Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 augustus 2010, 11:46   #161
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Daar kan ik het enkel volmondig mee eens zijn.

Ik spreek over het bestuurlijk niveau binnen een onafhankelijk Vlaanderen: moet Brussel een eentalige stad worden, d.w.z. moeten de ganse administratie, openbare diensten enkel in het Nederlands bestaan?
Dat is niet gezegd. Wel is het zo dat er geen enkele reden meer voor 2 taligheid is. Dus Nederlands als hoofdtaal, maar aangezien Brussel de hoofdstad van Europa is kunnen we de dienstverlening misschien wel in meerdere talen doen. Maar uitsluitend Frans als faciliteit is natuurlijk ridicuul.
fox is offline  
Oud 16 augustus 2010, 12:03   #162
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is niet gezegd. Wel is het zo dat er geen enkele reden meer voor 2 taligheid is. Dus Nederlands als hoofdtaal, maar aangezien Brussel de hoofdstad van Europa is kunnen we de dienstverlening misschien wel in meerdere talen doen. Maar uitsluitend Frans als faciliteit is natuurlijk ridicuul.
100% mee eens.

Wat de dienstverlening betreft zou ik dat 'kunnen' erg graag vervangen door 'willen', en die 'misschien' door 'uiteraard'.

Ik zou er bovendien nog een stukje na een komma aan toevoegen: "Dus ... doen, hoe méér talen hoe liever zelfs".

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 16 augustus 2010, 12:08   #163
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

bestuurlijke tweetaligheid gaat uiteraard over veel meer dan officiele documenten, hé...
Oud 16 augustus 2010, 12:19   #164
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
nee, want je zou naar de Vlaamse tv blijven kijken, of radio en VL kranten blijven lezen.
Met de FR politici zou je geen voeling hebben.
Natuurlijk wel.

Ik lees de Vlaamse, Nederlandse, Duitse en Waalse kranten (op internet weliswaar).

Ik kijk naar Nederlandse zenders, Engelse, Amerikaanse, Waalse en bij hoge uitzondering naar Franse zenders. Naast de Vlaamse zenders.

Ik kan van heel veel landen een politieke situatie schetsen.

En jij zegt dat ik geen voeling zou kunnen hebben met Franstalige politici?
de kleine is offline  
Oud 16 augustus 2010, 12:21   #165
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bestuurlijke tweetaligheid gaat uiteraard over veel meer dan officiele documenten, hé...
Op welke concrete vragen wil u een antwoord?

Ik zal u met veel plezier mijn visie uiteenzetten, maar ik zoek concrete aanknopingspunten.

djimi is offline  
Oud 16 augustus 2010, 12:47   #166
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Op welke concrete vragen wil u een antwoord?

Ik zal u met veel plezier mijn visie uiteenzetten, maar ik zoek concrete aanknopingspunten.
Ik ga eens proberen.

- welke officiële talen zullen er in Vlaanderen zijn? Enkel Nederlands of ook Frans? Zullen er Franstalige wetteksten komen?
- zullen de Franstaligen Franstalige scholen, bibliotheken, cultuurcentra, enz. in Brussel mogen hebben die door Vlaanderen worden gesubsidieerd en erkend? Zal er een Franstalige openbare omroep (type Télé-Bruxelles) komen betaald met Vlaams geld ?
- zullen de Franstaligen in het Frans kunnen bediend worden in de gemeentehuizen, de ziekenhuizen, bij hun contacten met politie, brandweer enz? Zullen zij over Franstalige documenten kunnen beschikken die dezelfde juridische waarde hebben als de Nederlandstalige?
- in welke taal zullen de Franstaligen berecht worden?
- in welke taal zullen de "Franstalige politici" in het Vlaams Parlement mogen spreken? In de gemeenteraden? Zal de toekomstige versie van de omzendbrief Peeters van toepassing zijn in Brussel?
- zullen de Franstaligen een erkende nationale minderheid worden zoals bepaald in de Minderhedenverdrag?

dat zijn de eerste punten die mij te binnen springen.

