 11:19   #168
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat verhaaltje niet. Als men meer werklozen aan het werk wil, dat men ze als overheid dan in dienst neemt.
Dan moet er ook werk zijn binnen de overheid. Of ze kunnen een paar honderd man als 'stadswacht' aanduiden, zo krijg je ook de werkloosheid opgelost ...

Citaat:
Of dat men op zijn minst structuren uitdenkt om het beschikbare werk te verdelen onder de bevolking via een arbeidsduurvermindering (en dus dalende lonen) totdat de vraag naar arbeid terug toeneemt. Ofwel doe je als overheid een van die dingen, ofwel leg je je neer bij het bestaan van een groep werklozen. En in dat laatste geval heb je ook geen argumenten meer om die groep geen deftige uitkering te geven.
Jawel, de verantwoordelijkheid ligt immers niet bij de overheid. Elk individu moet zorgen dat hij/zij werk heeft, de overheid komt daar voor de rest niet tussen. De verdere gevolgen daarvan zijn ook voor de mensen zelf.

Citaat:
Zou het kunnen dat deze samenleving kiest voor een groep van werklozen? Zou het kunnen dat diezelfde die staan te roepen dat werklozen moeten gaan werken tegelijkertijd de eersten zijn die hun lonen zouden zien dalen moesten die werklozen gaan werken en er eigenlijk geen belang bij hebben om die werkloosheid opgelost te zien?
Het gros van de werklozen kiest volgens mij inderdaad zelf voor hun werkloosheid. Mij kan het als werkende niet schelen of die werkloosheid opgelost geraakt of niet, ik geloof niet dat dat een grotere invloed op mijn loon zal hebben dan hun huidige kost als groep werklozen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 11:26   #169
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gros van de werklozen kiest volgens mij inderdaad zelf voor hun werkloosheid. Mij kan het als werkende niet schelen of die werkloosheid opgelost geraakt of niet, ik geloof niet dat dat een grotere invloed op mijn loon zal hebben dan hun huidige kost als groep werklozen.
Wie zegt er dat je werkt?
Wat is dat, 'niet werken'? En wat is 'werken'?
Is 'werken' alleen maar datgene wat de kapitalist definieert als 'werken'?
Oud 11 augustus 2010, 11:27   #170
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet er ook werk zijn binnen de overheid. Of ze kunnen een paar honderd man als 'stadswacht' aanduiden, zo krijg je ook de werkloosheid opgelost ...
Alsof er geen nuttig werk te verrichten zou zijn bij onze overheid. Ons land telt tal van archieven waarvoor men archivarissen zoekt. Cru gesteld moet je die mensen leren omgaan met een fototoestel en oud papier. Dat gaat om tientallen kilometers aan papieren die men af en toe - wanneer het onderbezette personeel eens tijd heeft - tracht te digitaliseren. Ik kan mij niet voorstellen dat dat nergens anders zou zijn.

Maar zoals ik al zei: als je zegt dat er geen werk is voor die mensen, waar haal je dan de pretentie vandaan om te zeggen dat hun inkomen kleiner moet zijn dan dat van u?
Citaat:
Jawel, de verantwoordelijkheid ligt immers niet bij de overheid. Elk individu moet zorgen dat hij/zij werk heeft, de overheid komt daar voor de rest niet tussen. De verdere gevolgen daarvan zijn ook voor de mensen zelf.
Als je voor de wet van de jungle kiest, schaf dan die overheid ineens af. Te beginnen met politie en justitie. Dan hebben we binnenkort ook geen VDAB meer nodig. Plunder- en roofeconomieën creëren immers hun eigen jobs.
Citaat:
Posts als deze laten heel mooi zien waar deze economie met haar loonarbeid en werkloosheid uitbuiting wordt.

Laatst gewijzigd door Andy : 11 augustus 2010 om 11:27.
Oud 11 augustus 2010, 11:28   #171
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Posts als deze laten heel mooi zien waar deze economie met haar loonarbeid en werkloosheid uitbuiting wordt.
En laten ook zien waar in onze maatschappij je 'onze fundamentalisten' vindt.
Oud 11 augustus 2010, 11:30   #172
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Betaalbaarheid is een constructie in je hoofd, meer niet.
Oud 11 augustus 2010, 11:41   #173
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Betaalbaarheid is een constructie in je hoofd, meer niet.
Dit vat het zowat samen
Oud 11 augustus 2010, 12:00   #174
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hiermee wil Rotterdam tegen 2014 iedereen aan het werk zien. Iedereen moet werken en zijn steentje bijdragen aan de solidariteit. Weigeraars verliezen hun uitkering.

