![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Iets aantonen, dat is individueel. Men gaat namelijk niet van dezelfde basis-waarden uit. Ik kan u zoveel bewijs geven als ik maar wil, zolang we niet van dezelfde basis uitgaan, kan er geen begrip zijn. De basis, het absolute beginsel van het gedachtegoed, dat is al fout. Maar je gaat er wel van uit voor ondersteuning van al wat volgt. Dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen niet met je akkoord gaan. Dat dus. Ja, in feite beweert zo'n iemand tegelijk tot een religie te horen, en tegelijk lacht die ze in diens gezicht uit. Ofwel volgt ge uw geloof tot op de letter, ofwel totaal niet. Alles daar tussenin is geen geloof, maar de poging een geloofssysteem tot uw eigen voordeel te gebruiken. Als u op een wiskundige formule zit te wachten, gaat ge nog lang mogen wachten. Die is er namelijk niet. We redeneren: we kijken eens wat god allemaal verwezenlijkt heeft volgens de geschriften. Als dit alles klopt, zonder falen, moet dat te controleren vallen. Men kan argumenteren dat omdat het in het verleden gebeurd is, vele dingen verdwenen zijn. Nu, de aarde is er nog, en diens schepping wordt aan god toegewezen. Er zullen nog wel wat dingen zijn. De geschriften zelf dienen uiteraard niet als bewijs, daar ze net de bron zijn waaruit we de beweringen halen. Moest dat volstaan, dan kan je iedereen alles wijsmaken op basis van gebakken lucht. Het ding is: er zijn geen bewijzen. Al de verwezenlijkingen zijn onvervalsbare hypotheses. Voor wie niet weet wie dat is: dat is een bewering die zodanig opgesteld is, dat je er altijd wel een uitvlucht voor kan vinden. De populairste uitvlucht zijnde: "God ziet ge pas als ge dood zijt, dan kunt ge het zelf nakijken". Ja, als ge reeds dood zijt... dus met andere woorden: geen zekerheid voor de levenden. En tevens: "De mens is niet in staat de logica van God te snappen". Dat is een goedkope uitvlucht. "We kunnen het niet snappen", discussie gedaan, punt voor de gelovigen. Ja dat ziet ge van hier. Het idee dat we "gewoon moeten geloven" dat de aarde door een onzichtbare tovenaar geschapen is, is absurd. Als je iets beweert, moet dat te controleren zijn. Anders is het op vertrouwen. Als dat op liefde aankomt, kan dat altijd. Als dat op die god aankomt, wordt dat vertrouwen keer op keer geschonden. Liefde en geloof komen voor mij goed overeen op het punt dat ze niet blind kunnen zijn. Blinde liefde is niks meer dan lust. Niet per se naar het lichamelijke, maar in elke mogelijke voor. Lust naar macht, lust naar verwezenlijking, lust naar aanzien, enz. Bij geloof net zo. Blind geloof is geen geloof, het is lust. En verder verwijs ik u naar de post van parcifal, hier een quote om op te klikken: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is zo vaag als maar vaag kan zijn. Met zulke argument maakt ge iedere discussie onmogelijk. Citaat:
Citaat:
Die stelling, tegenover wat dan ook, daar zal ik mij altijd en eeuwig tegen verzetten. Citaat:
En jongens toch, nog 4 paginas. Na dit heb ik er geen zin meer in. Beste Fred, u hebt mijn geloof rotsvast gemaakt dat met gelovigen niet te praten valt, daar zij niet bereid zijn tot logisch nadenken. Ik sluit af met dit: Gewoon een even wat nadenken. Nadenken, niet "zomaar van uit gaan dat het klopt".
Laatst gewijzigd door Nexer : 3 september 2010 om 19:00. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is dus niets dat erop duidt dat onze natuurwetten niet overal en altijd geldig zijn/waren. Wat wel mogelijk is, is dat sommige natuurconstanten licht veranderd zijn in de loop der tijden. http://www.phys.unsw.edu.au/astro/re...WAPR03webb.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Natuurwetten bestaan niet, ze zijn een door ons opgestelde voorstelling van de natuur die door empirische data bevestigt kan worden, maar alleen in het deel dat we kunnen observeren (vanzelfsprekend). Over de rest kunnen we alleen maar speculeren, maar hoewel er inderdaad niets op wijst dat de wetten ergens anders niet identiek zijn kunnen we er niet zeker van zijn. Ik vermoed dat het dat is wat Discobitch bedoelt (correct me if I'm wrong). Maar dan zitten we natuurlijk al snel in het filosofisch gedeelte van de discussie.