(ps: met Franstaligen bedoel ik "Brusselse Franstaligen" en gaat het over de situatie in Brussel, dus niet wat in de Rand of elders in Vlaanderen zou moeten gebeuren)
Oud 16 augustus 2010, 12:57   #167
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ga eens proberen.

- welke officiële talen zullen er in Vlaanderen zijn? Enkel Nederlands of ook Frans? Zullen er Franstalige wetteksten komen?
- zullen de Franstaligen Franstalige scholen, bibliotheken, cultuurcentra, enz. in Brussel mogen hebben die door Vlaanderen worden gesubsidieerd en erkend? Zal er een Franstalige openbare omroep (type Télé-Bruxelles) komen betaald met Vlaams geld ?
- zullen de Franstaligen in het Frans kunnen bediend worden in de gemeentehuizen, de ziekenhuizen, bij hun contacten met politie, brandweer enz? Zullen zij over Franstalige documenten kunnen beschikken die dezelfde juridische waarde hebben als de Nederlandstalige?
- in welke taal zullen de "Franstalige politici" in het Vlaams Parlement mogen spreken? In de gemeenteraden? Zal de toekomstige versie van de omzendbrief Peeters van toepassing zijn in Brussel?
- zullen de Franstaligen een erkende nationale minderheid worden zoals bepaald in de Minderhedenverdrag?

(ps: met Franstaligen bedoel ik "Brusselse Franstaligen" en gaat het over de situatie in Brussel, dus niet wat in de Rand of elders in Vlaanderen zou moeten gebeuren)
Zou in mijn ogen alleen maar mogelijk zijn mochten ze in wallonie hetzelfde recht toekennen aan de vele vlamingen die daar wonen.

En hoe kun je van een minderheid spreken als er 70 miljoen franstaligen achter hun staan binnen europa
Donar is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:09   #168
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga eens proberen.

Nederlands

Citaat:
- zullen de Franstaligen Franstalige scholen, bibliotheken, cultuurcentra, enz. in Brussel mogen hebben die door Vlaanderen worden gesubsidieerd en erkend?
Neen, natuurlijk zal er een sectie met anderstalige boeken zijn in de bib, dat is logisch. Er zijn ook scholen voor Engelstaligen in Brussel, dat kan eventueel op dezelfde manier voor de franstaligen. Uiteraard komt er geen apart net.

Citaat:
Zal er een Franstalige openbare omroep (type Télé-Bruxelles) komen betaald met Vlaams geld ?
Neen

Citaat:
Aangezien we de hoofdstad van Europa zijn is het wenselijk dat er op dat vlak meertaligheid is zoals reeds eerder aangehaald.

Citaat:
Nederlands

Citaat:
Nederlands

Citaat:
Neen, ze zijn Vlamingen

P.S. Dat het zo niet zal zijn weet ik ook wel, maar dat is gewoon hoe ik er over denk. Het compromis dat ik zou kunnen aanvaarden is verregaande faciliteiten uitdovend in de tijd.
fox is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:17   #169
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Er is geen akkoord over BHV nodig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:21   #170
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Er is geen akkoord over BHV nodig.
neen, dat klopt. Maar zonder akkoord, geen splitsing.
(en een akkoord dat er een pure splitsing komt, is ook een akkoord hé )
Oud 16 augustus 2010, 13:22   #171
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, dat klopt. Maar zonder akkoord, geen splitsing.
(en een akkoord dat er een pure splitsing komt, is ook een akkoord hé )
Splitsing van BHV moet niet het hoofddoel zijn, dan wel de fusie tussen het BHG en het Vlaamse Gewest. In plaats van te willen splitsen, zou men moeten willen verenigen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:22   #172
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga eens proberen.