Wat vindt u van deze harde aanpak?

de mensen die uitkeringen opstrijken uit aandelen die zullen wel weer niks hoeven te doen waarschijnlijk.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 12:25   #175
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi, de proffen worden er alweer bijgesleept.
En statistiek is een "wetenschap" waar je alles mee kan bewijzen of net niet kan bewijzen.

Volgens de statistieken wordt de gemiddelde man 70 jaar (ik weet niet of dit juist is) degene die op 20 jaar gaat hemelen is daar vet mee.
De stelling dat je met statistiek alles kan bewijzen, wordt ook alleen maar gezegd door mensen die geen statistiek kennen, hoor. Je kan alleen maar met statistiek alles bewijzen ten opzichte van mensen die geen statistiek kennen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2010, 12:26   #176
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken gezinnen, waar iedere maand meer dan 3000 euro binnenkomt, die in schuldbemiddeling zitten. Als de SA dan het voorstel doet om die twee dikke wagens te vervangen door een klein wagentje, is het kot te klein.
Ah, inderdaad; met dat soort gevallen had ik inderdaad geen rekening gehouden.

Maar ik zie niet goed in waarom dat een maatschappelijk probleem is: dat duidt duidelijk op het gebrek aan eigen verantwoordelijkheid.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 11 augustus 2010, 12:30   #177
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vraag mij trouwens ook af waar dat geld blijft steken....de kleding die wij kopen kost makkellijk 50-100 euro per stuk, terwijl die gemaakt wordt in een land waar men 35 euro per maand verdient.

Iemand casht grof geld hiermee. Misschien toch maar terug naar hier halen en wat meer normale winstmarges verkrijgen ?
Lonen van de mensen hier, vervoersonkosten, huur van het pand, interne subsidiering van andere, verlieslatende, winkels, ...

De stelling dat *iemand* daar grof geld mee verdient, is dubieus; als daar op korte termijn grof geld mee wordt verdiend, dan wordt dat teniet gedaan door het competitieve proces.

Stel bijvoorbeeld dat bedrijf x ineens heel veel verdiend; dan stijgen de aandeelkoersen daarvan en worden die winsten geïnternaliseerd in de koers.

In een volledig vrije markt kan er geen duurzaam en systematisch grof ondernemerswinst zijn; toegegeven: we hebben geen vrije markt, maar 'k heb nog geen empirisch bewijs gezien dat de kapitaalmarkten deze functie - van egalisering van winsten over sectoren heen - niet meer vervullen, ondanks alle regulering.

Dus uw impliciete stelling dat er 'grove winstmarges' zijn; eerst eens bewijzen, in plaats van op een volledig kromme wijze dat trachten te berekenen.
Oud 11 augustus 2010, 12:31   #178
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat verhaaltje niet. Als men meer werklozen aan het werk wil, dat men ze als overheid dan in dienst neemt. Of dat men op zijn minst structuren uitdenkt om het beschikbare werk te verdelen onder de bevolking via een arbeidsduurvermindering (en dus dalende lonen) totdat de vraag naar arbeid terug toeneemt. Ofwel doe je als overheid een van die dingen, ofwel leg je je neer bij het bestaan van een groep werklozen. En in dat laatste geval heb je ook geen argumenten meer om die groep geen deftige uitkering te geven.

Ofwel laat je de lonen vrij om aan een equilibrium te komen...

Wat is daar mis mee?
Oud 11 augustus 2010, 12:32   #179
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je voor de wet van de jungle kiest, schaf dan die overheid ineens af. Te beginnen met politie en justitie. Dan hebben we binnenkort ook geen VDAB meer nodig. Plunder- en roofeconomieën creëren immers hun eigen jobs.
De overheid is noch een noodzakelijke, noch een voldoende, noch een permissieve voorwaarde voor een vreedzame samenleving.

't is maar dat je het weet.
Oud 11 augustus 2010, 12:44   #180
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ofwel laat je de lonen vrij om aan een equilibrium te komen...

Wat is daar mis mee?
Dat komt op hetzelfde neer. Op voorwaarde natuurlijk dat je ook kapitaalbezit 'vrij laat fluctueren'. Plunder- en roofeconomieën kennen immers ook evenwichten.

Maar persoonlijk kies ik toch liever voor de niet al te gewelddadige varianten: arbeidsduurverkorting of overheidstewerkstelling.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be