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
"neem het aan" is een zeer zwak argument dat me langs geen kanten kan overtuigen. Net zoals de TV reclames van bv c1l1t b4ng. Naam het gewoon aan dat het product doet wat ze zeggen. ![]()
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 september 2010 om 21:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
|
![]() Citaat:
Het wiskundige aspect van die cosmologiebeschrijving beschrijft slechts het Planck-moment erna. Echter, hoe die 'oneindig kleine' singulariteit dan ontstaan is, uitgaande van een premissie dat er absoluut 'niets' daarvoor was, is mi toch een aanname die eerder gebaseerd is op een wilde intellectuele veronderstelling, dan gestoeld op logica. Je kan een infinitesimale ruimte nog zo vacuum voorstellen als je wil, maar daar zal dan toch nooit 'plots' een singulariteit in voorkomen dat zelfs nog maar een waterstofatoompje voortbrengt, laat staan een compleet universum met alle intrisieke voorwaarden om complexe levensvormen voort te brengen. Want waar zou al die energie dan vandaan gekomen zijn, eventuele voorgaande BB's dan buiten beschouwing gelaten ? Bij mijn weten bestond Electrabel toen nog niet...(flauw, 'k weet het) Citaat:
Tegen dan ga ik m'n tent opslagen voor een wetenschappelijke boekhandel. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||||
|
![]() Citaat:
Het gegeven van individuele reïncarntie of cyclische wedergeboorte sluit hier naadloos bij aan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De mens is geen schitterend ongeluk, maar is eerder een bewust resultaat in tijd en ruimte, waardoor het universum (het Ene) van zichzelf bewust kan worden (in het Vele). Meditatie in de diepte onthult dit 'grote geheim', een gegeven dat door orthodoxe religies steevast langs alle kanten fanatiek werd bestreden door blasfemische verordeningen uit te dragen en alles te vernietigen wat daarop zou kunnen wijzen. Je gelijkstellen met god was absoluut not done, toen niet en nu nog niet. Het zou nl nefast zijn voor hun wereldse macht. Soit, als men dan (de wet der) zwaartekracht, die overal geldig is, omzet naar aantrekkingskracht, dan is dit mi een analogie voor Universele Liefde van het Ene voor het Ene (gezien er niets daarbuiten bestaat), waardoor het mogelijk wordt, om via involutie in organische structuren de weg van evolutie op te gaan. Brahman <=> Atman. Oorspronkelijk of zuiver Bewustzijn dat vervuld is van Liefde, Vreugde en Mededogen zijn dus de onontbeerlijke modus operandi, om een universum te scheppen en in die zin is de mens (het Vele) een bewuste creatie van het Ene in ons, daar hoeft absoluut geen transcendente god aan te pas te komen. Ben anders wel benieuwd hoe de unificatietheorie door de wetenschap zal vervolledigd kunnen worden, zonder het hoofdcomponent van alles, nl bewustzijn, er mee in op te nemen. ![]() Laatst gewijzigd door Diego Raga : 3 september 2010 om 21:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() The rest is history ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je stelling is gelijk aan de bewering dat voetbal steeds gespeeld dient te worden met teams van 11 spelers, een scheidsrechter en op een veld van ongeveer 100x70m. Alles dat daaraan niet voldoet is geen voetbal, maar een poging het voetbalssysteem tot je eigen voordeel te gebruiken. En om een of andere reden zou dat dan niet mogen...
![]() |
![]() |
#175 |
Minister
|
![]() Leg me eens uit waar ik die logische drogredenering dan wel gemaakt zou hebben? Mijn post bestond uit twee vragen en een wiskundig feit.
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Aldus, in welke modus heeft die energie dan 'altijd bestaan' zonder op een of andere wijze te zijn 'ontstaan'? De wet van het energiebehoud schiet imo hiervoor net iets te kort, het is alsof een gelovige zegt dat god altijd bestaan heeft. Dit gegeven moet zelfs het brein van de strafste wetenschappers kraken, toch ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
Hoofdstuk 3: The Great Demotions Hoofdstuk 4: A Universe Not Made For Us Constante natuurwetten zijn geen zekerheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() |
![]() |
![]() |