OK, mijn visie, en alleen betreffende de Brusselse Franstaligen:

aangezien ze er alle belang bij hebben ook goed Nederlands te kennen (daar was u het volmondig mee eens) moeten ze uiteraard worden aangespoord de studie van die taal ernstig te nemen. Het zou daarom niet zo'n goed idee zijn hen een leven zonder kennis van het Nederlands al te gemakkelijk te maken.
Het zou dan ook het beste zijn om - zeker op langere termijn - alle toegekende faciliteiten op individuele basis uitdovend te maken. Ik begrijp echter dat zo'n maatregel moeilijk te verenigen zal zijn met allerlei wettelijke bepalingen betreffende de behandeling van minderheden, om nog maar te zwijgen van de gekwetste gevoelens en/of de gemoedsrust van de Brusselse Franstaligen.

In de praktijk kan/zal er dus niet veel veranderen: het Frans zal een officiële taal blijven, maar zal die officiële status in elk geval met het Nederlands moeten delen (en een beetje serieus deze keer).

Van alle wetteksten zullen er dus tweetalige versies moeten komen: het Nederlands én het Frans. Er kan nog gediscussieerd worden over het lettertype en de kleur

Als het aan mij lag, voorzag de Vlaamse Gemeenschap jaren geleden al in hoogwaardig onderwijs in het Frans, en in bibliotheken waar niet alleen een uitgebreide collectie in het Frans, maar ook in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans, ... ter beschikking stond.

Ik weet niet of het de taak is van de Vlaamse Gemeenschap om 'exclusief Franstalige' culturele centra op poten te zetten, maar als die culturele centra voldoen aan een aantal criteria (toegankelijkheid, brandveiligheid, kwaliteit van het aanbod, ...) mogen ze wat mij betreft gerust gesubsidieerd worden. Tenslotte betalen de Franstalige Brusselaars ook belastingen, nietwaar?

Télé-Bruxelles moet worden uitgebouwd tot Télé-Bruxelles-Flandre, maar ik zou wel willen dat er gewerkt wordt aan ondertiteling in het Nederlands, een minimaal aanbod aan programma's in het Nederlands, en een minimaal aanbod aan programma's over Vlaanderen (nieuws, reportages, nu en dan eens een Vlaamse film - in pakweg "De Hel Van Tanger" of "Meisjes" wordt ook al eens een mondje Frans gebabbeld, hé - of show, ...)

Het zou wenselijk zijn mochten de Franstalige Brusselaars hun best doen zich zo veel mogelijk in het Nederlands uit de slag te trekken, maar uiteraard moeten diegenen die daar niet toe in staat zijn niet gestraft worden. Ik zou alvast graag garant kunnen staan voor algehele tweetaligheid van de openbare dienstverlening (politie, brandweer, ziekenhuizen, openbaar vervoer, ...), ja.

Het zou de vertegenwoordigers van de Franstaligen in het Vlaams Parlement sieren mochten ze ertoe in staat zijn hun tussenkomsten in het Nederlands te doen, maar ik ben geen onmens, hé. Als ik er al eens een grapje over mag maken wil ik best wel een oogje dicht knijpen of mijn vingers in m'n oren steken

Voor gemeenteraadsleden ben ik net iets minder streng.

Voor een erkenning als nationale minderheid is het nu nog te vroeg, maar als de Franstalige Brusselaar zich loyaal in zijn rol van nationale minderheid schikt, zie ik eigenlijk niet in waarom zo'n erkenning zou moeten uitblijven.

Laatst gewijzigd door djimi : 16 augustus 2010 om 13:25.
djimi is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:28   #173
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nederlands

Neen, natuurlijk zal er een sectie met anderstalige boeken zijn in de bib, dat is logisch. Er zijn ook scholen voor Engelstaligen in Brussel, dat kan eventueel op dezelfde manier voor de franstaligen. Uiteraard komt er geen apart net.

Neen

Aangezien we de hoofdstad van Europa zijn is het wenselijk dat er op dat vlak meertaligheid is zoals reeds eerder aangehaald.

Nederlands

Nederlands

Neen, ze zijn Vlamingen

P.S. Dat het zo niet zal zijn weet ik ook wel, maar dat is gewoon hoe ik er over denk. Het compromis dat ik zou kunnen aanvaarden is verregaande faciliteiten uitdovend in de tijd.
U schept een nieuw België.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:29   #174
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

aangezien ze er alle belang bij hebben ook goed Nederlands te kennen (daar was u het volmondig mee eens) moeten ze uiteraard worden aangespoord de studie van die taal ernstig te nemen. Het zou daarom niet zo'n goed idee zijn hen een leven zonder kennis van het Nederlands al te gemakkelijk te maken.
Het zou dan ook het beste zijn om - zeker op langere termijn - alle toegekende faciliteiten op individuele basis uitdovend te maken. Ik begrijp echter dat zo'n maatregel moeilijk te verenigen zal zijn met allerlei wettelijke bepalingen betreffende de behandeling van minderheden, om nog maar te zwijgen van de gekwetste gevoelens en/of de gemoedsrust van de Brusselse Franstaligen.

In de praktijk kan/zal er dus niet veel veranderen: het Frans zal een officiële taal blijven, maar zal die officiële status in elk geval met het Nederlands moeten delen (en een beetje serieus deze keer).

Van alle wetteksten zullen er dus tweetalige versies moeten komen: het Nederlands én het Frans. Er kan nog gediscussieerd worden over het lettertype en de kleur

Als het aan mij lag, voorzag de Vlaamse Gemeenschap jaren geleden al in hoogwaardig onderwijs in het Frans, en in bibliotheken waar niet alleen een uitgebreide collectie in het Frans, maar ook in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans, ... ter beschikking stond.

Ik weet niet of het de taak is van de Vlaamse Gemeenschap om 'exclusief Franstalige' culturele centra op poten te zetten, maar als die culturele centra voldoen aan een aantal criteria (toegankelijkheid, brandveiligheid, kwaliteit van het aanbod, ...) mogen ze wat mij betreft gerust gesubsidieerd worden. Tenslotte betalen de Franstalige Brusselaars ook belastingen, nietwaar?

Télé-Bruxelles moet worden uitgebouwd tot Télé-Bruxelles-Flandre, maar ik zou wel willen dat er gewerkt wordt aan ondertiteling in het Nederlands, een minimaal aanbod aan programma's in het Nederlands, en een minimaal aanbod aan programma's over Vlaanderen (nieuws, reportages, nu en dan eens een Vlaamse film - in pakweg "De Hel Van Tanger" of "Meisjes" wordt ook al eens een mondje Frans gebabbeld, hé - of show, ...)

Het zou wenselijk zijn mochten de Franstalige Brusselaars hun best doen zich zo veel mogelijk in het Nederlands uit de slag te trekken, maar uiteraard moeten diegenen die daar niet toe in staat zijn niet gestraft worden. Ik zou alvast graag garant kunnen staan voor algehele tweetaligheid van de openbare dienstverlening (politie, brandweer, ziekenhuizen, openbaar vervoer, ...), ja.

Het zou de vertegenwoordigers van de Franstaligen in het Vlaams Parlement sieren mochten ze in ertoe staat zijn hun tussenkomsten in het Nederlands te doen, maar ik ben geen onmens, hé. Als ik er al eens een grapje over mag maken wil ik best wel een oogje dicht knijpen of mijn vingers in m'n oren steken

Voor een erkenning als nationale minderheid is het nu nog te vroeg, maar als de Franstalige Brusselaar zich loyaal in zijn rol van nationale minderheid schikt, zie ik eigenlijk niet in waarom zo'n erkenning zou moeten uitblijven.
één smiley: (behalve wat het uitdovend karakter betreft, dat zal volgens mij niet lukken )
Volgens mij is dat dan ook de enige manier om Brussel bij Vlaanderen te krijgen: ervoor zorgen dat er voldoende taalgaranties komen in de stad.

Dit i.t.t. Fox () die blijkbaar het Frans volledig uit Brussel wilt verdrijven....

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 16 augustus 2010 om 13:30.
Bad Attila is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:35   #175
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
één smiley: (behalve wat het uitdovend karakter betreft, dat zal volgens mij niet lukken )
Volgens mij is dat dan ook de enige manier om Brussel bij Vlaanderen te krijgen: ervoor zorgen dat er voldoende taalgaranties komen in de stad.

Dit i.t.t. Fox () die blijkbaar het Frans volledig uit Brussel wilt verdrijven....
Natuurlijk wil ik het Frans niet uit Brussel verdrijven. Het is een Europese taal en die hoort thuis in de hoofdstad van Europa. Alleen zie ik weinig redenen om die op termijn nog steeds op een hoger schavot te plaatsen als de andere Europese talen. Het is mijns inziens ook logisch dat Vlamingen op termijn allemaal Nederlands praten en het lijkt me dan ook nutteloos om een stad op een kunstmatige manier franstalig te houden. Vandaar dat ik voorstander ben van uitdovende faciliteiten.

Ik geef wel toe dat ik wat kort door de bocht ging, dus ik kan me wel vinden in wat Djimi zegt maar al die dingen zouden op termijn moeten uitdoven. Zoiets kost geld en het is compleet nutteloos om een taal kunstmatig in stand te houden.
fox is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:42   #176
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zou de vertegenwoordigers van de Franstaligen in het Vlaams Parlement sieren mochten ze ertoe in staat zijn hun tussenkomsten in het Nederlands te doen, maar ik ben geen onmens, hé. Als ik er al eens een grapje over mag maken wil ik best wel een oogje dicht knijpen of mijn vingers in m'n oren steken

Voor mij klinkt dit goed.
Txiki is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:43   #177
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een wijze man zei ooit...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er zijn in het verleden wel meer precedenten. Brussel is helemaal niet zo'n unieke situatie. Toen Finland in 1917 de onafhankelijkheid uitriep, en in 1918 erkend werd als soevereinde staat, had Helsinki een Zweedstalige meederheid.
Finland deed geen enkele territoriale toegeving wat betreft Helsinki, maar voerde tweetaligheid in (43 gemeenten -waaronder Helsinki- zijn tweetalig, 19 Zweedstalig en 354 Finstalig).
Zonder aan de rechten van Zweedstaligen te raken, verfinste Helsinki (vandaag zijn er nog 6% Zweedstaligen).

Het probleem in België en Vlaanderen is, dat men een logica hanteert waarbij gemeenten met een Franstalige meerderheid "logischerwijze [sic]" niet bij Vlaanderen kunnen behoren.
Eens de grens van Vlaanderen vast ligt, en Brussel en de rand onomstotelijk tot Vlaanderen behoren, betekent verfransing immers niet meer het verlies van gemeenten. De Duits-Deense grens verschuift ook niet wanneer de taalverhoudingen wijzigen. Indien die grens vast ligt (en Brussel tot Vlaanderen behoort), kunnen van mijn part de 6 faciliteitengemeenten een tweetalig statuut krijgen.

Ik kan enkel voor mezelf spreken.
Als alle vlaamsnationalisten kleine Jaanietjes waren, was het probleem al lang opgelost, Vlaanderen onafhankelijk en zou er een fatsoenlijke oplossing zijn voor Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:45   #178
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een wijze man zei ooit...
Herhalen en blijven herhalen, wijze man
Txiki is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:47   #179
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw werkgever kan gerust blijven bestaan. Enkel een wijziging qua benaming naar "Communauté francophone de Flandre", en ondergeschikt gemaakt aan de Vlaamse overheid, en die kan opnieuw aan het werk.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 16 augustus 2010, 13:48   #180
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Herhalen en blijven herhalen, wijze man
Ik mag toch ook eens pronken met zo'n compliment, zeker?
Jaani_Dushman is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be